همه چیز درباره جزیره سینامون سریلانکا

جاذبه های گردشگری 19 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

جزیره سینامون از جمله بهترین دیدنی‌های شهر بنتوتا است که به نام جزیره دارچین شهرت دارد. با رفتن به جزیره سینامون فرصت دارید تا با مراحل کاشت و تهیه و فرآوری دارچین و محصولات طبیعی آن آشنا شوید. جالب است بدانید زحمت کشت‌وکار روی مزارع دارچین این منطقه تا چند نسل بر عهده یک خانواده بود؛ اما حالا به جزیره‌ای خودکفا در زمینه تهیه دارچین جهان تبدیل شده است. با ما همراه باشید تا از ویژگی‌های جزیره سینامون و اتفاقاتی که برای آن افتاده است، برایتان بگوییم.

جزیره سینامون کجاست؟

جزیره سینامون جایی است که بیش از 90درصد دارچین دنیا در آن تولید می‌شود. جزیره دارچین از جاهای دیدنی سریلانکا است که در جنوب این کشور و در شهر بنتوتا قرار دارد. دریاچه کوگالا در نزدیکی بنتوتا جایی است که جزیره زیبای سینامون را در آغوش آبی‌اش جای داده است. علاوه بر مزارع انبوه و عطرآگین دارچین، طبیعت زیبا و ساحلی این جزیره و چشم‌انداز شگفت‌انگیز آن رو به دریاچه کوگالا از جاذبه‌های گردشگری سریلانکا است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید.

عکس جزیره سینامون

عکس جزیره سینامون

تاریخچه جزیره سینامون

جزیره دارچین سریلانکا از ابتدا به این اندازه معروف نبود. سال‌ها پیش فقط بومیان محلی شامل چند خانواده در چند نسل متوالی روی مزارع دارچین این جزیره کار می‌کردند. هنوز هم درختانی دارچینی در جزیره سینامون وجود دارند که قدمت آن‌ها به بیشتر از 100 سال پیش می‌رسد و متعلق به دهه 1900 میلادی است. به‌تدریج مردم از اهمیت و ظرفیت تجاری این جزیره باخبر شدند و مزارع دارچین را گسترش دادند؛ تا جایی که امروزه از این جزیره به‌عنوان قطب تولید دارچین جهان یاد می‌شود و گردشگران آن را به عنوان سوغات سریلانکا خریداری می‌کنند. 

بهترین و مرغوب‌ترین دارچین جهان در جزیره سینامون تولید می‌شود. ادویه‌ای دوست‌داشتنی که به‌خاطر داشتن منگنز، آهن و کلسیم از ارزش غذایی زیادی برخوردار است. صنعت تهیه دارچین در جزیره سینامون به‌حدی رشد کرده است که تمامی مراحل کاشت، نگهداری، پوست کندن، روغن‌گیری و لوله‌کردن دارچین فقط در این محله و به دست خانواده‌های محلی انجام می‌شود. 

ویژگی های جزیره سینامون

سفر به جزیره سینامون در واقع یک سفر علمی برای آشنایی با کشوری است که قطب تولید دارچین دنیا شناخته می‌شود. به واسطه شهرت همین جزیره، عده کثیری امروزه فهمیده‌اند سریلانکا کجاست و به همین دلیل این جزیره در تمام دنیا به جزیره دارچین سریلانکا معروف است. با رفتن به جزیره سینامون فرصت دارید با صفر تا صد فرآیند کاشت و تولید دارچین آشنا شوید. چوب دارچین، پودر دارچین و روغن دارچین از محبوب‌ترین سوغات این منطقه است؛ بنابراین زمانی که در جزیره به گشت‌وگذار می‌پردازید، می‌توانید بین خانه‌های اهالی هم سر بزنید و نحوه تولید فرآورده های دارچین را آموزش ببینید. 

تعداد زیادی از خانه‌های جزیره سینامون هم با استفاده چوب هسته درخت دارچین ساخته شده‌اند. این باعث می‌شود حتی وقتی در جزیره و بین ویلاهای ساحلی قدم می‌زنید هم ریه‌هایتان سرشار از عطر دارچین شود. احتمالا اهالی جزیره از شما با چایی دارچین که از نوشیدنی‌های محبوب این منطقه است، پذیرایی کنند. از آنجایی که ما ایرانی‌ها هم ادویه‌های معطر را در غذاها و نوشیدنی‌ها دوست داریم، می‌توانید برای خانواده و دوستان‌تان از فرآورده های دارچین جزیره سینامون هدیه ببرید.

تصو.یری از یک قایق در جزیره سینامون

تصویری از یک قایق در جزیره سینامون

تفریحات در جزیره سینامون

وقتی از تماشای درختان انبوه دارچین و تنفس در فضای عطرآگین ویلاهای جزیره فارغ شدید، به کنار ساحل بروید و تنی به خنکای آب بزنید. حتی اگر شنا را دوست ندارید در کنار ساحل قدم بزنید و غروب و طلوع خورشید را به نگاهتان هدیه بدهید. پیشنهاد دیگرمان هم این است که با پرداخت مبلغی، تفریحات کنار ساحل مثل قایق‌سواری، موج‌سواری و غواصی را به همراه خانواده و کودکان هم‌سفرتان تجربه کنید. البته لازم است از قبل این نکته را در پیش‌بینی هزینه سفر به سریلانکا در نظر داشته باشید.

