از محله های استانبول چه می ‌دانید؟

دانستنی های سفر 03 آبان ، 1402 5 دقیقه

از محله های استانبول چه می ‌دانید؟

استانبول، یکی از شهرهای پرجمعیت ترکیه و شاید بتوان گفت، زیباترین آن‌ها است. جاذبه‌های دیدنی این شهر، آنقدر زیاد است که بدون شک در یک سفر کوتاه، نمی‌توان از همۀ آن‌ها بازدید کرد. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید محله های استانبول نیز از جاهای دیدنی آن به شمار می‌رود.

بعضی از محله‌های استانبول برای تفریح و گردش مناسب هستند؛ درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند به‌عنوان گزینه‌ای برای اقامت دائمی نیز در نظر گرفته شوند. اگر قصد مهاجرت یا سفر به استانبول را دارید، این مطلب برای شما نوشته شده است. پس تا انتهای آن همراهمان باشید.

محله گودال؛ بهترین محله استانبول برای عاشقان عتیقه

در میان اسم محله های استانبول حتما نام چوکور را شنیده‌اید! محله گودال یا شهرک چوکور جوما، بخشی از منطقه‌ای بزرگتر به نام بی اوغلو است که تعداد زیادی از فروشگاه‌های لوازم قدیمی و آنتیک را در بر می‌گیرد. هر گردشگری که برای گردش به محله چوکور استانبول می‌رود، محال است دست خالی از این محله زیبا و دلنشین برگردد. گودال، با فضای سنتی و نوستالژیک خود، شما را به بازدید از فرهنگ و تاریخ کشور ترکیه می‌برد و از دل این تاریخ، سبد شما را پر از یادگاری‌ها و سوغاتی‌های عتیقه می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال هتل‌های لوکس یا خانه‌های لاکچری می‌گردید، اصلاً به سمت گودال نیایید، چون این محله، مخصوص عاشقان سبک سنتی و بافت قدیمی شهر است.

نکته مهم درباره گودال و به طورکلی، منطقه بی اوغلو، قیمت نسبتاً بالای خانه‌ها است. از آنجا که این محله در بخش اروپایی و گردشگرپذیر استانبول قرار دارد، گزینه مناسبی برای خرید خانه محسوب نمی‌شود؛ اما اگر بودجه کافی دارید و شلوغی شهر چندان شما را اذیت نمی‌کند، می‌توانید روی خرید خانه در بی اوغلو و گودال فکر کنید.

محله چوکور استانبول

تصویری از محله چوکور استانبول

محله بالات؛ محله رنگارنگ استانبول برای سفر

بهترین محله استانبول برای سفر، محله فانتزی و اسرارآمیز «بالات» است که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این محله در گذشته‌های دور، محل سکونت یونانیان و اروپایی‌های یهودی بوده است؛ اما اکنون به یکی از زیباترین محله های توریستی استانبول تبدیل شده است.

اگر به کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش شده‌ در بالات سر بزنید، خانه‌‌هایی رنگی و فانتزی را می‌بینید که بیشتر شبیه کارتون‌ها هستند تا دنیای واقعی! کافه‌ها و مغازه‌های کوچک، ساختمان‌هایی با ارتفاع کم و آب‌وهوای بی‌نظیر شمال غرب استانبول، بالات را به بهترین محله برای گردش در این شهر تبدیل کرده است.

از جمله جاهای دیدنی استانبول در این محله می‌توان به دانشگاه قدیر خاص، کلیسای سنت استفان بولگار و کنیسه آهریدا اشاره کرد. معماری باشکوه هرکدام از این اماکن تاریخی قطعاً هیجان شما را برمی‌انگیزاند.

محله شیشلی؛ از لوکس ترین محله های استانبول

به جرات می‌توان محله شیشلی را یکی از محله های باکلاس استانبول دانست که هم برای زندگی و هم برای کار کردن مناسب است. شیشلی، جزو محله‌ های با کلاس استانبول است که در آن، ساختمان‌های مرتفع و برج‌های اداری به چشم می‌خورند.

