برج گالاتا؛ بنایی افسانه ای در استانبول

جاذبه های گردشگری 21 آذر ، 1402 5 دقیقه

برج گالاتا یکی از معروف‌ترین ابنیه دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. این برج در استانبول قرار دارد و سالانه خیل عظیمی از گردشگران، از آن بازدید می‌کنند. برای آشنایی با این برج دیدنی و زیبا، آدرس، بلیط ورودی و سایر اطلاعات ضروری مربوط به آن، با ما تا انتهای این مقاله در برسام سیر همراه باشید.

برج گالاتا کجاست؟

برج گالاتا، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول است و در منطقه بی اوغلو قرار دارد. این برج را به نام تپه‌ای نامگذاری کرده‌اند که برج روی آن بنا شد. پیشینه احداث این برج، به هزاران سال قبل برمی‌گردد. در گذشته از این برج برای خدمات شهری استفاده می‌شد.

افسانه برج گالاتا

درباره این برج، افسانه‌هایی باورنکردنی و جالب تعریف می‌شود که با آمیزش حقیقت و تخیل، توجه مسافرین را به خود جلب می‌کند. نمی‌توان از برج گالاتا حرف زد و داستان‌های آن را نشنیده گرفت. 

یکی از معروف‌ترین افسانه‌های مربوط به برج گالاتا، این است که هر زوجی برای اولین بار باهم از این برج بالا بروند، به زودی ازدواج خواهند کرد. مردم استانبول تا جایی این افسانه را باور دارند که زوج‌هایی را که قصد جدایی دارند، از صعود به این برج منع می‌کنند.

یکی دیگر از داستان‌هایی که از برج گالاتا نقل می‌شود، به اولین پرواز بشر در تاریخ مربوط است. احمد چلبی، دانشمند اهل ترکیه در قرن یازدهم هجری زندگی می‌کرد. معروف است که این دانشمند، توانست بالی برای پرواز درست کند که به هزارفن معروف شد. 

او به گواه تاریخ توانست با کمک این هزارفن از بالای برج گالاتا پرواز کند و آن طرف تنگه بسفر فرود بیاید. این ماجرای تاریخی در کتاب سفر، نوشته اولیا چلبی ثبت شده است. بین عامه مردم معروف است که برج گالاتا، عاشق برجی دیگر در آن طرف تنگه بسفر بود که برج دختر نام داشت. احمد چلبی با هزارفن خود، داستان و نامه عشق برج گالاتا را به برج دختر می‌برد و او را از عشق برج گالاتا باخبر می‌کند.

این دو برج قرن‌هاست که میان اهالی ترکیه، نمادی از عشق محسوب می‌شوند.

برج گالاتا

تصویری از برج گالاتا

تاریخچه برج گالاتا استانبول

ساخت بنای برج گالاتا استانبول از سال 528 آغاز شد. امپراطور بیزانس، ژوستینیان، دستور ساخت این برج را صادر کرد. البته ساختمان حال حاضر این برج، حاصل مرمت جنواها است و بیش از 670 سال قدمت دارد. چیزی که امروز از برج گالاتا می‌بینیم، در واقع در سال 1348 و بعد از مرمت توسط جنوایی‌ها شکل گرفته است.

 این برج در ابتدا به‌عنوان برج دریایی ساخته شد. معماری برج گالاتا تحت تاثیر سبک بیزانس بوده است. این برج طی سالیان گذشته بارها مورد مرمت قرار گرفت و کاربری آن هم در طول تاریخ تغییر کرد. بعدها برج گالاتا ترکیه به‌عنوان پناهگاهی برای اسیران جنگی و کمی بعدتر به‌عنوان رصدخانه مورد استفاده قرار گرفت.

این برج حتی بعد از فروریختن دیواره‌های دژ، همیشه در طول تاریخ به عنوان مکانی برای مراقبت از شهر استفاده می‌شد. این برج طی سالیان دراز، مرتفع‌ترین نقطه شهر بوده است و رو به منظره‌ای پانوراما، مشرف به تنگه بسفر، شاخ طلایی استانبول و ساحل آناتولی داشت.

