راهنمای سفر به روسیه؛ پهناورترین کشور دنیا

دانستنی های سفر 17 آبان ، 1402 5 دقیقه

روسیه، پهناورترین کشور دنیاست که تقریبا دو برابر آمریکا وسعت دارد. این کشور با مساحت بیش از 17 میلیون کیلومترمربع از شرق آسیا تا رشته‌کوه اورال در اروپا کشیده شده و شرقی‌ترین نقطۀ آن با غربی‌ترین شهر روسیه 9 ساعت اختلاف زمانی دارد.
نهمین کشور پرجمعیت دنیا، سرزمین‌های زیادی را در برگرفته و آب‌وهوای سرد سیبری در شمال تا دمای معتدل سرزمین‌های جنوبی آن، سفر به روسیه را برای گردشگران به سفری متفاوت و هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. این کشور قدرتمند و ثروتمند، تمدنی غنی و فرهنگ کهنی نیز دارد و موطن بزرگانی چون داستایفسکی، آنتوان چخوف، تولستوی و... بوده است. 
اگر قصد سفر به کشور شوراها را دارید، این مطلب برای شما نوشته شده است. پس تا انتهای آن همراه ما باشید.

آشنایی با کشور روسیه؛ سرزمین شوراها

قطعا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید روسیه با 14 کشور مرز مشترک دارد! این سرزمین که جزو کشورهای نزدیک به ایران محسوب می‌شود، شرایط اقلیمی نسبتا سردی دارد. به همین دلیل امکان فعالیت کشاورزان آن نسبتا محدود است؛ اما در عوض کشوری صنعتی به شمار می‌رود.
کشور روسیه از دو بخش آسیایی و اروپایی تشکیل شده که حدود 77 درصد مردم آن ساکن بخش اروپایی هستند. این درحالی‌ست که 4 میلیون کیلومترمربع از آن در قاره اروپا و مابقی در قاره آسیا قرار دارد. با اینکه مردم این کشور به 27 زبان زنده دنیا صحبت می‌کنند، اما زبان رسمی آن روسی است.
در فرهنگ عامه مردم روسیه هنرهایی چون ادبیات، موسیقی، نقاشی، مینیاتور، باله و... بسیار رواج دارد. بیشتر روس‌ها مسیحی هستند؛ اما اقلیت‌هایی معتقد به ادیان اسلام، یهود و بودایی نیز در بین آن‎ها دیده می‌شود.

واحد پول این کشور نیز روبل است که ارز رایج کشورهای بلاروس و ترانزیستوریا هم محسوب می‌شود. مردم این کشور برای مبادلات نقدی از اسکناس‌های 5، 10، 50، 100، 200، 500، 1000 و 5000 روبلی استفاده می‌کنند.
همان‌طور که گفتیم، روسیه 9 منطقه زمانی دارد. به این معنا که شرقی‌ترین شهر آن 9 ساعت جلوتر از غربی‌ترین منطقه روسیه است. مسکو، پایتخت روسیه که در نواحی غربی آن قرار گرفته، 0.5 ساعت از تهران عقب‌تر است و 3 ساعت و پنجاه دقیقه دقیقه فاصلۀ هوایی دارد.

بهترین زمان سفر به روسیه

با توجه به گستردگی جغرافیایی، آب و هوای روسیه در نواحی مختلف آن بسیار متنوع است. در فصل سرما دمای این کشور به 30 درجه زیر صفر هم می‌‌رسد و در فصل گرما دمای 40 درجه هم گزارش شده است. اما در کل می‌توان گفت روسیه یک کشور سردسیر است؛ چرا که ماه‌های سرد بیشتر از ماه‌های گرم طول می‌کشد.
در هر فصلی سفر به این کشور جذابیت خاص خود را دارد. اما اگر تحمل سرما را ندارید بهتر است شلوغی را تحمل کنید و در فصل تابستان به این کشور زیبا و تاریخی سفر کنید. در جریان باشید هزینه سفر به مسکو و سنپترزبورگ در هوای عالی تابستان و اوج گردشگری بیشتر از ماههای دیگر سال است. برای مثال منطقه سیبری همیشه آب و هوایی سرد و یخبندان را تجربه می‌کند.
آب و هوای روسیه در بهار معتدل بوده و بهترین زمان سفر به این کشور خواهد بود؛ اما در هر حال انتخاب فصل سفر به سلیقه شما بستگی دارد. اگر طرفدار تفریحات زمستانی و اسکی روی یخ هستید، بین آذر تا ماه اسفند را انتخاب کنید؛ اما اگر می‌خواهید از آرامش سواحل زیبای بالتیک لذت ببرید، باید بین تیرماه تا شهریورماه بلیط خود را خریداری کنید.
فصول پاییز و زمستان نیز ارزانترین زمان سفر به روسیه هستند. آب و هوای روسیه در پاییز بین 3- تا 16 درجه متغیر بوده و زمستان آن به 30- درجه هم می‌رسد. به همین دلیل شما می‌توانید بلیط و هتل های روسیه را با قیمت خیلی پایین‌تری نسبت به فصل بهار و تابستان تهیه کنید.

