قلعه و موزه مارماریس

جاذبه های گردشگری 28 اسفند ، 1401 5 دقیقه

مارماریس یکی از شهرهای مهم و باستانی ترکیه است که به آن بهشت ترکیه نیز می‌گویند. این شهر بندری کوچک در سواحل مدیترانه و در استان موغلا قرار دارد. این جزیره زیبا ارزش تاریخی بسیار بالایی داشته و این موضوع را می‌توان از آثار باستانی متعدد به جای مانده در این شهر فهمید. یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین آثار باستانی به جا مانده در جزیره مارماریس، قلعه مارماریس می‌باشد. بازسازی این قلعه توسط سلطان سلیمان یکم صورت گرفته است. در داخل این قلعه یک موزه از آثار کشف شده مختلف وجود دارد. در این مقاله قصد داریم راجع به قلعه و موزه مارماریس بیشتر صحبت کرده و اطلاعات جالبی را راجع به آن بازگو کنیم.

تصویری از قلعه مارماریس

آشنایی با قلعه و موزه مارماریس

شاید بسیاری از مسافران، شهر مارماریس را برای سواحل زیبایی که دارد انتخاب کنند، اما آثار باستانی موجود در این شهر مانند قلعه و موزه مارماریس هم در نوع خود بی‌نظیر هستند. قلعه مارماریس ابتدا توسط یونانی‌ها و 1044 سال قبل از میلاد مسیح بنا گشت. اسکندر مقدونی بعدها اقدام به تعمیر قلعه کرد تا بنای قلعه حفظ شود. در حال حاضر قدمت این بنای باستانی به به بیش از 5 هزار سال می‌رسد.

در سال 1522، سلطان سلیمان این قلعه را بازسازی و به عنوان پایگاه نظامی استفاده کرد. در واقع او قصد فتح جزیره رودس را داشت و از این قلعه برای این منظور استفاده کرد. بخش عظیمی از این قلعه هنگام وقوع جنگ جهانی اول توسط فرانسوی‌ها از بین رفت. با این وجود تا سال 1970 از آن به عنوان اقامتگاه استفاده می‌شد. در سال 1975 این قلعه یک زلزله سخت را تجربه کرد. به موجب این زلزله کل شهر مارماریس ویران شد. با این وجود به بنای قلعه و آثار تاریخی اطراف آن خسارات خیلی شدیدی وارد نشد. این اتفاق استحکام قلعه و اهمیت آن را بیش از هر زمان دیگری نشان داد. در نهایت این قلعه مجددا در بین سال‌های 1980 تا 1990 بازسازی شد و سرانجام در سال 1991 در داخل قلعه موزه‌ای برای علاقمندان ایجاد گشت. شما می توانید در تور مارماریس از این جاذبه گردشگری زیبا دیدن کنید.

به موزه مارماریس برویم

اگر از طرفداران پر و پا قرص تاریخ و آثار باستانی هستید، حتما از دیدن قلعه و موزه مارماریس شگفت‌زده خواهید شد. زیرا تاریخ غنی و پر فراز نشیبی که قلعه پشت سر گذاشته است، ارزش بازدید از آن را دو چندان کرده است. علاوه بر این قلعه تاریخی مارماریس بر فراز تپه قرار دارد. به همین دلیل منظره‌ای زیبا از مارماریس را می‌توانید بر فراز قلعه مشاهده کنید. این منظره شگفت‌انگیز به ویژه هنگام غروب و طلوع خورشید، زیبایی دو چندانی را خواهد داشت. به یاد داشته باشید که حتما هنگام بازدید از قلعه، دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید. زیرا عکاسی از مناظر زیبای قلعه برای شما بسیار خاطره‌انگیز خواهد شد. البته تمام جذابیت قلعه مارماریس به مناظر آن نبوده و داخل قلعه نیز بسیار جذاب و دیدنی است. در ادامه سری به داخل قلعه و موزه مارماریس خواهیم زد.

محوطه داخلی موزه مارماریس

موزه مارماریس به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. به طور کلی هفت محوطه داخلی در موزه وجود دارد. دو قسمت از این هفت بخش به عنوان موزه باستان‌شناسی طراحی شده و در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. یکی دیگر از بخش‌های داخلی نیز به عنوان سالن آتنو گرافی طراحی شده و سایر بخش‌ها نیز به انبار و گالری‌های هنری مختلف اختصاص داده شده‌اند.

سالن باستان شناسی

همانطور که اشاره کردیم، سالن باستان‌شناسی یکی از بخش‌های داخلی موزه مارماریس است. در این سالن می‌توانید آمفوراهایی را مشاهده کنید که قدمت آن‌ها به دوران هلنیستی، بیزانسی و رومی باز می‌گردد. انواع سکه‌ها، ظروف شیشه‌ای قدیمی، ظروف سفالی و زیورآلات قدیمی از دیگر آثار باستانی هستند که در سالن باستان‌شناسی موزه در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. این آثار باستانی در نتیجه حفاری بخش‌های قدیمی چون هیسارونو، بورگاز و کنیدوس یافت شده‌اند.