در این نقطه از استانبول، بیمارستان‌هایی مجهز با امکانات کامل و همچنین چندین خیابان و بزرگراه مانند بیوک‌دره وجود دارد. گردشگران زیادی در ترکیه علاقه دارند که در منطقه شیشلی خانه بخرند؛ البته قیمت خانه‌های آن نیز نسبتاً بالا است.

با اقامت در محله شیشلی، به مراکز خرید، هتل‌ها و رستوران‌های لوکس دسترسی راحتی خواهید داشت. این محله، بهترین جا برای هتل و اقامت است که از بهترین هتل‌های آن می‌توان به بیزینس امپریال بومونتی، هالیدی این و لاساگرادا اشاره کرد.

تصویری از محله شیشلی

تصویری از محله شیشلی استانبول

محله اسکودار؛ ارزانترین محله استانبول برای زندگی

محله اسکودار که در بخش آسیایی ترکیه قرار دارد، یکی از بهترین محله های استانبول برای زندگی است. این محله زیبا از غرب به دریا ختم شده و در همسایگی تنگه بُسفُر قرار دارد. خوشبختانه اسکودار از چشم گردشگران دور مانده و بیشتر ساکنین آن را مردم خود ترکیه تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، اگر می‌خواهید استانبول واقعی را ببینید بهتر است به اسکودار بروید.

حمام‌های سنتی، فروشگاه‌های اصیل و بافت شهری یک‌دست در این محله، حس و حال کاملاً متفاوتی با دیگر مناطق استانبول دارد. از جمله جاهای دیدنی در محله اسکودار می‌توان به مسجد مهرماه سلطان، برج دختر و کاخ بیلربئی اشاره کرد. با توجه به اینکه در این منطقه گردشگر و مهاجران زیادی وجود ندارند، قیمت سکونت در آن از دیگر محله‌های استانبول پایین‌تر است. درنتیجه می‌توان آن را جزو بهترین محله‌ها برای سکونت مهاجرین دانست.

محله ببک؛ از گرانترین محله های استانبول

ببک (Bebek) یکی از محله‌های ساحلی استانبول است که با آب‌وهوای عالی مدیترانه‌ای، تجربه بی‌نظیری برای زندگی به شما هدیه می‌کند؛ با این حال، لوکس‌ترین ساختمان‌های شهر باعث شده تا عنوان گرانترین محله استانبول را نیز از آنِ خود کند.

ساختمان تاریخی کاخ خدیو و مسجد ببک، دو مورد از زیباترین جاذبه‌های توریستی در این منطقه هستند که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. نکته جالب توجه این است که گردشگران می‌توانند در اسکله تفریحی محله ببک استراحت کرده و از پیاده‌روی در آن لذت ببرند. این محله، همچنین به پخت شیرینی‌های سنتی‌ای شهرت دارد که از سوغاتی‌های محبوب گردشگران است.

در یک کلام باید گفت، ببک شبیه به هیچ کدام از محله‌های استانبول نیست و حس و حال متفاوتی دارد. این محله با ساحل رؤیایی خود، بهترین جا برای گردش در ترکیه به شمار می‌رود.

محله بشیکتاش؛ رویایی ترین محله استانبول برای ماه عسل

یکی از رمانتیک‌ترین محله های استانبول، محله بشیکتاش است که معمولاً زوج‌های جوان برای دوران ماه عسل به آن سفر می‌کنند. بشیکتاش در منطقه اروپایی استانبول قرار گرفته و جاهای دیدنی متنوعی را در خود جای می‌دهد؛ از ساحل گرفته تا بازارهای شلوغ، مساجد، رستوران‌ها و کافه‌های دنج و زیبا! برای مثال، یکی از جذاب‌ترین تفریحات گردشگران، خوردن صبحانه در کافه‌های فانتزی و بسیار زیبای این محله است.

