فتحیه ترکیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه

دانستنی های سفر 01 اسفند ، 1402 5 دقیقه

شهر فتحیه ترکیه، شهری بندری و ساحلی در جنوب غربی این کشور، با تلفیقی بی‌نظیر از ردپای تاریخ، سخاوت طبیعت و تمدن مدرن، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ترکیه شناخته می‌شود. این شهر در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و به خاطر داشتن گنجینه‌های باستانی تا سواحل رویایی و طبیعت بکر، همچون نگینی فیروزه‌ای در سواحل مدیترانه می‌درخشد. در این مطلب قصد داریم بگوییم فتحیه کجاست و چه انتظاراتی باید از سفر به این شهر داشته باشیم.

فتحیه کجاست؟

فتحیه در استان موغله، جنوب غربی ترکیه و در ساحل دریای مدیترانه واقع شده است. این شهر در واقع در لبه خلیج فتحیه قرار گرفته که توسط کوه‌های توروس احاطه شده است و در ارتفاع ۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی دالامان، ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی آنتالیا و ۲۸۰ کیلومتری جنوب غربی ازمیر قرار دارد. 

فتحیه همچنین از نظر موقعیت جغرافیایی، با فاصله‌ای در حدود ۱۲ کیلومتر، به جزیره یونانی رودس نیز نزدیک است.  متوسط بارندگی سالانه در فتحیه ۶۰۰ میلی‌متر است که بیشتر در فصل زمستان اتفاق می‌افتد.

تاریخچه فتحیه ترکیه

جزیره فتحیه در ترکیه، در طول تاریخ طولانی خود، دستخوش حوادث و فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. سکونت در شهر فتحیه با نام‌های باستانی ماکری، مگری و تلمسوس، به دوران نوسنگی بازمی‌گردد. در قرن ۱۲ قبل از میلاد، لیسی‌ها بر این منطقه تسلط یافتند. ۶ قرن بعد، پارسیان حاکم تلمسوس شدند و در قرن ۴ قبل از میلاد، اسکندر مقدونی این شهر را فتح کرد.

پس از مرگ اسکندر، تلمسوس تحت حاکمیت بطلمیوسیان و سپس رومیان قرار گرفت. در زمان تسلط رومیان، تلمسوس به عنوان یک شهر مهم بندری و مرکز تجارت، رونق گرفت. آثار باستانی متعددی از جمله تئاتر رومی، مقبره آمینتاس و گورستان‌های صخره‌ای از این دوران در فتحیه باقی مانده است. در قرن ۴ میلادی، با تقسیم امپراطوری روم، تلمسوس جزئی از امپراطوری بیزانس شد.

در قرن ۱۱ میلادی، سلجوقیان تلمسوس را فتح کردند و پس از آن در قرن ۱۵ میلادی، عثمانیان بر این منطقه تسلط یافتند. در دوران عثمانی، فتحیه مجددا به زمان رونق خود به عنوان یک مرکز تجارت دریایی و بندر مهم برای صادرات محصولات کشاورزی بازگشت.

در قرن ۱۹، رونق فتحیه به دلیل جنگ‌های داخلی و ناآرامی‌های سیاسی، رو به افول گذاشت و در اوایل قرن ۲۰، این شهر به اشغال ایتالیا درآمد. در سال ۱۹۲۳، با تاسیس جمهوری ترکیه، فتحیه به خاک این کشور پیوست. در اواخر همان قرن، شهر فتحیه در ترکیه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب شناخته شد و توسعه و رونق اقتصادی در این شهر مجددا  آغاز شد. نام فتحیه در سال ۱۹۳۴ به افتخار خلبان مشهور ترک، فتحیه بی، به این شهر اطلاق شد.

