سریلانکا کجاست؟ راهنمای جامع سفر به سریلانکا

دانستنی های سفر 28 آذر ، 1402 5 دقیقه

شاید وقتی فکر می‌کنید که چه کشورهایی را می‌خواهید ببینید، به اینکه سریلانکا کجاست هم فکر کرده باشید. سریلانکا در جنوب قاره آسیا قرار دارد و به خاطر همجواری با اقیانوس هند، به ساحل بی‌انتها معروف است. قدمت 30هزارساله این کشور باعث پیدایش فرهنگ و ادیان مختلف شده است. تاریخچه سریلانکا و جاذبه‌های شگفت‌انگیز دیگری مانند طبیعت بکر آن، گردشگران زیادی را به این مقصد جذاب می‌کشاند. اگر شما هم در حال تحقیق برای سفر خارجی خود هستید، پیشنهاد می­کنیم مقاله پیش رو را تا انتها بخوانید و با تاریخچه، جاذبه­‌های گردشگری فراوان و شرایط آب و هوایی این کشور نیز آشنا شوید.

تاریخچه سریلانکا چیست؟

برای آنکه بدانید سریلانکا کجاست، باید سری به تاریخچه این کشور بزنید. سریلانکا در گذشته مستعمره بریتانیا و در آن زمان به کشور سیلان مشهور بود. در سال 1972، نام آن  به سریلانکا تغییر کرد که «جزیره باشکوه» معنی می­دهد. قدیمی‌ترین یافته در این سرزمین، بقایای انسانی به نام مرد بالانگوداست که مربوط به 35 هزار سال قبل است. تاریخ این کشور، به گونه‌ای با تاریخ شبه قاره هند درآمیخته است.

سریلانکا کجاست؟

سریلانکا که کوچک‌ترین کشور آسیایی محسوب می‌شود جزیره‌ای زیبا در اقیانوس هند است. این جزیره در جنوب شرقی کشور هند قرار دارد و به دلیل همسایگی با این کشور به لحاظ فرهنگی بسیار شبیه هند است. این جزیره با وسعتی حدود 65600 کیلومتر، جمعیتی حدود 22 میلیون نفر دارد.

کلمبو پایتخت این کشور، شهری است که معمولا گردشگران آن را برای اقامت خود انتخاب می‌­کنند. بیشتر مساحت این کشور یا مناطق کوهستانی است و یا شامل قسمت‌های پست و رودخانه‌. اکثرا گردشگران به خاطر همین طبیعت بکر است که جذب این جزیره باشکوه می‌­شوند.

اگر می‌خواهید روی نقشه ببینید که سریلانکا کجاست، خواهید دید که از بالا مانند قطره اشکی است که از کشور هند جدا شده باشد. به همین دلیل به آن قطره اشک هند نیز می‌­گویند.

سریلانکا روی نقشه

سریلانکا روی نقشه

درباره پرچم سریلانکا چه اطلاعاتی وجود دارد؟

یکی از فاکتورهایی که به مردم نشان می‌دهد سریلانکا کجاست، پرچم آن است. پرچم سریلانکا برای نخستین بار در سال 1972 رسمیت یافت. شما در این پرچم یک شیر طلایی را می‌بینید که با یک دست یک شمشیر طلایی را گرفته و در چهار گوشه آن چهار برگ بو قرار دارد. چهار برگ بو به جای چهار نیزه، نمادی از ارزش­های ملت سریلانکاست؛ نماد شفقت، مهربانی، صفا و شادمانی! دو نوار نارنجی و آبی یک‌اندازه در یک سمت پرچم قرار دارد و رنگ نارنجی به شیر نزدیک است.

پرچم سریلانکا

تصویری از پرچم سریلانکا

مردم سریلانکا به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

سینهالی زبان رسمی و تامیل زبان ملی کشور سریلانکا محسوب می‌­شوند. سینهالی­ها که 75 درصد مردم سریلانکا را تشکیل می­دهند از اقوام آریایی هستند که از شمال هند به این کشور مهاجرت کردند.

جاهای دیدنی سریلانکا کجاست؟

یکی از مزیت‌­های مهم سریلانکا برای گردشگران، نزدیک هم بودن جاهای دیدنی آن است. این مزیت عالی، باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه گردشگران می‌­شود و رضایت آنان را جلب می‌­کند. این بهشت کشف‌نشده با طبیعت بکر، مزارع چای و معماری قدیمی واقعا شگفت‌انگیز است. در اینجا چند مورد از دیدنی­های سریلانکا را معرفی می­کنیم.

