جاهای دیدنی سریلانکا در سفر به گوشواره هندوستان

جاذبه های گردشگری 06 دی ، 1402 5 دقیقه

کشور سریلانکا را شاید بیشتر به نام قدیمی‌اش یعنی سیلان و چای‌های خوش‌عطر و خوش‌طعمی که از مزارع وسیع این کشور به دست می‌آیند، بشناسیم. این کشور به‌خاطر آب‌وهوای معتدلی که دارد، از طبیعت بکر و زیبایی‌های طبیعی چشم‌نوازی برخوردار است که آن را به مقصدی پرگردشگر در جنوب آسیا تبدیل کرده است. در ادامه به معرفی برخی از زیباترین جاهای دیدنی سریلانکا را می‌پردازیم تا با ذوق و شوق برای تماشای این جاذبه‌ها به سمت این کشور راهی شوید.

پارک ملی یالا

پارک ملی یالا در جنوب‌شرقی کشور سریلانکا واقع شده است و از مهم‌ترین پارک‌های ملی آسیا و جهان محسوب می‌شود. این پارک، بخش عظیمی از حیات وحش را در وسعت 1400کیلومتری‌اش جای داده است. از گونه‌های جانوری که در این پارک زندگی می‌کنند 4 هزار و 500 بوفالو، 300 الاغ و 9 هزار گونه متنوع از پستانداران مانند پلنگ‌، خرس‌ و پرندگانی مانند شترمرغ را می‌توان نام برد.

زمین پهناور پارک ملی یالا، از مناظر مختلفی مانند جنگل‌های استوایی، مراتع، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها برخودار است که محیط این پارک را هرچه بیشتر برای نگهداری انواع حیوانات و پرندگان آماده می‌کند. دلیل مهمی که پارک ملی یالا را از دیگر پارک‌های منطقه متمایز می‌کند، وجود پلنگ‌های آسیایی در این پارک است.

بسیاری از گردشگران برای تماشای پلنگ‌های آسیایی راهی این پارک می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از این پارک، فرصت تماشای دریاچه بیردا، مرتع بوفالو، دره پلنگ، دشت راوانا و پلنگ راک را از دست ندهید.

مسیر دسترسی: جنوب شرقی سریلانکا، 12 کیلومتری کیریندا.

پارک ملی یالا از جاهای دیدنی سریلانکا

تصویری از پارک ملی یالا

قله آدامز یا سری پاد؛ مهم ترین جاذبه سریلانکا

قله آدامز از جاهای دیدنی کشور سریلانکا است و از جاذبه‌های دینی این کشور به حساب می‌آید. بودایی‌ها، مسلمانان و هندوها احترام زیادی برای قله سری پاد قائل هستند و همه‌ساله زائران زیادی برای زیارت این مکان مقدس به آنجا می‌روند. بوداییان اعتقاد دارند که بودا برای اولین‌بار در این قله چراغ روشن کرده و امروزه این نقطه از قله را با نام «صندوق گنج» می‌شناسند.

گاهی اوقات زائران این قله مسیری 7کیلومتری را در کنار کوه برای رسیدن به این قله پیاده حرکت می‌کنند و حتی این پیاده‌روی را در شب‌ها هم ادامه می‌دهند. جالب است بدانید ارتفاع این قله 2 هزار و 243 متر است و مسافران اغلب صبح زود را برای صعود به این قله انتخاب می‌کنند تا طلوع خورشید را از فراز آن تماشا کنند. 

مسیر دسترسی: استان ساباراگاموا، منطقه تماشایی راتناپورا.

قله آدامز یا سری پاد از بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

عکسی از قله آدامز یا سری پاد

معبد غار دامبولا

به گفته بسیاری از گردشگران، از جمله زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین نقاط دیدنی سریلانکا می‌توان به معبد غار دامبولا اشاره کرد. این معبد در 148 کیلومتری شهر کلمبو، پایتخت کشور سریلانکا قرار دارد و به دلیل زیبایی‌های بی‌مثالش، به‌عنوان زیباترین و بزرگ‌ترین معبد در تمام آسیا و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کلمبو سریلانکا شناخته می‌شود.

با همت اهالی فرهنگ این کشور، نام این معبد از سال 1991 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. اهمیت این معبد در مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و تزئیناتی است که در یکایک اتاق‌های این معبد به چشم می‌خورند. قدمت معبد غار دامبولا به قرن 12 بعد از میلاد مسیح می‌رسد.

