مارماریس یا کوش آداسی؟ به کدام شهر سفر کنیم؟

دانستنی های سفر 30 بهمن ، 1402 5 دقیقه

مارماریس و کوش آداسی هر دو از شهرهای پرگردشگر و زیبای ترکیه هستند و بخش عظیمی از درآمد صنعت توریسم ترکیه را تامین می‌کنند. نمی‌توان گفت مارماریس بهتر است یا کوش آداسی؛ چراکه هر شهر تفریحات و جاذبه‌های منحصربه‌فردی دارد که ممکن است برای افراد در سطح متفاوتی از درجه اهمیت باشند. اما اگر می‌خواهید به ترکیه سفر کنید و بین مارماریس یا کوش آداسی در تردید هستید، بهتر است این مطلب را بخوانید و با آگاهی از شرایط هر دو شهر، تصمصم نهایی خود را برای سفر بگیرید.

مارماریس کجاست؟

اگر اهل سفرهای گردشگری به کشورهای اطراف ایران باشید، حتما نام مارماریس، بهشت ترکیه را شنیده‌اید. مارماریس، شهر بندری ساحلی در جنوب غربی ترکیه، در استان موغله واقع شده است. طبیعت بکر، سواحل شنی زیبا، آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای، تفریحات و جاهای دیدنی مارماریس، این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ترکیه تبدیل کرده است. راهنمای سفر به مارماریس می‌تواند مرجع خوبی برای آشنایی بیشتر با این منطقه گردشگری باشد.

کوش آداسی کجاست؟

اگر کنجکاوید بدانید کوش آداسی کجاست باید بگوییم شهر کوش آداسی که در زبان ترکی به معنی «جزیره پرنده» است؛ یک شهر بندری زیباست که در سواحل دریای اژه در غرب ترکیه قرار دارد. این شهر به دلیل سواحل شنی، آب‌های صاف و فیروزه‌ای، تاریخ غنی و جاذبه‌های متنوع، به عنوان یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری در ترکیه به خصوص برای ایرانیان شناخته می‌شود. در اغلب فصل‌های گرم سال، گردشگران برای بازدید از جاذبه‌ها  و استفاده از تفریحات آبی به این شهر سفر می‌کنند.

مارماریس یا کوش آداسی؛ موقعیت جغرافیایی کدام بهتر است؟

انتخاب بین کوش آداسی یا مارماریس، به اولویت‌ها و سلیقه شما بستگی دارد. هر دو شهر در نوار ساحلی غربی ترکیه واقع شده‌اند، اما از نظر موقعیت جغرافیایی و مکان‌های طبیعی، تفاوت‌هایی دارند. مارماریس در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد و به دلیل کوهستانی بودن، دارای طبیعتی بکر و چشم‌اندا‌زهای کوهستانی و دریایی است. همچنین آب و هوای مارماریس به دلیل وجود جنگل‌های انبوه، در تابستان خنک‌تر است.

آب و هوا کوش آداسی نیز به دلیل وجود دشت‌های ساحلی، دارای طبیعتی صاف و هموار بوده و در تابستان، آب‌وهوای گرم‌تری دارد. کوش آداسی به دلیل نزدیکی به شهر باستانی افسوس، برای علاقه‌مندان به تاریخ و بناهای باستانی مناسب‌تر است.

تصویری از کوش آداسی

تصویری زیبا از کوش آداسی

آب‌ و هوای مارماریس بهتر است یا کوش آداسی؟

اگر می‌خواهید بدانید برای شما آب‌ و هوا کوش آداسی بهتر است یا مارماریس، باید در مورد هر دو شهر اطلاعاتی داشته باشید. هم مارماریس هم کوش آداسی از آب‌وهوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک، و زمستان‌های معتدل و بارانی برخوردار هستند، اما تفاوت‌هایی جزئی نیز دارند.

