فرودگاه جدید استانبول؛ مقصدی جدید برای مسافرت هوایی

دانستنی های سفر 23 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

احتمالاً اگر برای اولین بار به این فرودگاه بروید، قبل از آنکه سوار هواپیما شوید، برای مدتی غرق در زیبایی و شکوه فرودگاه جدید استانبول خواهید شد، این فرودگاه با نام اختصاری «İstanbul Yeni Havalimanı»، رتبه کشور ترکیه را در زمینه هوانوردی تا حد زیادی ارتقا داده است؛ چراکه قرار است بیش از 300 مقصد را پوشش بدهد و و مبدا و مقصد مسافران ۵ قاره جهان باشد. برای آشنایی با این فرودگاه جدید ترکیه، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

معرفی یک شاهکار هوانوردی؛ از فرودگاه استانبول چه می‌‌دانید؟

بیایید یک سفر مجازی به این فرودگاه داشته باشیم و با شاهکار مهندسان ترکی بیشتر آشنا شویم. فرودگاه جدید استانبول (İstanbul Yeni Havalimanı) یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های جهان است. این فرودگاه با ظرفیت 200 میلیون مسافر در سال، نقش مهمی در اتصال ترکیه به بقیه دنیا دارد.

از آنجا که ترکیه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب شناخته می‌شود، افتتاح چنین فرودگاهی که با استانداردهای بین‌المللی سازگاری دارد، تاثیر به شدت مثبتی روی اقتصاد آن خواهد داشت.

فرودگاه استانبول که ساخت آن در سال 2015 آغاز شد، در بهار 2019 به بهره برداری رسید. این فرودگاه با مساحت 76.5 میلیون متر مربع، بزرگترین فرودگاه ساخته‌شده در جهان است. این فرودگاه همچنین دارای 114 گیت و 40 هزار جای پارک است. فرودگاه استانبول در زمینه طراحی و فناوری نیز جوایز معتبری را کسب کرده است.

برج کنترل ترافیک هوایی این فرودگاه در مسابقه بین‌المللی معماری 2015 جایزه اول را از آن خود کرد. همچنین فضای داخلی فرودگاه با توجه به استانداردهای جهانی معماری طراحی شده است. در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌های فرودگاه، 9 هزار دوربین هوشمند با قابلیت تشخیص چهره و 8 دوربین حساس به حرکت نصب شده است. با این شرایط، امنیت این فرودگاه کاملاً تضمین‌ است.

نمایی از فرودگاه جدید استانبول

نمایی از فرودگاه جدید استانبول

ویژگی‌ های فرودگاه جدید استانبول

در این بخش، به ویژگی‌های فرودگاه جدید استانبول، مفصل اشاره خواهیم کرد. این فرودگاه چنان پیشرفته و جذاب است که می‌توان آن را از جاهای دیدنی استانبول برشمرد. از جمله ویژگی‌های این فرودگاه، می‌توان به معماری خلاقانه، حمل‌ونقل عالی و تکنولوژی مدرن و هوشمند اشاره کرد.

معماری خلاقانه و بی‌نظیر فرودگاه جدید استانبول

معماری این فرودگاه تلفیقی از سبک‌های سنتی و مدرن است که در جزئیات آن نمایان می‌شود. سقف فرودگاه به شکل گل‌های تولیپ که نماد عثمانی هستند، طراحی شده است. برج مراقبت نیز با الگوبرداری از هندسه اسلامی و تزئینات ترکی، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. این فرودگاه در سال ۲۰۱۶ جایزه معماری بین‌المللی را نیز کسب کرده است.

استفاده از فناوری مدرن در ساخت فرودگاه

با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌های موبایل، این فرودگاه به مسافران خدمات متنوع و کارآمد ارائه می‌دهد. فرودگاه جدید استانبول، همچنین با بهره‌گیری از سیستم‌های انرژی پایدار و امنیتی پیشرفته، محیطی امن و سالم را برای مسافران فراهم می‌کند. برخی از فناوری‌های نوین و هوشمند که در این فرودگاه به کار گرفته شده‌اند عبارتند از: تشخیص هویت بیومتریک، کنترل پاسپورت هوشمند، تحویل خودکار چمدان و بار، و سامانه یابنده مسیر که به مسافران کمک می‌کند در بزرگ‌ترین فرودگاه جهان راحت حرکت کنند، زمان رسیدن به مقصد را بدانند و زمان بوردینگ را با صدای آلارم دریافت کنند.

