خیابان استقلال استانبول؛ جاذبه‌ای در بخش اروپایی ترکیه

جاذبه های گردشگری 25 آذر ، 1402 5 دقیقه

 اگر تا به حال برای گردشگری به استانبول سفر کرده باشید، قطعا حداقل یک بار روی سنگفرش‌های خیابان استقلال قدم برداشته‌اید. این خاصیت این خیابان است که معمولا بدون اینکه متوجه گذشت زمان باشید یک روز کامل را همانجا سر می­کنید. هر چیزی که یک گردشگر را شیفته خود می­کند، اعم از کافه‌ها، رستوران­های رنگارنگ، معماری تاریخی، بازار خرید و تفریحات شبانه، باهم در این خیابان جمع شده است.

خیابانی تماشایی، پرتردد و پرجنب‌وجوش که روزانه محل تردد 3 میلیون گردشگر داخلی و خارجی است. این خیابان به زبان ترکی «istiklal caddesi» نامیده می‌شود و طولی حدود 1.5 کیلومتر دارد.

«قلب تپنده» لقبی شایسته از سمت گردشگران به این منطقه جذاب و دوست داشتنی است.  اگر می­خواهید پا به پای ما به صورت مجازی در این شهر قدم بگذارید و بیشتر با آن آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

خلاصه ­­ای از تاریخ خیابان استقلال

استقلال، خیابانی است که به نام شهر استانبول گره خورده و طی صد سال اخیر به نماد آن تبدیل شده است. برای اینکه به قدمت این خیابان تاریخی پی ببرید، کافی ا­ست نگاهی به معماری و ساختمان­های آن بیندازید. خیابانی که تاریخ آن به گذشته‌های دور و دوران عثمانی برمی­گردد، در زمان­های قدیم محل زندگی قشر ثروتمند ترکیه و بازرگانان مشهور این کشور و کشورهای دیگر بوده است.

علاوه بر معماری سنتی، بناهایی با معماری مدرن هم در این خیابان دیده می­شود که متعلق به قرن نوزدهم و بیستم میلادی است. با اینکه این خیابان بارها بازسازی شده‌ است، هنوز هم می‌توان تحولات تمام دوره‌ها را در آنجا دید. خیابان استقلال استانبول فراز و نشیب­های بسیاری را طی دوران پشت سر گذاشته که نشانه­های آن همچنان پابرجاست.

تصویری از خیابان استقلال

تصویری از خیابان استقلال

خیابان استقلال استانبول کجاست؟

استانبول پایتخت قدیمی و یکی از شهرهای بزرگ ترکیه محسوب می­شود. این شهر اروپایی-آسیایی همیشه مرکز توجه گردشگران خارجی بوده است. شما با رفتن به منطقه بی اوغلو و قسمت اروپایی این شهر می‌توانید از شمال شرقی میدان تقسیم، وارد خیابان استقلال شوید.

اگر به خیابان استقلال استانبول روی نقشه نگاه کنید، خواهید دید که این خیابان از میدان تقسیم (به آن میدان تکسیم هم گفته می­شود) تا برج گاتالا ادامه دارد. جذابیت این مکان به حدی است که شما می­توانید بدون خستگی، چندین بار طول خیابان استقلال استانبول را بروید و بیایید.

شما تنها با چند دقیقه پیاده‌روی می­توانید فاصله میدان تکسیم تا خیابان استقلال را طی کنید. خصوصا اگر در یکی از هتل­های اطراف میدان تکسیم اقامت دارید، در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید سری به این خیابان همیشه بیدار بزنید.

هرچند، ایستگاه­های مترویی در دو طرف خیابان استقلال (تکسیم و شیشانه) وجود دارند که جابجایی گردشگران را آسان‌تر می‌کنند.

هیچ وسیله نقلیه‌­ای اجازه تردد در خیابان را ندارد و تنها تراموای قرمزی که امروزه نماد این خیابان شده است، مسافران را جابجا می­کند.