سالن آتنوگرافی

در این بخش می‌توانید اشیا قدیمی در زمینه بافندگی، مبلمان، فرش‌های مختلف، لوازم مسی آشپزخانه، زیورآلات و انواع سلاح‌ها را ببینید. اکثر این وسایل مربوط به دوران عثمانی هستند.

نمایی از شهر مارماریس

چگونه به موزه مارماریس برویم؟

قلعه‌ای که داخل آن موزه مارماریس برپا شده است، بالای تپه‌های پشت مارینا وجود دارد. بنابراین برای دسترسی به قلعه باید به ضلع شرقی مارماریس بروید. برای رسیدن به قلعه باید کمی پیاده‌روی انجام داده و از کوچه‌های قدیمی و باریک مارماریس عبور کنید.

برای بازدید از موزه مارماریس می‌توانید از ساعت 8 و نیم صبح تا 17 عصر به این مکان سر بزنید. در فصل تابستان و بهار ساعت کاری موزه بیشتر بوده و می‌توانید تا ساعت 19:30 شب به این مکان بروید. در تمامی روزها و برای تمامی افراد امکان بازدید از موزه مارماریس وجود دارد. برای تهیه بلیط هم باید به باجه‌های بلیط فروشی که اطراف قلعه وجود دارند بروید. توجه داشته باشید که نیم ساعت قبل از پایان ساعت کاری قلعه، باجه‌های بلیط فروشی بسته خواهند شد. اگر زمان کافی برای گشت و گذار دارید، بازدید از اماکن نزدیک قلعه مانند جزیره رودس و مارماریس مارینا را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

نکاتی جالب راجع به موزه مارماریس

همانطور که گفتیم قدمت قلعه و موزه مارماریس مربوط به سالیان دور است. بنابراین بدیهی است که بافت تاریخی قلعه جزو مهم‌ترین بخش‌های قلعه باشد. در موزه قلعه همانطور که اشاره شد، آثار باستانی متعددی قابل مشاهده است. در کنار تمامی این آثار چند نکته جالب نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مطابق آنچه در تاریخ آورده شده، قبل از احداث بنای کنونی، بنای دیگری در مکان فعلی وجود داشته است. در واقع سلطان سلیمان هنگامی که قصد بازسازی قلعه مارماریس را داشت، این بنا را به طور کلی بازسازی کرد و شکوه و عظمت بیشتری به آن بخشید. به همین دلیل قلعه مارماریس کنونی از سازه قبلی بزرگتر بوده و اطلاعات خیلی زیادی راجع به سازه قدیمی در دسترس نیست.
  • موزه باستان شناسی مارماریس، دارای دو بخش اصلی است. بخش اول مربوط به آثار حفاری شده از مناطق قدیمی می‌باشد. در حالی که سالن آتنوگرافی مربوط به بخش مردم‌شناسی است. در بخش آتنوگرافی وسایل موجود متعلق به دوران عثمانی هستند.
  • موزه مارماریس که در قلعه قدیمی این شهر بنا شده است، تنها موزه شهر مارماریس می‌باشد و نمونه دیگری از آن در شهر وجود ندارد. بنابراین اگر به تاریخ شهر مارماریس علاقه دارید، صرفا مراجعه به این موزه می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذارد.
  • اگر قصد بازدید از قلعه و موزه مارماریس را دارید، خیلی نگران هزینه‌ها نباشید. زیرا برای بازدید از قلعه مارماریس معمولا هزینه چندانی نیاز نیست و می‌توانید به راحتی از این مکان بازدید کنید.
  • همانطور که اشاره کردیم، برای بازدید از قلعه باید یک مسیر تقریبا پر پیچ و هم را طی کرده و از پله‌های سنگی بالا روید. بنابراین اگر بیماری خاصی دارید و یا از ویلچر استفاده می‌کنید، احتمالا رفت و آمد برای شما سخت خواهد بود.

مکان‌های گردشگری نزدیک موزه مارماریس

اگر قصد رفتن به مارماریس را دارید، علاوه بر قلعه و موزه مارماریس می‌توانید از سایر اماکن گردشگری در اطراف این موزه نیز دیدن کنید. در ادامه نزدیک‌ترین اماکن گردشگری به موزه مارماریس را شرح خواهیم داد.