هزینه سفر به روسیه چقدر است؟

متاسفانه سفر به روسیه برای ایرانیان به ویزا نیاز دارد؛ برهمین‌اساس، بخش مهمی از هزینه سفر به روسیه شامل هزینه ویزا و کارهای اداری آن می‌شود. هزینه مربوط به بلیط هواپیما، اقامت در هتل و خورد‌وخوراک نیز بخش‌های دیگر این رقم را شامل می‌شوند. همچنین باید مقداری بودجه برای رفت‌وآمد در شهرها کنار بگذارید.
براساس آخرین گزارش‌ها در سال 1403، هزینه ویزا برای تور روسیه تقریباً 120 دلار است. البته این مبلغ ممکن است در آینده کاهش یا افزایش پیدا کند.

جاهای دیدنی روسیه

به دلیل تنوع بی‌نظیر اقلیمی این سرزمین، هرچه از دیدنی‌هایش بگوییم باز هم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. این کشور چندین شهر توریستی دارد که هرکدام، تنوع بی‌نظیری از جاذبه‌های گردشگری را به مسافران عرضه می‌کند. بااین‌حال می‌توان جاهای دیدنی زیر را به‌عنوان معروف‌ترین جاهای دیدنی روسیه معرفی کرد:

۱- راه‌آهن سراسری سیبری (Trans-Siberian Railway)

۲- کوه البروس (Mount Elbrus)

۳- دره‌ آب‌فشان‌ها (Valley of Geysers)

۴- جزیره‌ کیژی (Kizhi Pogost)

۵- دریاچه بایکال (Lake Baikal)

شهرهای توریستی در سفر به روسیه

قطعا در سفری چند روزه یا حتی چند هفته‌ای نمی‌توان تمام مناطق این کشور پهناور را از نزدیک تماشا کرد. بنابراین بهتر است با چند شهر روسیه که جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارند، آشنا شوید.

تصویری از مسکو روسیه

تصویری از مسکو روسیه

مسکو؛ پایتخت بزرگترین کشور دنیا

این شهر نه‎تنها بزرگترین شهر روسیه، بلکه بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا نیز محسوب می‌شود. تاریخ پرعظمت و جاذبه‌های متعدد مسکو باعث شده خیلی‌ از گردشگران این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.
هنر‌های نمایشی، باله و اپراهای مسکو شهرتی جهانی به این کلان‌شهر داده است. رفتن به این اجراها قطعا لذتی خواهد داشت که هیچ‌وقت خاطره آن را از ذهن نخواهید برد. بناهای تاریخی، حدود 600 کلیسای ارتدوکس با گنبدهای طلایی، موزه‌ها و تندیس‌های مختلفی که در گوشه‌گوشه این شهر وسیع قرار داده شده، نظر هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد.
برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو در سفر به روسیه عبارتند از:
• آسمان‌خراش‌های هفت خواهران مسکو
• قلعه تاریخی کرملین
• میدان سرخ
• کلیسای جامع سنت باسیل
متروی مسکو
• دانشگاه دولتی مسکو
• پارک گورکی
• تالار نمایش بولشوی