تصویری از خیابان استقلال در شب

تصویری از خیابان استقلال در شب

دلیل نامگذاری این خیابان به استقلال چیست؟

در زمان سلطنت پادشاهان عثمانی این خیابان، چیزی حدود صد سال، به خیابان کبیر(خیابان بزرگ) معروف بود.

از آنجا که این منطقه همیشه مورد توجه روشنفکران غرب و قشر مرفه بود، با تحولات جدید قسمت اروپایی استانبول، این منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفت و «خیابان بزرگ پرا» نام گرفت که یک نام فرانسوی است.

پس از آنکه نظام سلطنت به جمهوری تغییر کرد، ترکیه به کشوری مستقل تبدیل شد و نام آن به «استقلال» تبدیل شد.

5 سال بعد به دستور مصطفی کمال آتاتورک، مجسمه استقلال یا همان تندیس جمهوری، در میدان تکسیم نصب شد. یک مجسمه‌ساز ایتالیایی در دو سمت تندیس آتاتورک چندین سرباز ترک را هم ساخت که پرچم ترکیه را در دست دارند. این تندیس که نشانه آزادسازی ترکیه است از ارزش معنوی بالایی برخوردار است.

متاسفانه این خیابان شاهد اتفاقات ناگواری از جمله جنبش اعتراض مردم ترکیه در سال 2013 و همینطور انفجار انتحاری در سال 2016 میلادی بوده است. با این حال، همچنان استقبال از این خیابان زنده بین گردشگران خارجی بی‌نظیر است.

برجسته‌ترین مراکز دیدنی خیابان استقلال استانبول

در ادامه سعی کرده‌ایم شما را مفصل با مراکز دیدنی این خیابان آشنا کنیم.

برج گالاتا

شما با حدود 30 دقیقه پیاده‌روی در انتهای خیابان استقلال از میدان تکسیم، می­توانید به این برج برسید. برج عظیم و باابهتی که بیش از 60 متر ارتفاع دارد و ضخامت دیواره‌های آن به حدود 4 متر می­رسد.

این برج در ابتدا یک فانوس دریایی بود. اما بعدها، در زمان عثمانی، به رصدخانه تبدیل شد. طی بازسازی­های قرن نوزدهم بالکن هم به آن اضافه شد و به شکل کنونی درآمد.

اگر می­خواهید از چشم‌انداز زیبای محیط اطراف، علی­الخصوص مسجد سلطان احمد و کاخ توپکایی، محروم نمانید، باید 143 پله را بالا بروید. مطمئن باشید ارزشش را دارد.

برج گالاتا

تصویری از برج گالاتا

کلیسای سنت آنتونی پادوا

یکی از بزرگترین کلیساهای خیابان استقلال، کلیسای سنت آنتونی پادوا با نمایی سفید و قرمز است. معماری جالب این بنای مذهبی تاریخی که به دست معماران ایتالیایی ساخته شده است بسیار دیدنی است. به‌خصوص که معماری نوین آن با الهام از سبک رومی است.

اگر همچنان به دیدن  بناهای مذهبی علاقمند هستید، می­توانید در تورهای گشت معنوی روز یکشنبه ثبت نام کنید و از دیدن کلیساها و عبادتگاه­های دیگر شهر لذت ببرید.

آدرس دقیق این کلیسا در بلوک 171 خیابان استقلال است و گردشگران، همه روزه، می­توانند از ساعت 8 صبح تا 7:30 عصر به آنجا مراجعه کنند.

از جمله آثار تاریخی این خیابان می‌توان به یک مسجد زیرزمینی، کلیسای کاتولیک رومی و کلیسایی در پشت بام ارتدوکس روسی اشاره کرد.

تصویری از کلیسای سنت آنتونی پادوا

تصویری از کلیسای سنت آنتونی پادوا

موزه مولوی خانه گالاتا

اگر فرهنگ صوفیان ترکیه و آداب عرفانی مولانا این شاعر بزرگ ایرانی برایتان مهم است دیدن این موزه را از دست ندهید.

