جذاب ترین فستیوال های ترکیه برای گردشگران

رویدادها و فستیوال ها 02 اسفند ، 1402 5 دقیقه

شور و اشتیاق شرکت در جشنواره‌های ترکیه، فستیوال‌های متعدد و جذاب، کنسرت‌ها و... از جمله لذت‌هایی است که می‌توانید در این کشور تجربه کنید. فستیوال های وان ترکیه در تمام سال وجود دارند؛ اما فستیوال‌‌های استانبول میان سایر جشنواره‌ها محبوبیت بیشتری دارند. فستیوال گل‌های لاله، فستیوال رقص، فستیوال قهوه و... نمونه‌های پرطرفدار این مراسم در ترکیه هستند. در این نوشته می‌خواهیم فستیوال های ترکیه 2024 را به شما معرفی کنیم.

فستیوال رنگ در ترکیه

در بین تمام فستیوال‌های تابستانی ترکیه، فستیوال رنگ استانبول جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. در واقع یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های رنگ دنیا، هر سال در تاریخ  19 شهریورماه در استانبول برپا می‌شود و هزاران گردشگر از سراسر جهان خود را به آن می‌رسانند. این جشن در لایف پارک، یکی از محله‌ های استانبول برگزار می‌شود و معمولا از ساعت 2 ظهر تا آخر شب ادامه دارد.

در کنار این فستیوال مراسم رقص، زومبا و یوگا هم تشکیل شده و می‌توانید از شرکت در آن لذت ببرید. فستیوال های ترکیه در تابستان و در فضای باز حال و هوای دیگری دارند. ناگفته نماند که ورود به این جشنواره برای افراد زیر 18 سال ممنوع است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این جشنواره رفتید، لباس مناسبی بپوشید تا نگران رنگی‌شدن آن نباشید و بتوانید از مراسم لذت ببرید.

تصویری از فستیوال رنگ ترکیه

تصویری از فستیوال رنگ ترکیه

فستیوال رقص ترکیه

فستیوال های ترکیه هر کدام داستان متفاوتی برای گفتن دارند. در فستیوال رقص، هزاران رقصنده از سراسر دنیا گرد هم می‌آیند و هنر خود را به نمایش می‌گذارند. در واقع هنر رقص بیانگر نمادها، احساسات، شور و اشتیاق، شادی، غم، داستان‌های احساسی، حماسی و... است که این روزها راه ارتباطی خوبی بین فرهنگ ملت‌ها است.

 جذاب‌ترین استادان رقص سالسا، کیزومبا، باچاتا و سایر سبک‌های رقص دنیا، به مدت یک هفته مهمان هتل پولمان استانبول هستند. اگر در یکی از هتل های خیابان استقلال استانبول اقامت دارید، شاید بخواهید کمی زودتر از هتل خارج شوید. محل برگزاری این فستیوال اندکی از خیابان استقلال دور است.

می‌توانید در کارگاه آموزشی این هنرمندان شرکت کنید یا از آن‌ها بخواهید به شما آموزش دهند. تاریخ فستیوال‌های ترکیه معمولا از نوروز تا تابستان متفاوت است. فستیوال رقص در ماه مارس (11 اسفند تا 12 فروردین) برپا می‌شود که بیشتر خواننده‌های فارسی‌زبان هم در این ایام کنسرت دارند. پس اگر در فروردین به ترکیه بروید، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از زمان سفر خود حداکثر استفاده را ببرید.

تصویری از فستیوال رقص ترکیه

تصویری از فستیوال رقص ترکیه

فستیوال بین‌المللی موسیقی ترکیه

یکی از محبوب‌ترین فستیوال های ترکیه که در تمام نقاط شهر رنگ و بوی آن را می‌توانید حس کنید، فستیوال های موسیقی ترکیه است که در استانبول برگزار می‌شود. این فستیوال بیش از پنجاه سال است که در حال اجراست و سالانه هنرمندان زیادی در آن شرکت می‌کنند.

هدف برپایی این فستیوال، آشنایی با هنر و فرهنگ سایر ملت‌ها و متصل‌کردن روح انسان‌ها به یکدیگر است. این فستیوال توسط موسسه فرهنگ و هنر استانبول برگزار می‌شود و مکان اصلی اجرای آن موزه باستان‌شناسی در منطقه ایاایرنه استانبول است.

