جاهای دیدنی استانبول؛ جاذبه های دروازه اروپا

جاذبه های گردشگری 23 آبان ، 1402 5 دقیقه

استانبول یکی از بزرگ‌ترین کلان­‌شهر­های خاورمیانه و همین‌طور اروپاست. این شهر با قدمتی 2500 ساله از زمان باستان، به دلیل نزدیکی به قاره اروپا، به دروازه اروپا شهرت دارد. خوب است بدانید این شهر اسرارآمیز، که در گذشته با نام قسطنطنیه شناخته می‌­شد، برای مدتی طولانی پایتخت امپراطوری عثمانی بوده است. به همین دلیل آثار تاریخی فراوانی در این شهر یافت می‌شود و جاهای دیدنی استانبول برای ساکنین خاور تا باختر، جذابیت دارد.

از معماری بی‌نظیر کلیساها و مساجد استانبول گرفته تا طبیعت و بوی غذاهای متنوع آن، هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌­کند. نمی‌­شود در خیابان­‌های قسطنطنیه قدم زد و ردپای فرهنگ و تاریخ کهن این کشور را نادیده گرفت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب، به معرفی اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری استانبول بپردازیم. پس اگر قصد سفر به سومین شهر توریستی جهان را دارید، تا انتهای این مقاله همراهیمان کنید.

مسجد ایاصوفیه؛ بزرگترین مسجد استانبول

سقف مسجد ایاصوفیه

تصویری از مسجد ایاصوفیه

یکی از جاهای دیدنی استانبول ترکیه که از دوره امپراتوری بیزانس به یادگار مانده، بنای مذهبی ایاصوفیا است که در ابتدا کلیسا بوده است. ایاصوفیه نماد قدیمی شهر استانبول یا همان شهر هزار مسجد است. قدمت این بنا به سال 532 میلادی برمی‌­گردد که به دستور امپراطور کنستانتین ساخته شد.

10.000 کارگر و 100 استاد معمار به مدت پنج سال تلاش کردند تا این کلیسا را برپا کنند. پس از به قدرت رسیدن حکومت عثمانی و در زمان سلطان محمد دوم، کلیسای ایاصوفیه تغییر کاربری داد و به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد. در زمان سلطان مراد سوم نیز محراب و مناره‌ها طی بازسازی به مسجد اضافه شدند.

هنگام به قدرت رسیدن آتاتورک و وقتی حکومت جمهوری به ثبات رسید، این مسجد به موزه تبدیل شد و امروزه، همچنان برای تماشا در برابر نگاه گردشگران بین‌المللی قرار دارد. بازدید از مسجد ایاصوفیه کاملا رایگان است؛ اما توجه داشته باشید که برای حفظ حرمت این بنای مذهبی باید پوشش اسلامی را رعایت کنید. پوشیدن کفش نیز در این مکان ممنوع است. برای بازدید از مسجد ایاصوفیا باید به منطقه سلطان احمد و میدان ایاصوفیه بروید که در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد.

مسجد سلطان احمد؛ از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم

نمایی از مسجد سلطان احمد

تصویری از مسجد سلطان احمد استانبول

یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد است. این مسجد که روبروی مسجد ایاصوفیه قرار دارد، به خاطر کاشی­‌های آبی رنگ خود به مسجد آبی نیز معروف است.

این بنا در قرن هفدهم در حالی ساخته شد که سلطان احمد تصمیم گرفت سازه­‌ای برای رقابت با مسجد ایاصوفیه بنا کند. ساخت مسجد سلطان احمد 7 سال به طول انجامید. با اینکه این بنا را آخرین سازۀ کلاسیک عثمانی می‌دانند؛ اما باید گفت معمار آن (خواجه سنان) درهمان زمان از معماری مدرن نیز استفاده کرده است.

این مسجد شش مناره‌ای سازه‌­ای بی‌نظیر محسوب می­‌شود که از یک سوءتفاهم به وجود آمد. سلطان احمد درخواست یک مسجد با مناره‌های طلایی را داشت که به خاطر تلفظ مشابه، شش مناره ساخته شد. البته گاها نظرات متناقضی درباره شش مناره بودن این مسجد عنوان می‌­شود که از بین آنها این داستان نسبت به بقیه معتبرتر است.

