با فرودگاه کلمبو بیشتر آشنا شوید

دانستنی های سفر 08 فروردین ، 1403 5 دقیقه

از آنجا که سریلانکا همیشه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری برای ایرانیان بوده و طرفداران زیادی دارد، آشنایی با راه‌های رسیدن به این کشور و پرواز به سمت فرودگاه کلمبو نیز از واجبات دوستداران سفر به این سرزمین سبز و شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. بنابراین اگر قرار است به همین زودی‌ها به این کشور سفر کنید و برای سفر هوایی به این کشور برنامه‌ریزی کرده‌اید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را با ویژگی‌ها و امکانات فرودگاه بین‌المللی کلمبو آشنا کنیم.

فرودگاه باندرانیکی کلمبو

سریلانکا جزیره‌ای در جنوب آسیا و جنوب کشور هند است. فرودگاه کلمبو بزرگ‌ترین فرودگاه این کشور به حساب می‌آید و در فاصله 35 کیلومتری کلمبو قرار گرفته است. درواقع فرودگاه باندرانیکی با طول باند 3 هزار و 35۰ متری، اولین فرودگاه بین‌المللی است که در کشور سریلانکا افتتاح شد. 

تاریخچه ساخت این فرودگاه به سال 1944 میلادی و سال‌های اولیه جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. کاربری اولیه فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی کلمبو، استقبال از نیروهای انگلیسی بود، اما بعدها در سال 1957 میلادی به دستور نخست‌وزیر وقت سریلانکا، نیروهای نظامی از این فرودگاه خارج شدند. سرانجام در سال 1967 میلادی، این فرودگاه با عنوان فرودگاه باندرانیکی و با کاربری مسافربری هوایی در پایتخت کشور کلمبو راه‌اندازی شد.

امروزه فرودگاه کلمبو با 3 ترمینال کامل و جداگانه تجهیز شده است که پروازهای داخلی و خارجی کشور سریلانکا را پشتیبانی می‌کنند. فرودگاه باندرانیکی اصلی‌ترین شاهراه ورودی گردشگران به سریلانکا است که همه‌روزه پروازهای گوناگونی از ایرلاین‌های بزرگ سراسر جهان مثل قطر ایرویز، فلای دبی، امارات، ترکیش ایرلاینز و ماهان ایر به مقصد آن صورت می‌گیرد؛ بنابراین مسیرهای دسترسی زیادی برای سفر به این کشور دارید و پس از رسیدن به این فرودگاه نیز به‌راحتی می‌توانید با استفاده از ترانسفر فرودگاهی، تاکسی، قطار و اتوبوس خودتان را به شهرهای مختلف سریلانکا برسانید.

عکس نمای ورودی فرودگاه باندرانیکی کلمبو

نمایی از ورودی فرودگاه باندرانیکی کلمبو

اطلاعات فرودگاه کلمبو

جدول زیر اطلاعات اصلی فرودگاه کلمبو را مورد بررسی قرار داده است تا با آگاهی کامل از مشخصات این فرودگاه بین‌المللی به سریلانکا سفر کنید.

ویژگیجزئیات
نامBandaranaike International Airport
کد یااتاCMB
کد ایکائوVCBI
نوعنظامی/فرودگاهی
ارتفاع از سطح دریا۸ متر
ترمینال‌ها۳ ترمینال مجزا

بعد از آنکه به فرودگاه کلمبو رسیدید، می‌توانید با ترانسفر فرودگاهی به هتل محل اقامت‌تان بروید و پس از اندکی استراحت، کفش‌هایتان را به پا کنید و در صدد کشف اینکه سریلانکا کجاست برآیید.

خرید بلیط هواپیما مستقیم به مقصد فرودگاه سریلانکا

طبق آمار رسمی، فرودگاه کلمبو سریلانکا سالانه از بیش از 10 میلیون مسافر داخلی و خارجی را از سراسر سریلانکا و دیگر کشورهای جهان پذیرایی می‌کند؛ پس عجیب نیست که این فرودگاه باندرانیکی را به‌عنوان مهم‌ترین و پرمسافرترین فرودگاه سریلانکا بشناسیم.

این فرودگاه بین‌المللی به سراسر نقاط جهان از جمله تهران پرواز مستقیم دارد. اگر خواستید از ایران به پایتخت سریلانکا سفر کنید، می‌توانید از شرکت‌های هواپیمایی مانند ماهان ایر و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به سمت این کشور حرکت کنید. البته این نکته را اضافه کنیم که به محض ورود به این فرودگاه، مبلغ 300 روپیه به‌عنوان هزینه ورودی از مسافران دریافت می‌شود. پس بهتر است از پیش، این مبلغ را در برآورد هزینه سفر به سریلانکا در نظر بگیرید.