تصویری از سنت پترزبورگ روسیه

سنت پترزبورگ روسیه

سن پترزبوگ؛ سکونتگاه تزارهای روسیه

این شهر که قبلا پایتخت تزارهای روسی بوده، تاریخی پرفرازونشیب را از سر گذرانده و نام آن بارها تغییر کرده است. یکی از شگفتی‌های شهر سن پترزبورگ پدیده شب سفید نام دارد. این پدیده که در اواسط تابستان دیده می‌شود، آسمانی سفیدرنگ و روشن در شب است که حالت گرگ‌ومیش را یادآوری می‌کند. اگر با تور ترکیبی روسیه سفر کنید، می‌توانید از دیدنی‌های این شهر و مسکو در کنار هم لذت ببرید.
از جمله جاهای دیدنی سن پترزبورگ می‌توان موارد زیر را نام برد:
• موزه فابرژ
• صومعه الکساندر نوسکی
• موزه دولتی روسیه
• کاخ بزرگ پیترهوف
• قلعه و پل پیتر 
• موزه هنرهای معاصر آراتا
• تئاتر مارینسکی
• کاخ یوسوپف
• موزه ایالتی ارمیتاژ

تصویری از شهر کازان روسیه

شهر کازان روسیه

کازان؛ شهر پیروز روسیه

کازان معمولا به این دلیل توسط گردشگران انتخاب می‌شود که پایتخت تاتار‌ها بوده است. جمعیت زیادی از این شهر را روس‌های اسلاوی تشکیل می‌دهند که فرهنگ جالبی دارند.
اگر در خیابان‌های کازان قدم بردارید، گنبدهای کلیسا را در کنار مناره‌های بلند مساجد خواهید دید. حتی تمام علائم خیابان‌ها به دو زبان نوشته شده‌اند. اگرچه مردم کازان با فرهنگ و ادیان مختلف زندگی می‌کنند؛ اما متحد و یکپارچه هستند. این شهر توانسته پس از گذر قرن‌ها، همچنان حالت سنتی خود را حفظ کند.

از جمله جاهای دیدنی کازان در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:
• کلیسای جامع پیتر و پاول
• زیلانت اژدها
• صومعه رائفیا
• موزه چاک چاک
• بنای یادبود موسی جلیل
• دریاچه نیژنی کابان
• موزه مسجد کول شریف
• کاخ کرملین کازان (تنها قلعه باقیمانده از تاتارها)
• موزه هرمیتاژ کازان (دربردارندۀ آثار تاریخی سن‌پترزبورگ)

یکاترینبورگ؛ چهارمین شهر پرجمعیت روسیه

یکاترینبورگ در نزدیکی کوه‌های اورال قرار دارد که پر از معدن جواهرات است. به همین دلیل معدنچیان به امید به دست آوردن جواهر همیشه مشتاق زندگی در این شهر بوده‌اند. البته هنوز هم کسانی هستند که به همین امید به یکاترینبورگ سفر می‌کنند. ضمنا این شهر پر از بناهای تاریخی و فرهنگی است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.
سوچی؛ پایتخت تابستانی روسیه
این شهر به دلیل مجاورت با دریای سیاه در فصل گرم میزبان گردشگران زیادی است. سرمایه‌گذاری‌هایی که برای میزبانی این شهر در المپیک 2014 انجام شد، باعث شده تا گردشگران زیادی هر سال تابستان از این شهر ساحلی بازدید کنند.
این شهر پر از تفریحگاه‌های ساحلی، رستوران‌های مجلل و پارک‌های بزرگ است. گردشگران نه به‌خاطر اماکن تاریخی، بلکه بیشتر به دلیل طبیعت زیبا و سواحل سوچی این شهر را انتخاب می‌کنند.
از جمله جاهای دیدنی شهر سوچی در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:
• موزه هنر سوچی
• موزه تاریخ شهر
• آکواریوم سوچی
• دریاچه ریتسا
• فواره‌های موزیکال
• ۳۳ آبشار طبیعی
• کوه آخون
• ویلای استالین

سوزدال؛ حلقه طلایی روسیه

سوزدال را که در 200 کیلومتری مسکو قرار دارد، روسی‌ترین شهر روسیه می‌نامند. اگر قصد تماشای بافت سنتی روسیه را دارید، حتما از شهر زیبای سوزدال با آن طبیعت زیبا و کلبه‌های چوبی بی‌نظیرش دیدن کنید.
به مجموع چند شهر کوچک قرون وسطایی در شمال شرقی مسکو «حلقه طلایی» می‌گویند؛ به همین دلیل سوزدال نیز به این نام خوانده می‌شود. شما می‌توانید در این شهر صومعه و کلیساهای  قدیمی زیادی را با معماری خاص روسی ببینید و لذت ببرید. چرخیدن در سوزدال (که قدمت آن به سال 1024 میلادی برمی‌گردد) مانند رفتن به یک موزه بزرگ است.