در سال 1717، از این برج به عنوان ساختمان آتش‌نشانی استفاده می‌شد. در دوره‌ای، سقف این برج به صورت کامل فروریخت؛ اما ساختار اصلی خود را از دست نداد و هر بار بعد از تخریب، بازسازی شد. این برج بعد از دیدن جنگ‌ها و بلایای طبیعی فراوان، امروزه به شکلی که می‌بینید، موجود است و به عنوان میراثی تاریخی، برای ترکیه اهمیت زیادی دارد.

داخل برج گالاتا

برج گالاتا حدود 67 متر ارتفاع دارد و در 9 طبقه ساخته شده است. این برج به طور کلی از سه بخش تشکیل می‌شود:

  • قسمت ورودی
  • سکوی تماشا
  • رستوران

برج گالاتا در ترکیه، موزه‌ای بزرگ و دیدنی است. اولین چیزی که در بدو ورود به این برج مشاهده خواهید کرد، آثار بی‌شماری از دوران باستان است. آثار باستانی موجود در برج گالاتا، بینشی شگفت‌انگیز از تاریخ روم، امپراطوری بیزانس و جنگ‌های صلیبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. شما می‌توانید در این برج اشیای عتیقه‌ای را که توسط باستان‌شناسان کشف شده است تماشا کنید. فضای داخل برج گالاتا که در ابتدا با چوب تراشیده شده بود، با بتن و گچ پوشیده شده است.

طبقات پایینی برج، نمایشگاه دائمی تاریخ برج گالاتا محسوب می‌شود. در این نمایشگاه می‌توانید مهمان پنل‌هایی با موضوع آزادی استانبول و... باشید.

در طبقات بالاتر برج، پنجره‌های زیبای نیمه‌قوسی، سازه‌های آجری و یادگاری‌های دوران باستان در ساختمان، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. این بخش‌ها نمایشی بصری از تاریخ اروپا در قرون میانه محسوب می‌شود.

در نهایت شما می‌توانید از پله‌های مارپیچ به طبقات هفتم تا نهم برج بروید و از بیرون برج، نمای زیبای شهر را ببینید. هنوز هم می‌توان از سقف برج گالاتا، تنگه بسفر و شاخ طلایی استانبول را دید. شما می‌توانید روی بالکن برج بایستید و مناظر زیبای زیر پایتان را تماشا کنید. سکوی تماشا و رستوران در این دو طبقه قرار دارند.

داخل برج گالاتا

تصویری از داخل برج گالاتا

در بخش‌های دیگر برج گالاتا چه خبر است؟

یکی دیگر از بخش‌های این برج، به فروش سوغات و یادگاری اختصاص پیدا کرده است. این بخش، درست نزدیک ورودی برج قرار دارد. می‌توانید در سوغات‌فروشی برج گالاتا، یادگاری‌هایی از شهر استانبول، کارت‌پستال، بشقاب‌های دیواری، مگنت و... بخرید. این سوغات‌فروشی‌ها گزینه‌ای عالی برای کلکسیونرها محسوب می‌شوند.

در بخش دیگری از برج گالاتا در استانبول، اطلاعاتی جالب از دوران باستان و قرون وسطی ارائه می‌شود. هزارفن احمد چلبی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که در این بخش در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. همچنین فیلمی کوتاه درباره استانبول قدیم و زندگی شهروندان ترکیه در دوران گذشته پخش می‌شود.

آدرس برج گالاتا

آدرس برج گالاتا: ترکیه، استانبول، محله بی اوغلو، برکت زاده.

همانطور که اشاره کردیم، برج گالاتا در منطقه بی اوغلو قرار دارد. از آنجایی که میدان تکسیم، مهم‌ترین و شلوغ‌ترین میدان استانبول است، برای بسیاری از مسافران سوال پیش می‌آید که چگونه از تکسیم به گالاتا برویم.  