پایانه های فرودگاه کلمبو

از جمله مزایای فرودگاه کلمبو سریلانکا، وجود 3 پایانه مسافربری فعال است که هرکدام از این پایانه‌ها، کاربری خاص خودش را دارد. برای معرفی این پایانه‌ها از ترمینال شماره 1 فرودگاه باندرانیکی سریلانکا شروع می‌کنیم.

ترمینال شماره 1، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ترمینال این فرودگاه است که در سال 1967 با کاربری ترمینال بین‌المللی راه‌اندازی شد. این ترمینال 12 گیت برای پروازهای ورودی دارد؛ اما بهتر است اشاره کنیم که همزمان با نگارش این مطلب، ترمینال شماره 1 فرودگاه باندارنیکی در حال بازسازی است و پروازهای ورودی این ترمینال در ترمینال شماره 2 انجام می‌شود.

ترمینال شماره 2 فرودگاه کلمبو در واقع جدیدترین ترمینال این فرودگاه است که تجهیز و بهره‌برداری از آن در سال 2019 نهایی‌ شده و همچنان به امکانات آن اضافه می‌شود. این ترمینال در حال حاضر 8 گیت ورودی دارد. 

ترمینال شماره 3 فرودگاه بین‌المللی کلمبو مخصوص پروازهای ورودی و خروجی داخلی کشور سریلانکا است و تاریخچه ساخت آن به سال 2012 برمی‌گردد.

عکس یکی از ترمینال های فرودگاه کلمبو

عکس یکی از ترمینال‌های فرودگاه کلمبو

حمل و نقل از فرودگاه کلمبو

روش‌های متنوعی برای دسترسی به مناطق شهری از فرودگاه کلمبو وجود دارد. فرقی نمی‌کند بهترین زمان سفر به سریلانکا را انتخاب کرده باشید یا نه. این روش‌های حمل و نقل همیشه در دسترس‌اند و کار شما را آسان می‌کنند. تمام این مسیرها را در ادامه به تفصیل توضیح داده‌ایم.

حمل و نقل فرودگاه کلمبو با اتوبوس های اکسپرس

بخشی از ناوگان حمل‌ونقل فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی را اتوبوس‌های اکسپرس تشکیل می‌دهند. این اتوبوس‌ها همه‌روزه از 5:30 صبح تا 20:30 شب آماده‌اند تا گردشگران حاضر در فرودگاه را به نقاط مختلف شهر کلمبو برسانند. برای استفاده از این اتوبوس‌ها باید مسیری 50متری را به سمت بیرون از فرودگاه طی کنید.

اگر خواستید به فرودگاه برگردید هم دوباره باید از همین اتوبوس‌های اکسپرس موجود در ایستگاه استفاده کنید. وقتی سوار این اتوبوس‌ها شوید، طی 1 ساعت به شهر کلمبو می‌رسید. هزینه بلیط اتوبو‌س‌های اکسپرس حدودا 110 روپیه سریلانکا یا 1.30 دلار آمریکا است.

حمل و نقل فرودگاه کلمبو با قطار

ایستگاه کاتونایاکا، ایستگاه قطاری است که گردشگران را به جاهای دیدنی سریلانکا راهنمایی می‌کند. این ایستگاه که در 1 کیلومتری فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی قرار دارد، نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به فرودگاه است و از جمله ارزان‌ترین گزینه‌ها برای جابه‌جایی در شهر کلمبو محسوب می‌شود.

قیمت بلیط قطار فرودگاه باندرانیک 30 روپیه سریلانکا است و در مدت 1 ساعت شما را به پایتخت سریلانکا می‌رساند. تنها نکته‌ای که در انتخاب قطار فرودگاه باید به آن توجه کنید، این است که حرکت این قطار در ساعاتی از روز ممکن است تا 1 ساعت تأخیر داشته باشد؛ بنابراین اگر برای شروع سفر خود و رسیدن به نقطه‌ای از شهر عجله دارید، بهتر است گزینه‌ای غیر از حمل‌ونقل با قطار فرودگاه کلمبو را انتخاب کنید.

تصویری از ایستگاه قطار کاتونایاکا

تصویری از ایستگاه قطار کاتونایاکا

حمل ‌و نقل فرودگاه کلمبو با تاکسی و ون

اگر در زمان اوج ترافیک شهری بخواهید از تاکسی‌های فرودگاهی استفاده کنید، احتمالا بین 45 دقیقه تا 1 ساعت طول خواهد کشید تا به مرکز شهر کلمبو برسید. قیمت تاکسی‌های شهری هم به دلایل مختلفی از جمله تعداد مسافران، میزان بار مسافر و شلوغی فرودگاه ممکن است تغییر کند. همانطور که می‌دانید استفاده از وسایل نقلیه‌ای مثل تاکسی، هزینه چندبرابری در مقایسه با استفاده از اتوبوس و قطار دارد.