از این مسجد همچنان برای عبادت نیز به کار می‌رود و گردشگران در اوقات شرعی و هنگام برپایی نماز جماعت، اجازه بازدید و عکاسی را نخواهند داشت. پیشنهاد می‌کنیم برنامۀ سفر خود به استانبول را طوری بچینید که هنگام رفتن به بخش اروپایی استانبول ومنطقه فاتح، از این مسجد نیز بازدید کنید. اگر شما در یکی از هتل های میدان تکسیم اقامت دارید، باید بدانید مسجد آبی یکی از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم است که نباید به راحتی از آن گذشت.

کاخ دولما باغچه؛ از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استانبول

راهروهای کاخ دولما باغچه

تصویری از کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه با قدمت تاریخی خود به دوران عثمانی برمی­‌گردد که به دستور 31امین پادشاه عثمانی به نام سلطان عبدالمجید یکم ساخته شد. این کاخ به مساحت 45 هزار مترمربع، در میانۀ منطقه‌ای سرسبز قرار دارد که تا سال‌ها تفرجگاه شاهان عثمانی بود. ساخت بنای کاخ دولما باغچه ده سال طول کشید و امروزه، بزرگ‌ترین کاخ ترکیه محسوب می‌شود. سبک معماری این بنا اروپایی است و روزانه صدها گردشگر را با جلوه‌گری شکوه خود به حیرت وامی‌دارد.

دولما باغچه در قسمت اروپایی شهر استانبول و نزدیک به تنگه بسفر واقع شده است. بندر باکاتاش نیز در مجاورت این کاخ زیبا قرار دارد که خود یکی از مناطق دیدنی استانبول است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کاخ مجلل زندگی 6 پادشاه عثمانی را به خود دیده و در نهایت آتاتورک در همین بنا از دنیا رفته است.

نمای بیرونی کاخ دولما باغجه از سنگ مرمر سفید است که جلوۀ منحصربه‌فردی به ورودی کاخ می‌بخشد. در داخل کاخ 131 فرش دستباف ابریشمین پهن شده و در ساخت سقف زرّین آن، 14 تُن طلا به کار رفته است. این کاخ سه‌طبقه با داشتن 285 اتاق، 44 سالن و 68 سرویس بهداشتی عظمتی باورنکردنی دارد و واقعا دیدنی است.

اگر هنگام اقامت خود در استانبول در میدان سلطان احمد ساکن شوید، به راحتی به این کاخ دسترسی خواهید داشت. شما می‌توانید با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه از تراموای مسیر باغچی­لار- باکاتاش استفاده کنید و خود را به منطقه بشیکتاش برسانید. از آنجا تا کاخ فقط 10 دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت. روش دوم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مترو است. بازدید از کاخ دولما باغچه همه‌روزه به جز روزهای تعطیل رسمی آزاد است. چنانچه بخواهید از قسمت حرمسرا و اقامتگاه سلطان هم دیدن کنید، باید مبلغی جداگانه بپردازید.

جزیره بیوک آدا؛ از جاهای دیدنی اطراف استانبول

نمای دور از جزیره بیوک آدا

نمایی از جزیره بیوک آدا

جزیره بیوک آدا که به نگین دریای مرمره معروف است، در قلب دریای مرمره قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین جزایر اطراف استانبول محسوب می‌شود. در این جزیره خرم به جز ماشین‌های پلیس و شهرداری هیچ خودروی دیگری دیده نمی‌­شود. شما با ورود به این جزیره زیبا بدون نگرانی از آلودگی هوا و ترافیک می­‌توانید استرس زندگی ماشینی خود را دور بریزید و به آرامش برسید.

جذابیت این جزیره عمدتا به­ دلیل منطقه سرسبز آن و وجود ویلاهایی است که به‌صورت پلکانی در دامنه تپه‌ها ساخته شده‌اند. البته نمی‌­توان لذت شنا در سواحل، پیاده‌روی در مسیر جنگل و بازدید از صومعه ارتدوکس یونانی را انکار کرد.

برای اینکه بتوان به عمق تاریخ جزیره بیوک آدا پی برد، کافی است که سری به موزه آدالار بزنید و از اطلاعات تاریخی جزیره از نخستین روزهای آن تا به امروز مطلع شوید. گردشگران تور استانبول برای گشت داخل جزیره از کالسکه‌هایی استفاده می‌­کنند که هزینه نسبتا بالایی دارد و در فصول گردشگری بسیار شلوغ است؛ اما اگر فرصتی پیش آمد، پیشنهاد می‌­کنیم یک روز از وقت تور خود را به بازدید از جزیره بیوک آدا اختصاص دهید.

