قلعه سیگیریا؛ یادگاری از دوران پیش از تاریخ

جاذبه های گردشگری 08 فروردین ، 1403 5 دقیقه

قلعه سیگیریا، یکی از جذاب‌ترین آثار باستانی و تاریخی کشور سریلانکا است که زیبایی‌های طبیعی و معماری منحصربه‌فردش برای هر بیننده‌ای خارق‌العاده است. گردشگران زیادی هرساله برای بازدید از این جاذبه مهم گردشگری به سریلانکا سفر می‌کنند. در این نوشته قصد داریم گوشه‌گوشه قلعه سیگیریا کندی را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

قلعه سیگیریا کجاست؟

قلعه صخره‌ ای سیگیریا یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی سریلانکا است که به‌ دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش، چشم هر بیننده‌ای را مات و مبهوت خود می‌کند. صخره سیگیریا کندی را با نام «سیگیریا سروا» هم می‌شناسند. این قلعه شما را به یاد افسانه‌های تاریخی و داستان اسطوره‌ها می‌اندازد و در160کیلومتری شمال‌شرقی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا جای گرفته است.

نزدیک‌ترین شهر به سیگیریا در سریلانکا، شهر دامبولا در 25کیلومتری آن است. هرچه بیشتر به این قلعه نزدیک می‌شوید، تصور می‌کنید به یک کاخ سلطنتی افسانه‌ای یا قلعه نظامی قدم گذاشته‌اید؛ زیرا اطراف این قلعه را صخره‌های آتشفشانی و بلند احاطه کرده‌اند.

تصویری از قلعه سیگریا

نمایی زیبا از قلعه سیگیریا

تاریخچه قلعه سیگیریا

ایده ساخت قلعه صخره ای سیگیریا اولین بار، 1600 سال پیش به سر پادشاه کاشایاپا، پسر داتوسا از فرمانروایان حکومت پادشاهی کاسپایا، زد. البته ساخت این قلعه آنقدرها هم آسان نبود؛ تا جایی که طراحی و بنای این قلعه از سال 477 میلادی تا 495 میلادی طول کشید. دلیل ساخت این قلعه از نظر پادشاه کاشایاپا، برپایی یک دژ نظامی برای تامین امنیت سرزمینش بود؛ اما پس از مدتی این قلعه تغییر کاربری داد و بعد از مرگ پادشاه به کاخی متروکه تبدیل شد. 

تا قرن 14 میلادی، راهبان بودایی با حضور خود در این قلعه، از آن به‌عنوان صومعه‌ای برای عبادت و نیایش استفاده می‌کردند. بعد از این مدت به فاصله 300 سال، هیچ خبری از سیگیریا سریلانکا در اسناد تاریخی وجود ندارد؛ ولی برخی می‌گویند در آن سال‌ها این قلعه پاسگاهی مرزی برای محافظت از پادشاهی کندی بوده است. 

تاریخ‌شناسان می‌گویند قدمت قلعه سیگیریا به قرن سوم قبل از میلاد بر می‌گردد و در آن زمان، پادشاه کاسیاپا، این قلعه را به‌عنوان پایتخت سرزمین کندی و جایی برای سکونت خاندان خود در نظر گرفته بود. او با این کار می‌خواست هم چشم‌اندازی وسیع و 360 درجه از منطقه تحت فرمانروایی‌اش داشته باشد و هم خانواده و کاخ پادشاهی‌اش را از حمله دشمن حفظ کند. 

چندین سال بعد ساکنان قلعه سیگریا، کاخ‌ها و مجتمع‌های بیشتری به این قلعه اضافه کردند و با افزودن استراحتگا‌ه، استخر، آبنما‌، باغ‌های سرسبز و نقاشی‌های زیبا روی دیوارهای قلعه آن را به بهشتی کوچک روی قله‌ای 200متری تبدیل کردند.

