عدنان مندرس؛ بزرگترین فرودگاه ازمیر

جاذبه های گردشگری 04 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

ازمیر یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور ترکیه است و سالانه میلیون‌ها مسافر از سراسر جهان به این شهر سفر می‌کنند. فرودگاه عدنان مندرس ازمیر که بزرگترین فرودگاه این شهر است، یک مرکز حمل و نقل مهم برای منطقه اژه بوده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه ایفا می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با فرودگاه ازمیر بیشتر آشنا کنیم.

فرودگاه ازمیر ترکیه کجاست؟

فرودگاه عدنان مندرس (ADB) بزرگترین فرودگاه شهر ازمیر در ترکیه است. این فرودگاه در ۱۸ کیلومتری (۱۱ مایلی) جنوب شهر ازمیر قرار دارد. اسم فرودگاه ازمیر از روی نام اولین رئیس دولت در ترکیه، عدنان مندرس نامگذاری شده است. فرودگاه عدنان مندرس ازمیر قطب اصلی پروازهای داخلی و بین‌المللی در منطقه اژه و دروازه‌ای مهم در صنعت گردشگری ترکیه است که به جذب بازدیدکنندگان از سراسر جهان کمک می‌کند. پرواز مستقیم تهران ازمیر ترکیه نیز در همین فرودگاه به زمین می‌نشیند.

تصویری از فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

نمایی از ورودی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

تاریخچه فرودگاه ازمیر

مراحل اولیه ساخت فرودگاه عدنان مندرس ازمیر به ماه مه سال ۱۹۸۴ برمی‌گردد. در اکتبر سال  ۱۹۸۷ این فرودگاه به طور کامل افتتاح شد. این فرودگاه دو باند 3 هزار و 240 متری دارد و سالانه چند میلیون مسافر را جابجا می‌کند. این فرودگاه دو ترمینال دارد که ترمینال پروازهای خارجی آن در سال ۲۰۰۶ به بهره برداری رسیده است. مالکیت فرودگاه عدنان مندرس تحت اختیار هولدینگ TAV است.

امکانات فرودگاه ازمیر برای گردشگران

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر از لحاظ حجم مسافر، خدمات و امکانات شایان توجه و درخوری که به مسافران ارائه می‌کند، عنوان پنجمین فرودگاه در جهان را به خود اختصاص داده است. در ادامه برخی از این امکانات را بیشتر می‌شناسیم.

میزهای اطلاعات

در سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه، میزهای اطلاعات وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای دریافت اطلاعات پرواز، خدمات فرودگاه، جاهای دیدنی ازمیر و نقشه شهر استفاده کنید.

مرکز خدمات گردشگری

در طبقه همکف ترمینال بین‌المللی، مرکز خدمات گردشگری قرار دارد که می‌توانید از آن‌جا بروشورهای اطلاعاتی، نقشه شهر، بلیط جاذبه‌های گردشگری و خدمات تور را تهیه کنید.

اپلیکیشن فرودگاه

فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس یک اپلیکیشن اختصاصی دارد که می‌توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید. این اپلیکیشن اطلاعات پرواز، نقشه فرودگاه، خدمات فرودگاه، رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

صرافی

در سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه، صرافی‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید پول نقد خود را به لیر ترکیه تبدیل کنید.

رستوران، کافه و بار

در سراسر فرودگاه ازمیر رستوران‌های متعددی با غذاهای ترکی و بین‌المللی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای صرف غذا یا میان‌ وعده استفاده کنید. همچنین در سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه، کافه‌ها و بارهای متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها قهوه، چای، نوشیدنی و تنقلات تهیه کنید.

اتاق استراحت

در سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه، اتاق های استراحت مجهز به تخت خواب، حمام و دوش وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای استراحت قبل یا بعد از پرواز خود استفاده کنید.

عکس داخل فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

عکسی از سالن انتظار فرودگان عدنان مندرس ازمیر

مسجد

مسجد یا نمازخانه هم در سالن‌های ورودی این فرودگاه و هم در سالن خروجی آن وجود دارد.

اتاق مادر و کودک

در فرودگاه عدنان مندرس ۲۹ اتاق مادر و کودک، برای شیر دادن و تعویض پوشک نوزادان وجود دارد. ۱۶ اتاق در ترمینال داخلی و ۱۳ اتاق در ترمینال خارجی.

خدمات پزشکی

یک مرکز پزشکی مجهز در این فرودگاه وجود دارد که خدمات فوریت‌های پزشکی و سایر خدمات پزشکی را به مسافران ارائه می‌دهد. همچنین دو داروخانه  در سالن‌های مختلف فرودگاه قرار دارد.

داروخانه

در سالن های ورودی و خروجی فرودگاه، داروخانه‌هایی وجود دارد که می توانید از آنها داروهای مورد نیاز خود را تهیه کنید.