مراسم رقص سماع، عصرهای جمعه در این موزه برگزار می­شود. ضمنا، این موزه محل نگهداری البسه صوفیان و مولانا، کتاب و اشیای تاریخی است.

آدرس دقیق این موزه در محله بی اوغلو، خیابان گالیپ دده، ساهکولو است.

تصویری از موزه مولوی خانه گالاتا

تصویری از موزه مولوی خانه گالاتا

موزه ورزشی گالاتا

یکی از معروف­ترین موزه‌های ورزشی خیابان استقلال استانبول، در بلوک 90 و کنار میدان گالاتا است. مهم­ترین افتخارات ورزشی ترکیه در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان ورزش فوتبال می‌توانند هر روزه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر به این موزه مراجعه کنند.

موزه ورزشی گالاتا

تصویری از موزه ورزشی گالاتا

خیابان فرانسوی

فرنچ استریت یا همان خیابان فرانسوی، یکی از خیابان­های کوچک منتهی به خیابان استقلال و پشت میدان گالاتاست. یک معمار پاریسی در سال 2004 این خیابان را بازسازی کرد. دیوارهای صورتی، بنفش و قرمز، دکورهای متنوع و جذاب فرانسوی باعث شده‌اند تا عکس گرفتن در این مکان، جزو عادت­های همیشگی گردشگران باشد.

تصویری از خیابان فرانسوی

تصویری از خیابان فرانسوی

پاساژ چیچک (گل)

این پاساژ سرپوشیده با طاق گنبدی، در گذشته جزو مراکز فرهنگی هنری (سالن تئاتر نایم) استانبول محسوب می­شد و چند سال بعد از ساخت، دچار آتش سوزی مهیبی شد که آن را به ویرانه‌ تبدیل کرد. یکی از دلایل نامگذاری این پاساژ به نام گل، این بود که بعد از آتش‌سوزی، به  محلی برای فروش گل­های مهاجران روس تبدیل شد.

این بنا، برخلاف اسمش یک مرکز خرید نیست. در دو طرف آن، شما می­توانید شاهد کافه‌های دنج ومناسب و قرارهای عاشقانه یا رستوران­هایی با غذاهاي خوشمزه باشید. نوازندگان بالای سر مشتریان موسیقی زنده می­نوازند. در بالای اسم چیچک و زیر ساعت قدیمی، اسم سیته دُ پرا ( Cité de Pera)  حک شده است که در واقع، نام اصلی ساختمان است.

با سوار شدن به ترامواهای خط استقلال از میدان تقسیم و پیاده شدن در ایستگاه گالاتا، شما فقط چند دقیقه پیاده‌روی تا پاساژ خواهید داشت. آدرس دقیق پاساژ گل در خیابان استقلال استانبول، محله حسین آقا، کوچه سنت پاشا است.

تصویری از پاساژ چیچک

تصویری از پاساژ چیچک

موزه مادام توسو

یکی از جاذبه‌های خیابان استقلال، موزه مادام توسو است. اگر ملاقات شخصیت­های مشهور و عکس گرفتن با آنها برایتان هیجان‌انگیز است، کافی است به موزه مادام توسو بروید. در این موزه، مجسمه‌های مومی و یا تندیس افرادی چون اینشتن، داوینچی، آتاتورک، رافائل نادال و... وجود دارد. نکته جالب اینجاست که تندیس­ها به قدری ماهرانه ساخته شده­اند که تشخیص واقعی نبودن آنها کار دشواری است.

تصویری از موزه مادام توسو

تصویری از موزه مادام توسو

فروشگاه­های خیابان استقلال

اگر همچنان فکر می­کنید لذت سفر در خرید است، حتما سری به فروشگاه­ها و مراکز خرید خیابان استقلال  استانبول بزنید. فرقی هم نمی­کند طرفدار بازارهای محلی باشید یا هوس خرید از فروشگاه­های لوکس و برند را داشته باشد. برای مثال، خوب است بدانید که نمایندگی نایک در خیابان استقلال استانبول قرار دارد. همه این موارد را می­توانید در خیابان استقلال پیدا کنید.

