جاهای دیدنی ازمیر در سفر به مروارید دریای اژه

جاذبه های گردشگری 24 مهر ، 1402 5 دقیقه

ازمیر، سومین شهر پرجمعیت ترکیه و از بنادر مهم این کشور است. تاریخچه این شهر به هزاران سال پیش برمی‌گردد و آثار باستانی و طبیعی بسیاری در آن به جا مانده است. در این مقاله تصمیم داریم جاهای دیدنی ازمیر را به شما معرفی کنیم تا در سفر به ازمیر بتوانید از بهترین جاذبه‌ های گردشگری آن دیدن کنید. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برج ساعت؛ نماد شهر ازمیر

برج ساعت، واقع در میدان کناک، مشهورترین نماد شهر ازمیر است. در سال ۱۹۰۱ میلادی بود که امپراطوری آلمان از یک معمار فرانسوی درخواست کرد تا این برج 25متری را به‌عنوان کادویی برای بیست و پنجمین سال تاج‌گذاری عبدالحمید دوم، پادشاه عثمانی در آن زمان، بنا کند. در سفر به ازمیر از هر کجای شهر می‌توانید این جاذبه تاریخی رایگان را ببینید. در اطراف این برج چند فواره نیز قرار گرفته که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

برج ساعت از جاهای دیدنی ازمیر

عکسی از برج ساعت ازمیر

آسانسور ازمیر؛ از معروف ترین جاهای دیدنی ازمیر

آسانسور ازمیر اسم یک بنای تاریخی است که ساخت آن به سال ۱۹۰۷ میلادی بازمی‌گردد. نسیم لویی بایراکلیوغلو،‌ بانک‌دار ثروتمند ترک، برای تسهیل عبور بار و مسافران، دستور داد این بنای قدیمی در منطقه کاراتاس ساخته شود. این آسانسور اکنون به یکی از اماکن دیدنی ازمیر تبدیل شده و سالانه افراد بسیاری از آن بازدید می‌کنند. در اطراف آسانسور نیز چندین رستوران و کافه وجود دارد که انواع غذاهای سنتی و بین المللی خوشمزه را سرو می‌کنند.

آسانسور ازمیر

تصویری از آسانسور ازمیر

پاموک کاله؛ چشمه های آب گرم و صخره های سفیدرنگ

پاموک کاله و چشمه‌های آب گرم آن در جنوب غربی ترکیه، استان دنیزلی واقع شده و بسیار مشهور هستند. استخرهای آبی که در بین صخره‌های سفیدرنگ واقع شده‌اند، جذابیت خاصی را به وجود آورده‌اند. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که شنا در این آب‌ها، در درمان بیماری‌های گوارشی و پوستی موثر است.

در این مکان استخری با نام کلئوپاترا نیز وجود دارد؛ زیرا مردم پاموک کاله باور دارند که کلئوپاترا،‌ ملکه مصری، در این آب ها شنا کرده است. پاموک کاله علاوه بر یک مکان تفریحی، از تماشایی‌ترین جاذبه های گردشگری ازمیر نیز به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برای بازدید از این منطقه و آبتنی در چشمه‌های آب گرم آن باید هزینه پرداخت کنید.

پاموک کاله

عکسی از پاموکاله ترکیه

شهر باستانی آگورا؛ از قدیمی ترین جاهای دیدنی ازمیر

شهر باستانی آگورا همچون یک موزه در فضای باز است. این شهر در محله نمازگاه ازمیر قرار گرفته و از معدود آگوراهای (فضاهای عمومی در یونان باستان) باقی مانده در جهان است. قدمت این شهر به قرن چهارم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و یونانیان از این مکان به عنوان بازار استفاده می‌کردند. کشفیات آگورا در موزه باستان‌شناسی ازمیر نگه داشته می‌شود؛ اما محوطه این شهر نیز به تنهایی بسیار جذاب و تماشایی است.