این معبد شامل 5 اتاق در اندازه‌های مختلف است که روی یک کوه سنگی بزرگ بنا شده‌اند. رنگ دیوارهای این 5 اتاق سفید است و ترکیب آن با سیاهی صخره‌های کوه سنگی، تضادی چشم‌نواز به وجود آورده است. برای رسیدن به قله این کوه سنگی و بازدید از معبد غار باید از پلکانی 300تایی بالا بروید.

تماشای مناظر از فراز غار دامبولا به زحمت بالارفتن از پله‌ها می‌ارزد؛ پس این تجربه شگفت‌انگیز را از خودتان دریغ نکنید. همان طور که می‌دانید، بازدید از معابد آدابی دارد. به طور مثال آقایان نباید با شلوارک وارد معبد شوند. همچنین خانم‌ها و آقایان قبل از ورود به معبد باید کفش‌هایشان را دربیاورند.

مسیر دسترسی: 72 کیلومتری شمال کندی در شهر دامبولا.

معبد غار دامبولا از بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

عکسی از معبد غار دامبولا

معبد توث رلیک سریلانکا

معبد توث رلیک از جاهای دیدنی دامبولا است که به دلیل نگهداری دندان بودا در آنجا، از مکان‌های دیدنی سریلانکا به حساب می‌آید و مکانی مقدس برای پیروان آیین بودا است. این معبد که در دوره پادشاهی ویکراماباهو یعنی قرن سوم پس از میلاد ساخته شده بود، در سال 1988 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این معبد علاوه بر جایگاه مقدس دندان بودا، شامل ضریح‌ها، موزه‌ها و نیایشگاه‌هایی است تاریخ و فرهنگ آیین بودا را به تصویر می‌کشند. در ماه اوت یا سپتامبر هر سال، در این معبد جشن‌هایی با عنوان پرنده طلایی برگزار می‌شود که از بزرگ‌ترین جشن‌های آیین بودا است و زائران و گردشگران معبد توث رلیک با حضور در این جشن‌ها غرق در شور و شادی می‌شوند.

مسیر دسترسی: سریلانکا، ناحیه متاله، شهرک دامبولا، منطقه سیگیریا.

معبد توث رلیک از معروفترین جاهای دیدنی سریلانکا

تصویری از معبد توث رلیک سریلانکا 

پل نه قوسی؛ از معروف ترین جاهای دیدنی سریلانکا

شهر کوچک الا در میان مزارع انبوه چای خود، میزبان پلی زیبا به نام پل نه قوسی است. این پل که در ساخت آن به جای فولاد و سیمان از چوب و سنگ و قطعات آجر استفاده کرده‌اند، برخلاف ظاهرش مقاومت بسیار زیادی دارد. این پل با ارتفاع 30متری خود با عنوان «پل 9 آسمان» هم معروف است.

ساکنان این شهر پیشنهاد می‌کنند هنگام طلوع یا غروب خورشید برای تماشای این پل بروید تا آن را در زیباترین حالت خود، در آغوش مزارع چای و با نوازش نورهای سرخ خورشید تماشا کنید. 

مسیر دسترسی: شهر کوهستانی الا.

پل نه قوسی از مکان های دیدنی سریلانکا

عکسی از پل نه قوسی

قلعه سیگیریا

قلعه سیگیریا سریلانکا از جاهای دیدنی این کشور در 25 کیلومتری شهر دامبولا است و 300 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این قلعه که قدمت آن به قرن پنجم میلادی می‌رسد، در گذشته به‌عنوان دژی نظامی در برابر دشمنان به کار می‌رفته است.

درون این قلعه سنگی مجموعه‌ای از باغ‌ها، استخرها، آبنماها و کاخ‌های سلطنتی جای گرفته است. قلعه صخره‌ای سیگیریا به‌حدی زیبا و شگفت‌انگیز است که هنر و دقت مهندسان تاریخ سریلانکا را به رخ تماشاگران می‌کشد. از آنجا که این صخره شبیه شیری است که روی پنجه‌های خود نشسته، به آن نام سیگیریا داده‌اند.

این شیر سنگی را می‌توانید در ورودی قلعه مشاهده کنید و از پلکان بالای سر آن به طرف قله سیگیریا مسیر خودتان را ادامه دهید. ما در مقاله‌ای به طور کامل درباره راهنمای سفر به سریلانکا نوشته‌ایم.

مسیر دسترسی: 25کیلومتری شهر دامبولا.