شرایط سفر به روسیه برای ایرانیان

به‌طورکلی لازم است بدانید کشور روسیه 6 نوع ویزا ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر است:
۱- ویزای توریستی
۲- ویزای تجاری
۳- ویزای خصوصی
۴- ویزای کاری
۵- ویزای تحصیلی
۶- ویزای ترانزیت
کسانی که قصد سفر گردشگری به روسیه دارند، باید از سفارت این کشور ویزای توریستی بگیرند. برای این کار، دو نوع ویزای توریستی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

سفر به روسیه برای ایرانیان

سفر به روسیه برای ایرانیان

ویزای توریستی چهارده روزه

برای گرفتن ویزای چهارده روزه شما حتما باید رسید نهایی رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت خود را به سفارت ارائه دهید. در جریان باشید اگر برای مدت زمان کمتری بلیط گرفته‌اید، ویزا بر اساس همان مدت صادر خواهد شد.

ویزای توریستی یک ماهه

مدارک مورد نیاز برای دریافت این ویزا همانند مورد قبلی است؛ با این تفاوت اساسی که اگر شما برای بیست روز هم هتل رزرو کرده باشید، ویزای یک ماهه دریافت خواهید کرد.
شما می‌توانید شخصا برای گرفتن ویزا اقدام کنید و فرم مربوط به آن را در سایت سفارت روسیه پر کنید و یا با خرید تور روسیه این مراحل را به آژانس‌های گردشگری بسپارید.
تفاوتی نمی‌کند که شما سفر به روسیه را با کدام نوع ویزا انجام خواهید داد؛ در هر صورت مجاز هستید از هر شهری که دوست دارید بازدید کنید. فقط فراموش نکنید پس از صدور ویزا امکان تغییر در بازه زمانی آن به هیچ عنوان وجود ندارد. صدور ویزا بعد از ارائه مدارک بین 3 تا 8 روز کاری زمان خواهد برد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای روسیه

در این بخش، مدارک مورد نیاز ویزای روسیه را عنوان خواهیم کرد تا پیش از اقدام، بدانید چه مراحلی را باید طی کنید:
1. پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار
2. دو قطعه عکس
3. بلیط رفت و برگشت
4. رسید نهایی محل اقامت
5. تکمیل فرم اطلاعات شخصی
6. پر کردن فرم تعهد بازگشت به کشور
در سال 2016 بخشنامه‌ای در رابطه با شرایط ورودوخروج اتباع خارجی در روسیه تنظیم شد. طی مفاد این بخشنامه، ایرانیان و ساکنین 52 کشور دیگر می‌توانند با ویزای الکترونیکی رایگان، اجازه سفر به سن پترزبورگ و استان لنینگراد را داشته باشند.

مدارک موردنیاز برای سفر به روسیه

مدارک موردنیاز برای سفر به روسیه

مهم‌ترین جشن های ملی روسیه

یکی از لذت‌های سفر به روسیه حضور در فستیوال‌های ملی این کشور است. اگر شما هم علاقمند هستید تا باورهای ملی روس‌ها را از نزدیک ببینید و در جشن‌های ملی آن‌ها حضور داشته باشد، کافی‌ست سفر خود را طوری بچینید که به جشن‌های رنگارنگ آن برسید.
در هر جشن یا فستیوال میلیون‌ها نفر صرف‌نظر از مذهب و قومیت خود شرکت می‌کنند. این جشن‌ها به دلیل اینکه فرهنگ غنی و آداب‌ورسوم محلی روسیه را به نمایش می‌گذارند، برای گردشگران بسیار جذاب  و دیدنی هستند. در اینجا به توضیح کوتاهی از هر جشن خواهیم پرداخت.

جشن سال نو

اگر در ابتدای سال نو میلادی عازم سفر به مسکو هستید، قطعا با آتش‌بازیهای شگفت‌انگیزی در میدان سرخ مسکو مواجه خواهید شد. در سن پترزبورگ نیز بر فراز رودخانه نوا بزرگ‌ترین آتش بازی انجام می‌شود. جشن و شادی و پایکوبی در تمام پارک‌ها و میادین، حال و هوای روسیه و گردشگران  را عوض می‌کند. سال نو یکی از مهم‌ترین تعطیلات در تقویم این کشور به شمار می‌رود.

