آب و هوای ازمیر و بهترین زمان سفر به آن

دانستنی های سفر 02 اسفند ، 1402 5 دقیقه

ازمیر یکی از شهرهای بزرگ و زیبای ترکیه است که به چند دلیل مهم شهری توریستی محسوب می‌شود. از جمله این دلایل می‌توان به آب و هوای خوب و نسیم خنک، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و معماری کم نظیر این شهر اشاره کرد. با این حال، اگر با آب و هوای ازمیر آشنا نباشید، ممکن است فصل مناسبی را برای سفر انتخاب نکنید و نتوانید از تمام زیبایی‌های گردشگری و تفریحی آن بهره‌مند شوید.

اگر قصد سفر به ازمیر را دارید، این مطلب را مطالعه کنید تا با آب و هوای این شهر آشنا شوید.

بررسی آب و هوای ازمیر در فصول مختلف سال

زمانی که قصد سفر به مقصد گردشگری خاصی را داریم، ابتدا باید با آب و هوای آن منطقه در فصول مختلف آشنا شویم. با انتخاب درست زمان سفر، می‌توانیم بهترین تجربۀ سفر را داشته باشیم و لحظاتی لذت‌بخش را رقم بزنیم. سفر به ازمیر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شهر در فصول مختلف سال دمای هوا، میزان رطوبت و سرعت وزش باد متفاوتی دارد و میانگین دمای هوای آن در هر فصل متغیر است.

آب و هوای ازمیر در عید نوروز

سفر به ازمیر در نوروز انتخاب ایرانی‌های زیادی است. فصل بهار ازمیر را می‌توان بسیار دلچسب و زیبا توصیف کرد. لذت بردن از نوازش باد خنک در کنار تماشای شکوفه‌های بهاری، برای هر توریستی خوشایند است. آب و هوای ازمیر در فروردین هنوز بادهای خنک زمستانی را دارد. میانگین دمای هوا نیز در طول روز ۱۸ درجه و شب‌ها حدود ۱۰ درجه است. اگر به ظاهر شهرهای اروپایی علاقه‌مند هستید، بهتر است سفر به ازمیر را در بهار تجربه کنید. تماشای بالکن پر از گل خانه‌ها با رنگ‌های تماشایی و کم نظیر، در ذهن بیننده شهرهای اروپایی را تداعی می‌کند.

علاوه بر این، اگر طرفدار فستیوال‌های ترکیه هستید، حتما در این فصل به ازمیر سفر کنید؛ زیرا می‌توانید در جشنواره‌های متنوع آن شرکت کنید. از جمله مشهورترین و پرطرفدارترین جشنواره های فصل بهار ازمیر می‌توان به جشنواره بادبادک و بهار، جشنواره موزیسین‌های اروپایی، جشنواره توت فرنگی، جشنواره بهشت پرندگان و جشنواره گیلاس طلایی اشاره کرد.

آب و هوای ازمیر در تابستان

هر چقدر به پایان بهار و شروع تابستان نزدیک می‌شویم، هوای ازمیر گرم‌تر می‌شود و رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد. تابستان ازمیر را می‌توان گرم و مرطوب، اما بدون بارش باران توصیف کرد. دمای هوای این شهر در تابستان به صورت میانگین حدود ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. با این حال، گردشگران زیادی ترجیح می‌دهند سفر به ازمیر در تابستان را تجربه کنند. انتخاب بیشتر این مسافران هم تفریحات ساحلی است. این تفریحات شامل شنا کردن، آفتاب گرفتن، قایق‌سواری و ورزش‌های آبی می‌شود.

یکی دیگر از جاذبه‌های تابستانی ترکیه، شرکت در جشنواره بین‌المللی ازمیر است. این فستیوال ۳۰ روزه است و در آن می‌توان شاهد اجرای انواع و اقسام موسیقی، تئاتر و اپرا بود. البته این تنها رویداد مهم تابستان نیست و چند جشنواره دیگر نیز در این فصل برگزار می‌شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به جشنواره برگاما، جشنواره دریای چشمه، جشنواره بازی‌های شبه جزیره‌ای و فستیوال بین‌المللی تئاتر کودکان و جوانان اشاره کرد.

آب و هوای ازمیر در تابستان

تصویری از سواحل ازمیر در تابستان

آب و هوای ازمیر در پاییز

اگر دوست ندارید در فصل‌های شلوغ به ازمیر سفر کنید، فصل پاییز انتخاب مناسبی برای شما است. هر چقدر به پایان تابستان نزدیک می‌شویم، تعداد مسافران و توریست‌های این شهر کمتر می‌شود. بنابراین، اگر سفر به ازمیر در پاییز را تجربه کنید، می‌توانید در آرامش بیشتری به تماشای جاهای دیدنی ازمیر بروید. ماه سپتامبر اولین ماه پاییز است که می‌توان از آن به عنوان زمان مناسب سفر به ازمیر یاد کرد. در این ماه هنوز هوا سرد نشده؛ بنابراین می‌توانید علاوه‌بر لذت بردن از هوای خنک پاییزی، از تفریحات دریایی هم استفاده کنید. طبیعت‌گردی در ماه‌های فصل پاییز، به خصوص سپتامبر، حال و هوای خاصی دارد. در این فصل اگرچه تعداد فستیوال‌ها کمتر می‌شود، اما باز هم امکان شرکت در چند جشنواره پاییزی را دارید.