شهر باستانی آگورا از جاهای دیدنی ازمیر

تصویری از شهر باستانی آگورا 

اِفِسوس؛ بزرگ ترین ویرانه به جا مانده از تمدن یونان باستان

در فهرست جاهای دیدنی ازمیر ترکیه نوبت به معرفی شهر باستانی افسوس رسیده است. این شهر در منطقه آتاتورک و در مسیر اوعور مومجو سوگی قرار دارد. قدمت Ephesus به بیش از 6000 سال می‌رسد و از بزرگ‌ترین ویرانه‌های باقی مانده از تمدن یونانیان به شمار می‌رود. افسوس در گذشته از اصلی‌ترین مراکز بازرگانی بوده و کتابخانه سلسوس، دروازه هادریان، آمفی‌تئاترهای بزرگ و کوچک، معبد آرتمیس، کلیسای مریم مقدس و معبد دومیتیان از جاذبه‌های این شهر باستانی هستند.

شهر تاریخی افسوس، که جزو عجایب هفتگانه جهان باستان نیز هست، سالانه بیش از دو میلیون بازدیدکننده دارد و همه روزه از ساعت 08:00 تا 18:30 باز است. برای بازدید از این مجموعه باستانی زیبا باید مبلغی حدود 80 لیر پرداخت کنید. اگر به تاریخ و معماری علاقه‌ دارید، در سفر به ازمیر، حتما بازدید از افسوس را در برنامه‌های خود قرار دهید.

شهر باستانی افسوس

عکسی از شهر باستانی افسوس

ساحل ایلیجا؛ تمیزترین ساحل رایگان ازمیر

یکی دیگر از مناطق دیدنی ازمیر ، ساحل ایلجا است. این ساحل بسیار تمیز، از زیرمجموعه‌های شهر چشمه در غرب ازمیر به شمار می‌رود. بازدید از ساحل عمومی ایلیجا کاملا رایگان است؛ اما برای استفاده از تخت‌ها و سایه‌بان‌های آن باید پول پرداخت کنید. اگر به دنبال ساحلی با آب شفاف و درخشان و محوطه‌ای آرام هستید، ایلیجا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

ساحل ایلیجا ازمیر

تصویری از ساحل ایلیجا

ساحل چشمه؛ پاتوق افراد مشهور ترکیه

شهر چشمه در استان ازمیر قرار دارد و طول خط ساحلی آن به 29 کیلومتر می‌رسد. دریای این محدوده بسیار شفاف و زیبا است. سالانه گردشگران بسیاری به چشمه سفر می‌کنند؛ این منطقه، که در اصل یکی از جاهای دیدنی اطراف ازمیر است، پاتوق سلبریتی‌ها و افراد مشهور ترکیه نیز محسوب می‌شود. جشنواره‌های موسیقی چشمه بسیار مشهور هستند و در طول سال چندین بار برگزار می‌شوند. اگر می‌خواهید سفر تابستانی شاد و جذابی را سپری کنید، شهر چشمه و سواحل آفتابی آن در انتظار شماست.

ساحل چشمه ازمیر

تصویری از ساحل چشمه ازمیر 

پارک آبی بالچوا؛ هیجان انگیزترین جای دیدنی ازمیر

پارک آبی ازمیر، یکی دیگر از مناطق دیدنی این شهر است که در منطقه‌ای به نام بالچوا قرار گرفته و کمی با ازمیر فاصله دارد. 22 سرگرمی متنوع از جمله استخرها، سرسره‌ها و غارهای هیجان‌انگیز در این پارک وجود دارند که برای تفریح کودکان و بزرگسالان مناسب هستند. در بخش دلفیناریوم پارک آبی بالچوا می‌توانید بازی و نمایش دلفین‌ها را نیز تماشا کنید و با آن‌ها عکس بگیرید. اگر به نظرتان جاهای تاریخی یا سواحل ازمیر کسل‌کننده است و به دنبال هیجان هستید، پارک آبی بالچوا گزینه خوبی به شمار می‌رود.