مارماریس به دلیل وجود کوه ها، در تابستان کمی خنک‌تر از کوش آداسی است و در زمستان بارندگی بیشتری نسبت به کوش آداسی دارد. این شهر در فصل بهار و پاییز، آب‌و‌هوایی ملایم و دلپذیر دارد.

کوش آداسی در تابستان گرم‌تر از مارماریس است در فصل بهار و پاییز، آب‌و‌هوایی گرم و آفتابی دارد. در فصل نیز زمستان بارندگی کمتری نسبت به مارماریس دارد. 

تصویر هوایی از مارماریس

نمای هوایی از مارماریس

جاذبه ‌های گردشگری کوش آداسی بهتر است یا مارماریس؟

این موضوع که جاهای دیدنی کوش آداسی بهتر است یا مارماریس، کاملا یک انتخاب سلیقه‌ای است و تصمیم‌گیری در مورد آن امری کاملا شخصی است. معرفی این اماکن دیدنی بهترین کمکی است که می‌توانیم برای تصمیم‌گیری به شما بکنیم.

مکان‌ های گردشگری کوش آداسی

مقایسه جاهای دیدنی کوش آداسی یا مارماریس به واقع امری است ناشدنی. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که جاذبه‌های هر شهر را معرفی کنیم تا شما با توجه به سلایق و علایق خود مقصد موردنظرتان را برای سفر انتخاب کنید. جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی موارد زیر را شامل می‌شود.

  • شهر باستانی افسوس که از بزرگترین و مهمترین شهرهای باستانی در جهان با معابد، کتابخانه‌ها و تئاترهای دیدنی است.
  • معبد آرتمیس؛ از عجایب هفتگانه جهان
  • شهر باستانی پرینه شامل ویرانه‌های یک شهر یونانی باستان با منظره‌ای زیبا از دریای اژه.
  • پارک آبی آدالند که از بهترین پارک های آبی کوش آداسی و یکی از بزرگترین پارک‌ آبی‌های اروپا با سرسره‌های هیجان‌انگیز و استخرهای متعدد است.
  • جزیره کبوتر کوش آداسی با قلعه‌ای تاریخی و منظره‌ پانوراما از کوش آداسی
  • ساحل لانگ بیچ با شن‌ها نرم و با امکانات تفریحی متنوع
  • پارک ملی شبه جزیره دیلک؛ شبه جزیره‌ای با طبیعت بکر و جنگل‌های انبوه
  • غار کارائین با استالاکتیک‌ها و استالاگمیت‌های دیدنی
  • چشمه‌های آبگرم پاموکاله و تراس‌های سفید رنگ آهکی آن با آب‌های گرم و معدنی.

تصویری از شهر باستانی افسوس

تصویری از شهر باستانی افسوس

مکان ‌های گردشگری مارماریس

مقایسه جاهای دیدنی مارماریس و کوش آداسی کار دشواری است، چرا که هر دو شهر از تنوع و جذابیت‌های منحصر به فرد خود در زمینه‌های مختلف گردشگری برخوردارند. در این بخش مکان‌هایی را که در سفر به مارماریس می‌توانید بازدید کنید، معرفی می‌کنیم.

  • دلتای رودخانه دالیان با ساحل لاک‌پشت‌ها، مقبره‌های صخره‌ای و شهر باستانی کائونوس
  • جزیره کلئوپاترا با ساحلی شنی و ماسه‌ای طلایی
  • جنگل‌های انبوه برای پیاده‌‎روی و لذت بردن از طبیعت بکر
  • پارک آبی آتلانتیس با سرسره‌های هیجان‌انگیز و استخرهای متعدد
  • خیابان بار پرجنب‌وجوش با رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های متعدد
  • تفریحات دریایی نظیر قایق سواری، غواصی، پاراسل و...
  • قلعه تاریخی مارماریس با منظره‌ای زیبا از شهر و دریا
  • ویرانه‌های شهر باستانی کائونوس؛ یک شهر یونانی

تصویری از قلعه تاریخی مارماریس

تصویری از قلعه تاریخی مارماریس

سواحل مارماریس بهتر است یا کوش آداسی؟

سواحل مارماریس و کوش آداسی هر دو از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ترکیه هستند. هر دو شهر سواحل زیبا، آب‌های صاف و نیلی و امکانات رفاهی فراوانی را ارائه می‌دهند. این امر که سواحل کوش آداسی بهتر است یا مارماریس و انتخاب بین این دو مقصد، به عوامل مختلفی از جمله اولویت‌ها، نوع ساحلی که به دنبال آن هستید، فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید و بودجه شما بستگی دارد.