  • هاپوتاله
  • قلعه سیگیریا سریلانکا
  • قلعه گاله
  • نووارالیا؛ انگلستان کوچک
  • پارک ملی یالا
  • پارک ملی مینریا
  • ساحل میریسا
  • کلمبو (پایتخت سریلانکا)
  • آنورادهاپورا
  • قله آدم
  • ترینکومالی
  • شهر کندی
  • شهر الا

حالا که می‌دانید جاهای دیدنی سریلانکا کجاست، راحت‌تر می‌توانید در معابر این کشور قدم بزنید.

تصویری از یک مکان زیبا در سریلانکا

تصویری از سیگریا

هزینه سفر به سریلانکا چقدر است؟

هر گردشگری دوست دارد قبل از سفر، از مخارج و هزینه‌های سفر آگاهی داشته باشد تا بتواند با دید بازتری بودجه خود را تنظیم کند. ما در اینجا تلاش کردیم هزینه‌ سفر به سریلانکا را که باید بپردازید، بررسی کنیم. 

ویزای سریلانکا چه شرایطی دارد؟

گردشگران برای سفر به سریلانکا معمولا از ویزای فرودگاهی استفاده می‌­کنند. یعنی به سفارت رفتن نیاز نیست و بعد از ورود به فرودگاه کلمبو سریلانکا ویزای یک ماهه دریافت می‌کنید.

این ویزای یک ماهه قابل تمدید نیست. مدارکی که برای گرفتن ویزا نیاز دارید به شرح زیر است:

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • عکس پرسنلی
  • پرداخت هزینه به مبلغ 50 دلار

در صورتی که بخواهید قبل از سفر مستقیما به سفارت مراجعه کنید، بلیط هواپیمای تهران-کلمبو را همراه داشته باشید.

ویزای سریلانکا

تصویری از ویزای سریلانکا و پرچم این کشور

عوارض خروج از کشور برای سفر به سریلانکا

طبق قوانین جدید، هر گردشگری هنگام خروج از مرزهای ایران باید مبلغی را به عنوان عوارض بپردازد. این مبلغ بسته به تعداد دفعات خروج متفاوت است. اگر می‌خواهید بدانید که محل پرداخت عوارض برای سریلانکا کجاست، باید بگوییم که آنلاین و داخل گیت. پرداخت عوارض به 2 روش امکان‌پذیر است:

  1. قبل از سفر، عوارض را به صورت آنلاین پرداخت کنید.
  2. هنگام خروج، پرداخت را در گیت‌های زمینی و هوایی انجام دهید.

واحد پول سریلانکا چیست؟

واحد پول این کشور روپیه است. اگر هنگام سفر دلار همراه داشتید، می‌توانید در صرافی‌­های معتبر سریلانکا پول خود را تبدیل کنید. اگر نمی‌دانید صرافی‌های سریلانکا کجاست، از بومی‌های منطقه یا تور لیدرتان بپرسید.

اسکناس‌­های موجود در سریلانکا در حال حاضر با طرح­‌ها و رنگ‌­های متفاوت شامل اسکناس 10 روپیه، 20 روپیه، 50 روپیه، 100 روپیه، 500 روپیه، 1000 و 2000 روپیه است.

سکه‌های موجود در این کشور هم به صورت 25 سنت، 50 سنت، 2 روپیه، 5 روپیه و 10 روپیه است.

پول‌‌های کشور سریلانکا

تصویری از پول کشور سریلانکا

روش‌­های سفر به سریلانکا

حالا که می‌دانید سریلانکا کجاست، احتمالا می‌توانید حدس بزنید که برای رسیدن به این کشور، دو روش زمینی و هوایی را در اختیار دارید. مسیر زمینی چون از طریق پاکستان انجام می‌شود به ویزا نیاز دارد. بنابراین، روش زمینی مناسب گردشگر ایرانی نیست.

در روش هوایی که از زمینی محبوب‌تر است ،هزینه سفر به کلاس پرواز و نوع ایرلاین شما بستگی دارد. میانگین قیمت تور سریلانکا در حال حاضر 46 میلیون تومان است.

آب و هوای سریلانکا چطور است؟

کمی بالاتر روی نقشه نشان دادیم که سریلانکا کجاست. این کشور با توجه به اینکه در نزدیکی خط استواست، آب و هوای تقریبا ثابتی دارد. از این رو، شما می­توانید هر فصلی را برای سفر به این جزیره خرم انتخاب کنید، اما بهترین زمان سفر به سریلانکا را بین دسامبر و اواسط آوریل می­دانند.

میانگین دما در مناطق ساحلی بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد و ارتفاعات آن معمولا بین 15 تا 18 درجه متغیر است. اگر مسافر سریلانکا در فصل تابستان هستید، باید به سمت مناطق شمالی و سواحل شرقی بروید. چراکه اگر مسیرتان به سواحل غربی و جنوب غربی بیفتد، با بارش باران مواجه خواهید شد.