تصویری از فتحیه

نمایی زیبا از فتحیه

چگونه به فتحیه ترکیه برویم؟

بسته به اینکه از کجا سفر می‌کنید، راه‌های مختلفی برای سفر به به فتحیه وجود دارد. مسیرهای سفر به فتحیه ترکیه را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

مسیر هوایی

اگر بخواهید از طریق هوایی و با پرواز مستقیم به این شهر سفر کنید، می‌توانید از فرودگاه فتحیه ترکیه، یعنی دالامان که نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر است استفاده کنید. فاصله دالامان تا فتحیه، چیزی حدود ۴۵ کیلومتر است. خطوط هوایی مختلفی در سراسر جهان، پروازهای مستقیم را از شهرهای مختلف به دالامان ارائه می‌دهند. از فرودگاه دالامان می‌توانید با تاکسی، اتوبوس یا ترانسفر خصوصی به فتحیه بروید.

تصویری ازفرودگاه دالامان

عکس فرودگاه دالامان

مسیر زمینی

برای سفر از راه زمینی می‌توانید به صورت غیرمستقیم، از طریق پرواز به فرودگاه‌های آتاتورک استانبول یا عدنان مندرس در ازمیر رفته و سپس با پرواز داخلی، تاکسی یا اتوبوس به فتحیه سفر کنید. همچنین می‌توانید از شهرهای مختلف ترکیه مانند استانبول، آنتالیا و ازمیر، با اتوبوس به فتحیه برسید.

سفر با اتوبوس از استانبول به فتحیه حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول می کشد. اتوبوس‌ها در ترمینال اتوبوس فتحیه که در مرکز شهر واقع شده است، توقف می‌کنند. اگر با ماشین شخصی خود سفر می‌کنید، می‌توانید از طریق جاده‌های D400 یا D350 به فتحیه برسید. در فتحیه پارکینگ‌های عمومی متعددی در دسترس است.

فاصله استانبول تا فتحیه

مسیر هوایی بین استانبول و فتحیه ۵۷۳ کیلومتر و مسیر زمینی بین این دو شهر، ۸۷۱ کیلومتر است. اگر با تور استانبول به این شهر سفر کرده‌اید و می‌خواهید سری به فتحیه ترکیه هم بزنید، پرواز مستقیم از استانبول به فتحیه حدود ۱ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. سفر با اتوبوس از استانبول به فتحیه حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت و سفر با ماشین از استانبول به فتحیه، حدود ۸ تا ۱۰ ساعت زمان می‌برد.

عکس نقشه استانبول تا فتحیه

عکس نقشه استانبول تا فتحیه

فاصله ازمیر تا فتحیه

مسیر هوایی بین ازمیر و فتحیه ۳۴۲ کیلومتر و مسیر زمینی بین ازمیر و فتحیه، ۵۶۲ کیلومتر است. پرواز مستقیم از ازمیر به فتحیه حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. سفر با اتوبوس از ازمیر به فتحیه حدود ۶ تا ۷ ساعت و با اتومبیل شخصی، بین ۴ تا ۵ ساعت زمان خواهد برد.

عکس نقشه ازمیر تا فتحیه

عکس نقشه ازمیر تا فتحیه

فاصله آنتالیا تا فتحیه

مسیر هوایی بین آنتالیا و فتحیه ۱۹۸ کیلومتر و مسیر زمینی بین این دو شهر، ۲۳۶ کیلومتر است. اگر بخواهید با پرواز مستقیم از آنتالیا به فتحیه بروید، حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان پرواز شما خواهد بود. از آنتالیا تا فتحیه حدود ۳ تا ۴ ساعت با اتوبوس و ۲ تا ۳ ساعت با اتومبیل، فاصله زمانی وجود دارد. گاهی اوقات تور آنتالیا ترکیبی است و شامل سفر به فتحیه نیز می‌شود، بنابراین مسئولیت سفر شما به فتحیه نیز بر عهده آژانس مسافرتی خواهد بود.