به‌عنوان مثال هزینه حمل‌ونقل با تاکسی در فرودگاه کلمبو در بعضی روزها به 2700 روپیه یا 30 دلار آمریکا و بیشتر هم افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که اصرار دارید از تاکسی برای حمل‌ونقل استفاده کنید، بهتر است گزینه‌هایی مانند سرویس‌های تاکسی اینترنتی مثل اوبر، پیک می یا تاکسی‌گو را در نظر داشته باشید. در این حالت امنیت سفر و ارزانی بیشتری هم خواهید داشت.

چطور از فرودگاه کلمبو سریلانکا به مرکز شهر بریم؟

در قسمت معرفی فرودگاه کلمبو سریلانکا گفتیم که فاصله این فرودگاه تا شهر کلمبو حدودا 35 کیلومتر است. بنابراین اگر بخواهید با تاکسی شهری به این فرودگاه برسید و در مسیر پرترافیک باشید، ظرف 1 ساعت به فرودگاه کلمبو می‌رسید؛ اما اگر زمان خلوت جاده‌ها قدم در راه سفر بگذارید، کمتر از 30 دقیقه در آشیانه هواپیماهای کلمبو خواهید بود.

برای راهی‌‌شدن به سمت فرودگاه باندرانیکی کلمبو هم نگران نباشید. کافی است از تاکسی‌های مستقر در محوطه فرودگاه بین‌المللی کلمبو استفاده کنید. همچنین برای اینکه خیال‌تان از هزینه تاکسی‌ها به سمت فرودگاه راحت باشید، بهتر است قبل از سوارشدن تاکسی، درباره قیمت کرایه با راننده صحبت کنید. گاهی هم شاید چندتایی مینی‌ون در محوطه فرودگاه پیدا کنید؛ البته توجه داشته باشید گاهی اوقات این مینی‌ون‌ها صرفا برای استفاده شهروندان سریلانکا‌ است.

اگر بخواهید با قطار خودتان را به فرودگاه بین‌المللی کلمبو برسانید، می‌توانید در ایستگاه قطاری که در فاصله 1 ‌ساعته از این فرودگاه قرار دارد، از قطار پیاده شوید. مسیر 30دقیقه‌ای نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس تا فرودگاه کلمبو هم راهی است که می‌توانید آن را هم به فهرست مسیرهای دسترسی به این فرودگاه اضافه کنید.

این نکته را از یاد نبرید که در سفر با تور، هیچ نگرانی از بابت حمل‌ونقل و رسیدن به مرکز شهر نخواهید داشت. مثلا اگر با تور سریلانکا 1403 به این کشور سفر کنید، مسئولیت ترانسفر فرودگاهی و گشت شهری به عهده آژآنس ارائه‌دهنده تور خواهد بود.

تصویری از مرکز شهر کلمبو

تصویری از مرکز شهر کلمبو

فرودگاه کلمبو؛ شاهراه بین‌المللی سریلانکا

سفر به کشور سریلانکا می‌تواند تجربه‌ای تازه و هیجان‌انگیز از سفرهای خارجی برایتان بسازد؛ اما همین‌قدر هم احتمال دارد که سفر به یک کشور خارجی کمی هم نگران‌کننده باشد. در این مطلب درباره مسیرهای دسترسی به فرودگاه کلمبو، به‌عنوان اولین مقصد در سفر به کشور سریلانکا صحبت کردیم. آشنایی با مسیرهای حمل‌ونقل فرودگاه بین‌المللی کلمبو، امکانات و ویژگی‌های آن به شما کمک می‌کند تا با آرامش و ذهن بازتری برای این سفر برنامه‌ریزی و خاطرات ماندگاری ثبت کنید؛ حتی اگر با تور سریلانکا عازم سفر باشید و نیازی به دانستن این اطلاعات نداشته باشید. تجربه‌ یا پیشنهادی برای رسیدن به فرودگاه کلمبو و شروع سفرتان دارید؟ آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

۱- فرودگاه کلمبو در کجا واقع شده است؟

فرودگاه بین‌المللی کلمبو در کشور سریلانکا واقع شده است. این فرودگاه در حومه شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا، در منطقه کاتونایکه واقع شده است.

۲- خدمات اصلی فرودگاه کلمبو چیست؟

فرودگاه کلمبو یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های سریلانکا است و ارائه دهنده خدمات گسترده‌ای از جمله پروازهای داخلی و بین‌المللی، خدمات باربری، ترمینال مسافربری، امکانات مرتبط با ترانزیت و موارد دیگر می‌باشد. همچنین، فرودگاه کلمبو دارای امکانات رفاهی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و امکانات پارکینگ مخصوص مسافران است.