سفر به ازمیر در زمستان

هوای ازمیر در فصل زمستان سرد و گاهی با بارش برف و باران همراه است؛ بنابراین نمی‌توانید از تفریحات ساحلی این شهر استفاده کنید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که میزان بارش برف و باران در زمستان ازمیر زیاد نیست و میانگین دمای هوا نیز حدودا ۱۱ درجه است. با این حال، تعداد مسافران در این فصل کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که زمستان به ارزانترین زمان سفر به ازمیر تبدیل شود.

اگر شما سفر به ازمیر در زمستان را در برنامه خود قرار دادید، حتما همراه خودتان لباس گرم داشته باشید. شما می‌توانید به سراغ تفریحات سرپوشیده بروید یا از معماری‌های خاص این شهر دیدن کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که جشنواره‌های زمستانی کمی در ازمیر برگزار می‌شوند؛ اما جشن کریسمس و تحویل سال نو میلادی در کشوری خارجی، لذتی فراموش‌نشدنی خواهد داشت.

آب و هوای ازمیر در زمستان

عکسی از شهر ازمیر در زمستان

بهترین فصل سفر به ازمیر

عوامل مختلفی در انتخاب بهترین زمان سفر دخیل هستند که مهمترین آن‌ها آب و هواست. اگر می‌خواهید در هوای نسبتا خنک با نسیم ملایم به ازمیر سفر کنید، فصل بهار و پاییز انتخاب مناسب‌تری هستند. این شهر در بهار آب و هوای مطلوبی دارد و زیبایی محیط نیز به خاطر وجود شکوفه درختان، چند برابر است. پاییز ازمیر هم توصیه می‌شود؛ زیرا هوا هنوز سرد نشده و از گرمای سوزان تابستان هم خبری نیست.

از طرفی از آنجایی که ازمیر شهری پر از فستیوال است، اگر به این دلیل قصد سفر به آن را دارید، بهتر است در بهار و تابستان سفر کنید. جشنواره‌های سرگرم‌کننده و متعددی در این دو فصل در ازمیر برگزار می‌شوند که می‌توانند تجربه‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم بزنند. در بخش‌های بعدی با بهترین زمان سفر به ازمیر برای شرکت در این فستیوال‌ها و خرید آشنا خواهید شد.

بهترین زمان برای حضور در فستیوال های ازمیر

در شهرهای بزرگ ترکیه همچون ازمیر، فستیوال‌های متعددی در طول سال برگزار می‌شود. برای مثال، تاریخ برگزاری جشنواره جهانی ازمیر، یکی از مشهورترین فستیوال‌های ترکیه، اوایل سپتامبر (اواخر مردادماه) است. در این جشنواره، مراسم‌های اجتماعی و موسیقی اجرا می‌شود و هدف از برگزاری آن، رونق تجاری است.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر (در پاییز)، جشنواره رقص‌های محلی بین‌المللی ازمیر (در زمستان) و جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان آلاچاتی (اواخر بهار تا اوایل تابستان)، از جمله مهم‌ترین و پرطرفدارترین فستیوال‌های ازمیر ترکیه هستند. بنابراین اگر به حضور در این جشنواره‌ها علاقمند هستید، باید پیش از برنامه‌ریزی برای سفر، از تاریخ دقیق برگزاری آن‌ها مطلع شده و سپس بهترین زمان را برای خرید بلیط یا تور انتخاب کنید.

جشنواره رقص‌های محلی بین‌المللی ازمیر

عکسی از جشنواره رقص‌های محلی بین‌المللی ازمیر

ارزانترین زمان سفر به ازمیر ترکیه

با نوسان‌های بی‌سابقه بازار ارز، اغلب افراد به دنبال سفر اقتصادی هستند تا در کنار لذت‌بردن و استراحت کردن در مقصد، مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف نشوند. پیش از اطلاع از بهترین موقع سفر به ازمیر از نظر قیمت، لازم است بدانید که دو عامل در این موضوع تاثیرگذار هستند. یکی هزینه بلیط هواپیما و دیگری قیمت هتل‌ها که در فصول غیرگردشگری، کاهش می‌یابند.