فروشگاه های معاف از مالیات

در سالن‌های خروجی فرودگاه، فروشگاه‌های معاف از مالیاتی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها سوغاتی، عطر، لوازم آرایشی و سایر محصولات را بدون پرداخت مالیات خریداری کنید.

فروشگاه های Duty Free

در سالن های ورودی و خروجی فرودگاه، فروشگاه های Duty Free وجود دارند که می توانید از آنها تنقلات، نوشیدنی، سیگار و سایر محصولات را با قیمت های مناسب خریداری کنید.

آدرس و فاصله فرودگاه ازمیر ترکیه تا مرکز شهر

فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس ازمیر در منطقه گازیمیر واقع شده است که حدود ۱۸ کیلومتر با شهر ازمیر فاصله دارد. با توجه به نوع وسیله نقلیه‌ای که انتخاب می‌کنید، زمان رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه می‌تواند متفاوت باشد.

نقشه فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

نحوه دسترسی به فرودگاه ازمیر

تاکسی سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه است. حدود نیم ‌ساعت از فرودگاه عدنان مندرس تا ازمیر با تاکسی فاصله است. با این حال تاکسی گزینه گران‌تری نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل است. به هر حال، در هزینه های سفر به ازمیر لازم است مبلغی را برای حمل‌ونقل در نظر بگیرید.

فاصله زمانی با اتوبوس تا مرکز شهر ازمیر حدود ۴۵ دقیقه است. اتوبوس‌های هاواش هر ۳۰ دقیقه یکبار از فرودگاه به سمت مرکز شهر حرکت می‌کنند.

شاتل فرودگاه نیز هر ۲۰ دقیقه یک بار از فرودگاه به سمت هتل‌های مرکز شهر حرکت می‌کند. این گزینه برای مسافرانی که در مرکز شهر هتل دارند مناسب است. با این روش بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از فرودگاه به ازمیر می‌رسید.

مترو فرودگاه ازمیر عدنان مندرس

یکی از بهترین راه‌های سفر به ازمیر از فرودگاه عدنان مندرس، استفاده از مترو ایزبان است. این خط مترو که بین ایستگاه آلسانجاک و کوماواسی فعالیت می‌کند، از تاریخ ۱۰ اوت سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد. ایستگاه متروی ایزبان در این خط، از فرودگاه ازمیر عبور می‌کند که از این طریق می‌توانید به راحتی در عرض نیم‌ ساعت به مرکز ازمیر برسید. 

اطلاعات پرواز فرودگاه ازمیر ترکیه

در طول شبانه روز به صورت میانگین حدود ۲۰۰ پرواز داخلی و خارجی از فرودگاه عدنان مندرس انجام می‌شود. یکی از پروازهای همیشگی این فرودگاه، پرواز تهران ازمیر است. علاوه بر باجه‌های اطلاعات پرواز در خود فرودگاه عدنان مندرس و اپلیکیشن این فرودگاه که اطلاعات کامل پروازهای ورودی و خروجی را به صورت آنلاین اعلام می‌کند، برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پروازهای انجام‌‎شده در این فرودگاه می‌توانید از وبسایت فرودگاه عدنان مندرس بازدید کنید.

تصویری از باند فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

تصویری از باند فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

ترمینال‌های فرودگاه ازمیر

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر دارای دو ترمینال پروازهای خارجی و داخلی است. با کمی اختلاف، هر دو این ترمینال‌ها از امکانات یکسانی برخوردار هستند. همچنین این دو ترمینال با راهروهای متحرکی به هم متصل می‌شوند.

ترمینال شماره یک 

این ترمینال فرودگاه عدنان مندرس به پروازهای داخلی اختصاص دارد. ترمینال شماره یک قدیمی‌تر بوده و دارای ۳۲ گیت است. امکاناتی مانند رستوران‌ و کافه‌ها، وای فای رایگان، اتاق مادر و کودک، اطلاعات پرواز و… در این ترمینال وجود دارد.

ترمینال شماره دو

این ترمینال در سال ۲۰۰۶ و با بودجه‌ای معادل ۱۵۰ میلیون یورو ساخته و افتتاح شد. ترمینال شماره دو فرودگاه عدنان مندرس که دارای ۴۲ گیت است و امکاناتی مشابه با ترمینال شماره یک دارد، مختص پروازهای خارجی این فرودگاه است.

فاصله فرودگاه ازمیر از شهرهای ترکیه

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر فرودگاه مهم و بزرگی نه تنها در ترکیه، بلکه در کل جهان محسوب می‌شود. به واسطه رفت و آمدهای زیاد مسافران به شهرهای توریستی ترکیه، این فرودگاه روزانه چندین پرواز ورودی و خروجی با دیگر شهرهای مهم ترکیه دارد. بنابراین مهم است بدانیم که فاصله شهرهای توریستی و مهم ترکیه با این فرودگاه تقریبا چقدر است.