جشن کریسمس

یکم تا هفتم ژانویه تعطیلات زمستانی کشور روسیه است. روز هفتم ژانویه نیز تولد حضرت مسیح است که توسط روسیان مسیحی جشن گرفته می‌شود. در فاصله بین سال نو و کریسمس تمام فضاهای عمومی مسکو و دیگر شهر‌ها آذین‌بندی شده و بازارها و مراکز خرید روسیه رونقی دوچندان می‌گیرند.

جشنواره ماسلنیتسا

 این جشنواره که به جشنواره پنکیک نیز معروف است، به بهانۀ اتمام زمستان و استقبال از بهار جشن گرفته می‌شود. در طول این جشنواره که به مدت 1 هفته پابرجاست، می‌توان کارناوال‌های موسیقی، رقص‌های محلی و آتش بازی‌هایی دیدنی را تماشا کرد.

جشن ماسلنتیسا

تصویری از جشن ماسلنیتسا

جشن عید پاک

یکی از جشن‌های معروف مذهبی در روسیه که طرفداران مسیحی خود را دارد، جشن عید پاک است. مسیحیانی که باور دارند حضرت مسیح از زمین به آسمان عروج کرده است، در این ایام به کلیساها مراجعه می‌کنند. آن‌ها معتقدند شرکت در این مراسم باعث پاک شدن روح و افکارشان می‌شود و برای آنها شادی به ارمغان می‌آورد.
جشنواره‌های شب سفید سن پترزبورگ، جشنواره تئاتر ماسک طلایی مسکو و جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو نیز از دیگر مراسم‌هایی هستند که سالانه گردشگران زیادی را برای سفر به روسیه ترغیب می‌‌کنند.

سفر به روسیه و چشیدن طعم غذاهای روسی

بی‌شک هر گردشگری که به یک کشور خارجی سفر می‌کند، این دغدغه را دارد که قرار است چه غذاهایی بخورد. برخی گردشگران نیز ترجیح می‌دهند برای آشنایی با فرهنگ کشور مقصد، از غذاهای سنتی آن بچشند. به همین دلیل در اینجا به معرفی معروف‌ترین و بهترین غذاهای روسیه خواهیم پرداخت:
• بیف استراگانوف (Beef Stroganoff)
• میموزا (Mimosa)
•  پیراشکی (Pirozhki)
• ماهی کبابی بارابولکا دریای سیاه (Black Sea barabulka)
• غذای قارچ جولیان (Mushroom Julienne)
• غذای شاه ماهی ملبس (Dressed Herring)
• بلینی (Blini)
• سوپ کلم (Sweet and sour cabbage)
• پلمنی (Pelmeni)
• چاک چاک (Chak-Chak)
• آکروشکا (Okroshka)
• بورش (Borscht)

 سوغات روسیه چیست؟

خوشبختانه انتخاب سوغات در روسیه کار سختی نیست. تمام چیزهایی که در این کشور به عنوان سوغات شناخته شده، نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ این مرزوبوم است. در اینجا برای آشنایی بیشتر شما چند نمونه معروف از سوغاتی روسیه را معرفی خواهیم کرد:
• عروسک چوبی و معروف ماتریوشکا
• کلاه زمستانی گورو اوشانکا
• چکمه لوس والنکی
• سنگ کهربا
• خاویار
• ساز بالالایکا
• ظروف سرامیکی گزل
• سماور
• شال پاولوو پوساد
• روسری کوکوشنیک
• ظروف خوخلوما
• جعبه‌های دکوری

تصویری از ساز بالالایکا

تصویری از ساز بالالایکا

مسیرهای سفر به روسیه

شما می‌توانید برای سفر به روسیه از راه‌های زمینی و هوایی استفاده کنید؛ هرچند بیشتر گردشگران به دلیل اینکه ترجیح می‌دهند سفر راحت‌تری داشته باشند، تور هوایی روسیه را در اولویت قرار می‌دهند.
سفر زمینی به روسیه نیز از سال 2018 میلادی آزاد شد. شما می‌توانید از طریق زمینی و سوار بر قطار یا اتومبیل شخصی نیز به این کشور سفر کنید. البته امکان سفر به روسیه با قطار و اتوبوس بصورت مستقیم از ایران وجود ندارد؛ اما گردشگرانی که ویزا دارند، می‌توانند ابتدا به باکو در آذربایجان رفته و از آنجا، مسیر خود را به سمت روسیه ادامه دهند.
سفر دریایی برای گردشگران هم یکی از رویایی‌ترین روش‌های سفر به روسیه است که در حال پیگیری بوده، اما هنوز به تحقق نرسیده است؛ هرچند از بندر انزلی ایران تا آستراخان روسیه حمل بار از طریق کشتی انجام می‌شود.

