راهنمای سفر به ازمیر

دانستنی های سفر 08 اسفند ، 1401 5 دقیقه

اگر ترکیه را برای سفر انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که ازمیر یکی از بهترین شهرهای این کشور برای تجربه مسافرتی متفاوت و به‌یادماندنی است. رستوران‌ها و هتل‌های لوکس و بسیار جذابی در این شهر قرار دارد. آثار تاریخی شگفت‌انگیز، معماری منحصر به‌فرد، سواحل زیبا، انواع تفریحات آبی و مراکز خرید مدرن و سنتی هم در انتظار شما هستند.

موقعیت جغرافیایی مناسب و آب‌و‌هوای معتدل ازمیر را هم باید به تمام این ویژگی‌ها و امکانات اضافه کنید که همگی باعث شده‌اند سفر به ازمیر لذت‌بخش باشد و میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان سالانه به این نقطه از کره خاکی سفر کنند. اگر شما هم قصد سفر به این دیار را دارید، در اینجا شما را با هر آنچه که باید در مورد این شهر، نقاط مهم گردشگری و تفریحی، رستوران‌ها و هتل‌های آن بدانید، آشنا خواهیم کرد.

تصویری از ازمیر

چرا باید به ازمیر سفر کنیم؟

ازمیر شهری با تاریخی کهن است که در ساحل دریای اژه قرار گرفته و پس از استانبول و آنکارا، سومین شهر بزرگ کشور ترکیه محسوب می‌شود. ازمیر پایتخت استانی با همین نام است که در مجموع بیش از ۴ میلیون نفر جمعیتش است و یکی از مراکز تجاری مهم ترکیه نیز هست. تاریخ زندگی انسان در این شهر به بیش از ۸۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. یونانیان باستان این مکان را برای سکونت انتخاب کرده بودند و در آن دوران نامش را اسمیرنا گذاشته بودند. اما دولت ترکیه تلفظ آن را به زبان ترکی تغییر داد و سپس آن را به «ازمیر» تغییر داد.

از آن دوران، آثار باستانی منحصر به‌فردی باقی‌مانده است که اگر از علاقه‌مندان تاریخ و تمدن بشر باشید، با دیدن آن‌ها حیرت‌زده خواهید شد. آثاری مربوط به دوران عثمانی مثل میدان ساعت نیز در این شهر واقع شده‌اند که هر روز میزبان هزاران گردشگر و مسافر در تور ارزان ازمیر هستند. علاوه بر این باید به وجود یکی از عجایب هفتگانه جهان، معبد آرتمیس در شهر ازمیر اشاره کرد که می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای را برای شما به‌همراه داشته باشد.

آب و هوای ازمیر

آب و هوای ازمیر مدیترانه‌ای است. این شهر تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی نسبتاً سرد و ملایم دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن از سفر خود لذت ببرید، بهترین زمان سفر به ازمیر در فصل بهار است. در این فصل هوا بسیار مطبوع خواهد بود. البته از نظر جوی می‌تواند ناپایدار باشد و گاهی شاهد بارش باران هم هستیم.

البته با توجه به آب و هوای مدیترانه‌ای که ازمیر دارد، در فصول پاییز و زمستان هم می‌تواند میزبان مسافران باشد. چرا که به‌ندرت شاهد بارش برف در این ناحیه هستیم و حداقل دما در فصل سرد سال به ۷ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید که همچنان خیلی سرد محسوب نمی‌شود. با این حال اگر می‌خواهید تابستان را برای سفر انتخاب کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از گردشگران به‌خاطر دمای هوای نزدیک به ۴۰ درجه‌ای این شهر در تابستان، آن را برای سفر انتخاب نمی‌کنند. اگر بخواهیم یک فصل را به‌عنوان بهترین زمان سفر به ازمیر را انتخاب کنیم، فصل پاییز و در ماه‌های فروردین تا اردیبهشت است. اگر قصد سفر به ازمیر در بهار را دارید، تور ازمیر نوروز 1403 را از دست ندهید.