عکس نقشه آنتالیا تا فتحیه

عکس نقشه آنتالیا تا فتحیه

فاصله مارماریس تا فتحیه

مارماریس که خود یکی از مقاصد گردشگری مهم در ترکیه است، نزدیک‌ترین شهر به فتحیه از نظر فاصله زمانی است. فاصله هوایی بین مارماریس و فتحیه ۱۲۱ کیلومتر و فاصله زمینی بین این دو شهر ۱۳۵ کیلومتر است.

از آنجا که چیزی به نام فرودگاه مارماریس وجود ندارد، بنابراین برای سفر هوایی به فتحیه از مارماریس، باید ابتدا از مارماریس به آنتالیا رفته و سپس از فرودگاه آنتالیا با پرواز، به  فرودگاه دالامان در فتحیه بروید. سفر با اتوبوس و ماشین شخصی از مارماریس تا فتحیه بین ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد.

عکس نقشه مارماریس تا فتحیه

عکس نقشه مارماریس تا فتحیه

فاصله وان تا فتحیه

شهر وان نیز مانند مارماریس، فرودگاه ندارد و برای طی کردن مسافت هوایی ۱۴۲۵ کیلومتری از وان تا ساحل فتحیه ترکیه، باید ابتدا به آنتالیا رفته؛ سپس از طریق هواپیما به فرودگاه دالامان فتحیه سفر کنید. سفر هوایی از وان تا فتحیه بین ۴ تا ۵ ساعت زمان لازم دارد.

فاصله زمینی ۱۶۸۴ کیلومتری  بین وان و فتحیه را نیز می‌توانید از طریق ماشین شخصی و یا اتوبوس، در مدتی زمانی بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت طی کنید.

عکس نقشه وان تا فتحیه

عکس نقشه وان تا فتحیه

پرواز از تهران تا فتحیه 

پرواز مستقیم از تهران برای فرودگاه دالامان که نزدیک ترین فرودگاه به جزیره فتحیه است، ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان لازم دارد. پس از آن می‌توانید فاصله ۴۵ کیلومتری دالامان تا فتحیه را با اتوبوس یا تاکسی طی کنید. از طریق پروازهای غیرمستقیم نیز می‌توانید از تهران به فتحیه سفر کنید. مثلا ابتدا به بدروم یا آنتالیا رفته و سپس با اتوبوس، یا اتومبیل به به فتحیه بروید.

جاهای دیدنی شهر فتحیه در ترکیه

فتحیه ترکیه با آنکه شهر بزرگی نیست، اما جاذبه‌های فراوانی دارد و همیشه گردشگران را به شگفتی می‌آورد. برخی از جاهای دیدنی فتحیه را در ادامه می‌بینید.

تالاب بلو لاگون

این تالاب با آب‌های فیروزه‌ای شفاف که توسط نوار باریکی از شن، از دریای مدیترانه جدا شده است. این مکان مناسب برای شنا، آفتاب گرفتن و غواصی است. 

دره پروانه‌ها

دره پروانه‌ها از زیباترین جاهای دیدنی فتحیه است. دره‌ای سرسبز و حاصلخیز، که در آن انواع پروانه‌ها را می‌توان یافت. این مکان مناسب پیاده‌روی و کمپینگ است. 

تصویری از دره پروانه ها

تصویری از دره پروانه ها

ساحل اولودنیز

 یک ساحل شنی است که به خاطر آب‌های آرام و مناظر خیره‌کننده‌اش مشهور است. این ساحل برای شنا، آفتاب گرفتن و پرواز با پاراگلایدر مناسب است.

تصویری از ساحل اولودنیز

تصویری از ساحل اولودنیز

خاک آرامگاه‌های لیسی

یک محوطه باستانی است که در آن مقبره‌های صخره‌ای لیسی‌ها قرار دارد. این مکان یادآور تمدن باستانی لیسی است که زمانی در این منطقه زندگی می‌کردند.

شهر تلو

یک شهر باستانی است که در آن ویرانه‌هایی از یک تئاتر، آکروپولیس و حمام وجود دارد.