اما اگر در زمستان عازم سفر هستید بهتر است به سواحل غرب و جنوب غربی بروید. این مناطق در زمستان دارای آب و هوای مطلوب‌تری نسبت به شمال و شرق سریلانکاست.

تصویر یک کوه سرسبز در سریلانکا

تصویری از کوه در سریلانکا

بهترین غذاهای سریلانکا چیست؟

آیا می­دانستید سریلانکا به جزیره برنج و ادویه کاری مشهور است؟ همچنین، از آنجا که این جزیره یک منطقه گرمسیری محسوب می­شود، نارگیل و ماهی دو ماده غذایی مهم هستند که در طبخ بیشتر غذاهای سریلانکا نقش اساسی دارند!

با توجه به جغرافیای منطقه و این موضوع که سریلانکا کجاست، تا حدودی می‌توان غذاهای سریلانکا را شبیه غذاهای هندی دانست، اما همچنان طعم و مزه منحصر به‌ فرد خود را حفظ کرده است. گردشگران ایرانی معتقدند غذاهای محلی سریلانکا برای ذائقه‌شان خوشایند بوده است.

انتخاب ادويه‌هاي تند و معجون­های مختلف مناسب کسانی است که غذا را با طعم و عطر زیاد می‌پسندند. اگر قصد سفر به سریلانکا را دارید بهتر است با چند غذای محلی آنجا آشنا شوید.

کاری ماهی و برنج مخلوط

از رایج‌ترین غذاهای این جزیره می‌توان به کاری ماهی و برنج اشاره کرد که برنج آن با سبزیجاتی خاص مخلوط است. قیمت یک پرس از این غذا حدود 09/1 دلار است.

کاری ماهی چیلی

کاری ماهی مناسب کسانی است که عاشق غذاهای روغنی و پرادویه هستند. چراکه در پخت آن از ترکیب ادویه‌های مختلف استفاده می‌­شود. ضمنا این غذا همراه با برنج سرو می­شود.

کاری دال (پاریپا)

این غذا در واقع همان دال عدس قرمز است که با ادويه‌هاي معطر زیادی پخته می­شود و در نهایت تبدیل به یک خورشت غلیظ می­شود. این خورشت رایج را می­توان با نان و با برنج سرو کرد.

کاری جک فروت

جک فروت یک میوه استوایی است که بعد از پخت مثل سیب­‌زمینی آبدار می­شود. این میوه در ابتدا به قطعات کوچک خرد شده و سپس همراه با ادويه‌های معطر پخته می‌شود.

کوتوی گیاهی

این غذای محبوب سریلانکایی از تکه‌های خردشده گودامبا روتی درست می­شود. در واقع به زبان ساده‌تر می­توان از آن به عنوان همبرگر سریلانکایی یاد کرد. این غذا بسیار سریع و لذیذ است و طرفداران زیادی میان گردشگران و بومی­های سریلانکا دارد.

برنج و مرغ سرخ‌شده

همانطور که از نام این غذا پیداست، مرغ را در ابتدا کامل سرخ و با برنج سرخ‌شده ترکیب می­کنند. این غذا از غذاهای لذیذ سریلانکا به حساب می­آید.

بهتر است قبل از رفتن به این کشور، پرس‌وجو کنید و بفهمید رستوران‌های مهم سریلانکا کجاست و چطور می‌توانید این غذاها را تست کنید.

غذاهای کشور سریلانکا

تصویری از غذاهای کشور سریلانکا

سوغات سریلانکا چیست؟

سریلانکا از جمله کشورهایی است که تنوع زیادی در سوغاتی‌هایش وجود دارد. مزیت این تنوع برای گردشگر این است که می­تواند متناسب با سلیقه خود، حداقل یک یا چند یادگاری از این جزیره زیبا به همراه خود بیاورد. تنها کافی است بدانید که محل فروش سوغات سریلانکا کجاست. در ادامه چند نمونه از سوغات‌ خاص سریلانکا را معرفی می‌­کنیم.

چای سیلان

زمین­های سریلانکا پر از مزرعه چای است. به همین دلیل هم جزو بزرگترین صادرکننده‌های چای محسوب می‌­شود. چای مرغوبی که می‌توانید به راحتی از فروشگاه­ها خریداری کنید و با طعم­های مختلف دارچین، زعفران و ترکیبی از میوه­های خشک با خود به ایران بیاورید. چای، نوشیدنی محبوب و مشترک ایران و سریلانکاست.

لباس سنتی

اگر به پوشیدن لباس‌های محلی علاقه دارید، از خریدن ساری‌­های سریلانکایی غافل نشوید. ساری، لباسی رنگارنگ از جنس ساتن و حریر و مخصوص بانوان است. سارونگ نیز شلوار سنتی مشترکی است که آقایان و خانم­ها هر دو می­توانند از آن استفاده کنند.