فروشگاه دیوتی فری (Duty Free) بزرگ‌ترین فروشگاه خود را در فرودگاه جدید استانبول افتتاح کرده است. در این فروشگاه، مسافران می‌توانند از محصولات بیش از ۴۰۰ برند داخلی و خارجی در 53 هزار متر مربع فضا بهره‌مند شوند. همچنین، با استفاده از تکنولوژی‌های جذاب خرید و اپلیکیشن‌های جالب مثل «آینه جادویی»، مسافران می‌توانند لباس‌ها و آرایش‌های مختلف را به صورت واقع‌گرایانه تست کنند و خرید خود را با خیال راحت انجام دهند.

تصویری از فروشگاه دیوتی فری در فرودگاه جدید استانبول

تصویری از فروشگاه دیوتی فری در فرودگاه جدید استانبول

وجود انواع هواپیما در فرودگاه جدید استانبول

ترکیش ایرلاینز یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی جهان است که 431 فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ دارد. این شرکت هواپیمایی در ابتدا با پنج فروند هواپیما در سال 1933 شروع به فعالیت کرد. جالب است بدانید که در سال 1945، ترکیش ایرلاینز تعداد زیادی از هواپیماهای داگلاس DC-3 و Douglas C-47 را که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، به قیمت پایین از آمریکا خرید و به ناوگان خود اضافه کرد.

سیستم حمل‌ونقل عمومی پیشرفته

اگر راهنمای سفر به استانبول را مطالعه کرده باشید احتمالا در جریانید که نزدیکی فرودگاه جدید استانبول، چندین دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس وجود دارد که می‌توانید از آنها به جای مترو استفاده کنید. برای یافتن ایستگاه اتوبوس، کافی است تابلوهای آبی را دنبال کنید که در سراسر فرودگاه قرار دارند. سپس می‌توانید بین خطوط مختلفی که به نقاط مهم شهر می‌روند، یکی را انتخاب کنید.

برای این منظور، شما به یک کارت الکترونیکی به نام «استانبول کارت» نیاز دارید. با خرید استانبول کارت در فرودگاه جدید استانبول، می‌توانید به راحتی از خدمات حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو، تراموا و قایق استفاده کنید و بدون هیچ مشکلی به مقصد خود برسید.

ایستگاه اتوبوس فرودگاه جدید استانبول برای مقصد‌هایی مانند تکسیم، سلطان احمد و دیگر محله های استانبول خدمات ارائه می‌دهد. البته اگر پول برای شما مسئله نیست، می‌توانید از تاکسی‌های شخصی که در فرودگاه در دسترس هستند، استفاده کنید.

در خروجی‌های فرودگاه جدید استانبول سه نوع تاکسی با رنگ‌های متفاوت وجود دارد:

  • تاکسی‌های نارنجی
  • تاکسی‌های آبی
  • تاکسی‌های سیاه

فروشگاه‌های لوکس و گالری‌های هنری فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول دارای فروشگاه‌های بدون گمرک یا دیوتی فری است که محصولات مختلفی را با نرخ پایین‌تر از بازار عرضه می‌کنند. شما می‌توانید از این فروشگاه‌ها برای خرید کالاهای لوکس و با کیفیت مانند عطر، لباس، لوازم الکترونیکی، ساعت، جواهرات، لباس بچه‌گانه و غذاهای خوشمزه بهره ببرید و از پرداخت مالیات خلاص شوید.

این فرودگاه، نه تنها دارای فروشگاه‌های بدون گمرک است بلکه چندین نمایشگاه هنری زیبا و جذاب نیز دارد. این گالری‌ها آثار متنوع و جالبی را به نمایش می‌گذارند که از دیدن آنها لذت خواهید برد. دو نمایشگاه اصلی در فرودگاه جدید استانبول قابل توجه هستند، یکی از آنها مربوط به سیر تکاملی ساخت فرودگاه جدید استانبول است که با عکس‌های تاریخی و جذاب آن را به تصویر می‌کشد و دیگری مجموعه‌ای از آثار هنرمند و خبرنگار ترک آرا گولر است.

