آب و هوای مارماریس در کدام فصل مناسب سفر است؟

دانستنی های سفر 05 دی ، 1402 5 دقیقه

شهر مارماریس در هر فصلی زیبا است و جذابیت‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارد؛ اما اگر بدانید در هر فصل آب و هوای مارماریس چگونه است، می‌توانید با خیال راحت زمان سفر خود را انتخاب کنید. چراکه برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده که به سفری رفته‌اید و وقوع باران، یا برف و... شما را از برنامه سفرتان دور کرده‌ است. برای آگاهی از آب و هوای مارماریس در فصل‌های مختلف، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

آب و هوای کلی مارماریس چگونه است؟

مارماریس به دلیل قرارگرفتن در ساحل دریای مدیترانه و موقعیت جغرافیایی خاص، دارای آب و هوای مدیترانه‌ای و گرم است. در نوروز که مسافران قصد سفر به این شهر را دارند، آب و هوای مارماریس خنک است و دمای هوا طی روز از 17 درجه بالاتر و در طول شب از 4 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نمی‌آید.

هر چه به سمت تابستان می‌رویم، هوا گرم‌تر می‌شود؛ به گونه‌ای که گرم‌ترین روزها را در اواخر مرداد (ماه آگوست) شاهد هستیم. هوا در این زمان طی روز، به صورت میانگین 36.5 درجه و شب حدود 27 درجه سانتی‌گراد است. در طول فصل زمستان هوا در مارماریس سرد است و معمولا شاهد ریزش باران و برف هستیم. دمای هوا در سردترین روزها بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد است که باعث شده مارماریس در بین مقاصد گردشگری رتبه 65 از 100 را از نظر آب و هوا کسب کند.

برخی از گردشگران دوست دارند در روزهای آفتابی به مارماریس سفر کنند و برخی دیگر عاشق روزهای بارانی و برفی هستند. به صورت کلی و براساس آب و هوا بهترین زمان سفر به مارماریس ترکیه 8 اسفند تا 20 خرداد مصادف با 26 فوریه تا 10 ژوئن است. در پاییز از 2 مهر تا 2 دی‌ماه نیز هوا بسیار مناسب است و می‌توانید از تفریحات آبی این شهر زیبا نیز استفاده کنید.

تصویری از ساحل مارماریس

تصویری از مارماریس

اقلیم مارماریس چگونه کشف شد؟

قرن‌ها قبل، ملوان‌های کشتی‌هایی که از دریای مدیترانه عبور می‌کردند، شهر زیبا و ساحلی به نام مارماریس را کشف کردند. دلیل نام‌گذاری این شهر زیبا، وجود سنگ‌های مرمر فراوان در تمام سطح‌ شهر است. برخی آثار باستانی در این شهر حکایت از 6 قرن قبل از تولد حضرت مسیح دارند و از این بابت بسیار ارزشمند هستند.

طبیعت بسیار زیبا و صخره‌های مرجانی، آب و هوای خوب و آفتابی، وجود اسکله‌ها و بنادر زیاد، وجود تفریحات آبی فراوان، تفریحات شبانه و جاهای دیدنی مارماریس از جذابیت‌های بی‌شمار این شهر توریستی و تاریخی هستند. مارماریس سالانه پذیرای گردشگران زیادی است که به قصد تفریح و لذت‌بردن از طبیعت قدم به این شهر می‌گذارند.

از آنجا که در هر فصلی می‌توان به مارماریس سفر کرد، هر فصلی می‌تواند بهترین زمان سفر به مارماریس باشد، اما برای سفر به این اقلیم زیبا و پرگردشگر، کدام فصل مناسب‌تر است؟

آب و هوای مارماریس در بهار

آب و هوای شهر ساحلی مارماریس در فصل بهار معتدل و مناسب سفر با خانواده است. اگر کودک به همراه دارید، باید بگوییم آب و هوای مارماریس در فروردین کمی خنک است. دمای هوا در روز بیشتر از 17 درجه سانتی‌گراد و شب‌ها سردتر از 4 درجه نمی‌شود. آب و هوای مارماریس در اردیبهشت و خرداد ماه رو به گرم‌شدن می‌رود و این گرما تا اواخر تابستان ادامه دارد.