آدرس دقیق و نحوه دسترسی جزیره سینامون

برای اینکه خودتان را به جزیره سینامون برسانید، ابتدا باید از پایتخت سریلانکا یعنی شهر کلمبو به شهر بنتوتا برسید. شهر بنتوتا در فاصله 65کیلومتری از پایتخت سریلانکا قرار دارد و شما با طی این فاصله، ظرف زمان 2 ساعت رانندگی به بنتوتا می‌رسید. پس از آن قایق‌های ساحلی شهر بنتوتا شما را به جزیره سینامون می‌برند. اگر با تور ترکیبی سریلانکا به این منطقه سفر کرده باشید، گشت‌وگذارها به عهده آژانس ارائه‌دهنده تور است و دیگر لازم نیست نگران چگونگی دسترسی به این جزیره باشید.

اگر تنهایی سفر کرده‌اید و قصد دارید ماشین کرایه کنید و به سمت این جزیره رهسپار شوید، ابتدا باید خودتان را به جاده مک کالوم برسانید؛ سپس فرمان را به سمت راست بچرخانید و به سمت بزرگراه جنوبی حرکت کنید. در این زمان باید از تقاطع دودانگودا بیرون بروید و با پیچیدن به سمت راست، خودتان را به جاده آلوتگاما- ماتوگاما برسانید. حالا با کمی رانندگی در سمت چپ، جاده کلمبو را خواهید دید. کمی که در این جاده حرکت کنید، در سمت چپ جاده جزیره سینامون را با درختان سربه‌فلک‌کشیده و ویلاهای‌ ساحلی‌اش خواهید دید.

نقشه جزیره سینامون

بهترین زمان بازدید از جزیره سینامون

آب و هوای جزیره سینامون استوایی است؛ بنابراین تقریبا تمام ایام سال را می‌توان برای سفر به این جزیره انتخاب کرد. اما اگر بخواهید فصل و ماه خاصی را برای رفتن به جزیره دارچین در نظر داشته باشید، پیشنهاد ما سفر در ماه‌‎های اکتبر تا آوریل است؛ این ماه‌ها بهترین زمان سفر به سریلانکا هستند و آب‌وهوای جزیره در این مدت برای هر نوع تفریح آبی و گردشی مناسب است. از ماه مه تا سپتامبر هم آب‌وهوای بارانی مهمان این جزیره است؛ پس اگر به گردش و سفر در آب‌وهوای بارانی و استوایی علاقه‌مندید، این ماه‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای سفر باشد. البته توجه داشته باشید به دلیل آب‌وهوای استوایی، قطرات باران هم در جزیره سینامون گرم هستند؛ پس نیازی به بردن البسه گرم ندارید؛ اما چتر را فراموش نکنید.

عکسی از جزیره سینامون

عکسی از جزیره سینامون

جزیره سینامون؛ شیرینی دارچینی بنتوتا

با سفر به جزیره سینامون تجربه‌ای متفاوت از بازدید جاذبه‌های گردشگری بنتوتا خواهید داشت. زیرا این جزیره نه فقط یک جای دیدنی که بازاری برای تجارت دارچین جهان هم هست. در سفرتان با تور سریلانکا فرصت مشاهده مراحل تولید دارچین و فرآورده‌های آن را از اهالی جزیره سینامون به دست می‌آورید و برای افرادی که دوست‌شان دارید، دارچین سرزمین سیلان را سوغاتب می‌برید. امیدواریم از این سفر با خاطراتی به‌یادماندنی برگردید و دستی پر از سوغات سریلانکا برای خانواده و دوستان‌تان داشته باشید. اگر تجربه سفر به سریلانکا را دارید، در قسمت نظرات از مشاهدات‌تان بگویید.

سوالات متداول:

۱- جزیره سینامون در بنتوتا چه ویژگی‌هایی دارد؟

جزیره سینامون یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بنتوتا، سریلانکا است. این جزیره به دلیل طبیعت زیبا و مناظر خیره‌کننده‌ای که دارد، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. جزیره دارای سواحل سفید و آب‌های شفاف است که برای علاقه‌مندان به شنا و آب‌وهوای گرم و معتدل بسیار جذاب است.

۲-چگونه می‌توان به جزیره سینامون در بنتوتا سریلانکا دسترسی داشت؟

برای دسترسی به جزیره سینامون، معمولا از مسیر آبی استفاده می‌شود. گردشگران می‌توانند با استفاده از تورهای قایقرانی و برخی از تورهای جزیره‌نوردی، به این جزیره سفر کنند. علاوه بر این، ممکن است برخی از هتل‌ها نیز تورهای جزیره‌نوردی و خدمات حمل و نقل را ارائه دهند.