براین‌اساس، ارزانترین زمان سفر به ازمیر پاییز است. تعداد گردشگران در این فصل کم‌تر از سایر فصل‌های سال بوده؛ به همین دلیل اغلب تورهای مسافرتی، بلیط‌های هواپیما و همچنین هتل‌ها با قیمت پایین‌تر به مسافران عرضه می‌شود. شاید پاییز، بهترین فصل برای سفر به ازمیر نباشد؛ زیرا استفاده از تفریح‌های آبی و ساحلی در این فصل ممکن نیست. اما شهر بسیار خلوت و آرام و دمای هوا مطلوب است. همچنین در صورت سفر به ازمیر در فصول سرد سال، می‌توانید در برخی فستیوال‌های خاص این شهر شرکت کنید. فقط شاهد بارش‌های پراکنده در برخی از روزها خواهید بود که برای اذیت نشدن، می‌توانید چتر و لباس گرم کافی به همراه ببرید.

بهترین زمان برای خرید از بازارها و مراکز خرید ازمیر

یکی از دلایل اصلی افراد برای سفر، به‌ویژه به شهرهای ترکیه، خرید کردن است. اگر شما نیز عاشق خرید هستید، باید در فصل حراج از مراکز خرید ازمیر دیدن کنید. برندهای معتبر جهانی در دوره‌های مختلفی روی اجناس خود تخفیف اعمال می‌کنند. یکی از رایج‌ترین تخفیف‌ها، در حراج‌های فصلی صورت می‌گیرد. بیشتر برندها در پایان فصل، محصولات فروشگاهشان را با 20 تا 70 درصد تخفیف به مشتریان عرضه می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که اوج حراج‌های فصلی در ماه شهریور است.

در برخی جشنواره‌های نزدیک به ولنتاین و سال نوی میلادی نیز تخفیف‌های ویژه‌ای روی اجناس برندهای معتبر ترک و بین‌المللی اعمال می‌شود که اگر به موقع به ازمیر سفر کنید، خرید خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ای خواهید داشت. براین‌اساس، بهترین زمان رفتن به ازمیر برای خرید را می‌توان شهریورماه و اواخر پاییز دانست.

بهترین زمان سفر به ازمیر

خرید در بازار‌های ازمیر

بهترین زمان سفر با تور ازمیر

بهترین زمان برای خرید تور ازمیر فصل بهار و اوایل پاییز است. البته قیمت تور در ابتدای بهار به دلیل تعطیلات نوروزی بالاتر می‌رود؛ اما اگر قصدتان سفر اقتصادی است، تور لحظه آخری ازمیر گزینه مناسبی است. هرچند برای خرید آن، باید تا روزهای نزدیک به سفر صبر کنید و ممکن است با مشکل تکمیل ظرفیت روبه‌رو شوید.

در چه فصلی به ازمیر سفر کنیم؟

در این مطلب به بررسی بهترین زمان سفر به ازمیر از جنبه‌های مختلف پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر به دنبال آب و هوای مناسب می‌گردید، در بهار و پاییز به ازمیر سفر کنید؛ اما اگر می‌خواهید در جشنواره‌های متنوع شرکت کنید، بهار و تابستان انتخاب‌های بهتری هستند. با این حال، ممکن است سلیقه شما متفاوت باشد و سفر در آرام‌ترین فصل سال را ترجیح می‌دهید. در این صورت زمستان بهترین انتخاب برای شما است.

اگر برای اولین بار به ازمیر سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید تور، راهنمای سفر به ازمیر را بخوانید تا از شهر مقصدتان اطلاعات بیشتری به دست آورید.. در این صورت می‌توانید از زیبایی‌های شهر نهایت استفاده را ببرید. فراموش نکنید که با خرید تور، هزینه بلیط هواپیما، هتل و ترانسفر فرودگاهی، همه در یک پکیج محاسبه می‌شود. اما اگر قبلا تجربۀ سفر به این شهر رویایی را دارید، لطفا از جاذبه‌هایی که دیده‌اید و حال‌وهوایی که تجربه کرده‌اید، برایمان بنویسید. نظر شما می‌تواند راهنمای مفیدی برای دیگر گردشگران باشد.

سوالات متداول:

1. بهترین زمان سفر به ازمیر چه وقتی از سال است؟

به دلیل اقلیم مدیترانه‌ای ازمیر، تابستان‌های آن گرم و خشک و زمستان‌های آن، معتدل و مرطوب است. بنابراین بهار و پاییز، بهترین فصل سفر به ازمیر خواهند بود.

2. ارزانترین زمان سفر به ازمیر چه موقعی از سال است؟

در فصول سرد سال، تعداد گردشگران ترکیه کاهش یافته و قیمت هتل و بلیط هواپیما کاهش می‌یابد. بنابراین برای داشتن سفری اقتصادی، بهتر است در پاییز یا زمستان به ازمیر سفر کنید.