برای مسافرت سریلانکا بهتره یا تایلند؟

دانستنی های سفر 25 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

اگر شما هم می‌خواهید به یکی از کشورهای آسیای جنوبی سفر کنید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که سریلانکا بهتره یا تایلند؟ اگر برای سفر میان این دو مقصد دچار تردید شده‌اید، نمی‌توان شما را سرزنش کرد. هر دو این کشورها مزایا، امکانات و زیبایی‌های خاص خود را دارند که در این مقاله قصد داریم با این موارد بیشتر آشنا شویم.

سریلانکا کجاست؟

در انتخاب بین تایلند یا سریلانکا بهتر است ابتدا موقعیت جغرافیایی این دو کشور را بشناسیم. سریلانکا، کشوری جزیره‌ای در جنوب آسیا، در میان امواج اقیانوس هند، همچون نگینی می‌درخشد. این سرزمین کهن، با نام‌های سیلان و تاپروبانه نیز شناخته می‌شود، در همسایگی هندوستان، جنوب شرقی شبه قاره هند قرار گرفته است.

طول خط ساحلی این جزیره زیبا، بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر است و از شمال با خلیج بنگال و از جنوب با اقیانوس هند همسایه است. کوه‌های مرتفع، جنگل‌های انبوه، مزارع چای معطر و سواحل شنی طلایی، چشم‌اندازهای متنوع و دل‌انگیزی را به سریلانکا بخشیده‌اند.

تاریخ چند هزارساله این جزیره، در معابد بودایی باستانی، مجسمه‌های غول‌پیکر بودا و شهرهای باستانی مانند آنوراداپورا و پولونارووا کاملا نمایانگر است. مردم خونگرم و مهمان‌نواز سریلانکا، پذیرای مسافران از سراسر دنیا هستند.

نمایی از یک قطار در کشور سریلانکا

تصویری زیبا از قطار معروف در کشور سریلانکا

تایلند کجاست؟

تایلند، کشوری در جنوب شرق آسیا، با نام رسمی پادشاهی تایلند، در شبه جزیره هندوچین واقع شده است. این سرزمین که به سرزمین لبخندها نیز شهرت دارد، همسایگانی مانند میانمار، لائوس، کامبوج و مالزی دارد.

پایتخت تایلند، بانکوک، با جاذبه‌های مدرن و تاریخی متعدد، قلب تپنده این کشور محسوب می‌شود. اما تایلند فراتر از بانکوک است. سواحل رویایی پوکت، معابد باشکوه چیانگ مای و طبیعت بکر جزایر فی‌فی، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند.

فرهنگ خاص و آداب و رسوم منحصر به فرد تایلندی‌ها، تجربه‌ای متفاوت را برای مسافران رقم می‌زند. مردم این سرزمین با مهمان‌نوازی مثال‌زدنی، پذیرای گردشگران از سراسر دنیا هستند. همچنین غذاهای تایلندی با طعم‌های تند و ترش و ادویه‌جات فراوان، شهرت جهانی دارند.

تایلند با جاذبه‌های متنوع و منحصر به فرد خود، مقصدی ایده‌آل برای سفری خاطره‌انگیز و پرماجرا به شمار می‌رود. سفری به سرزمینی که در آن، تاریخ، طبیعت، فرهنگ و طعم‌های بی‌نظیر با هم آمیخته‌اند. حالا شاید تصمیم گیری در مورد اینکه سریلانکا بهتر است یا تایلند کمی سخت‌تر شده باشد!

عکس دریا در کشور تایلند

عکسی از دریا در کشور تایلند

جاهای دیدنی سریلانکا بهتر است یا تایلند؟ 

مقایسه جاهای دیدنی سریلانکا و تایلند، مانند مقایسه دو جواهر متفاوت است، هر کدام با زیبایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود مقصدی بی‌نظیر برای سفر و گشت‌گذاری هستند. انتخاب بین این دو مقصد، به سلیقه، علاقه و بودجه شما بستگی دارد.

سفر به تایلند جذاب‌تر است یا سریلانکا؟ اگر به دنبال سفری آرامش‌بخش در طبیعت بکر و سفری تاریخی هستید، سریلانکا مقصدی ایده‌آل برای شماست؛ اما اگر به دنبال تجربه‌ای شاداب و پر ماجرا، معابد باشکوه و جزایر رویایی هستید، تایلند را انتخاب کنید.

