14 سوغات فرانسه در سفر به شهر نور

دانستنی های سفر 19 اسفند ، 1402 5 دقیقه

 فرانسه سالیان سال است که از مقاصد گردشگری محبوب در جهان به شمار می‌رود. این کشور جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و زیبایی دارد که بهترین آن‌ها در پاریس قرار دارند. همه می‌دانیم که فرانسه به‌عنوان یکی از مراکز مد و فشن شناخته می‌شود و برندهای معروفی را در زمینه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. همین موضوع آدم را وسوسه می‌کند که حتما در بازگشت از سفر سوغاتی‌های ارزشمندی با خود بیاورد. حالا سوال این است که در پاریس چی بخریم؟ در این مقاله ۱۴ سوغات معروف فرانسه را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان هدیه یا یادگاری تهیه کنید.

انواع عطر؛ معروفترین سوغات فرانسه

فرانسه مهد عطرهای خوشبو است. در سفر به این کشور و مخصوصا پاریس می‌توانید ادکلن‌های اصل را با قیمت‌های خوب بخرید. اگر بودجه‌تان برسد و به یکی از نمایندگی‌های برندهای معروف بروید که چه بهتر. اینجا دیگر نگران تقلبی‌بودن عطرتان نخواهید بود و بهترین عطرها را در بسته‌بندی‌های شیک و زیبا با خود می‌آورید. 

برخی از معروف‌ترین برندهای عطر و ادکلن فرانسه عبارت‌اند از:

  • شنل
  • کریستین دیور
  • کارتیه
  • گرلین
  • ژیوانچی
  • بالنسیاگا
  • لانکوم پاریس
  • هرمس
  • کاچارل
  • لاکوست

همان طور که گفتیم، برای خرید عطر از فرانسه، می‌توانید به فروشگاه‌های بزرگ و معتبر یا نمایندگی برند مراجعه کنید. البته اگر اطراف‌تان نمایندگی پیدا نکردید هم غم به دل‌تان راه ندهید. فروشگاه‌های کوچک‌تر و محلی که عطرهای دست‌ساز و اختصاصی ارائه می‌دهند هم گزینه خوبی برای خرید سوغات معروف فرانسه هستند. تنها نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که برای انتخاب عطر، بهتر است به سلیقه و شخصیت خود یا گیرنده هدیه توجه کنید و رایحه‌هایی را انتخاب کنید که با روحیات آن فرد سازگار باشد. با این اقدام می‌توانید بهترین سوغاتی فرانسه را برای عزیزان‌تان تهیه کنید.

عکس یک عطر

تصویری از عطر شنل

لوازم آرایش؛ از سوغات پرطرفدار فرانسه

علاوه بر عطر، فرانسه مرکز تولید معروف‌ترین برندهای آرایشی و بهداشتی است که انواع محصولات مراقبت پوست و مو برای زنان و مردان را عرضه می‌کند. اکثر لوازم آرایشی نیز از کمپانی‌های معروف است و علاوه بر کیفیت، قیمت بهتری نیز نسبت به محصولات مشابه خود در ایران دارد و از چیزهای معروف فرانسه هستند. 

 اکثر برندهایی که در بالا نام بردیم، دستی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی هم دارند؛ بنابراین اگر به نمایندگی هر کدام سری زدید، می‌توانید علاوه بر عطر، محصولات دیگرشان را هم تست کرده و برای خود یا عزیزان‌تان به‌عنوان بهترین سوغات فرانسه به ایران ببرید.

یک نکته کاربردی هم بگوییم؛‌ برای خرید لوازم آرایشی یا بهداشتی، به جنس مو یا پوست گیرنده هدیه ‌توجه کنید. بسیاری از محصولات فقط برای نوع خاصی از پوست و حتی نوع خاصی از آب و هوا تولید می‌شوند.

تصویری از یک مغازه فروش لوازم آرایشی

تصویری از یک مغازه لوازم آرایشی

صابون های لوکس

مردم فرانسه به زندگی‌های شیک و تجملی معروف هستند. رعایت آداب مختلف در تمامی برهه‌های زندگی این افراد مشهود است. برای مثال اگر به چیدمان میزهای غذایشان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هر چیز جای مخصوص خودش را دارد. این نظم و آراستگی حتی در حمام و سرویس بهداشتی هم دیده می‌شود.