پارک آبی بالچوا از جاهای دیدنی ازمیر

عکسی از پارک آبی بالچوا  

باغ وحش ازمیر؛ از طبیعی ترین جاهای دیدنی ازمیر ترکیه

باغ وحش ازمیر، که با نام پارک دوآل یاشام نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین پارک حیات وحش اروپا است. این پارک در سال 2008 افتتاح شد و در حال حاضر گونه‌های مختلف جانوری از قبیل شیر، ببر، فیل آسیایی، کفتار، گربه وحشی آمریکایی، میمون و پرندگان شکاری در آن زندگی می‌کنند. در پارک حیات وحش ازمیر هیچ قفسی وجود ندارد و حیوانات کاملا آزاد هستند. برای بازدید از دوآل یاشام باید به منطقه احمد پریشتینا در ازمیر مراجعه کنید. بازدید از این مجموعه رایگان نیست.

باغ وحش ازمیر

عکسی از باغ وحش ازمیر

مسجد حصار؛ یکی از کهن ترین مساجد ترکیه

مسجد حصار یا حیصار، از کهن‌ترین و وسیع‌ترین مساجد ترکیه به شمار می‌رود که تاریخ ساخت آن به قرن 16 میلادی برمی‌گردد. این مسجد که از بهترین نمونه‌های معماری عثمانی و اسلامی است، در قرن نوزدهم بازسازی شد. علاقه‌مندان به هنر و معماری، در سفر به ازمیر، بازدید از مسجد حصار را از دست نمی‌دهند. این مسجد در مجاورت بازار کمرالتی قرار دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

مسجد حصار از جاهای دیدنی ازمیر

عکسی از مسجد حصار ازمیر

کمرالتی؛ از قدیمی ترین و زیباترین بازارهای ازمیر

اگر عاشق خرید و گشت‌وگذار در بازار هستید، بازدید از بازار کمرالتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. انواع سوغات خوراکی و صنایع دستی ترکیه را در این بازار پیدا خواهید کرد. اجناس موجود در این بازار قیمت مناسبی دارند و فروشندگان آن بسیار خوش‌رو هستند. پس از بازدید از بازار کمرالتی می‌توانید در رستوران‌های سنتی اطراف آن، خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی را با قیمت پایین نوش جان کنید. این بازار قدیمی، معماری زیبایی نیز دارد. در مجموع، حال و هوای بازار کمرالتی بسیار جذاب است و شما را با فرهنگ مردم ترکیه آشنا می‌کند.

بازار کمرالتی از جاهای دیدنی ازمیر

عکسی از بازار کمرالتی ازمیر

سفر با تور و بازدید از جاهای دیدنی ازمیر

در این مطلب، با جاهای دیدنی ازمیر آشنا شدیم. امیدواریم این مقاله راهنمای خوبی برای سفرتان به مروارید دریای اژه باشد و بتوانید برنامۀ سفر خوبی بچینید تا بتوانید از بیشتر این اماکن دیدنی، بازدید کنید. اگر برای اولین بار قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تور ازمیر همراه شوید. اما اگر تجربۀ سفر به این منطقه را دارید، لطفا از اماکن دیدنی ازمیر ترکیه که از آن‌ها دیدن کرده‌اید، برایمان بنویسید. دیده‌ها و شنیده‌های شما می‌تواند به چیدن برنامۀ سفر به گردشگران کمک کند.

سوالات متداول:

1. معروفترین جاهای دیدنی ازمیر کجاست؟

برج ساعت، آسانسور تاریخی، شهر باستانی افسوس و پاموک کاله از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی ازمیر هستند.

2. بهترین جاهای تفریحی ازمیر کدامند؟

پارک آبی بالچوا و باغ وحش ازمیر بهترین جاهای تفریحی این شهر به شمار می‌روند.