فستیوال های موزیک ترکیه بر روی آثاری نظیر موسیقی‌های سنتی، اپرا و اجراهای باله تاکید بیشتری دارند. اگر به این رشته از دنیای موسیقی علاقه‌مند هستید، فستیوال بین‌المللی استانبول از 13 تا 31 خردادماه، آماده پذیرایی از حضور شما است.

تصویری از یک کنسرت در فستیوال بین المللی ترکیه

تصویری از یک کنسرت در فستیوال بین المللی ترکیه

فستیوال بالون؛ از معروفترین فستیوال های ترکیه

شهر کاپادوکیا بر اثر فعالیت کوه‌ها و گدازه‌های آتش‌فشانی به وجود آمده است. هر سال از روز 3 تا 6 ماه جولای در این شهر که بر روی صخره‌های زیبایی قرار گرفته، شاهد پرواز بالن‌های فراوانی خواهید بود. آسمان این شهر از ساعت 6 صبح تا آخر شب شاهد چشم‌انداز زیبای پرواز 150 بالن است. در طول روز از رنگ‌های متنوع بالن‌ها لذت خواهید برد و بعد از غروب بی‌نظیر خورشید، شاهد بالن‌های نورانی هستید. 

این بالن‌ها انواع و اقسام نورپردازی‌ها را دارند و در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت مبلغی بین 60 تا 180 یورو سوار یکی از آن‌ها شوید. رقص زیبای بالن‌ها که با هر وزش باد موجی در آن‌ها رخ می‌دهد، برپایی کنسرت‌ها، سافاری، اسب‌سواری، لذت تماشای طلوع و غروب خورشید و... دلایل خوب و کافی برای جذب هزاران گردشگر به این جشنواره محسوب می‌شوند. باید بگوییم در تمام سال آسمان کاپادوکیا شاهد پرواز بالن‌ها است؛ اما در طول جشنواره حال و هوای دیگری بر شهر حاکم است.

تصویری از فستیوال بالون

تصویری از فستیوال بالون‌ها در ترکیه

فستیوال سایکو ترکیه 

علاقه‌مندان به موسیقی جاز و انواع موسیقی‌های الکترونیکی، به‌هیچ عنوان حضور در جشنواره فستیوال سایکو ترکیه را از دست ندهید. فستیوالی از رنگ، نورپردازی و 60 ساعت اجرای بی‌وقفه بهترین دی‌جی‌های دنیا، رویدادی نیست که بتوانید هر زمان که بخواهید آن را تجربه کنید. این جشنواره در سال یک‌بار و از 28 جولای تا 31 جولای در شهر استانبول برگزار می‌شود.

فستیوال Bigburn یکی از بهترین رویدادهای موسیقی الکترونیک است که با نورپردازی‌های شگفت‌انگیز، هوش از سر شرکت‌کننده‌ها می‌برد. اگر می‌خواهید در این جشنواره شرکت کنید، می‌توانید برای محل اقامت از محوطه‌ای که برای کمپ درنظر گرفته شده استفاده کنید. فستیوال‌های تابستان ترکیه بسیار متنوع هستند و بهتر است تا انتهای نوشته همراه باشید تا بهترین فستیوال را انتخاب کنید.

فستیوال گل‌های لاله؛ از فستیوال های باشکوه ترکیه

فستیوال گل‌ های لاله جشنواره‌ای باشکوه و سرشار از زیبایی است که در طول آن، عطر بیش از 3 میلیون گل لاله در فصل بهار، تمام استانبول را فرامی‌گیرد. این جشنواره برای اولین بار در سال 2006 برگزار شد و بعد از استقبال بی‌نظیر گردشگران، به جمع جشنواره‌های استانبول پیوست.

یکی از نمادهای کشور ترکیه، گل لاله است و این جشنواره برای مردم محلی هم اهمیت ویژه‌ای دارد. تصور کنید در فصل بهار میان میلیون‌ها گل لاله، سنبل و گل‌های نرگس مشغول قدم‌زدن هستید و از هوای پرطراوت استانبول لذت می‌برید. به هر سمت که نگاه کنید، گلشنی را می‌بینید که برای شما آراسته شده است.

بدون شک یکی از جذاب‌ترین فستیوال های ترکیه برای مادران و زنان ایرانی که عاشق گل هستند، فستیوال گل های لاله است. برای قدم‌زدن در این جشنواره می‌توانید در ماه آپریل خود را با تور ترکیه مهمان استانبول کنید و از زیبایی‌های فراوان آن لذت ببرید.