سواحل شنی مارماریس به زیبایی مشهور هستند. ساحل ایچملر یکی از محبوب‌ترین ساحل‌های مارماریس است که آب‌های کم‌عمق و آرامی دارد و محیط مناسبی برای تفریح گردشگران، به خصوص خانواده‌هاست.

سواحل شنی و صخره‌ای کوش آداسی نیز متنوع، زیبا و با امکانات هستند. ساحل لانگ بیچ یکی از پربازدیدترین سواحل کوش آداسی است که ۱۸ کیلومتر طول داشته، و دارای چندین هتل و استراحتگاه‌ است.

تصویری از ساحل شهر مارماریس

تصویر ساحل شهر مارماریس

تفریحات آبی مارماریس بهتر است یا کوش آداسی؟

مارماریس تنوع بیشتری در فعالیت‌های آبی مانند غواصی، جت اسکی، پاراسل و قایق سواری دارد. تفریحات آبی مارماریس بیشتر به دلیل بادهایش که برای بادسواری و موج‌سواری ایده‌‎آل هستند، مشهور شده است. 

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، سواحل کوش آداسی به طور کلی  مقصدی عالی برای خانواده‌ها است. این شهر دارای چندین پارک آبی مانند پارک آبی آدالند است که برای تمام سنین سرگرم‌کننده و جذاب است. کوش آداسی هم چند مکان بی‌نظیر از جمله غار کارائین را برای غواصی دارد. از دیگر تفریحات آبی این شهر می‌شود به قایق سواری در جزیره کبوتر یا سفر به دلتای رودخانه دالیان نیز اشاره کرد.

تصویری از تفریحات آبی در کوش آداسی

تصویری از ورزش‌های آبی در کوش آداسی

هزینه سفر به مارماریس کمتر است یا کوش آداسی؟

هزینه سفر به کوش آداسی و مارماریس تفاوت چندانی باهم ندارد. هر دو شهر جزو مقاصد گردشگری محبوب در ترکیه هستند و هزینه سفر به این دو شهر، به عوامل مختلفی مانند زمان سفر، نوع اقامت، نوع بلیط هواپیما، رستوران‌ها و فعالیت‌هایی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

هزینه فعالیت های تفریحی مانند گشت و گذار در شهر، انجام ورزش‌های آبی و ورود به اماکن تاریخی، در هر دو شهر تقریبا مشابه است. برای اقامت، هتل‌ها و هاستل‌های مارماریس به طور متوسط ​​کمی گران‌تر از مکان‌های مشابه در کوش آداسی هستند. اما هتل آپارتمان‌ها با هزینه تقریبا یکسانی ارائه می‌شوند.

هزینه غذا و خرید مواد خوراکی تقریبا در هر دو شهر یکسان است اما رستوران‌های مارماریس کمی گران‌تر از رستوران‌های کوش آداسی هستند.

برای رفت و آمد در مارماریس و کوش آداسی نیز، بسته به وسیله نقلیه‌ای که انتخاب می‌کنید، هزینه‌‌ها متغیر هستند. قیمت تاکسی و اجاره ماشین در هر دو شهر مشابه است اما به صورت کلی هزینه رفت‌ و آمد در کوش آداسی به دلیل نزدیک بودن مراکز تفریحات شبانه کوش آداسی به اقامتگاه‌ها، کمتر از کوش آداسی است.