جاهای دیدنی سریلانکا

  • معبد دندان مقدس در شهر کندی
  • قلعه سیگیریا
  • پارک ملی یالا
  • پارک ملی کندولا
  • شهر باستانی پولونارووا
  • شهر باستانی آنوراداپورا
  • کوه مقدس قله آدم
  • شهر کوهستانی نوارا الییا
  • شهر گاله
  • سواحل زیبایی مانند بنتوتا، هیکادووا و میریسا

تصویری از قلعه سیگیریا

تصویری از قلعه سیگیریا؛ از جاذبه‌های دیدنی سریلانکا

جاهای دیدنی تایلند

  • معبد بودایی وات آرون در بانکوک
  • کاخ باشکوه گرند در بانکوک
  • معبد بودایی وات فو
  • بازار شناور دامنوئن سادواک
  • پارک ملی چیانگ مای
  • مجمع الجزایر فی فی
  • شهر باستانی آیوتایا
  • شهر چیانگ رای
  • سواحل پوکت
  • کوه کای

نمایی از معبد وات آرون در تایلند

نمایی از معبد وات آرون؛ از جاذبه‌های دیدنی کشور تایلند

آب و هوای سریلانکا بهتره یا تایلند؟

آب و هوای تایلند یا سریلانکا، هر دو گرمسیری هستند، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی آنها، تفاوت‌هایی نیز دارند. اگر به دنبال آب و هوای گرم و آفتابی در تمام طول سال هستید، هر فصلی بهترین زمان سفر به سریلانکا به حساب می‌آید. اما اگر از طرفداران هوای خنک‌تر با بارندگی کمتر هستید تایلند را در فصل خنک (نوامبر تا فوریه) انتخاب کنید.

آب و هوای سریلانکا

به صورت کلی سریلانکا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در نزدیکی خط استوا، از آب و هوای گرمسیری با تابستان‌های مرطوب و گرم و زمستان‌های خشک و معتدل برخوردار است. دمای هوا در طول سال به طور قابل توجهی تغییر نمی‌کند و میانگین دمای آن بین 28 تا 32 درجه سانتیگراد است.

همچنین بارندگی در سریلانکا تحت تأثیر دو باد موسمی قرار می‌گیرد: باد موسمی یالا (مه تا نوامبر) و باد موسمی ماها (دسامبر تا آوریل). رطوبت در سریلانکا، به خصوص در طول فصل بارندگی، می‌تواند بالا باشد. همچنین بارش باران ناگهانی در هر زمانی از سال ممکن است رخ دهد.

آب و هوای تایلند

تایلند با موقعیت جغرافیایی خود در جنوب شرق آسیا، از آب و هوای گرمسیری با تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های معتدل و خشک برخوردار است. دمای هوا در طول سال به طور قابل توجهی تغییر می‌کند و میانگین دمای آن بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد در نوسان است.

بارش باران در تایلند تحت تأثیر بادهای موسمی قرار دارد. از ژوئن تا اکتبر، بارش باران در سراسر کشور به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. بسته به نوع منطقه‌ای که در این کشور برای سفر انتخاب می‌کنید (کوهستانی، ساحلی و…) آب و هوا ممکن است متفاوت باشد.

تفریحات سریلانکا بهتره یا تایلند؟ 

گفتن اینکه تفریحات کدام کشور، سریلانکا یا تایلند بهتر است، به سلیقه و اولویت‌های شما بستگی دارد. هر دو کشور تجربیات منحصر به فرد و هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهند. هر کسی بداند سریلانکا کجاست یا تایلند را اندکی بشناسد، این را هم می‌داند که سریلانکا با طبیعت، آثار تاریخی و فرهنگی و آرامش و سکوت خود و تایلند با زندگی پر جنب و جوش شبانه، تفریحات آبی در سواحل زیبای خود و تجربه‌های هیجان انگیز جدید معروف هستند.

تفریحات سریلانکا

  • قایق‌سواری در سواحل و رودخانه مادو
  • مشاهده نهنگ ها در میریسا
  • گشت و گذار در مزارع چای
  • شنا و حمام آفتاب در ساحل بنتوتا و دیگر سواحل سریلانکا
  • تجربه سافاری در پارک ملی یاالا
  • شرکت در جشنواره‌ها از جمله جشنواره بودایی وساک و جشنواره هندو تای‌ پونگال
  • تفریحات آبی مانند پاراسلینگ، غواص، جت اسکی و اسنورکلینگ

عکس از مزارع چای در سریلانکا

عکسی از مزارع چای در کشور سریلانکا

تفریحات تایلند

  • ماساژ تایلندی
  • گشت و گذار در سواحل پوکت و جزایر فی‌فی
  • غواصی، اسنورکلینگ و موج سواری
  • شرکت در جشنواره آب سونکران و جشنواره فانوس یی پنگ
  • پارک آبی راماینا
  • سافاری ورد بانکوک
  • بازدید از بازارهای شناور 
  • بازدید از دهکده فیل‌ها در پاتایا