در بشیکتاش، می‌توانید کاخ‌های باشکوه و مجللی را ببینید که قدمت آن‌ها به دوران امپراطوری عثمانی برمی‌گردد. همچنین، وجود چندین موزه و گالری هنری و ده‌ها ساختمان اداری و تجاری، این محله را به یکی از لوکس ترین محله های استانبول تبدیل کرده است. مقالۀ راهنمای سفر به استانبول می‌تواند اطلاعات خوبی درباره مسافرت به این شهر تاریخی و بازدید از این محله زیبا به شما ارائه دهد.

هرچند خرید خانه در این منطقه، با توجه به قیمت بالای زمین در بشیکتاش چندان به‌صرفه نیست؛ اما با توجه به توسعه شهری آن، یک سرمایه‌گذاری عالی در بلندمدت به شمار می‌رود. به‌ویژه اینکه تمام خانه‌های بشیکتاش دارای امکانات رفاهی کامل بوده و برخی از آنها استخر، سونا، جکوزی و فضای سبز دلبازی برای استراحت دارند.

محله کادیکوی؛ نزدیک ترین محله استانبول به فرودگاه

یکی از محبوب‌ترین محله های استانبول که در بخش آسیایی آن واقع شده، محله کادیکوی (Kadikoy) است. اگر برای اولین بار به این محلۀ پرجنب‌وجوش سر بزنید، متوجه امکانات رفاهی کامل آن خواهید شد. کادیکوی، بازارهای متنوع (مثل سه‌شنبه بازار باستانی سوریه)، خیابان طولانی 14 کیلومتری توریستی، ساحل رؤیایی و زیبا، اماکن تاریخی (مانند سالن اپرای قدیمی) و فروشگاه‌های متعددی دارد.

زندگی در این محله کاملاً در جریان است؛ به‌خصوص اگر به دنبال جایی می‌گردید که بتوانید در آن اقامت کنید، کادیکوی بهترین پیشنهاد برای شما است. سیستم حمل‌ونقل در این محله واقعاً عالی است؛ به همین دلیل، با اقامت در آن، به هتل‌ها و مرکز شهر نیز دسترسی راحتی خواهید داشت. کادیکوی، همچنین در نزدیکی پارک‌ها و تفرجگاه‌های استانبول است و فاصله خیلی کمی تا فرودگاه دارد.

محله کائیت هانه؛ از بهترین محله های استانبول برای زندگی

محله کائیت هانه در گذشته مکانی برای تفریح سلاطین عثمانی بوده و ارتفاعات و بوستان‌های زیبا و سرسبزی دارد؛ اما امروزه تحولات شهری زیادی را تجربه کرده و به یک ناحیه‌ مسکونی تبدیل شده است. این منطقه دارای موقعیت جغرافیایی خوبی است و تا مناطق و محلات مهم دیگر شهر مانند بی‌اوغلو، شیشلی، بشیکتاش و... فاصلۀ کمی دارد.

در محله کائیت هانه یک مرکز خرید به نام اکسیس اِی وی اِم (Axis AVM) وجود دارد که بسیاری از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. اما باید توجه داشت که این مرکز خرید به فروش ابزارآلات و لوازم خانگی شناخته می‌شود. در کل می‌توان گفت این منطقه برای گردشگران چندان جذاب نیست و بیشتر برای زندگی روزمره مناسب است.

محله اورتاکوی؛ بهترین محله استانبول برای گردشگران

یکی از محله های دیدنی استانبول محله اورتاکوی است که در قسمت اروپایی شهر و در مجاورت محله بشیکتاش قرار دارد. نام این محله به «روستای میانه» ترجمه می‌شود؛ چون در وسط تنگه بسفر قرار گرفته است.

اورتاکوی از دوران عثمانی تاکنون، محلی بوده که مقامات عالی‌رتبۀ دولتی و خاندان سلطنتی آنجا را برای تفریح و اوقات فراغت خود انتخاب می‌کردند. اما با گذشت زمان، همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و برای مردم ترکیه و گردشگران خارجی مقصدی دلپذیر است.

شب‌های اورتاکوی زنده‌تر از روزهای آن است. کلوپ‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف باعث شده‌اند که این محله همواره پرجمعیت و شلوغ باشد؛ اما اورتاکوی فقط جای تفریح نیست! بلکه بناهای تاریخی و فرهنگی زیادی را نیز در خود جای داده که به ارزش این منطقه می‌افزایند.