اگر به جنوب فرانسه سفر کنید، در اکثر فروشگاه‌ها صابون‌های تجاری یا دست‌ساز را می‌بینید که در طرح‌های جذاب و بسته‌بندی‌های شیک عرضه می‌شوند. شکل ظاهری صابون‌ها، بسته‌بندی خاص و البته رایحه بی‌نظیری دارند، هر مخاطبی را در جای خود میخکوب می‌کنند.

اکثر این صابون‌ها از روغن‌های طبیعی و گیاهی تولید می‌شوند و معروف‌ترین‌ آنها هم «مارسی» نام دارد.  اگر دنبال یکی از اقتصادی‌ترین سوغات فرانسه هستید، پیشنهاد ما به شما خریدن همین صابون‌هاست.

عکس صابون

عکس صابون‌های لوکس

ظرف های برند آرک؛ از باکیفیت ترین سوغات فرانسه

برند آرک سال‌هاست که ظروف بسیار باکیفیتی را از بهترین مواد اولیه و با شیک‌ترین شکل ظاهری تولید می‌کند. هیچ زن ایرانی را پیدا نمی‌کنید که در خانه‌اش یک دست ظرف فرانسوی یا لیوان دسته‌دار ساده آرک نداشته باشد.

از آنجا که چین سال‌هاست به تولید محصولات مشابه با این برند پرداخته و بازار ایران را از این کالا‌ها پر کرده است، فقط در فرانسه می‌توانید محصولات درجه یک و اورجینال این کشور را پیدا کنید. البته یادتان باشد که این محصولات هم جاگیر هستند و هم وزن زیادی دارند. در نتیجه گزینه خوبی برای خرید سوغات کشور فرانسه نیستند و باید دنبال کالاهای ظریف و سبک بگردید تا مشمول اضافه بار نشوید.

عکس ظرف های برند آرک

تصویری از ظرف های برند آرک

پوشاک؛ از مهم ترین سوغات فرانسه

مزون‌های فرانسوی در طراحی و دوخت لباس‌ها نهایت دقت و ظرافت را به خرج می‌دهند. برای همین هم لباس‌های مزونی فرانسه در سراسر دنیا شهره خاص و عام هستند. در واقع بعد از دیدن نمونه لباس‌های زنانه و مردانه در لباس‌فروشی‌های خاص پاریس، متوجه خواهید شد که چرا بسیاری از اشراف‌زاده‌های ایرانی برای مجالس خاص خود از این شهر لباس تهیه می‌کنند.

در این بین برندی با نام «مارینی یر» هم هست که نمادی از مد و فشن قرن نوزدهم شناخته می‌شود. این لباس خطوط راه‌راه سفید و آبی دارد و همه قشر و گروه سنی، مخصوصاً اسپرت‌پوش‌ها از آن استقبال می‌کنند. جالب است که جنس پارچه و طراحی خاصش به‌گونه‌ای است که تا سال‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید و نگران از مد افتادن آن نباشید. بنابراین اگر دست به جیب شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین سوغات پاریس سراغ این مزون بروید.

عکس مغازه لباس فروشی در فرانسه

تصویری از یک لباس فروشی در فرانسه

کیف برند

در کنار لباس‌های برند، کیف‌ها و کفش‌های چرم دست‌دوز هم گزینه بسیار خوبی برای تهیه سوغات فرانسه پاریس هستند. نمونه بارز آن کیف‌های برکین از برند هرمس است که البته قیمت گزافی دارند و برای تهیه آن‌ها باید حسابی سر کیسه را شل کنید.

بسیاری از ایرانیان معتقد، چرم خارجی را استفاده نمی‌کنند؛ زیرا معتقدند که حیوانات در این کشور ذبح شرعی نمی‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید برای این دست افراد سوغاتی بخرید، سراغ چرم‌ها نروید؛ چون پول‌تان هدر می‌رود و از زحمت‌تان استقبال نمی‌شود.

عکس مغازه کیف فروشی

 تصویری از یک مغازه کلاه فروشی

کلاه بره یا برت؛ سوغات ساده و خاص فرانسه

اینکه کلاه بره را جدای از پوشاک آورده‌ایم، به این دلیل است که این کلاه فرانسوی بسیار ساده و جذاب به دلیل طراحی خاصی که دارد، روی سر هر کسی به‌خوبی می‌نشیند و استایل زیبایی ایجاد می‌کند. این کلاه سال‌هاست به‌عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود؛ تا جایی که حتی ارتش این کشور هم ملزم به استفاده از آن هستند. 