مارماریس مارینا

این مکان گردشگری تا موزه مارماریس تنها حدود 230 متر فاصله دارد. اگر اهل شب زنده‌داری و گشت و گذار در شب هستید، سر زدن به مارماریس مارینا را حتما پیشنهاد می‌کنیم. این مکان گردشگری محل تجمع افراد بومی و غیربومی بسیاری است. در مارینا می‌توانید به تماشای غروب آفتاب بنشینید و روی اسکله ساحل قدم بزنید. مغازه‌های اطراف مارینا محل خوبی برای خرید سوغات بوده و می‌توانید از آن‌ها انواع البسه و سوغاتی‌های ترکیه را خریداری نمایید. پخش موسیقی زنده باعث شده تا این مکان سرشار از شور و هیجان باشد. اگر قصد خوردن ناهار یا شام در این منطقه را دارید، تعداد زیادی رستوران و کافه در اطراف خود خواهید یافت. هر کدام از رستوران‌های اطراف انواع غذاهای ترکی را در منوی خود برای پذیرایی از شما ارائه خواهند کرد.

جزیره رودس یا رودز

این جزیره نیز فاصله بسیار کمی تا موزه مارماریس دارد. جزیره رودس در فاصله تقریبا 74 متری تا قلعه مارماریس قرار گرفته و برای بازدید از آن نباید مسیر خیلی طولانی را طی کنید. اگر عاشق سفر به مناطق ناشناخته هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به جزیره رودس سر بزنید. این جزیره جزو جزیره‌های باستانی مارماریس به شمار می‌آید و یکی از بنادر اصلی جزایر دودکانی نیز محسوب می‌شود. در این جزیره می‌توانید مرکز تاریخی کشور یونان، خرابه‌های اکروپولیس و چندین اثر باستانی متعلق به یونانیان را مشاهده کنید. هزینه‌ای که باید برای رفتن به رودس بپردازید، مربوط به هزینه ترانسفر رفت و برگشت و هم چنین هزینه بلیط کشتی است. هر چند داشتن ویزای شینگن برای ورود به رودس اجباری است اما امکان اخذ مجوز کوتاه مدت برای مسافران وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال گردش کوتاه مدت در این جزیره هستید، خیلی نباید نگران ویزای خود باشید.

جزیره رودس در مارماریس

چه هتل‌هایی در اطراف موزه مارماریس وجود دارند؟

اگر دوست دارید در شهر مارماریس و نزدیک قلعه این شهر اقامت داشته باشید، می‌توانید به هتل‌های اطراف موزه مراجعه نمایید. هتل لابراندا، هتل پالمئا، هتل مرسوی اکسکلوسیو آکوا ریزورت و هتل لونا بیچ دلوکس از جمله هتل‌های مشهور و نزدیک به قلعه مارماریس هستند. تمامی هتل‌های نامبرده شده در فاصله حدودی 600 متری نسبت به قلعه مارماریس قرار دارند. بنابراین خیلی نمی‌توانید از نظر فاصله آن‌ها را مقایسه کنید. برای انتخاب بهترین هتل ابتدا به بودجه خود و سپس به امکانات و خدماتی که هر هتل ارائه می‌دهد توجه نمایید. با این کار بهترین گزینه را انتخاب کرده و سفر بهتری را خواهید داشت.

معرفی رستوران‌های اطراف موزه مارماریس

اگر قصد گشت و گذار در قلعه و موزه شهر مارماریس را دارید، با حدودا 3 یا 2 ساعت گشت و گذار می‌توانید از کلیه آثار باستانی این بخش دیدن کنید. بنابراین می‌توانید به فکر صرف ناهار یا شام در رستوران‌های اطراف قلعه باشید. در اطراف قلعه چندین رستوران با کیفیت وجود دارند که برای سرو انواع غذاهای ترکی می‌توانید به آن‌ها مراجعه نمایید. رستوران او یس در فاصله 60 متری، رستوران گوستا بار اند گریل در فاصله 77 متری، رستوران نی در فاصله 126 متری و رستوران جان دویت در فاصله 180 متری از جمله رستوران‌های مهم و خوب اطراف قلعه مارماریس هستند. هر کدام از این رستوران‌ها منوی متنوعی از انواع غذاهای ترکی در اختیار شما قرار خواهند داد.

کلام آخر

گشت و گذار در ترکیه با شهرهای توریستی بسیار جذابی که دارد، می‌تواند یکی از بهترین مسافرت‌ها را برای افراد رقم بزند. شهر مارماریس یکی از شهرهای توریستی بسیار زیبای ترکیه است. شاید شما این شهر را بیشتر با سواحل زیبا و تفریحات آبی آن بشناسید اما زیبایی مارماریس تنها در سواحل آن خلاصه نمی‌شود. در این شهر آثار باستانی متعددی نیز وجود دارد که دیدن آن‌ها می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد. یکی از مشهورترین جاهای دیدنی مارماریس، قلعه و موزه مارماریس است. در این مقاله راجع به قلعه و موزه این شهر به تفصیل صحبت کرده و نکات مهمی را راجع به آن بیان کردیم. اگر قصد سفر به مارماریس را دارید، قبل از رفتن خواندن این مقاله را فراموش نکنید. همچنین شما می توانید برای رزرو پکیج تورهای گردشگری متنوع به مقاصد مختلف، با آژانس مسافرتی برسام سیر تماس بگیرید.