خوشبختانه شما می‌توانید به آسانی از این میدان، به برج گالاتا برسید. در واقع فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم، تنها 1.6 کیلومتر است؛ این یعنی شما می‌توانید پیاده از این میدان به برج برسید.

برای رسیدن به برج گالاتا از میدان تکسیم، در امتداد خیابان استقلال حرکت کنید. پس از حدود 20 دقیقه پیاده‌روی، در انتهای این خیابان، به میدان گالاتاسرای و برج گالاتا خواهید رسید. 

تصویری از برج گالاتا

تصویری از برج گالاتا

چگونه از تکسیم به برج گالاتا برویم؟

اگر می‌خواهید با اتوبوس به این جاذبه دیدنی بروید، در ایستگاه کاراکوی پیاده شوید. به غیر از اتوبوس، می‌توانید با تراموا هم به این برج برسید. از میدان تکسیم، سوار خط یک تراموا و در ایستگاه آخر پیاده شوید. بعد از آن به خیابان چیلک بروید و در نهایت پس از طی کردن یک مسیر 350 متری به برج گالاتا خواهید رسید.

همچنین اگر در کادیکوی، یکی از نام‌آشناترین محله های استانبول، هستید، ابتدا با کشتی با کاراکوی بروید و در ایستگاه کاراکوی پیاده شوید و خودتان را به برج گالاتا برسانید.

قیمت ورودی برج گالاتا

برای بازدید از برج گالاتا باید ورودی بپردازید. هزینه بلیط ورودی به برج گالاتا هر سال تغییر می‌کند. در حال حاضر شرح قیمت ورودی برج گالاتا به صورت زیر است:

بازدید از برج گالاتا برای بزرگسالان: 650 لیر

بازدید از برج برای کودکان زیر هفت سال: رایگان

زمان بازدید از برج گالاتا: 9 صبح تا 8:30 شب

برج گالاتا

نمایی از برج گالاتا

بازدید از برج گالاتا استانبول با تور

سفر به استانبول، شهری پر از دیدنی‌ و جاذبه‌ گردشگری، در هر فصلی جذاب است و می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد. شما می‌توانید برای رزرو تور استانبول و سایر شهرهای توریستی ترکیه، به صفحه مربوط به آن در برسام سیر مراجعه و لیست هزینه‌ها و جزئیات مربوط به هر پکیج را مشاهده کنید. ما در برسام سیر تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا شما با منطقی‌ترین هزینه، از بهترین امکانات سفر بهره‌مند شوید. درصورتی‌که در این زمینه سوال یا ابهامی داشتید، با کارشناسان ما در برسام سیر تماس یگرید. 

سوالات متداول

۱- برج گالاتا استانبول کجاست؟

برج گالاتا، یک بنای تاریخی و نمادی خاص در استانبول ترکیه است که در منطقه بی اغلو واقع شده است. این برج از سال ۱۳۵۸ تا ۱۶۶۶ میلادی به عنوان بلندترین ساختمان دنیا شناخته می‌شد. بنای اصلی در دوران امپراتوری بیزانس ساخته شده و پس از ورود عثمانی‌ها به استانبول، به عنوان یک برج دفاعی استراتژیک استفاده شد. امروزه برج گالاتا یک جاذبه گردشگری معروف است و از قسمت بالایی آن، مناظر فوق‌العاده‌ای از شهر استانبول را می‌بنید.

۲- برج گاتالا چه کاربردهایی در طول تاریخ داشته است؟

در سال ۱۴۵۳ میلادی، پس از فتح استانبول توسط فاتحان عثمانی، برج گالاتا کاربردهای مختلفی داشت؛ از جمله نگهبانی و اطلاع‌رسانی به موراد قلی (اولین امپراتور عثمانی) برای پیشگیری از شورش‌. در دوران سلطنت عثمانی، برج گالاتا اهمیت فراوانی در سیاست و نظام دفاعی شهر داشت و پس از زلزله سال ۱۶۶۶، مجددا تعمیر و بازسازی شد.