سواحل فتحیه ترکیه

سواحل فتحیه ترکیه، از جمله مهم‌ترین دلایل سفر به این جزیره‌اند. شهر فتحیه در امتداد ساحل مدیترانه ترکیه واقع شده است و به دلیل سواحل خیره‌کننده‌اش که با شن‌های نرم و آب‌های نیلی مشخص می‌شوند، مشهور است. برخی از محبوب‌ترین سواحل فتحیه عبارتند از:

  • ساحل اولودنیز
  • ساحل چالیش
  • ساحل کیابوک
  • ساحل گمیش

تصویری از یک ساحل در فتحیه

تصویری از یک ساحل در فتحیه

آب‌و‌هوای فتحیه

فتحیه آب‌وهوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل و مرطوب دارد. میانگین بیشینه دما در جولای و آگوست ۳۴ درجه سانتیگراد و کیمنه دما در ژانویه و فوریه ۱۰ درجه سانتیگراد است. بارندگی در طول سال نسبتا کم است و بیشتر در ماه‌های زمستان رخ می‌دهد.

بهار در فتحیه ترکیه

بهترین زمان برای سفر به فتحیه در ترکیه طی فصل بهار (آوریل-مه) یا پاییز (سپتامبر-اکتبر) است. در این ماه‌ها هوا گرم، آفتابی و مطبوع است. بارندگی نیز در این فصل کمتر است. برای همین سفر با تور فتحیه نوروز 1403 می‌تواند یک انتخاب جذاب باشد.

تابستان در فتحیه ترکیه

اگر اهل فعالیت‌های در فضای باز مانند شنا، پیاده‌روی یا قایقرانی هستید، بهترین زمان برای سفر به فتحیه در طول تابستان (ژوئن-آگوست) است. با این‌حال، توجه داشته باشید که در این زمان از سال هوا می‌تواند بسیار گرم و در نتیجه جمعیت گردشگران نیز بیشتر باشد.

آب و هوای فتحیه ترکیه در زمستان

اگر به دنبال تعطیلات آرام‌تری هستید، بهترین زمان برای سفر به فتحیه در طول زمستان (نوامبر-مارس) است. در این زمان از سال هوا خنک‌تر و خلوت‌تر است. همچنین هتل‌ها و پروازها در این زمان از سال ارزان‌تر هستند.

هتل‌های فتحیه

هتل‌های فتحیه ترکیه طیف وسیعی از اقامتگاه‌ها را در بر می‌گیرند؛ از هتل‌های لوکس ۵ ستاره گرفته تا هتل آپارتمان‌های ارزان قیمت. چند نمونه را در این قسمت معرفی می‌کنیم.

هتل لیبرتی

این هتل ۵ ستاره دارای ساحل خصوصی، استخر و اسپا است. هتل لیبرتی فتحیه در ساحل اولودنیز واقع شده و منظره‌ای خیره‌کننده از دریای مدیترانه دارد.

هتل هیل‌ ساید بیچ کلاب

هتل ۵ ستاره دیگری که ساحل خصوصی، استخر و مرکز تناسب اندام دارد. هتل هیل ساید بیچ کلاب در ساحل چالیش واقع شده و دارای منظره‌ای از کوه‌های تاوروس است.

تصویری از هتل هیل ساید بیچ کلاب

تصویری از هتل هیل ساید بیچ کلاب فتحیه

هتل پردو

این هتل ۴ ستاره دارای استخر، رستوران و بار است. هتل پردو در مرکز جزیره فتحیه واقع شده و به همه جاذبه‌های گردشگری اصلی آن نزدیک است.

آپارتمان‌های ساحلی آرامش

این آپارتمان‌ها دارای استخر، باغ و پارکینگ هستند. این آپارتمان‌ها در ساحل کالکان واقع شده‌اند و منظره‌ای از دریای مدیترانه دارند.