مسجد اورتاکوی که در سال ۱۸۵۳ ساخته شده، نمونه‌ای زیبا از معماری عثمانی است که در کنار تنگه بسفر قرار دارد. این مسجد با دو مناره و چهار شبستان خود، نگاه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. در نزدیکی مسجد نیز کلیسای سنت آنتوان پادوآ وجود دارد که بنایی تاریخی به سبک باروک است. این کلیسا در سال ۱۸۳۸ میلادی به دستور سلطان محمود دوم ساخته شد.

در این منطقه، علاوه بر مسجد و کلیسا، چندین خانقاه و کنیسه نیز قابل بازدید هستند. پیاده‌روی در خیابان‌های اورتاکوی با لذت زیادی همراه است. شما می‌توانید یک ساندویچ کومپیر سفارش دهید و حین قدم‌زدن، از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید. یا می‌توانید در میدان اصلی بنشینید و با خوردن چای و قهوه ترک، چشم‌انداز زیبای تنگه بسفر را نظاره کنید. حضور پل بسفر در پس‌زمینه، نقاشی این منظره را کامل می‌کند. به همین دلیل اورتاکوی یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی و خاطره‌سازی است.

محله آکسارای؛ از محله های ایرانی نشین استانبول

یکی از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین مناطق شهر استانبول، محله آکسارای است که بیشتر ساکنان آن ایرانی هستند. نام این محله به معنای کاخ سفید بوده و به دلیل قیمت پایین املاک، گزینه مناسبی برای خرید و اجاره مسکن محسوب می‌شود. علاوه بر این، این منطقه دارای مراکز خرید متنوع و مدرنی است که نیازهای روزمره شهروندان را برآورده می‌کنند.

آکسارای همچنین دارای سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و راحتی است. شما می‌توانید با استفاده از مترو یا تراموا به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته باشید و حتی به فرودگاه آتاتورک رفت‌وآمد کنید. اگر علاقه‌مند به بازدید از جاذبه‌های تاریخی هستید، مسجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد را نباید از دست بدهید. این دو مسجد زیبا و باشکوه در فاصله کمی از آکسارای قرار دارند و نماد فرهنگ و هنر اسلامی هستند.

منطقه فاتح؛ تاریخی ترین محله استانبول

منطقه فاتح یکی از مناطق تاریخی و گردشگری استانبول است که شامل چندین محله می‌شود. این منطقه در گذشته تحت حکومت یونان بوده؛ اما در سال 1453 میلادی توسط سلطان محمد فاتح تسخیر شده و به بخشی از استانبول تبدیل گشت.

در منطقه فاتح می‌توانید بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استانبول شامل کاخ توپکاپی، موزه باستان شناسی، بازار مصر، مسجد سلیمانیه و مسجد ایاصوفیه را ببینید. این منطقه همچنین در فهرست جهانی میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

شهر استانبول

تصویری از شهر استانبول ترکیه

محله اسن یورت؛ از مجهزترین محله های استانبول

محله اسن یورت که قبلا بخشی از منطقه بویوک چکمجه محسوب می‌شد، در طول زمان به یک محله مستقل تبدیل شده است. این محله که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد، برای زندگی بسیار مناسب است. تعداد زیاد ساختمان‌ها، امنیت بالا و فرصت‌های شغلی باعث شده که خیلی از ایرانیان به این محله علاقه‌مند شوند.

این محله از امکانات رفاهی و تفریحی متعدد مانند فضاهای سبز، پارک‌های شهری، مناظر زیبا و حمل‌ونقل عمومی مناسب برخوردار است. شما می‌توانید از محله اسن یورت با تاکسی، اتوبوس، مترو، متروباس و... به آسانی در استانبول جابه‌جا شوید. در این محله ۱۲ مرکز درمانی، یک مرکز هلال احمر و یک بیمارستان عمومی فعال وجود داشته و پلیس نیز امنیت کامل آن را زیر نظر دارد.