علاوه بر این نمایشگاه‌ها، شما می‌توانید از موزه فرودگاه نیز بازدید کنید که در آن فرهنگ و تاریخ ترکیه به صورت جذاب و زنده به مسافران ترانزیتی معرفی می‌شود.

عکس فروشگاه در فرودگاه جدید استانبول

عکسی از فروشگاه لوکس در فرودگاه جدید استانبول

امکانات برتر فرودگاه جدید استانبول

از جمله امکانات برتر و جذاب در این فرودگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سالن VIP برای استقبال از مهمانان ویژه
  • پارکینگ داخلی با گنجایش ۱۲ هزار خودرو
  • برج کنترل ترافیک هوایی با تجهیزات پیشرفته
  • ۲ باند مستقل فرودگاه با قابلیت پذیرش ۵۰۰ هواپیما
  • محوطه‌ای وسیع با ظرفیت ۲۵۰ هزار خودرو
  • دو ترمینال مسافربری با ظرفیت ۹۰ میلیون مسافر در مساحت‌های ۱.۳۰۰ و ۱۷۰ هزار متر مربع
  • ۹ هزار دوربین هوشمند برای نظارت بر امنیت فرودگاه
  • ۸۸ هواپیمای جت پل برای راحتی مسافران
  • انبار چمدان برای نگهداری از اشیای شخصی در صورت نیاز به گشت و گذار در شهر
  • باربری و ترمینال حمل و نقل هوایی برای انتقال بارهای سنگین و حساس
  • هتل فرودگاه با ۴۵۱ اتاق برای استراحت مسافران
  • بیمارستان و نمازخانه برای خدمات درمانی و مذهبی
  • ۲۲۸ باجه برای کنترل پاسپورت و اخذ ویزا
  • مرکز کنوانسیون برای برگزاری جلسات و همایش‌های علمی و تجاری
  • اتاق کودک و محل نگهداری نوزادان برای رفاه خانواده‌ها
  • امکانات مالی نظیر عابر بانک، بانک و دفاتر پستی
  • اینترنت رایگان در سطح فرودگاه
  • پیاده‌روی برقی هوشمند برای حمل و نقل سریع و آسان در داخل فرودگاه
  • فضای فروشگاهی بزرگ با فروشگاه‌های بدون هزینه گمرک که کالا‌های مختلف را به قیمت مناسب عرضه می‌کنند
  • امکان رزرو و اجاره خودرو از طریق شبکه‌های آنلاین و آفلاین
  • شارژر تلفن همراه در نقاط مختلف فرودگاه
  • محل استراحت هوشمند با صندلی‌های راحت و تجهیزات سرگرم‌کننده
  • دوربین حسگر حرکت در پایانه مسافربری و پارکینگ برای کاهش مصرف انرژی و افزایش امنیت
  • ۸ راه موازی تاکسی وی (Taxiway) برای جابه‌جایی هواپیما‌ها بین باند و ترمینال
  • کافی شاپ و رستوران با منو‌های متنوع و خوشمزه

نمایی از سالن فرودگاه جدید استانبول

نمایی از سالن فرودگاه جدید استانبول

موقعیت جغرافیایی و نقشه فرودگاه جدید استانبول

این فرودگاه که در منطقه آرتاکوی در مرز اروپا و آسیا قرار دارد، با مرکز تاریخی و تجاری استانبول که میدان تکسیم و مسجد سلطان احمد در آن مستقر هستند، حدود ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. وضعیت دسترسی فرودگاه جدید استانبول‌ به شهر چندان رضایت‌بخش نیست. فاصله این فرودگاه تا جاهای دیدنی شهر به صورت زیر است:

  • آوجیلار: ۵۳ کیلومتر
  • گایرت تپه: ۳۸ کیلومتر
  • میدان تکسیم: ۴۰ کیلومتر
  • لونت: ۳۶ کیلومتر
  • ماسلاک: ۳۵ کیلومتر
  • کاواجیک: ۴۲ کیلومتر
  • اوسکودار: ۴۷ کیلومتر

کافه‌ و رستوران ‌های فرودگاه جدید استانبول

می‌توانید از تنوع غذاها و نوشیدنی‌های جهانی در فرودگاه جدید استانبول لذت ببرید. این فرودگاه دارای رستوران‌ها و کافه‌های مشهور بین‌المللی مانند برگر کینگ و استارباکس است. همچنین می‌توانید از خوراک‌ها و شیرینی‌های محلی ترکیه نیز چشیده باشید. کافه و رستوران‌های فرودگاه استانبول مکان مناسبی برای صرف غذا در آغاز یا پایان سفر شما هستند.