مسجد سلیمانیه؛ از بهترین جاهای دیدنی استانبول

تصویری از مسجد سلیمانیه

تصویری از مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه استانبول به دستور سلطان سلیمان کبیر ساخته شد که تنها به پیروزی­‌های پی در پی‌اش اکتفا نکرد و تصمیم گرفت بنایی بسازد تا شکوه و عظمت دوران خود را به آیندگان نیز نشان دهد. ساخت این بنا از سال 1550 تا 1557 میلادی طول کشید. این مسجد پس از ایاصوفیه بزرگ­ترین مسجد استانبول محسوب می­‌شود.

مساجدی که به دستور شاهان ساخته می‌­شد، معمولا 4 مناره داشتند؛ مسجد سلیمانیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. جالب است بدانید که در معماری آن از تذهیب هنرمندان خراسانی استفاده شده که بر شکوه این بنا می‌افزاید. این مسجد بر بلندای تپه سوم استانبول ساخته شده و چشم‌اندازی زیبا به تنگه بسفر دارد. در سفر به استانبول و هنگام بازدید از محله تاریخی فاتح، تماشای بزرگ­‌ترین کتابخانه اسلامی جهان که در این مسجد قرار دارد را از یاد نبرید!

موزه آتاتورک؛ از جاهای دیدنی استانبول ترکیه

این موزه در واقع منزل صورتی و سه طبقه آتاتورک، اولین رئیس جمهور ترکیه بوده است که پس از بازگشت از سوریه، مدتی را به همراه خانوادۀ خود در آن گذراند. این بنا داستان­‌های تاریخی زیادی در دل خود دارد. برای مثال، پس از سکونت بخشیدن به آتاتورک به مقری برای سازمان‌دهی آزادی ملی تبدیل شد. بعدها که آتاتورک در ادامه مبارزاتش به آناتولی رفت، شهرداری استانبول این بنا را خرید و آن را مرمت کرد.

بالاخره، در سال 1942 درب‌های این خانه برای بازدید در برابر چشمان مشتاق گردشگران گشوده شد و تحت نام موزه آتاتورک استانبول به زیست خود ادامه داد. در حال حاضر تمام لوازم شخصی آتاتورک، یونیفرم­‌های نظامی، تابلوهای هنری و عکس‌های مربوط به جنگ در این موزه نگهداری می‌شود. در سفر به استانبول، بازدید از این موزه دیدنی را که در شرق تنگۀ بسفر واقع شده، از یاد نبرید.

میدان هیپودروم یا میدان سلطان احمد

تصویری از میدان هیپودروم

میدان هیپودروم

یکی از جاهایی که گردشگران ایرانی در ابتدای ورود به استانبول با آن آشنا می‌­شوند، میدان هیپودروم است. واژه «هیپودروم» از دو کلمه هیپوس و دروموس به معنای اسب و راه تشکیل شده است که به کاربری تاریخی این میدان اشاره دارد.

این میدان تاریخی در سال 194 میلادی به دستور سپتیموس یونانی ساخته شد. هدف از ساخت این میدان در ابتدا استادیوم بزرگ اسب‌دوانی بوده است؛ به همین دلیل با چهار مجسمۀ اسب که در اندازه واقعی ساخته شده بودند، تزیین شده بود. اسب‌سواران نیز برای پیروزی باید هفت بار دور این مجسمه‌ها می‌دویدند. این استادیوم ظرفیتی چند هزار نفره داشته و دورتادور آن با صندلی‌هایی برای تماشاچیان پر شده بوده است.

میدان عظیم هیپودروم جزء جاهای دیدنی استانبول نزدیک میدان تقسیم است که فقط 5 کیلومتر با آن فاصله دارد. همچنین در 4 کیلومتری خیابان استقلال قرار گرفته است. بنابراین هنگام بازدید از میدان هیپودروم یا «آت میدانی» می‌توانید از مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه و موزه‌های ترکیه هم دیدن کنید.

برای رفتن به این میدان می‌­توانید از تراموا استفاده کنید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. با دو دقیقه پیاده‌روی به مقصد خواهید رسید. همچنین می‌توانید سوار بر مترو شده و در ایستگاه وزنه‌جیلر پیاده شوید. در این صورت باید فاصله ایستگاه مترو تا میدان را با تاکسی طی کنید.