هتل ‌های کوش آداسی برای اقامت بهتر است یا مارماریس؟

هم کوش آداسی و هم مارماریس هتل‌های بسیار خوبی دارند که انتخاب از بین آن‌ها را دشوار می‌کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام تصمیم‌گیری برای سفر به این دو شهر در نظر بگیرید؛ مثلا بودجه‌ای که برای هتل در نظر دارید تاثیر زیادی روی انتخاب شما خواهد داشت. 

در کوش آداسی و مارماریس طیف کرایه هتل‌ها می‌تواند از مقرون به صرفه و اقتصادی تا هتل‌های مجلل و گران قیمت متغیر باشد. بهترین هتل های کوش آداسی معمولا در فهرست گران‌قیمت‌ها قرار می‌گیرند. موقعیت مکانی نیز یک فاکتور مهم در تعیین قیمت هتل است. همچنین  بسته به فاصله هتل به جاذبه‌های توریستی، هزینه آن تغییر می‌کند. فصلی که در آن سفر می‌کنید و امکانات هتل‌ها نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت اقامتگاه است.

تصویری از یک هتل در شهر مارماریس

تصویری از یک هتل در شهر مارماریس

مارماریس برای خرید بهتر است یا کوش آداسی؟

مارماریس و کوش آداسی هر دو دارای بازارها و مراکز خرید زیادی هستند. بازار مارماریس، بازار مارمارای و خیابان بار از مراکز خرید مارماریس هستند و این شهر، بیشتر برای کالایی مانند جواهرات و چرم و فرش شناخته شده است. 

مرکز خرید آکوا فانتزی، مرکز خرید لانگ بیچ و بازار بزرگ کوش آداسی، از بازارهای این شهر هستند. اگر به دنبال خرید کیف و کفش و لباس هستید، کوش آداسی گزینه بهتری است. گرچه به صورت کلی مراکز خرید کوش آداسی نسبت به مارماریس، فضای مدرن‌تر و هزینه کمتری دارند.

تصویری از یک مرکز خرید در مارماریس

تصویری از یک مرکز خرید در مارماریس

سفر به مارماریس یا کوش آداسی؟ کدام بهتر است؟

در نهایت انتخاب میان مارماریس یا کوش آداسی، کاملا بستگی به خود شما دارد. بودجه‌ای که برای این سفر در نظر دارید، افرادی که با آن‌ها سفر می‌کنید، محل اقامت و فعالیت‌های تفریحی و گردشگری‌ای که قصد دارید انجام دهید عوامل بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در انتخاب بین تور مارماریس و تور کوش آداسی هستند. بنا به نظر مسافران درباره مارماریس، سفر به این شهر به دلیل زندگی شبانه پر جنب و جوش، و تفریحات آبی هیجان‌انگیز مانند غواصی و جت اسکی برای جوانان انتخاب بهتری است. در حالی که کوش آداسی به خاطر داشتن سواحل آرام و پارک‌های آبی، مقصد پرطرفدارتری در بین خانواده‌هاست. به طور کلی هر دو شهر، طبیعت زیبا و بکر، بناهای تاریخی متعدد، تفریحات رویایی جذاب و مراکز خرید متنوعی دارند؛ و سفر به هر دو مقصد، می‌تواند تجربه‌ای دلپذیر و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند.

سوالات متداول

۱- مارماریس یا کوش آداسی کجا واقع شده و به چه شهریتی شهرت دارند؟

مارماریس و کوش آداسی هر دو شهرهایی در استان موغلا، کشور ترکیه هستند. این شهرها به خاطر زیبایی‌های طبیعی، سواحل شنی و کوهستانی، فعالیت‌های آبی و گردشگری، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند.

۲- چه جاذبه‌های گردشگری معروفی در مارماریس و کوش آداسی وجود دارد؟

در مارماریس، ساحل زیبای مارماریس و بازارهای محلی از جمله جاذبه‌های معروف هستند. در کوش آداسی، ساحل زیبا، باروج‌لار (پنجره‌های نخل)، قلعه کوش آداسی و بازارهای محلی از جاذبه‌های گردشگری معروف هستند.