جواهرات و سنگ­های قیمتی

سنگ­های ارزشمندی همچون سنگ ماه و یاقوت کبود به سریلانکا شهرتی جهانی بخشیده است. ضمن اینکه معادن شهر راتناپور سرشار از سنگ­های قیمتی است. این سنگ­ها سوغات ارزشمندی هستنند که شما می­توانید به عزیزان‌تان بدهید.

صنایع دستی چوبی

صنایع چوبی یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های سریلانکا به حساب می‌­آید. این صنایع معمولا به شکل فیل، طاووس و بوداست که با رنگ‌های تند و زنده­ای رنگ ‌آمیزی شده­‌ا‌ند و می‌توان آن‌ها را از مراکر خرید سریلانکا تهیه کرد.

ادویه

ادویه‌ جزئی جداناپذیر از پخت و پز سریلانکایی‌هاست. به طوریکه حتی در چای و نوشیدنی­های خود حتما باید از ادویه استفاده کنند. کیفیت این ادویه‌ها علی‌الخصوص دارچین، بر کسی پوشیده نیست و می‌تواند یک سوغاتی محبوب باشد.

ماسک­های راکشا

در زمان‌­های قدیم این ماسک­ها در طرح­ها و رنگ­های متنوع برای مراسم رقص‌های سنتی و آیینی استفاده می­شدند. امروزه خود مردم سریلانکا هم از آن استفاده نمی‌کنند و فقط به صورت نمادین، این ماسک‌ها را در خانه‌هایشان نگه می‌دارند.

تصویری از ماسک راکشا روی صورت

تصویری از ماسک راکشا

شماره تلفن‌­های ضروری در سریلانکا

برای امنیت خاطر بیشتر و جلوگیری از حوادث ناگوار، بهتر است قبل از رفتن چند شماره تلفن ضروری سریلانکا را در دفترچه تلفن گوشی خود ثبت کنید و برای احتیاط، بدانید مراکز درمانی نزدیک به محل اقامت‌تان در سریلانکا کجاست.

آمبولانس: 1990

پلیس توریستی: 1912

خدمات اورژانس وآتش نشانی: 110

کد تلفن کشور: 94+

پلیس: 119

تور سریلانکا کدام مناطق را شامل می‌شود؟

تور سریلانکا غالبا در سه شهر اصلی کندی، کلمبو (پایتخت سریلانکا) و بنتوتا اجرا می­شود. اما باید توجه داشته باشید که امکان پرواز مستقیم از تهران به این سه شهر نیست. لازم است بدانید محل توقف پروازها در مسیر سریلانکا کجاست. احتمالا باید در پایتخت ایرلاین توقفی داشته باشید تا بتوانید به مسیر خود ادامه دهید.

تصویری از شهر کلمبو در شب

تصویری از شهر کلمبو در شب

حالا کاملا می‌دانید سریلانکا کجاست

در مقاله «سریلانکا کجاست؟ راهنمای جامع سفر به سریلانکا» سعی کردیم شما را با مهم­ترین جاهای دیدنی سریلانکا، غذاها، سوغاتی‌ها و نحوه گرفتن ویزا بیشتر آشنا کنیم. سفر به سریلانکا احتمالا خاطرات بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی را برایتان خواهد ساخت که ارزش تمام هزینه‌هایتان را دارد. خاطرات خوشی که همراه با سوغاتی‌های این کشور به منزل می‌آورید، شما را به فکر سفری دوباره خواهد انداخت. همین الان می‌توانید تور سریلانکا را با یک قیمت ایده‌آل از برسام سیر بخرید و خود را برای آشناتر شدن با یک فرهنگ جدید و بازدید از طبیعتی بی‌نظیر آماده کنید.

 سوالات متداول

۱- سریلانکا کجا قرار دارد و ویژگی‌های جغرافیایی آن چیست؟

سریلانکا یک کشور جزیره‌ای در جنوب آسیا و اقیانوس هند است. این کشور در جنوب شرقی هند واقع شده و جزیره‌ای با جاذبه‌های متنوع شناخته می‌شود که کوهستان‌، دشت‌، جنگل‌ و سواحل زیبایی دارد.

۲- چه زبان‌ها و فرهنگ‌هایی در سریلانکا وجود دارد؟

زبان رسمی در سریلانکا سینهالی و تامیل است. این کشور دارای تنوع فرهنگی بسیار زیادی است. مردم از اقوام مختلفی از جمله سینهالی‌ها، تامیل‌ها، مسلمانان و بسیاری گروه‌های دیگر تشکیل شده‌اند. هر گروه فرهنگی در سریلانکا سنت‌ها، روایات، هنرها و آداب و رسوم خود را دارد. این تنوع فرهنگی به تولید یک محیط چندفرهنگی و پویا در کشور کمک کرده است.