قلعه سیگیریا از بهترین مکان های دیدنی در سریلانکا

عکسی از قلعه سیگیریا

ساحل بنتوتا در سفرنامه سریلانکا

ساحل بنتوتا از معروف‌ترین جاهای دیدنی بنتوتا سریلانکا است که در 65کیلومتری شهر کلمبو واقع شده است. این ساحل در کنار اقیانوس هند قرار دارد؛ بنابراین آب‌وهوای معتدل و گرمای لطیف آن، برای گذراندن تعطیلات و سفر بی‌نظیر است.

بسیاری از گردشگران در بهترین زمان سفر به سریلانکا این ساحل را برای ماه عسل یا تعطیلات رمانتیک خود انتخاب می‌کنند تا خاطراتی رویایی و به‌یادماندنی بسازند. تفریحات و ورزش‌های ساحلی این منطقه آن را به یکی از جاهای دیدنی کشور سریلانکا تبدیل کرده است که همه‌ساله مسافران زیادی را به سمت خود فرامی‌خواند.

از تفریحات جذاب ساحل بنتوتا، پرواز با هلیکوپتر بر فراز اقیانوس هند و تماشای سواحل و آبی اقیانوس است؛ خاطره‌ای که هیچ‌وقت در بازدید از جاهای دیدنی کلمبو سریلانکا فراموش نمی‌کنید.

مسیر دسترسی: 65کیلومتری جنوب شهر کلمبو.

ساحل بنتوتا سریلانکا

تصویری از ساحل بنتوتا 

مرکز پرورش لاک پشت کوسگودا بنتوتا 

اگر به لاک‌پشت‌ها و زندگی آن‌ها علاقه‌مندید یا برای مسافرت با کودکان خود به سریلانکا آمده‌اید، گشت‌وگذار در دهکده کوسگودا و تماشای ده‌ها گونه لاک‌پشت کهن‌سال و جوان را که تازه سر از تخم درآورده‌اند، از دست ندهید. در سال 1980 میلادی این دهکده به محلی برای نگهداری از لاک‌پشت‌های در حال انقراض تبدیل شد.

امروزه دهکده گوسکودا جایی برای لانه‌سازی، تخم‌گذاری و تولد لاک‌پشت‌ها است که زیبایی‌های تولد و مرگ را پیش چشم‌تان به تصویر می‌کشند. این دهکده از جاهای دیدنی بنتوتا سریلانکا و محلی امن و هیجان‌انگیز برای تفریح و بازدید کودکان به حساب می‌آید.

مسیر دسترسی: 11 کیلومتری جنوب بنتوتا.

مرکز پرورش لاک پشت کوسگودا بنتوتا  از جاهای دیدنی سریلانکا

تصویری از مرکز پرورش لاک پشت کوسگودا بنتوتا  

خلیج اوراگام

خلیج اوراگام از نقاط دیدنی کلمبو سریلانکا است که ۱۶۰۰ متر از سواحل اقیانوس هند را پوشش می‌دهد. این خلیج که در ۳۲۰کیلومتری شهر کلمبو قرار دارد، مکانی عالی برای موج‌سواری، قایق‌سواری و دیگر ورزش‌های آبی است. علاوه بر این، منظره سبز درختان نارگیل و آبی بیکران اقیانوس هند هم چشمان‌تان را نوازش می‌دهد تا هرچه بیشتر از سفرتان به این کشور لذت ببرید. برای اینکه به خلیج اوراگام برسید، فقط کافی است در فرودگاه کلمبو سریلانکا از هواپیما پیاده شوید و خودتان را به خلیج اوراگام برسانید. آب نارگیل‌های تازه و خنک، آفتاب لطیف و نوازشگر ساحل و عطر یاس پیچیده در هوای ساحل آماده‌اند تا از شما پذیرایی کنند.

مسیر دسترسی: ۳۲۰کیلومتری شهر کلمبو.

خلیج اوراگام از جاهای دیدنی در سریلانکا

عکسی از خلیج اوراگام 

پارک ملی هورتون؛ از دیدنی های کشور سریلانکا

پارک ملی هورتون از مهم‌ترین پارک‌های ملی سریلانکا به شمار می‌آید که در وسعت 31 کیلومتر مربعی خود، میزبان بیش از 240 گونه از حیوانات و پرندگان نادر است. این پارک در نزدیکی شهر نوار الیا و در ارتفاع 2100 تا 2300متری از سطح دریا قرار دارد؛ بنابراین از بلندترین جاهای دیدنی سریلانکا به حساب می‌آید.