چند مورد از برندهایی که مغازه‌هایشان را در خیابان استقلال استانبول می‌بینید، در ادامه آورده‌ایم:

  • زارا
  • آدیداس
  • کوتون
  • نایک
  • منگو
  • اچ اند ام
  • لیوایس
  • اکو
  • پنتی

رستوران­های خیابان استقلال استانبول چیست؟

این خیابان به قدری طولانی است و بوی غذا در جای‌جای آن می‌پیچد که حتما در حین گشت و گذار گرسنه خواهید شد و وسوسه می‌شوید از غذاهای این منطقه امتحان کنید. اگر به دنبال غذای ارزان قیمت هستید کافی است به مغازه‌هایی سر بزنید که در حال پخت نان، شیرینی­ و صدف­های پرشده هستند. چند رستوران خوب را در پایین، به شما معرفی کرده‌ایم:

  • رستوران استانبول 1942(با قیمت­های بالا و غذاهای اروپایی)
  • رستوران لادس (معمولی و با قیمت مناسب)
  • مدینتلیار سفرسی (غذاهای سنتی)

از بهترین کافه‌های خیابان استقلال هم می‌­توان به کافه اسمر، مادو و اربن اشاره کرد.

تصویری از رستوران استانبول 1942

تصویری از رستوران استانبول 1942

معرفی چندین هتل در اطراف خیابان استقلال

در این بخش، قصد داریم به معرفی هتل‌ های خیابان استقلال استانبول بپردازیم. قطعا برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی این خیابان زیبا، اقامت در یک هتل لوکس که دسترسی شما را به جاذبه‌های گردشگری این شهر تسهیل کند، بسیار ضروری است.

یکی از بهترین موقعیت‌ها برای انتخاب هتل، منطقه تکسیم است که به این خیابان منتهی می‌شود. مهم­ترین مزایای اقامت در هتل‌‌های منطقه تکسیم، دسترسی آسان و راحت به سایر مناطق شهر است. معمولا هتل­ها را می­توان براساس تعداد ستاره، امکانات و موقعیت مکانی اولویت‌بندی کرد. هتل­های منطقه تکسیم، بهترین گزینه برای گردشگران ایرانی محسوب می­شوند. در ادامه، برای راحتی شما چند هتل را هم معرفی خواهیم کرد.

هتل ۳ ستاره موکارناس (Mukarnas Taksim Hotel)

این هتل 3 ستاره منحصربه‌فرد در تکسیم، دارای کادری مجرب و فضایی جذابی است. کسانی که به ورزش علاقه‌مند هستند، می­توانند از سالن ورزشی این هتل بهره ببرند.

هر واحد اقامتی این هتل در خیابان استقلال استانبول دارای تهویه مناسب، چای‌ساز، میز کار، تلویزیون و حمام اختصاصی است. هتل موکارناس همچنین، دارای پارکینگ اختصاصی، صرافی، لاندری، و ترانسفر رفت و برگشت به فرودگاه است. فاصله این هتل با میدان تکسیم 400 متر و با خیابان استقلال 700 متر است.

تصویری از هتل موکارناس

تصویری از هتل موکارناس

هتل ۴ ستاره فاکس (The Fox Hotel)

این هتل محبوب که مسافران، اغلب با خاطره­ای خوش آنجا را ترک می­کنند، از معروف­ترین­ هتل­های میدان تکسیم است. این هتل امتیاز 9 را در سایت معروف بوکینگ دریافت کرده است. فاصله این هتل تا میدان تکسیم با ماشین 10 دقیقه است.

طراحی اتاق­های این هتل به سبک مینیمال است و برای راحتی بیشتر گردشگران از لوازم درجه 1 استفاده شده است.