عکس قلعه سیگیریا

تصویری از قلعه سیگریا

بخش های گوناگون قلعه سیگیریا

قلعه سیگیریا را در واقع ستون‌های صخره‌ای بزرگ و بلند برپا نگه داشته‌اند. این صخره‌های سنگی کنار هم، شمایل شیری بزرگ را به تصویر می‌کشند که در حال خزیدن روی زمین با پنجه‌هایش است. سر و پنجه‌های این شیر در ورودی قلعه قرار گرفته‌اند؛ اما متاسفانه در اثر عوامل طبیعی یا انسانی، سر این شیر به مرور زمان از بین رفته است و فقط پنجه‌های بزرگ و قدرتمند آن بر‌ جای مانده‌اند. علت نام‌گذاری سیگیریا هم شباهت این قلعه به شیر است. ترجمه سیگریا به معنای «تپه شیر» است که از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه سیگرا به‌معنای شیر و گیری به‌معنی تپه یا کوه به دست آمده است.

به طور کلی می‌توان سنگ سیگیریا را به دو بخش سیگیریا دورا (قسمت پایینی) و سیگیریا میریسا (قسمت بالایی) تقسیم کرد. سیگیریا دورا شامل باغ‌ها و تالارهایی است که در پایین قلعه سنگی قرار دارند. سیگیریا میریسا، موقعیت بالایی قلعه را در بر می‌گیرد که دسترسی به آن فقط از طریق پله‌ و پُل‌ ممکن است. این قسمت، محل بنای کاخ‌ها با در و پنجره‌های مینیاتوری و سازه‌های تاریخی و مذهبی با نقش و نگار هنری است.

اگر بخواهیم از فضای اطراف سیگیریا در سریلانکا بگوییم، باید از باغ‌های وسیع این قلعه که در سمت چپ آن ساخته شده‌اند، نام ببریم. این باغ‌ها در گذشته‌های دور محلی برای گشت‌وگذار و تفریح خانواده‌های سلطنتی بوده‌اند. باغ‌های این قسمت از قلعه به 3 گروه باغ‌های آبی، تراسی و غاری تقسیم شده‌اند و زیبایی ویژه‌ای به منظره‌های اطراف قلعه داده‌اند. 

چند مخزن آب هم در این باغ‌ها وجود دارد که تا امروز کماکان پرآب و جوشان هستند. وقتی از کانال‌های آب، باغ‌ها و تخته‌سنگ‌های این بخش عبور کردید، به ورودی قلعه سیگیریا کندی و پلکان شیر می‌رسید. در اینجا شیری با دهان باز و دو پنجه بزرگش به استقبال از شما نشسته است. باید از دهان شیر به قلعه وارد شوید و از پلکانی 1200پله‌ای خود را به بالای قلعه سیگیریا برسانید.

از دیگر دیدنی‌های قلعه سیگیریا، دیواری آینه‌مانند است که حاصل صیقل‌دادن دیواری صخره‌ای است. تصور کنید صخره‌ای سنگی آنقدر صیقل خورده باشد که بتوانید تصویر خودتان را در آن ببینید. پادشاه هم در این دیوار صیقل‌خورده، تصویر خودش را تماشا می‌کرد.

مرتفع‌ترین نقطه سیگیریا سریلانکا، ساختمان قدیمی قصر اسکایروک است. پله‌ها و پلکان‌های صخره‌ای به کمک شما خواهند آمد تا خودتان را به این نقطه از قلعه برسانید و تجربه فوق‌العاده تماشای اطراف را از بلندای ستون سنگی داشته باشید. اهمیت این قلعه به‌خاطر تزئینات هنری و نقش‌برجسته‌هایی است که در این قلعه کار شده. این نقوش از دوره پادشاهی کنیه‌ها به یادگار مانده است و فرهنگ و هنر آن زمان را نشان می‌دهد. تخت پادشاهی کاشایاپا هم در بالاترین قسمت تالار قلعه از دیدنی‌های زیبای این قلعه است.