بهترین محله های استانبول برای خرید خانه

با توجه به رشد قیمت مسکن در ترکیه، بسیاری از ایرانیان به دنبال خرید ملک در این کشور هستند. خوب است بدانید که خرید ملک در ترکیه با مزایای زیادی مانند نرخ بازگشت سرمایه بالا و امکان اخذ تابعیت همراه است. برخی از کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاری روی ملک از طریق خرید خانه در مناطق پرطرفدار استانبول، از سرمایه‌گذاری در ارز سود بیشتری دارد. البته این موضوع به نوع و موقعیت ملک وابسته است.

اگر قصد مهاجرت به ترکیه و خرید خانه در استانبول را دارید، مناطق زیر ارزانترین محله های استانبول برای خرید خانه هستند:

  • چاتالکا (Catalca)
  • سیلوری (Silivri)
  • سلطان قاضی (Sultangazi)
  • سانجاک تپه (Sancaktepe)
  • بیلیک دوزو (Beylikdüzü)
  • آرناووت کوی (Arnavut Koy)
  • اسنلر (Asan lar)
  • اسن یورت  (Esenyurt)
  • پندیک (Pendik)
  • سلطان بیلی (Sultan Beili)
  • باشاک شهیر  (Basaksehir)
  • آوجیلار (Avcılar)

برخی از این مناطق جزء محله های فقیرنشین استانبول محسوب می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل هزینۀ خرید ملک و اقامت در آن‌ها چندان گران نخواهد بود. با این حال، شما می‌توانید با پرداخت مبالغ بیشتر، خانه‌های لوکس‌تر و نزدیک‌تر به دریا را نیز بخرید. اما قیمت خانه‌ها با نزدیک شدن به دریا، به شدت افزایش می‌یابد. از جمله این محله‌ها می‌توان به شیشلی، بشیکتاش، بیکوز، یشیل کوی، باکرکوی و فنر باغچه یا همان کادیکوی اشاره کرد. این محله‌ها از نظر امکانات تفریحی و جاذبه‌های دیدنی، رتبه بالایی در مقایسه با دیگر محله‌های استانبول دارند.

بازدید از زیباترین محله های استانبول در تور استانبول

در این مطلب درباره مناطق استانبول صحبت کردیم و با معروف‌ترین و بهترین محلات آن آشنا شدیم. تور استانبول فرصت مناسبی است تا با این شهر تاریخی و فرهنگ ساکنین آن بیشتر آشنا شوید. پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای تاریخی و اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های کوچک و بومی لذتی است که خیلی از گردشگران با پارک‌های آبی و اقامت در هتل‌های یوآل عوض نمی‌کنند. خوشبختانه امکانات رفاهی و سیستم حمل‌ونقل عمومی سومین شهر توریستی جهان، این اجازه را به گردشگران می‌دهد تا به آسانی در سطح شهر جابه‌جا شده و به هر گوشۀ آن سرک بکشند.

شما چطور؟ چه سبک مسافرتی را بیشتر می‌پسندید؟ دوست دارید به شهرهای مدرن سفر کرده و در سواحل آفتاب بگیرید یا گشت‌وگذار در محله‌های تاریخی برایتان بیشتر جذابیت دارد؟ لطفا برایمان بنویسید. خواندن علاقمندی‌ها و تجربیات شما می‌تواند دریچه‌ای تازه به دنیای توریسم را پیش چشم گردشگران باز کند.

سوالات متداول:

1- بهترین محله های استانبول برای تفریح کدامند؟

محله‌های بالات، بشیکتاش، کادیکوی، اورتاکوی، فاتح و اسن یورت از بهترین مناطق استانبول برای گشت‌وگذار، پیاده‌روی و تفریح به شمار می‌روند.

2- بهترین محله های استانبول برای زندگی کدامند؟

محله‌های شیشلی، ببک، کائیت هانه و آکسارای در لیست بهترین مناطق استانبول برای خرید خانه و زندگی قرار دارند.