اگر دوست دارید خاطره سفر با تور فرانسه تا مدت‌ها در ذهن شما و عزیزان‌تان بماند، پیشنهاد می‌کنیم چند کلاه زمستانه زیبا برای خود یا دوستان‌تان تهیه کنید. این کلاه در رنگ‌های مختلف و برای گروه‌های سنی مختلف وجود دارد. شک نکنید که کلاه برت یکی از زیباترین و خاص‌ترین سوغاتی پاریس محسوب می‌شود.

کلاه برت

تصویری از کلاه برت

مجسمه های بناهای تاریخی و جاهای دیدنی فرانسه

یکی از وسایل ماندگاری که همیشه خاطره سفر را برای هر مسافری زنده می‌کند، مجسمه بناهای تاریخی آن شهر یا کشور است. شاید شما هم دوست داشته باشید با خرید مجسمه برج ایفل، بنای شیشه‌ای موزه لوور، طاق پیروزی یا سایر بناها،‌ یاد سفر را در دل خود زنده کنید.

در این صورت باید به شما بگوییم که لحظه‌ای هم در انتخاب‌تان شک نکنید. این مجسمه‌ها اکثرا فلزی هستند و تا سال‌ها ماندگاری دارند. داشتن یکی از آن‌ها در گوشه کتابخانه یا روی میز مطالعه‌، حس خوب سفر را هر بار برایتان تداعی خواهد کرد. ضمن اینکه از سوغات مهم فرانسه هستند و عزیزان‌تان بعد از دریافت این سوغاتی حسابی سر ذوق خواهند آمد.

عکس مجسمه های برج ایفل

تصویری از مجسمه‌های برج ایفل

عروسک های دیزنی

دیزنی لند فرانسه یکی از چند سرزمین بزرگ رویایی است که همه گروه‌های سنی را به خود جذب می‌کند. فرقی نمی‌کند چند سال دارید؛ دیزنی لند برایتان سرگرمی‌های فراوانی دارد. نکته جالب‌تر این است که دیزنی لند برای دوستان‌تان هم شگفتی‌های بسیاری دارد. برای مثال می‌توانید به‌عنوان سوغات فرانسه، عروسک‌های محبوب این سرزمین را برای آن‌ها تهیه کنید.

میکی‌موس، سفیدبرفی و هفت‌ کوتوله، شرک، سیندرلا، دیو و دلبر و چندین شخصیت کارتونی دیگر در اندازه‌های مختلف در این مجموعه به فروش می‌رسند. البته اگر وقت سر زدن به دیزنی لند را نداشتید، می‌توانید این عروسک‌ها را از فروشگاه‌های شانزه لیزه هم تهیه کنید و یکی از سوغات معروف پاریس را به خانه ببرید.

عکس عروسک های دیزنی

تصویری از عروسک‌های دیزنی

شیرینی جذاب ماکارون؛ خوشمزه ترین سوغات فرانسه

همه می‌دانیم که محل تولد شیرینی جذاب ماکارون فرانسه است. این شیرینی معروف و خوشمزه که از لذیذترین خوراکی های فرانسه به شمار می‌رود، از تخم مرغ، بادام، شکر و کرم تهیه می‌شود. علاوه بر رنگ‌های مختلف، جعبه‌های خاص و شیک ماکارون هم از مشتریان دلبری می‌کنند. هرچند این شیرینی را می‌توانید در اکثر شیرینی‌فروشی‌های ایران هم پیدا کنید؛ اما چشیدن ماکارون فرانسوی‌ چیز دیگری است.

اکثر ایرانی‌هایی که به پاریس سفر کرده‌اند، معتقدند که خوشمزه‌ترین ماکارون فرانسه را می‌توان در فروشگاه «لادوره» در خیابان شانزه لیزه پیدا کرد. البته یادتان باشد که برای آوردن این شیرینی لطیف به ایران لازم است کمی بیشتر دقت کنید و تا جای ممکن مراقب باشید تا سالم به مقصد برسد.