خیابانی در ازمیر

وضعیت حمل و نقل در ازمیر

شما می‌توانید با پرواز مستقیم به شهر ازمیر سفر کنید. ازمیر شهر مدرنی محسوب می‌شود و به‌همین خاطر از نظر حمل‌و‌نقل عمومی بسیار غنی است. بنابراین شما می‌توانید هم با مترو و هم با اتوبوس، تاکسی، دولموش (ون‌های زرد رنگ) و یا قطار برقی در این شهر تردد کنید. به‌خاطر داشته باشید که با همراه داشتن کارت گردشگری که «ازمیریم کارت» نام دارد، هزینه حمل‌و‌نقل شما در سطح شهر ازمیر کمتر خواهد شد.

چگونه به ازمیر سفر کنیم؟

شما برای سفر به ازمیر می‌توانید از دو طریق زمینی و هوایی اقدام کنید. ولی توجه داشته باشید که این شهر در غربی‌ترین بخش کشور ترکیه واقع شده و این می‌تواند سفر زمینی به ازمیر از ایران را خیلی دور کند. شما می‌توانید برای این سفر از مرزهای بازرگان، رازی یا سرو استفاده کنید.

اگر قصد سفر به ازمیر با ماشین شخصی خودتان را دارید، ابتدا باید گواهینامه بین‌المللی دریافت کرده و کاپوتاژ خودرو را تهیه کنید و دیگر مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. ولی همانطور که گفتیم فاصله این شهر تا ایران خیلی زیاد است. به‌طور مثال اگر می‌خواهید از تهران  با خودرو شخصی خود به این شهر سفر کنید، باید بیش از ۳۰ ساعت بدون توقف رانندگی کنید.

بنابراین سفر هوایی به ازمیر گزینه بهتر و آسان‌تری است. فرودگاه عدنان مندرس در این شهر قرار دارد و پروازها مستقیماً از فرودگاه امام خمینی به این فرودگاه انجام می‌پذیرد. این پرواز می‌تواند کمی بیشتر از ۳ ساعت طول بکشد.

نمای دور از ازمیر


جاذبه‌های گردشگری ازمیر

نقاط گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و تفریحی زیادی در ازمیر وجود دارد که شاید بازدید از تمام آن‌ها در یک سفر شدنی نباشد. با این حال اگر برای اولین بار است که سفر به ازمیر را در کنار خانواده خود انتخاب کرده‌اید، نباید بهترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر را از دست بدهید.

برج ساعت

میدان کناک، یکی از نقاط مهم گردشگری این شهر محسوب می‌شود که توصیه می‌کنیم حتماً در سفر به ازمیر، به آن هم سر بزنید. در حوالی این میدان جاذبه‌های گردشگری زیادی مثل برج ساعت، مسجد کناک یالی و بازار کرمالتی قرار گرفته‌اند. بنابراین با رفتن به این میدان، با یک تیر چند نشان خواهید زد.

احتمالاً در تصاویری که افراد از سفر به ازمیر گرفته‌اند، متوجه یک عکس یادگاری با برجی زیبا و چشم‌نواز شده‌اید. آن، برج ساعت است. برج ساعت، نماد تاریخی شهر ازمیر است که امپراطوری آلمان آن را در سال ۱۹۰۱ به ترک‌ها هدیه داد و یک معمار فرانسوی هم مسئول ساخت آن شد. برجی به بلندی ۲۵ متر که چهار فواره آب آن را چشم‌نواز کرده‌اند. بنابراین توصیه می‌کنیم در ازمیر به میدان کناک رفته و از تماشای این سازه تاریخی زیبا لذت ببرید.

برج ساعت ازمیر

ساختمان آسانسور تاریخی ازمیر

در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، بنایی در شهر ازمیر به‌نام «آسانسور» احداث شد که رفت‌و‌آمد را برای مردم این منطقه آسان‌تر کرد. سربالایی‌های کوچه و خیابان‌های ازمیر باعث سخت شدن رفت‌و‌آمد مردم شده بود. به‌همین خاطر هم این بنا ساخته شد تا اکنون به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر شناخته شود. در بالای این ساختمان تاریخی هم یکی از رستوران‌های پرطرفدار ترکیه قرار دارد که گردشگران می‌توانند از آن برای صرف ناهار یا شام استفاده کنند. این ساختمان هم در کناک قرار دارد.