سه رود مهم سریلانکا شامل رودهای ماهاولی، کلانی و والاوی از میان این پارک پهناور و سرسبز عبور می‌کنند. همچنین آبشار بیکا در این منطقه قرار دارد که از فراز ارتفاعی ۵۰متری به سمت زمین‌های اطراف فرومی‌ریزد.

پارک ملی هورتون از گنجینه‌ای سرشار از شگفتی‌های طبیعت مراقبت می‌کند؛ از جمله این زیبایی‌های طبیعی، صخره جهانی به عنوان صخره‌ای بلند و تنگ در سریلانکا است. این صخره مرتفع مکانی مفرح برای پیاده‌روی و تماشای طبیعت پارک و حیات وحش به حساب می‌آید.

غار بیکا و دره الیپتیک از دیگر جاذبه‌های گردشگری سریلانکا است که تجربه دلچسب‌ ورزش‌هایی مثل غارنوردی و صخره‌نوردی را پیشکش شما گردشگران کشور سریلانکا می‌کند.

مسیر دسترسی: نزدیکی دامنه شهر کوهستانی نوارا الیا.

پارک ملی هورتو از مکان های دیدنی در سریلانکا

تصویری از پارک ملی هورتون 

باغ گیاه شناسی پرادنیا رویال گاردن کندی

یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا در میان جاهای دیدنی کندی سریلانکا جا خوش کرده است. این باغ که به‌عنوان پربازدیدترین جاذبه توریستی سریلانکا شناخته می‌شود، هر سال بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده دارد. اگر به گردش در میان گیاهان، پرورش گل‌ها و درختچه‌ها و تنفس در هوای عطرآگین باغ‌های گل علاقه دارید، باغ گیاه‌شناسی رویال گاردن میزبان قدم‌های شما در سریلانکا است.

مجموعه‌های گیاهی متنوعی شامل باغ تاج‌دارها، باغ پالم‌‌ها، باغ گیاهان دارویی، باغ گیاهان خوراکی و باغ گیاهان معطر می‌شود. پس بهتر است صبح زود برای بازدید از این باغ دیدنی راهی شوید تا فرصت تماشای این بخش‌ها را داشته باشید.

مسیر دسترسی: 5کیلومتری غرب شهر کندی.

باغ گیاه شناسی پرادنیا رویال گاردن کندی از جاهای دیدنی سریلانکا

تصویری از باغ گیاه شناسی پرادنیا رویال گاردن کندی

جاهای دیدنی سریلانکا را با برسام تماشا کنید

حتما با مطالعه این مقاله و آشنایی با جاهای دیدنی سریلانکا متوجه شدید که این کشور با اینکه سرزمینی تقریبا ناشناخته و کم‌سروصدا است، شگفتی‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که لذت یک سفر خارجی جذاب و مهیج را برایمان فراهم می‌کند. حالا که با مکان‌های دیدنی سریلانکا آشنا شدید، دیگر می‌توانید برنامه جهانگردی خودتان را ازحوالی همین قاره آسیا و با بازدید از جاذبه‌های این کشور شروع کنید. مثلا می‌توانید با خرید تور سریلانکا از برسام سیر از جاذبه‌های این کشور دیدن کنید و محصولات این کشور را برای دوست و آشنا سوغات بیاورید. اگر تجربه سفر به این پهنه شگفت‌انگیز را دارید، نظرات خود را با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.پ

سوالات متداول

1. جاهای دیدنی مهم سریلانکا کجاست؟

سریلانکا یک کشور زیبا و پرتاریخ با جاهای دیدنی فراوان است. مهم‌ترین مقاصد گردشگری این منطقه کنیا، دمبولا، اورنج، نوالیچری و کندی هستند که در آنها می‌توان به تماشای زیبایی‌های طبیعی، معابد باستانی، حیاط‌های دیدنی و سواحل زیبا پرداخت. همچنین، سیگیریا، پارک ملی یالا و معبد توتماله نیز از جاهایی هستند که بسیاری از گردشگران در پی بازدید از آنها به سریلانکا می‌روند.

2. کدام فصل برای بازدید از جاهای دیدنی در سریلانکا مناسب‌تر است؟

سریلانکا از اقلیم مدیترانه‌ای برخوردار است و بهار و تابستان بهترین زمان‌ها برای بازدید از سریلانکا هستند؛ زیرا هوا خوب است و اکثر جاهای دیدنی در این دوره در زیباترین حالت خود قرار دارند.