عکس شیرینی ماکارون

عکس از شیرینی ماکارون

مارشمالوهای جذاب و شکلات های خوشمزه

شما مارشمالو را چطور مصرف می‌کنید؟ ساده میل می‌کنید یا مثل باب‌اسفنجی و پاتریک کباب می‌کنید؟ شاید هم آن را ذوب می‌کنید و همراه با بیسکوئیت یا میوه‌های خشک‌ دیگر کنار تنقلات عصرانه‌تان می‌چینید؟ اگر شما هم از طرفداران مارشمالو هستید و دوست دارید آن را در شکل‌های مختلف میل کنید، می‌توانید انواع این خوراکی بامزه و خوش‌بافت را در مغازه‌های فرانسه پیدا کنید. این نرمالوی جذاب یکی از خوشمره‌ترین سوغاتی های پاریس برای کودکان خواهد بود.

البته در کنار مارشمالو، نمی‌توان از شکلات‌های خوشمزه هم گذشت. در همه شهرهای فرانسه می‌توانید انواع شکلات و آبنبات را پیدا کنید که هر کدام طرح‌ها و رنگ‌های بسیار جذاب و زیبایی دارند. برخی از این خوشمره‌های جذاب نیز در بسته‌بندی‌های بسیار لاکچری به‌ فروش می‌رسند که حتی جعبه خالی‌اش هم می‌تواند به‌تنهایی یک کالای لوکس و زیبا برای میزتان باشد!

تصویری از مارشمالو

عکس مارشمالو

مربا و مارمالاد؛ سوغات بی نظیر فرانسه

آن‌هایی که عاشق خوراکی‌های شیرین هستند،‌ با دیدن مرباها و مارمالادهای متنوع فرانسه به وجد می‌آیند. فرانسوی‌ها هم مثل مردم شمال ایران، این توانایی را دارند که از هر چیزی مربا تهیه کنند؛ پس اگر در فروشگاه‌های مواد غذایی با انبوه مرباها مواجه شدید، خیلی تعجب نکنید. شاید بد نباشد که چند تا از طعم‌های منحصربه‌فرد مثل مربای بلوبری را با خود به ایران بیاورید و دوستان شکمویتان را شگفت‌زده کنید.

عکس شیشه مربا

تصویری از شیشه‌های زیبای مربا و مارمالاد

نمک دریایی فلور دو سل

شاید تعجب کنید که نمک دریایی را در لیست سوغات فرانسه آورده‌ایم. باید بگوییم این انتخاب‌مان بی‌دلیل نیست؛ چرا که نمک فلور دو سل به خاطر جلبک‌های خاصی که دارد، به رنگی بین صورتی و خاکستری در می‌آید. این نمک را معمولا با گل رز، اسطوخودوس، یاس یا گیاهان دیگر معطر می‌کنند و در مرحله آخر پخت‌وپز به غذایشان می‌افزایند تا عطر غذا را تغییر دهند. چه سوغاتی خاص‌تر از این نمک برای آن دسته از عزیزان‌تان که منتظر سوغات شهر پاریس هستند؟

عکس نمک دریایی فلور دو سل

تصویری از نمک دریایی فلور دو سل

پنیر؛ متنوع ترین سوغات فرانسه

پنیر فرانسوی یکی از محصولات مشهور و خوشمزه این کشور است که بیش از هزار نوع مختلف دارد. این پنیرها از شیر گاو، بز یا گوسفند تهیه می‌شوند و از نظر شکل، رنگ، بو، طعم و بافت متفاوت هستند. اکثر پنیرهای فرانسوی را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

پنیرهای فشرده

این پنیرها سفت و خشک هستند و معمولا در قالب‌های بزرگ تهیه می‌شوند. این پنیرها ماندگاری خوبی دارند. حتی برخی از آن‌ها را می‌پزند تا سفت‌تر و ماندگارتر شوند؛ بنابراین گزینه جذابی برای سوغاتی هستند. از جمله پنیرهای فشرده معروف فرانسوی می‌توان به کانتال، کومته، ربلکن و گرویر اشاره کرد.

 پنیرهای نرم

این پنیرها نرم و کرمی هستند و معمولا با یک لایه پوسته سفیدرنگ پوشیده می‌شوند. این پنیرها ماندگاری کمتری دارند و باید در دمای کم نگهداری شوند؛ بنابراین گزینه خوبی برای سوغاتی نیستند و باید در سفر آن‌ها را نوش جان کنید. برخی از پنیرهای نرم معروف فرانسوی عبارت‌اند از کاممبر، بری، شو و نوفشاتل.