آسانسور تاریخی ازمیر

مسجد حیصار

کم نیستند مساجد تاریخی با معماری منحصر به فرد و زیبا در ترکیه که روزانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر جهان هستند. یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها، مسجد حیصار (Hisar) در شهر ازمیر است که ساخت آن به قرن ۱۶ بازمی‌گردد. مسجدی با معماری خاصی که مربوط به دوران عثمانی است و می‌تواند شما را با فرهنگ و معماری مردمان آن زمان این ناحیه بیشتر آشنا کند. این مسجد در محله کناک واقع شده و در جوار بازار کمرالتی قرار دارد.

مسجد حیصار ازمیر

بازار کمرالتی

بازار کمرالتی، قلب ازمیر است. بازاری که در منطقه کناک واقع شده و دارای دو بخش سنتی و مدرن است. بنابراین اگر به‌دنبال خرید پوشاک شیک و بروز هستید و یا می‌خواهید از صنایع دستی ترکیه‌ای دیدن کنید و همینطور برای عزیزانتان سوغاتی بخرید، می‌توانید به این بازار سر بزنید. خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه سنتی ترکیه‌ای نیز در غرفه‌های این بازار فروخته می‌شود که  حتماً توصیه می‌کنیم طعم آن‌ها را بچشید.

همچنین در داخل این بازار یک کاروانسرای تاریخی به نام «قیزلار آغاسی» نیز واقع شده است که اکنون تغییر کاربری پیدا کرده و در آن انواع صنایع دستی، عتیقه‌جات و همینطور سوغات مختلف ترکیه فروخته می‌شود.

تصویری از صنایع دستی ازمیر

موزه فضای باز آگورا

در زبان یونانی آگورا به‌معنای بازار بود. در واقع، در دوران یونانیان باستان، این مکان به‌عنوان یک بازار مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از آن به موزه تبدیل شد. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ جهان هستید، توصیه می‌کنیم در سفر به ازمیر حتماً از موزه فضای باز آگورا بازدید کنید. موزه‌ای که جزوی از تاریخ شهر ازمیر است و قدمت آن به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح بازخواهد گشت. در این موزه می‌توانید آثار به‌جا مانده از دوران روم باستان و یونانیان را ملاقات کنید.

روی دروازه غربی این موزه نقاشی پرتره‌ای از همسر امپراتوری یونان باستان که «فاوستینا» نام داشت دیده می‌شود. دیگر آثار شهر تاریخی آگورا نیز در داخل این موزه یافت می‌شود که تماشای آن‌ها لذت‌بخش است. این موزه در منطقه کناک واقع شده است.

موزه فضای باز آگورا

اسکله آلسانجاک

اگر به‌دنبال مکانی برای پیاده‌روی در کنار ساحل هستید، چه جایی بهتر از اسکله آلسانجاک؟ این منطقه دقیقاً از کنار میدان کناک آغاز می‌شود و تا منطقه کوردون ادامه پیدا می‌کند. در کنار لذت بردن از پیاده‌روی در این مسیر، شما می‌توانید فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی را ببینید و از تماشا یا خرید کردن از آن‌ها لذت ببرید. Alsancak به‌محل محبوب جوان‌ها تبدیل شده که هر روز غروب در آنجا به پیاده‌روی و تفریح می‌پردازند.

در امتداد این جاده هم خیابانی به‌نام «کوردون بویو» قرار دارد که جزو زیباترین و جذاب‌ترین خطوط ساحلی ازمیر محسوب می‌شود. در این خیابان می‌توانید نمایندگی برندهای معتبر و بزرگ پوشاک جهان را ببیند و از محصولات لوکس آن‌ها دیدن کنید. در این خیابان هم کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد که برای استراحت کردن پس از یک پیاده‌روی طولانی، گزینه بسیار جذابی هستند.

اسکله آلسانجاک ازمیر

موزه آتاتورک

آتاتورک در زمان زیستن خودش، در ازمیر ساکن بود. محل سکونت او که اکنون به یک موزه تبدیل شده، دارای سبک نئوکلاسیک بوده و ساخت آن به سال ۱۸۸۰ میلادی بازمی‌گردد. در این موزه بسیاری از لوازم شخصی، لباس‌ها، عکس‌ها و مجسمه‌های آتاتورک نگهداری می‌شود. برای رفتن به این موزه باید به منطقه گوندوگدو و محله السنکاک بروید.