تصویری از پارک آبی راماینا در تایلند

تصویری از پارک آبی راماینا؛ یکی از بهترین تفریحات در تایلند

سریلانکا ارزانتر است یا تایلند؟ 

در مقایسه قیمت‌های بین تایلند یا سریلانکا، هتل‌ها و اقامتگاه‌های Airbnb در سریلانکا به طور قابل توجهی ارزان‌تر از تایلند هستند و در هزینه سفر به سریلانکا تاثیر قابل توجهی دارند. همچنین وعده‌های غذایی، حمل و نقل و فعالیت‌های گردشگری در سریلانکا از تایلند کم‌هزینه‌تر هستند. هرچند در مناطق توریستی محبوب در هر دو کشور، قیمت‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی بالاتر باشد.  فصل و نوع سفر نیز در هزینه‌ها بسیار موثر هستند. هزینه‌ها در طول فصل‌های شلوغ گردشگری در هر دو کشور افزایش می‌یابد.

هزینه‌ های سفر به سریلانکا

هزینه سفر توریستی به سریلانکا در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط بین ۲۰ تا ۷۰ دلار در روز برای هر نفر است.  البته این هزینه‌ها  بسیار به سبک سفر شما (لاکچری، میان‌رده یا بودجه)، مکان‌هایی که بازدید می‌کنید، نوع اقامتگاه، فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید و... بستگی دارد. 

در یک سفر با تور سریلانکا به صورت میانگین روزانه ۱۶ دلار برای خوراک، ۵ دلار برای رفت و آمد و ۵۰ دلار برای اقامت هزینه خواهید داشت.

هزینه‌های سفر به تایلند

سفر به تایلند یا سریلانکا، بسته به نوع و فصل سفری که انتخاب می‌کنید، می‌تواند بازه گسترده‌ای داشته باشد. در یک مسافرت میان‌رده به تایلند، به صورت متوسط روزانه ۸۰ دلار خرج هر نفر خواهد بود. ۱۷ دلار برای خوراک، ۱۲ دلار برای رفت و آمد و تا ۷۰ دلار برای اقامت. اما مثلا برخی از فعالیت‌ها مانند گشت و گذار در جزایر یا غواصی می‌تواند بسیار گران باشد.

 سفر به سریلانکا بهتر است یا تایلند؟

هم سریلانکا و هم تایلند، مقاصد گردشگری بسیار زیبا و جذابی هستند،‌ اما بستگی دارد هدف شما از سفر چه باشد. سریلانکا مقصدی ایده آل برای کسانی است که به دنبال سفری ارزان، آرام و با تمرکز بر طبیعت و تاریخ هستند و تایلند، کشوری مناسب برای افرادی است که به دنبال تنوع، هیجان، غذاهای خوشمزه و زندگی شبانه پر جنب و جوش هستند. صرف نظر از اینکه  سفر به سریلانکا بهتر است یا تایلند و شما کدام کشور را انتخاب می‌کنید، مطمئن باشید که سفری خاطره انگیز و لذت بخش را تجربه خواهید کرد. شما می‌توانید با خرید تور تایلند تجربه سفری خاطره‌انگیز را به دفتر خاطرات ذهن‌تان اضافه کنید.

سوالات متداول:

۱- چه تفاوت‌هایی بین آب و هوای سریلانکا و تایلند وجود دارد؟

تایلند دارای آب و هوای گرم و مرطوب، با فصول بارانی و فصول خشک است. مناظر طبیعی تایلند شامل جنگل‌های استوایی، ساحل‌های زیبا، و رودخانه‌های بزرگ می‌شود. از طرف دیگر، سریلانکا آب و هوای استوایی با فصول بارانی، مناظر طبیعی متنوع از کوهستان‌ها تا سواحل دریایی و جنگل‌های استوایی است.

۲- چه تفاوت‌های فرهنگی در آداب و رسوم سریلانکا و تایلند وجود دارد؟

در تایلند، بودایی‌ها اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند و فرهنگ بودیسم بسیار تاثیرگذار است. آداب و رسومی مانند وات پویا (معبد‌های بزرگ) و لوی کراتونگ (مراسم سالگرد پادشاه) در تایلند رایج است. در سریلانکا نیز بودایی‌ها اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند و بودیسم جزء مهمی از زندگی روزمره آنان با مراسم‌هایی مانند کاویادا (مراسم مرگ) و اسب‌سواری‌های هیجان‌انگیز است.