  پنیرهای آبی

این پنیرها نرم و ترد هستند و رگه‌های آبی یا سبز رنگ دارند. این رگه‌ها از قارچ پنیرسازی به وجود می‌آیند. این پنیرها بوی تند و تیز و طعم شور دارند و معمولا با نان، سالاد، میوه یا شراب خورده می‌شوند. روکفور، بلو دو برس، فورم دامبر و بلو دو ژکس از  از پنیرهای آبی معروف فرانسوی به شمار می‌روند.

عکس پنیر فرانسوی

تصویری از یک مغازه پنیر فروشی در فرانسه

نکات مهم برای خرید سوغات فرانسه

می‌دانید که قوانین حمل بار و کالا در گمرک کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال برخی کشورها با ورود و خروج برخی اقلام خوراکی یا آرایشی مخالفت می‌کنند. از آنجایی که قرار است با هواپیما به ایران بازگردید، به این نکات مهم توجه کنید:

  • قبل از تهیه انواع پنیر و شیرینی، به این نکته توجه کنید که نگهداری‌شان مستلزم دمای کم است و ممکن است در چمدان یا ساک دستی‌تان خراب شوند. همچنین حتما از مسئول تور یا فرودگاه بپرسید که فرودگاه مبدا و مقصد به شما اجازه تزانزیت آن‌ها را می‌دهد یا نه.
  • شما فقط مجاز به حمل میزان مشخصی مایعات در ساک دستی خود هستید؛ پس محلول‌های آرایشی یا ادوکلن‌ها را در چمدان‌تان بگذارید.
  • اگر با خود مجسمه یا ظرف شکستنی به سوغات می‌آورید، حتما آن را در لحاف‌های محکم بپوشانید تا نشکنند یا ترک نخورند.
  • به هدف کاهش بار، کارتن‌های لوازم آرایشی را دور نریزید؛ زیرا ممکن است در اثر فشار بار هواپیما، آسیب ببینند.
  • اگر اجناس‌تان خیلی لوکس و گران‌قیمت هستند، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را بیمه کنید تا اگر خدای‌نکرده اتفاقی برایشان افتاد، کمتر دچار زیان شوید.

خرید سوغات فرانسه

حالا که با سوغات فرانسه آشنا شدید، بد نیست چند نمونه از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید پاریس را هم بشناسید تا بتوانید اجناس اصل و باکیفیت را از آن‌جا تهیه کنید.

  • فروشگاه‌های خیابان شانزلیزه در پاریس
  • فروشگاه‌های سفورا
  • فروشگاه‌های خیابان مونتاین پاریس
  • مرکز خرید ژوف روآ پاریس
  • مرکز خرید لا کاروسل دلوور پاریس
  • بازار سنت کوین
  • خیابان فوبورگ سنت اونوره پاریس

سوغات فرانسه؛ دنیایی بی حد و مرز

در این نوشته شما را با اصلی‌ترین و معروف‌ترین سوغات فرانسه آشنا کردیم. نکات مهم هنگام خرید هر محصول یا بعد از آن را برایتان گفتیم و چند مرکز خرید را در پاریس به شما معرفی کردیم که اغلب گردشگران از آن‌جا سوغات پاریس را تهیه می‌کنند و راضی هستند. اگر با تور اروپا به این کشور لوکس و زیبا سفر کردید، می‌توانید تمام سوغات فرانسه و پاریس را از مراکز خریدی که در این مطلب نام بردیم، تهیه کنید. در ادامه از شما می‌خواهیم اگر چیزی از قلم افتاده برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

سوالات متداول

۱- سوغات فرانسه چیست؟

سوغات‌ فرانسه شامل محصولاتی همچون کیف و لوازم چرمی، شکلات باکیفیت، عطر و ادوکلن، محصولات غذایی محلی مانند پنیرها و ژامبون و زیورآلاتی با طراحی‌های خاص است. این محصولات یادگاری‌هایی از سفر به فرانسه و نمایانگر ذوق و فرهنگ محلی این کشور هستند.

۲- چه سوغات‌های محبوبی را از فرانسه می‌توان به عنوان هدیه یا یادگاری از سفر به این کشور انتخاب کرد؟

سوغاتی‌هایی همچون شکلات، عطر و ادوکلن‌های معروف، کیف و لوازم چرمی، پنیرها و مرباها و همچنین زیورآلات از جمله انتخاب‌های محبوب برای خرید هستند. این سوغات‌ ممکن است به عنوان یادگاری‌هایی از سفر به این کشور به دوستان و خانواده هدیه شوند.