آب و هوای مارماریس در عید نوروز معمولا خشک و کم باران است و در اواخر فصل بهار هوا کاملا گرم و تابستانی می‌شود. برای افرادی که دوستدار باران نیستند، بهترین زمان سفر به مارماریس اواخر بهار و بهترین فصل به طور کلی بهار است. فرودگاه مارماریس در این فصل، میزبان خیل عظیمی از گردشگران است.

تصویری از یک ساحل در مارماریس

تصویری زیبا از مارماریس

آب و هوای مارماریس در تابستان

تابستان مارماریس، بسیار شلوغ و پرجمعیت است. به دلیل عدم بارش باران و وزش باد، گردشگران زیادی برای استفاده از تفریحات آبی به این شهر زیبا سفر می‌کنند. قیمت هتل‌ها در این فصل بالا می‌رود و ساحل در تمام طول روز شلوغ و پرجنب‌و‌جوش است. با این اوصاف، قطعا تابستان ارزان‌ترین فصل سفر به مارماریس ترکیه نیست.

اگر به‌دنبال سفری اقتصادی هستید، در فصل‌هایی غیر از تابستان به این شهر ساحلی سفر کنید. اگر می‌خواهید از قدم‌زدن در ساحل و شنیدن صدای امواج لذت ببرید، یا در کنار ساحل با خودتان خلوت کنید، فکر سفر به مارماریس را در تابستان از سر خود بیرون کنید.

اگر از شلوغی لذت می‌برید، باید بگوییم هیچ جایی بیشتر از مارماریس در فصل تابستان برایتان لذت‌بخش نخواهد بود و بهترین زمان سفر برای شما تابستان است. آب و هوای مارماریس در شهریور‌ به ۳۴ درجه سانتی‌گراد در روز و ۲۱ درجه سانتی‌گراد در شب می‌رسد. سراسر تابستان روزها و شب‌های گرمی برای گردشگران دارد و بنابراین می‌توانید در ساحل آفتاب بگیرید یا به تفریحات آبی بپردازید.

آب و هوای مارماریس در پاییز

آب و هوای مارماریس در مهر ماه مانند تابستان گرم است؛ اما باد خنکی که از دریا می‌وزد، تحمل این گرما را آسان‌تر می‌کند. در پاییز هوا گاهی بارانی می‌شود که همین بارش باعث شده در این‌ فصل گردشگران کمی به این شهر زیبا سفر کنند. قیمت هتل‌ها و تفریحات آبی بسیار مناسب است و تمام شهر برای خدمتگزاری به گردشگرانی که در این فصل به مارماریس سفر می‌کنند، آماده‌اند.

پوشش گیاهی مارماریس در فصل پاییز بسیار زیبا و جذاب می‌شود. برگ‌های رنگی، صدای خش‌خش برگ‌های خشک هنگام قدم‌زدن، تماشای غروب خورشید در ساحل شنی دریای مدیترانه و... منظره‌های بسیار زیبایی را برای گردشگران به وجود می‌آورد.

از آنجا که آب و هوای ترکیه در پاییز نسبتا معتدل و مناسب است، ممکن است بین سفر به مارماریس یا آنتالیا در تردید باشید. پیشنهاد ما این است که مارماریس را در این فصل برای بازدید انتخاب کنید؛ اما در نهایت، تصمیم نهایی با شماست.