موزه آتاتورک شهر ازمیر

مرکز خرید بورنووا

یکی از مراکز خرید زیبای شهر ازمیر که به‌صورت فضای باز طراحی و در محله بورنووا واقع شده، مرکز خریدی به‌همین نام، یعنی بورنووا است. این مرکز خرید به‌صورت دو طبقه طراحی شده که در طبقه اول آن می‌توانید برندهای معتبر پوشاک ترکیه‌ای و بین‌المللی مثل آدیداس، زارا و ال‌سی‌وایکیکی را ببینید. در طبقه دوم آن هم رستوران ها و فود کورت‌های محبوب جهانی مثل مک دونالد، KFC یا برگر کینگ قرار دارند. محوطه این مرکز خرید نیز با حوضچه‌هایی زیبا، مجسمه‌های سنگی و پل‌های چوبی تزئین شده است.

تصویری از مرکز خرید بورنووا

شهر تاریخی اِفسوس

افسوس یکی از شهرهای تاریخی ازمیر است که یک دهه پیش از میلاد مسیح توسط یونانی‌ها بنا شد. این شهر در آناتولی باستان واقع شده بود که اکنون خرابه‌هایی از آن باقیمانده و علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن بشریت می‌توانند به این شهر ملاقات کرده و با تماشای این بقایا، به رمز و راز جهان باستان پی ببرند.

اصحاب کهف نیز در این شهر زندگی می‌کردند و غاری در نزدیکی این شهر واقع شده که این افراد سه قرن در آنجا به‌خواب رفته‌اند. همه این‌ها باعث شده افسوس، به شهر بسیار مهمی از نظر باستان‌شناسی تبدیل شود.

شهر تاریخی اِفسوس

پارک حیات وحش ازمیر

شاید در نخستین نگاه تصور کنید که پارک حیات وحش ازمیر هم مثل دیگر باغ‌وحش‌های معمولی هست که در ایران هم وجود دارد. اما این یک حیات وحش بی‌نظیر است که در آن قفس‌های فضای باز بزرگی برای حیوانات در نظر گرفته شده است تا تمی شبیه به سافاری پارک‌های اروپایی داشته باشد. در این پارک می‌توانید چندین ساعت شاد و مفرح را برای خانواده‌تان رقم بزنید و از گونه‌های مختلف جانوری این ناحیه بازدید کنید.

علاوه بر این، پارک کوچکی نیز در اینجا برای کودکان طراحی شده که به آن‌ها اجازه بازی با انواع حیوانات خانگی، خرگوش، اسب و بز را می‌دهد.

پارک حیات وحش ازمیر

بهترین رستوران‌های ازمیر

ازمیر، سومین شهر بزرگ کشور ترکیه محسوب می‌شود. بنابراین رستوران‌های بسیار باکیفیت و خوبی در آن قرار گرفته‌اند که گردشگران در سفر به ازمیر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اگر شما هم قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، بد نیست که با چند تا از بهترین رستوران‌های ازمیر در نقاط مختلف این شهر آشنا شوید تا بهترین وعده‌های غذایی‌تان را در طول این سفر به‌یادماندنی تجربه کنید.

رستوران تاواجی رجب اوستا

کباب‌های ترکیه بسیار مشهور هستند. اگر می‌خوهید بهترین کباب‌ها را در ازمیر میل کنید، ما به شما رستوران تاواجی رجب اوستا را پیشنهاد می‌کنیم. رستورانی که در مرکز این شهر واقع شده و با رفتن به ابتدای خط ساحلی کوردون می‌توانید آن را ببینید. اما در کنار انواع کباب و غذاهایی با گوشت قرمز، این رستوران دسرهای خوشمزه ترکیه‌ای مثل باقلوای تازه را در منوی خودش گنجانده است.

رستوران تاواجی رجب اوستا ازمیر

رستوران لس اوردینری

رستوران‌هایی که فضای دنج و متفاوتی داشته باشند، خیلی زود مشهور می‌شوند. یکی از بهترین آن‌ها رستوران لس اوردینری است که در یکی از خیابان‌های منطقه کوردون واقع شده و می‌تواند تجربه خاطره‌انگیزی را برای شما به‌ارمغان بیاورد. در این رستوران علاوه بر غذاهای خوشمزه و لذیذ ترکیه‌ای، می‌توانید از انواع دسرها، کوکتل‌ها و نوشیدنی‌های گرم مثل قهوه ترک نیز لذت ببرید.