فاصله فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی

فاصله بین فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس ازمیر و کوش آداسی حدود ۸۰ کیلومتر است. سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن از فرودگاه ازمیر به کوش آداسی رانندگی با ماشین است. مثلا گردشگران تور کوش آداسی می‌توانند با ماشین شخصی یا تاکسی حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم بسته به میزان ترافیک، مسیر بین کوش آداسی تا فرودگاه ازمیر را طی کنند.

می‌توانید از طریق بزرگراه O-31 به کوش آداسی بروید و در طول مسیر، از مناظر زیبای دریای اژه نیز لذت ببرید.

فاصله فرودگاه ازمیر تا بدروم

از فرودگاه ازمیر تا شهر توریستی بدروم در استان موغله ترکیه، حدود ۲۲۵ کیلومتر فاصله است. این مسیر برای مسافران تور بدروم با تاکسی یا اتومبیل شخصی زمانی تقریبا حدود ۲ ساعت ۴۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

فاصله فرودگاه ازمیر تا استانبول

حدود ۵۰۰ کیلومتر از فرودگاه عدنان مندرس ازمیر تا پایتخت ترکیه فاصله است. برای مسافران تور استانبول این مسیر را می‌توان از طریق پروازهای داخلی، اتوبوس یا اتومبیل شخصی پیمود. مسیر زمینی با اتومبیل میان این مقصد حدود ۵ ساعت زمان خواهد برد.

فاصله فرودگاه ازمیر تا وان

فاصله میان فرودگاه ازمیر تا شهر توریستی وان ۱۸۰۰ کیلومتر است. این مسیر با رانندگی تقریبا یک روز کامل طول می‌کشد، بنابراین برای سفر میان این دو مقصد بهتر است از هواپیما استفاده کنید. سفر هوایی برای مسافران تور وان از فرودگاه ازمیر تا وان حدود 2 ساعت و نیم زمان می‌برد.

تصویری از داخل فرودگاه عدنان مندس ازمیر

تصویری از داخل فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

فری‌ شاپ‌ فرودگاه ازمیر ترکیه

فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس ازمیر با دو فروشگاه معاف از مالیات به نام‌های Duty Free Shop و Ataturk Duty Free، تجربه خریدی لذت‌بخش را برای مسافران فراهم می‌کند. این فروشگاه‌ها طیف گسترده‌ای از محصولات را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهند و فرصتی عالی برای خرید سوغاتی، هدیه و لوازم ضروری سفر به شمار می‌آیند.

در این فروشگاه‌ها می‌توانید انواع عطر، لوازم آرایشی، محصولات مراقبت از پوست، جواهرات، ساعت، کیف و چمدان، لباس، اسباب بازی، تنقلات، نوشیدنی، سیگار و دخانیات را با برندهای مشهور جهانی به صورت معاف از مالیات و عوارض گمرکی پیدا کنید.

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر، جاذبه گردشگری بیرون از شهر

فرودگاه‌ها دیگر فقط مکانی برای جا به جایی بین دو مقصد نیستند، بلکه دنیای مستقل و منحصر به فرد خودشان را برای مسافران به نمایش می‌گذارند؛ پیش‌نمایشی از آن چه در شهر مقصد خواهید دید. معمولا معماری فرودگاه‌ها، امکانات و شرایطی که برای مسافران فراهم می‌کنند، خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. بنابراین اگر گردشگر تور ازمیر هوایی هستید، در نظر داشته باشید که بزرگترین فرودگاه این شهر در عین جذابیت، می‌تواند چه استراحتگاه کاملی برای مسافران خسته باشد.

سوالات متداول:

۱- چگونه از فرودگاه ازمیر به مرکز شهر برسیم؟

برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه ازمیر، چند گزینه وجود دارد. می‌توانید از تاکسی‌های موجود در خروجی فرودگاه استفاده کنید. زمان و هزینه سفر با تاکسی معمولاً حدود 30 تا 40 دقیقه است. خطوط اتوبوس عمومی همچنین از فرودگاه به مرکز شهر ازمیر ایستگاه دارند. هزینه این روش کمتر از تاکسی است. البته در فرودگاه امکان اجاره خودرو وجود دارد. این گزینه برای آنهایی که قصد دارند به شهرهای اطراف ازمیر نیز سفر کنند، مناسب است.

۲- فرودگاه ازمیر از لحاظ امکانات و خدمات چگونه است؟

فرودگاه ازمیر دارای امکاناتی مانند رستوران‌، فروشگاه‌، وای‌فای رایگان، مغازه‌های مسافرتی و سالن انتظار با صندلی‌های راحت است که مسافرانی که منتظر پرواز خود هستند راحت باشند.