ساحلی در مارماریس

تصویری از یک ساحل زیبا در مارماریس

آب و هوای مارماریس در زمستان

آب و هوای مارماریس ترکیه در فصل زمستان بارانی و برفی است. ساحل در سکوت به سر می‌برد و می‌توانید با آرامش در کنار دریای مدیترانه قدم بزنید. قیمت‌ها در پایین‌ترین حد خود قرار دارند و فرصتی ایده‌آل برای خرید انواع کالا محسوب می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم اگر دوستدار برف و باران هستید و سرمای هوا شما را اذیت نمی‌کند، در این فصل به مارماریس بروید.

با سفر به مارماریس در زمستان، می‌توانید از قدم‌زدن روی جاده‌های پوشیده از برف، تماشای دریای مدیترانه از ساحل برفی، تجربه سکوت ساحل، لذت گوش‌دادن به صدای امواج، زندگی در آرامش و... لذت ببرید. اگر در زمستان هم به آب و هوای مارماریس توجه کنید، می‌بینید که روزهای آفتابی در این فصل هم وجود دارد. برای اطلاع دقیق‌تر باید از گزارش هواشناسی یک‌ماهه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که جاذبه‌های گردشگری مارماریس تنها پارک‌های آبی نیستند که به خاطر فعالیت نکردن آن در زمستان ناراحت شوید. لذت قدم‌ زدن در طبیعت زیبای این شهر، تماشای جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و... می‌تواند لذت سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. دمای هوای مارماریس در روزهای زمستان حدودا 15 درجه و در شب حدود 5 درجه است.

تصویری از مارماریس در شب

تصویری از مارماریس در شب

سفر با تور ترکیه در بهترین زمان سفر به مارماریس 

در این مقاله تلاش کردیم آب و هوای مارماریس را در فصل‌های مختلف بررسی کنیم و ببینیم بهترین زمان برای سفر به مارماریس چیست. اگر تماشای زمین پوشیده از گیاه شما را خوشحال می‌کند، می‌توانید در فصول بهار و تابستان به مارماریس سفر کنید.

در صورتی ‌که از دیدن زمین پوشیده از برف یا بارش باران لذت می‌برید، فصل‌های مرطوب مارماریس را در پاییز و زمستان انتخاب کنید. نگران سرمای زیاد زمستان نباشید. کمینه دمای این شهر ساحلی در سردترین روز خود تقریبا 10 درجه سانتی‌گراد است. اگر در زمستان و پاییز به این شهر سفر کنید، می‌توانید سفری ارزان‌تر و اقتصادی داشته باشید و از خلوت‌بودن ساحل و بارهای مارماریس لذت ببرید. اگر می‌خواهید بدانید مارماریس کجاست، ما در مقاله‌ای به طور کامل به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

انتخاب زمان سفر به مارماریس بستگی به علاقه شما دارد و در هر زمان که بخواهید، می‌توانید با خرید تور مارماریس از زیبایی‌های این شهر تاریخی و توریستی لذت ببرید. اگر تجربه سفر به مارماریس را دارید، لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید بهترین فصل برای سفر به مارماریس از نگاه شما کدام فصل است؟ 

سوالات متداول

۱- بهترین فصل برای سفر به مارماریس چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به مارماریس در فصل بهار و تابستان است. در این فصول، آب و هوای ملایم و گرم و روزهای آفتابی و خنکی را شاهد هستید که شرایط ایده‌آل برای لذت بردن از ساحل‌های زیبا و فعالیت‌های دریایی مانند شنا، قایق‌سواری و ورزش‌های آبی را فراهم می‌کند.

۲- آیا سفر به مارماریس در فصل پاییز یا زمستان مناسب است؟

به طور کلی، فصل‌های پاییز و زمستان در مارماریس خنک‌تر و اغلب بارانی و برفی هستند. اگرچه مناظر طبیعی همچون کوهستان‌ها و جنگل‌ها همچنان جذاب‌اند، اما برنامه‌ریزی فعالیت‌های مناسب مانند بازدید از موزه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی در این فصول براساس شرایط آب‌وهوایی می‌تواند مناسب‌تر باشد.