نمایی از رستوران فرودگاه جدید استانبول

نمایی از رستوران فرودگاه جدید استانبول

جاهای دیدنی نزدیک به فرودگاه جدید استانبول

به جای اینکه در شهر استانبول گردش کنید، می‌توانید از مکان‌های نزدیک به فرودگاه استفاده کنید. این که وقت خود را صرف دیدن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کنید، بسیار هوشمندانه است. اگر حداقل 6 ساعت فرصت دارید، می‌توانید به میدان سلطان احمد یا میدان تقسیم بروید. این دو مکان در فاصله 40 تا 45 کیلومتری فرودگاه هستند و شامل بسیاری از آثار معروف استانبول می شوند. مثلا در میدان سلطان احمد می‌توانید مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و آب انبار باسیلیکا را مشاهده کنید. یا در میدان تقسیم می‌توانید در خیابان استقلال قدم بزنید و با فرهنگ و زندگی روزمره مردم آشنا شوید.

نرم افزار فرودگاه جدید استانبول

با این اپلیکیشن سفر خود را راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کنید. این اپلیکیشن با قابلیت‌های متنوعی مثل ردیابی پرواز به شما کمک می‌کند تا سفری بدون نگرانی و مطمئن داشته باشید. برخی از ویژگی‌های اپلیکیشن فرودگاه جدید استانبول عبارتند از:

۱- ویژگی خانه تا گِیت: به شما کمک می‌کند تا زمان لازم برای رسیدن از محل اقامت خود تا گِیت خروجی فرودگاه را بدانید.

۲- قابلیت ردیابی پرواز: می‌توانید کارت پرواز خود را اسکن کرده یا پرواز مورد نظرتان را جستجو کنید.

۳- قابلیت نقشه: به شما اجازه می‌دهد تا فرودگاه استانبول را روی نقشه ببینید و از موقعیت کافه‌ها و رستوران‌های فرودگاه استانبول، مغازه‌های فرودگاه، بانک‌ها و دستگاه‌های ای تی ام آگاه شوید.

۴- قابلیت کشف استانبول: می‌توانید از همه رویدادهای جاری در این شهر باخبر شوید.

۵- حمل و نقل: اطلاعات کامل و جزئی در مورد گزینه‌های حمل و نقل در فرودگاه جدید استانبول را به شما ارائه می‌دهد.

فرودگاه جدید استانبول؛ شاهکاری کاربردی در قلب ترکیه

در این مقاله سعی کردیم به معرفی یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان یعنی فرودگاه جدید استانبول بپردازیم. این فرودگاه، یکی از آرامش‌بخش‌ترین لحظات را قبل یا بعد از سفر برایتان رقم می‌زند. از جمله مزایای این فرودگاه می‌توان به امکانات رفاهی لوکس، دسترسی مناسب به جاهای دیدنی شهر و برخورداری از انواع هواپیما اشاره کرد همچنین تا کنون بخاطر امکانات رفاهی و معماری خارق‌العاده‌اش در دنیا شهرت زیادی کسب کرده است که در این مقاله به تفصیل به توضیح و بررسی آن پرداختیم. اگر با تور استانبول به این شهر بی‌نظیر و زیبا سفر کنید، احتمالا گذرتان به این فرودگاه خواهد افتاد و عظمت آن را به چشم خواهید دید.

سؤالات متداول:

۱- چگونه از فرودگاه جدید استانبول به فرودگاه صبیحا برویم؟

خوب است بدانید که این فرودگاه تا فرودگاه قدیمی صبیحا، فقط 65 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به فرودگاه صبیحا از این فرودگاه، می‌توانید از شاتل فرودگاهی، تاکسی، اتوبوس یا مترو استفاده کنید.

۲- فرودگاه جدید استانبول در کدام بخش شهر است؟

این فرودگاه در بخش اروپایی استانبول واقع شده است.