عکسی از قلعه سیگریا

عکسی از قلعه سیگریا در سریلانکا

نحوه دسترسی به قلعه سیگیریا

اکنون که درباره بلندی سنگ سیگیریا و ارتفاع 200متری‌اش گفتیم، لابد با خود فکر می‌کنید بالارفتن از این قلعه کاری سخت و طاقت‌فرسا است؛ اما راه‌پله‌های مارپیجی این قلعه، به‌راحتی شما را تا قله می‌رسانند. مسیر دسترسی به قلعه صخره ای سیگیریا از شهر دامبولا یعنی نزدیک‌ترین شهر به این قلعه می‌گذرد. اگر با تور ترکیبی سریلانکا سفر کرده باشید، احتمالا بازدید از دامبولا را هم در برنامه تور خود خواهید داشت.

این قلعه در 25کیلومتری شهر دامبولا قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از اتوبوس یا تاکسی‌های شهری استفاده کنید. البته ما به دلیل هزینه‌های گران تاکسی‌های شهر، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را پیشنهاد می‌کنیم تا سختی گرانی سفر هم به سختی‌هایی صعود از این قلعه اضافه نشود.

قلعه سیگریا روی نقشه

اطلاعات بازدید از قلعه صخره ای سیگیریا

ساعت بازدید از قلعه سیگیریا همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر است؛ اما بهترین زمان برای بازدید از این قلعه صبح زود یا ساعت‌های باقی‌مانده تا نیمه‌شب است. چون در این ساعت‌ها گردشگران کمتری برای تماشای دیدنی‌های قلعه به سمت آن راهی می‌شوند و ازدحام جمعیت مانع بازدید راحت شما نمی‌شوند.

نمی‌دانیم در جریان هستید یا نه، اما پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به سریلانکا است. از طرف دیگر اگر در فصل‌های گرم سال به قلعه سیگیریا سریلانکا سفر می‌کنید، ممکن است آفتاب شدید در ارتفاعات قلعه، برایتان آزاردهنده باشد. بنابراین ساعت‌های خلوت و خنک شبانه‌روز بهترین اوقات برای بازدید از این قلعه است. 

چرا باید از قلعه سیگیریا در سریلانکا دیدن کنیم؟

سنگ سیگیریا قلعه‌ای باشکوه و بزرگ که روی صخره‌های بلند در میان جنگل‌‌های وسیع سریلانکا قد برافراشته است و شیری تنومند و سنگی از ورودی آن محافظت می‌کند. نقاشی‌ها و خرابه‌های کاخ‌های باستانی، دورتادور سیگیریا در سریلانکا را تزئین کرده‌ا‌ند. برای تماشای زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این قلعه باید از صخره‌ای به ارتفاع 200 متر بالا بروید. وقتی به قله این صخره مرتفع رسیدید، چشم‌انداز رویایی و بی‌نظیر جنگل‌ها و دریاچه‌های اطراف میزبان چشم‌های تماشاگر شما هستند. از آن گذشته، آیا همین که قلعه سیگیریا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، دلیل کافی برای بازدید از آن نیست؟ برای آنکه همین حالا تور سریلانکا را خریداری کنید و هرچه زودتر این جاذبه جهانی را ببینید؟

سوالات متداول:

۱- قلعه سیگیریا کجا واقع شده است؟

قلعه سیگیریا در کشور سریلانکا واقع شده است. این قلعه در منطقه مرکزی سریلانکا، در نزدیکی شهر دامبولا قرار دارد.

۲- چرا قلعه سیگیریا مقصد محبوبی برای بازدیدکنندگان است؟

قلعه سیگیریا به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی سریلانکا شناخته می‌شود. این قلعه برجسته بر سنگ ناچینگی با یک تپه سنگی به شکل مخروطی که به نام «صخره شیر» هم شناخته می‌شود، ساخته شده است. قلعه سیگیریا دارای یک تالار معروف به «تالار آیینه‌ها» است که دیوارهای آن با نقاشی‌های دیواری زیبا و چشم‌نوازی تزئین شده‌اند. این جاذبه تاریخی به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته شده و هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان می‌باشد.