مراکز خرید فتحیه ترکیه

 بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن درجای جای شهر فتحیه به چشم می‌خورند . برخی از محبوب‌ترین مراکز خرید فتحیه عبارتند از:

۱- بازار فتحیه: این بازار سنتی دارای مغازه‌هایی است که انواع کالاها از جمله فرش، لباس و سوغاتی در آن به فروش می‌رسد.

۲- بازار پاسپاتور: انواع جواهرات، چرم و ادویه در این بازار سرپوشیده، برای خرید ارائه می‌شود. این بازار مکانی عالی برای یافتن هدایای منحصر به فرد است.

۳- بازار اراستا: در این مرکز خرید مدرن، برندهای بین المللی و محلی در کنار هم فعالیت می‌کنند. بازار اراستا همچنین دارای یک سینما، یک زمین بازی و یک رستوران است.

۴- آی سی مول:  لباس، لوازم الکترونیکی و مبلمان از جمله کالایی هستند که در این مرکز خرید ارائه می‌شوند.

تصویری از بازار اراستا

عکس بازار اراستا

هزینه سفر به فتحیه ترکیه

هزینه سفر به فتحیه ترکیه از ایران، به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر، نوع حمل‌و‌نقل، محل اقامت و عادات خریدی شما بستگی دارد. مثلا هزینه سفر هوایی از ایران به فتحیه، بسته به شهری که از آن سفر می‌کنید، بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. 

بر اساس آماری که از گزارش‌های دیگر گردشگران به شهر فتحیه ترکیه به دست آمده است، نرخ متوسط هزینه‌های سفر به این شهر به شرح زیر است:

۱- غذا: ۳۶ دلار (۱۱۱۷ لیر ترکیه)

۲- حمل و نقل محلی: ۳۶ دلار (۱۰۹۹ لیر ترکیه)

۳- هتل: ۱۰۲ دلار (۳۱۳۰ لیر ترکیه)

به این ترتیب هزینه یک سفر یک‌هفته‌ای به فتحیه برای دو نفر به طور متوسط ​​۱۶۱۷ دلار (۴۹۵۸۸ لیر ترکیه) است. این هزینه شامل اقامت، غذا، حمل ‌و‌نقل محلی و گشت و گذار می‌شود.  البته این ارقام می‌توانند بسته به سبک سفر شما، نوع اقامتگاه انتخابی، فعالیت‌های تفریحی و زمان سفر شما متفاوت باشند. در فصل‌های شلوغ‌تر، قیمت‌ها بیشتر خواهند بود.

راهنمای جامع سفر به فتحیه ترکیه

در مطلبی که خواندید، فتحیه ترکیه را با قسمتی از جاهای دیدنی و اقامتگاه‌ها و هزینه‌هایی که باید برای سفر در نظر بگیرید، بررسی کردیم. پیشنهاد ما این است که اگر تاکنون فتحیه را ندیده‌اید، اولین بار را با تور فتحیه به این شهر سفر کنید تا برای دفعات بعد با شرایط کلی شهر و محیط آن آشنا‌تر باشید. حتی اگر نمی‌خواهید سفر با تور را انتخاب کنید و سفر به صورت شخصی برایتان لذت‌بخش‌تر است، قبل از هر چیز، راهنمای سفر به فتحیه ترکیه را بخوانید و با آمادگی نسبی به این شهر سفر کنید.

سوالات متداول

۱- شهر فتحیه کجاست؟

شهر فتحیه در تاریخ به عنوان یکی از مناطق باستانی و معاصر ترکیه شناخته می‌شود و از دیرباز تاکنون، به عنوان یک نقطه ارتباطی مهم در جنوب غربی ترکیه به شمار می‌رود.

۲- چه جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی در شهر فتحیه وجود دارد؟

شهر فتحیه دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است از جمله بازارهای محلی، آثار باستانی، موزه‌ها و معابد تاریخی. همچنین فرهنگ و زندگی مردمان محلی این شهر نیز جذابیت‌های خاصی دارد.