ستون های تاریخی؛ از غریب ترین آثار دیدنی استانبول

اگر اسم میدان هیپودروم یا خانه ستون‌­های تاریخی را نشنیده‌اید، باید بدانید منظور همان میدان سلطان احمد، معروف‌ترین میدان شهر در منطقه فاتح استانبول است؛ منطقه‌­ای که می‌توان تمدن دوران باستان را در کنار فرهنگ مدرن آن پیدا کرد! در واقع میدان سلطان احمد از دو قسمت تشکیل شده که یکی از آن‌ها بخش باستانی هیپودروم است و قسمت دیگر بین مساجد سلطان احمد و ایاصوفیه قرار دارد.

هر گردشگری که به میدان هیپودرم قدم بگذارد، قطعا از مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه و کاخ توپکاپی بازدید خواهد کرد؛ اما هنوز چند اثر باستانی در این میدان تاریخی باقی مانده است که تمدن امپراطوری‌های استانبول را به نمایش می‌­گذارد. مجسمه‌های کنستانتین، تئودوسیوس، ستون مارپیچ و ستون­‌های برنزی از بناهای باقی­مانده از دوران بیزانس در این منطقه هستند که در این بخش با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

مجسمه مصری تئودوسیوس

قدمت این بنای تاریخی به چهارصد سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این مجسمه در مصر ساخته شده و به دستور فرعون به قسطنطنیه فرستاده شد. نقش برجسته‌های روی این مجسمه، تصاویر تئودوسیوس اول و خانوادۀ او را نمایش می‌­دهد.

ستون مارپیچ

ستون تاریخی مارپیچ که از سه مار درهم‌تنیده ساخته شده، مربوط به سال 479 پیش از میلاد است. این ستون بعد از پیروزی یونانیان بر ایرانیان ساخته و به منظور بزرگداشت این پیروزی، مقابل معبد دلفی یونان قرار داده شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این یادبود تاریخی از ذوب کردن تجهیزاتی ساخته شده که در همان جنگ مورد استفادۀ جنگجویان قرار گرفت.

روی ستون مارپیچ استانبول نام 31 ایالت از یونان حک شده است که در جنگ شرکت داشته‌اند. امپراطور کنستانتین در قرن چهارم میلادی دستور داد تا این مجسمه را به قسطنطنیه بیاورند که همان استانبول امروزی است. اگرچه امروزه تنها 5/5 متر از ارتفاع این ستون باقی مانده، اما گفته می­‌شود که ارتفاع آن چیزی حدود 8 متر بوده است. در طول زمان، سر مارها نابود شده و فقط قطعاتی از آن را می‌­توان در موزه باستان­‌شناسی استانبول دید.

ستون کنستانتین

ستون کنستانتین، که در میان میدان سلطان احمد و میدان بایزید در منطقه فاتح قرار دارد، تنها اثری است که از دوران کنستانتین به جا مانده و در فهرست آثار تاریخی یونسکو نیز ثبت شده است. این ستون تاریخی همزمان با گسترش امپراطوری بیزانس، به دستور کنستانتین از معبد آپولو به قسطنطنیه انتقال داده شد.

در سال 1106 میلادی این ستون در معرض طوفان شدیدی قرار گرفت و به شدت تخریب شد. مانوئل اول این بنا را بازسازی کرد و در طول تاریخ نیز بارها مورد بازسازی‌های مختلف قرار گرفت. ستون کنستانتین، که در میان ترک­‌ها به ستون اورما مشهور است، امروزه چیزی حدود 35 متر ارتفاع دارد. برای ساخت ستون از بلوک­­‌هایی استفاده شده که از مصر آورده شده بودند و قبل از آن فقط در اهرام مصر پیدا می‌شدند‌. علاوه بر این بلوک‌­های مصری می‌­توان سنگ­‌های قرمز، ارغوانی و سنگ سماق را هم دید.

ستون گات

اگر در استانبول سری به کاخ توپکاپی بزنید، احتمالا ستون گات را در حیاط بیرونی آن در پارک گلخانه خواهید دید. این ستون که از سنگ مرمر ساخته شده، حدود 18.5 متر ارتفاع دارد. گفته می‌­شود که این ستون به افتخار پیروزی رومی­‌ها بر قوم گات بنا شده و احتمالا به قرن سوم میلادی مربوط است.