جشن بهار هیدیرلز

فصل بهار و تغییر چهره طبیعت برای هر کشوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مردم ترکیه در جشن  هیدیرلز که می‌توانیم بگوییم بزرگ‌ترین و یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های این کشور است، ساعت‌ها به پایکوبی و شادی مشغول هستند. در این جشن مانند جشن «چهارشنبه سوری» خودمان، از روی آتش می‌پرند و معتقدند برای دفع بلا و مریضی کافی است 3 بار این عمل را تکرار کنند. از دیگر رسوم جالب این جشن، نوشتن آرزوها روی کاغذ و بستن آن‌ها به شاخه درخت است. 

برخی آرزوهایشان را بر آب می‌اندازند و از این طریق سعی دارند با طبیعت ارتباط برقرار کنند. این جشن باستانی بیش از هزار سال است که در ترکیه برگزار می‌شود. مذهبیون این کشور معتقد هستند حضرت الیاس و حضرت خضر در این روز باهم دیدار کردند و به پیروان خود بشارت دادند که سال نو فرا رسیده است.

اگر تمایل دارید در این جشن شرکت کنید، می‌توانید در تاریخ 6 ماه مه خودتان را با تور استانبول نوروز 1403 به استانبول رسانده و از معاشرت با مردم محلی لذت ببرید. در این فستیوال مردم ساعت‌ها با نواختن موسیقی، رقص و آواز به شادمانی مشغول هستند و هزاران لبخند را خواهید دید.

فستیوال قهوه ترکیه

فستیوال قهوه استانبول برای مردم ترکیه اهمیت زیادی دارد. با هر متر و معیاری حساب کنید، قهوه نماد کشور ترکیه است و طبیعی است که برای این فستیوال تعصب زیادی داشته باشند. این جشنواره در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) و در شهر زیبای استانبول برپا می شود.

علاقه‌مندان به قهوه و باریستاها از سراسر جهان برای حضور در این فستیوال خود را آماده می‌کنند. در طول این جشنواره بین‌المللی می‌توانید با انواع دان قهوه، نحوه رست کردن، طبخ و عمل آوری قهوه آشنا شوید و از طعم بی‌نظیر قهوه‌های ترک لذت ببرید.

تصویری از فستیوال قهوه ترکیه

تصویری از فستیوال قهوه ترکیه

فستیوال های ترکیه؛ یک فرصت فراموش نشدنی

مردم ترکیه با هر مناسبتی‌ به‌دنبال بهانه‌ای برای شادمانی و جشن‌گرفتن هستند. در طول این جشنواره‌ها حضور مردم در خیابان‌های شهر بیشتر بوده و دائما در حال لبخندزدن به یکدیگر هستند. بعد از سال‌ها برگزاری انواع فستیوال در ترکیه، می‌توانیم بگوییم اکنون این جشنواره‌ها به بخش جدایی‌ناپذیری از فرهنگ این کشور تبدیل شده‌اند. سالانه گردشگران زیادی برای شرکت در این رویدادهای مهم، زمان سفر خود را تغییر می‌دهند و به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که به جشن دلخواهشان برسند. شما نیز می‌توانید با خرید تور استانبول به هنگام برگزاری فستیوال مدنظرتان در این شهر حاضر شوید و لذت زندگی را تجربه کنید. در این نوشته تلاش کردیم تا مهم‌ترین فستیوال‌های ترکیه را معرفی کنیم. اگر تجربه سفر به استانبول و شرکت در این جشنواره‌ها را دارید، بگویید از نظر شما بهترین جشنواره ترکیه کدام است؟

سوالات متداول

۱- فستیوال‌های معروفی که در ترکیه برگزار می‌شوند کدامند؟

در ترکیه، فستیوال‌های متنوعی برگزار می‌شوند که جذابیت زیادی برای گردشگران دارند. برخی از این فستیوال‌ها شامل فستیوال بالون‌های گرم کاپادوکیا، جشنواره موسیقی راک استانبول، جشنواره فیلم آنتالیا، جشنواره بین‌المللی هنر اینگلیز و جشنواره آشپزی گازیانتپ هستند.

۲- چه زمان‌هایی برگزاری فستیوال‌های معروف ترکیه معمولا است؟

زمان برگزاری فستیوال‌های مختلف در ترکیه متفاوت است، اما بسیاری از آنها در فصل تابستان و پاییز برگزار می‌شوند. برخی از فستیوال‌ها ممکن است به مناسبت رویدادهای خاصی مانند جشنواره‌های موسیقی، فیلم یا فرهنگی باشند و زمان برگزاری آنها به تناسب با این رویدادها تعیین شود.