سیستم حمل و نقل عمومی در روسیه چگونه است؟

به‌طورکلی در هر کشوری حمل و نقل عمومی ارزانتر و مناسب‌تر از حمل و نقل خصوصی انجام می‌شود. حمل و نقل عمومی در روسیه هم به صورت پیشرفته و منظم در حال اجراست؛ به‌ویژه در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ که توریستی‌ترین شهرهای روسیه محسوب می‌شوند.
سیستم حمل‎ونقل عمومی روسیه از ساعت 5 صبح تا 1 بامداد در اختیار مسافران خواهد بود. اگر قصد عبور‌ومرور بین شهرهای مختلف روسیه را دارید نیز می‌توانید از قطارهای بین شهری با کلاس‌های مختلف استفاده کنید. همچنین اتوبوس‌ها جایگاه خاصی در بین مردم دارند و شما می‌توانید از وای‌فای رایگان و تلویزیون آن نیز بهره‌مند شوید.

شماره تلفن های ضروری که در سفر به روسیه باید بدانید

پیش شماره روسیه 007 است؛ همچنین اگر قصد تماس با شماره‌ای در مسکو یا سن پترزبورگ را دارید، باید به ترتیب از پیش‌شماره‌های 496 و 812 استفاده کنید.
بهتر است قبل از سفر چند مورد از شماره تماس های ضروری روسیه را که برای موقعیت‌های اورژانسی تنظیم شده، بدانید. پس اگر خدای نکرده در این موقعیت‌ها قرار گرفتید، به‌سرعت با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید:
• امداد: 112
• آتش نشانی: 101
• فوریت‌های پلیس: 102
• مراقبت‌های پزشکی اورژانسی: 103
• استعلام ساعت: 100

برای سفر به روسیه چه چیزهایی لازم است؟

اگر می‌خواهید با امنیت خاطر بیشتری به سفر بروید. اگر نمی‌دانید در سفر به روسیه چه چیزهایی را باید در چمدان خود بگذارید موارد زیر را بخوانید.
• مبدل قدرت
• اگر زن هستید برای رفتن به مکان‌های مذهبی روسری بردارید
• چتر
• ویزا و مدارک شناسایی
• لباس و کفش مناسب
• پول نقد روبل
• لوازم شخصی
• دیکشنری
• خودکار و دفترچه
• لوازم سرگرمی

جمع‌بندی

روسیه یکی از کشورهایی است که به دلیل تنوع اقلیمی و فرهنگی خاص، هرساله میزبان گردشگران زیادی است. ایرانیان نیز می‌توانند برای سهولت بیشتر در تور سفر به روسیه ثبت‌نام کنند و از شرایط آن آگاهی پیدا کنند.
 فقط در جریان باشید حتما دو ماه قبل از تاریخ مد‌نظر خود برای ویزا اقدام کنید. اقدام برای ویزا می‌تواند شخصی صورت بگیرد و یا اینکه این کار را به آژانس‌های مسافرتی بسپارید. مطمئن باشید با سفر به روسیه روزهای خوشی پیش روی شماست.

سوالات متداول

1) برای سفر به روسیه ویزا لازم است؟
بله؛ اگر گردشگر هستید برای سفر به روسیه باید ویزای توریستی بگیرید.
2) گرفتن ویزا چقدر زمان می‌برد؟
بین 7 تا 20 روز کاری زمان می‌برد تا سفارت روسیه ویزای شما را صادر کند.
3) سفر به روسیه با تور بهتر است یا بدون تور؟
اگر برای بار اول به این کشور سفر می‌کنید، بهتر است با تور روسیه همراه شوید. ضمن اینکه سفر با تور به کاهش هزینه‌هایتان کمک خواهد کرد.