رستوران لس اوردینری

رستوران پیزریا وندیک

یکی از لذت‌های سفر کردن، تجربه خوراکی‌های دیگر مناطق دنیا است. اگر می‌خواهید در قلب شهر ازمیر ترکیه، انواع غذاهای اصیل ایتالیایی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم به رستوران پیزریا وندیک بروید. رستورانی با قدمت ۴۰ ساله که خوشمزه‌ترین پیتزاها و پاستاهای عمرتان را در آن میل خواهید کرد.

رستوران پیزریا وندیک

بهترین هتل‌های ازمیر

در سفر به ازمیر مهم است که کدام هتل را برای اقامت انتخاب می‌کنید. آیا به هتلی احتیاج دارید که انواع تفریحات و سرگرمی‌های آبی و ورزشی را در اختیارتان بگذارد؟ هتلی در مرکز شهر باشد یا آنکه به هتل‌های ساحلی علاقه‌مند هستید؟ در اینجا فهرستی از بهترین هتل‌های ازمیر را برای شما گردآوری کرده‌ایم که می‌تواند روی انتخاب شما مؤثر باشد.

هتل حیات ریجنسی ازمیر ایستینه پارک

در فاصله کمتر از ۷ کیلومتری از برج ساعت ازمیر، یک هتل زیبا و لوکس به‌نام هتل حیات ریجنسی ازمیر ایستینه پارک واقع شده است که یک استخر روباز فصلی، یک مرکز بدنسازی و یک رستوران را ارائه می‌کند. تمام اتاق‌های این هتل ۵ ستاره دارای منظره‌ای به سمت دریا هستند و می‌توانید از تماشای غروب آفتاب و یک سونا در اتاق خود لذت ببرید. همچنین در کل هتل می توانید از وای فای رایگان نیز بهره‌مند شوید.

هتل حیات ریجنسی ازمیر ایستینه پارک

هتل ازمیر ماریوت

یکی از زیباترین و بهترین هتل‌های ترکیه‌ای، هتل ازمیر ماریوت است. یک هتل لوکس ۵ ستاره که در قلب شهر ازمیر واقع شده و ۱۴۹ اتاق زیبا، یک فضای ملاقات دلپذیر، یک رستوران، یک بار، یک روف گاردن، یک استخر با امکان استفاده نامحدود و دیگر تفریحات رفاهی را در اختیار مسافرانش می‌گذارد. از دیگر امکانات این هتل باید به پیست دوچرخه‌سواری، وای فای رایگان در سراسر محیط هتل و رستورانی با انواع غذاها از جمله غذاهای مورد علاقه گیاه‌خوران اشاره کرد.

هتل ازمیر ماریوت

هتل اسمارت ازمیر

اگر به‌هتلی در مرکز شهر احتیاج دارید که دسترسی به امکانات شهری در آن آسان باشد، ما به شما هتل اسمارت ازمیر را پیشنهاد می‌کنیم. این هتل یک مرکز بدنسازی و سونا، یک رستوران و وای فای رایگان را در اختیار مسافران می‌گذارد. شما همچنین می‌توانید از زمین مینی گلف این هتل استفاده کنید و به‌صورت رایگان از سرویس اجاره دوچرخه آن برای گردش در شهر استفاده کنید.

هتل اسمارت ازمیر

جمع‌بندی

ازمیر، سومین شهر بزرگ کشور ترکیه و یکی از بهترین نقاط توریستی و تاریخی جهان است که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان خواهد بود. در طول سفر چند روزه‌ای که دارید، مهم است بدانید که باید در کجا اقامت کنید، از چه اماکنی بازدید کنید، کجاها خریدهایتان را انجام دهید و برای سرگرمی به چه جایی بروید.

بنابراین اگر قصد سفر به ازمیر دارید، بد نیست که پیش از سفر با بهترین جاذبه‌های گردشگری، بهترین هتل‌ها، مراکز خرید و رستوران‌های این شهر آشنا شوید تا بتوانید سفری لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برای خود و خانواده‌تان بسازید. شما می توانید تورهای گردشگری خود به مقاصد مختلف را از طریق آژانس هواپیمایی برسام سیر رزرو کنید.