اکثر اتاق­های این هتل بالکن‌هایی دارد که برای دیدن چشم‌انداز شهر و نوشیدن چای، میز و صندلی‌هایی در آن قرار گرفته است.

بوفه صبحانه، مرکز اسپا برای ماساژ، اینترنت رایگان، لاندری، رستوران، سالن بدنسازی فقط بخشی از امکانات هتل فاکس هستند.

تصویری از هتل ۴ ستاره فاکس

تصویری از هتل ۴ ستاره فاکس

هتل ۴ ستاره والتون گالاتا (Walton Hotels Galata)

نامگذاری این هتل به دلیل مجاورت با برج گالاتا در منطقه تکسیم است. در 27 اتاق این هتل، برای نگهداری لوازم ارزشمند گردشگر، صندوق امانات در نظر گرفته شده است. از جمله امکانات هتل والتون گالاتا می­توان به پذیرش 24 ساعته، ترانسفر رفت و برگشت به فرودگاه، خدمات اسپا، اینترنت بی‌سیم رایگان، رستوران، کافی شاپ و... اشاره کرد.

تصویری از هتل ۴ ستاره والتون گالاتا

تصویری از هتل ۴ ستاره والتون گالاتا

هتل نوبل 22

هتل جذاب 4 ستاره در نزدیکی اماکن تاریخی مثل مسجد ایاصوفیه، بازار ادویه، برج ساعت و میدان تکسیم قرار دارد. این هتل 22 اتاق دارد و معروفیت آن به دلیل چشم‌انداز زیبایش به  تنگه بسفر است. این هتل، امکانات رفاهی متعددی را به مسافرین خود ارائه می­دهد.

تصویر یکی از اتاق‌های هتل نوبل 22

تصویر یکی از اتاق‌های هتل نوبل 22

هتل تام تام سوئیت

این هتل در منطقه گالاتا واقع شده است و فاصله چندانی تا میدان تکسیم ندارد. فاصله آن تا فرودگاه بین‌المللی آتاتورک هم فقط 20 دقیقه است. این هتل 5 ستاره، کتابخانه­ای را در اختیار گردشگران و مسافرین خود قرار می­دهد که می­توانند ساعت­ها در آن بنشینند و درباره فرهنگ و تاریخ استانبول مطالعه کنند. رستوران بالای ساختمان چشم‌انداز زیبایی به شهر استانبول دارد. هتل تام تام سوئیت، 20 اتاق دارد و حمام­های مرمرین شیکی در ساختمان تاریخی آن ساخته شده است.

تصویری از هتل تام تام سوئیت

تصویری از هتل تام تام سوئیت

خیابان استقلال استانبول در یک نگاه

در این مطلب سعی کردیم قبل از سفر شما به ترکیه، جاهای دیدنی و جذابی را که می‌توانید در خیابان استقلال استانبول ببینید، معرفی کنیم. این خیابان، یکی از نقاطی است که هر گردشگری دوست دارد لذت دیدن آن را تجربه کند و با آن خاطره‌های خوش بسازد. بنابراین، اگر با تور ترکیه به این کشور سفر کردید، سعی کنید حتما از خیابان استقلال در استانبول هم دیدن کنید.

سوالات متداول

۱- خیابان استقلال ترکیه کجا قرار دارد؟

خیابان استقلال در ترکیه در شهر استانبول واقع شده و به عنوان یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های این شهر شناخته می‌شود.

۲- خیابان استقلال در ترکیه به چه دلیل مشهور است؟

خیابان استقلال به دلیل ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و تجاری خود مشهور است. این خیابان دارای معماری زیبا و ساختمان‌های تاریخی است و فروشگاه‌های معتبر، رستوران‌ها، هتل‌ها، موزه‌ها و مکان‌های تفریحی مختلفی را در خود جای داده است. همچنین، این خیابان به عنوان یک مرکز تجاری و خرید معتبر شناخته شده و مکانی برای تفریح و گردشگری در استانبول محسوب می‌شود.