جاهای دیدنی استانبول آسیایی

اگر لیست جاهای دیدنی استانبول را چک کنید، جاهای دیدنی استانبول آسیایی بسیاری را پیدا می‌کنید که از تماشای آن‌ها لذت خواهید برد. زیباترین محله های استانبول در بخش آسیایی آن قرار دارند که طبیعت بکری داشته و مناطقی اصیل به شمار می‌روند. بنابراین اگر می­‌خواهید با فرهنگ ترکیه بیشتر آشنا شوید، به بخش‌های آسیایی استانبول سر بزنید. در این صورت، می‌توانید از جاهای دیدنی آسیایی استانبول نیز دیدن کنید:

  • پارک ساحلی مودا
  • مجسمه گاو نر
  • برج دختر
  • مسجد عزیز محمد
  • تپه‌های چاملیجا
  • کاخ عادیله سلطان
  • کاخ بیلربیی
  • کلیسای ایایورگی
  • چشمه سلطان احمد

جاهای دیدنی استانبول در تابستان

فصل تابستان بهترین زمان سفر به استانبول است. در این موقع از سال، دمای هوای استانبول بسیار مطبوع بوده و خنکای دلچسبی دارد. ضمن اینکه بارش باران و رطوبت هوا نیز به حداقل خود می‌رسد. اگر قصد سفر به استانبول در تابستان را دارید، می‌توانید بازدید از جاهای دیدنی زیر را در برنامه خود قرار دهید:

جاهای دیدنی استانبول در زمستان

سردی هوا حتی در زمستان هم از سرزندگی و جنب و جوش این شهر تاریخی کم نمی‌کند. سفر به استانبول همراه با ژاکت و کلاه هم همچنان خاطره انگیز خواهد بود؛ ضمن اینکه با سفر در زمستان قیمت هتل‌ها کاهش پیدا کرده و برای تماشای مکانهای دیدنی استانبول به ایستادن در صف‌های طولانی نیازی ندارید. در فصل سرمای استانبول از جاذبه‌های زیر لذت ببرید:

  • پیست اسکی کاراتپه
  • سورتمه سواری در دریاچه چیلدیر
  • شهربازی­‌های سرپوشیده
  • بازدید از مناطق سرپوشیده مثل مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی
  • لذت بردن از گرمای حمام ترکی
  • بالن‌سواری در منطقه کاپادوکیا
  • خرید در بازار بزرگ استانبول
  • بازار ادویه استانبول

جاهای دیدنی استانبول در شب کجاست؟

استانبول در شب

تصویری از استانبول در شب

استانبول شهری است که خواب در آن معنا ندارد و به دلیل تفریحات متعدد شبانه، به شهر همیشه بیدار معروف است. هر ساعتی از شب که بیرون باشید، قطعا از تماشای جنب‌وجوش و سرزندگی مردم انرژی می­‌گیرید. پس توصیه می‌کنیم شب‌های خود را در هتل نگذرانید و گوشه‌گوشۀ شهر را قدم بزنید تا پس از بازگشت به شهر محل زندگیتان، حسرتی از دروازه اروپا باقی نماند. برخی از بهترین تفریحات شبانه استانبول عبارتند از:

بهترین جاهای دیدنی استانبول با مترو کجاست؟

متروی استانبول

متروی استانبول

اگر شما هم مثل خیلی از گردشگران دیگر از شلوغی خیابان­‌های استانبول بیزارید، می‌­توانید از مترو استفاده کنید. این روش برای کسانی که می‌­خواهند هزینه کمتری برای رفت‌وآمد به جاهای دیدنی بپردازند نیز مناسب است. به‌طورکلی پیشنهاد می‌­شود برای اینکه سردرگم نشوید، نقشه جاهای دیدنی استانبول همراهتان باشد. برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول با مترو، از خطوط زیر استفاده کنید:

1) جاذبه های دیدنی استانبول با متروی خط مارمارای

برای رفتن به جاذبه های گردشگری زیر می‌توانید از خط متروی مارمارای استفاده کنید:

  • مرکز خرید فلوریا
  • مسجد مهر و ماه
  • قلعه دختر
  • پارک ینی کاپی
  • پارک ساحلی
  • و ... .

2) مناطق دیدنی استانبول با متروی خط M1

با سوار شدن در خط M1 مترو می‌­توانید از مناطق زیر دیدن کنید:

  • ژوراسیک لند
  • مرکز ایکیا
  • منطقه فاتح
  • منطقه توپکاپی
  • موزه پارانوما
  • مقبره عدنان

3) بازارهای دیدنی استانبول با متروی خط M2

سوار شدن بر خط M2 متروی استانبول شما را به جاذبه های دیدنی زیر خواهد رساند:

  • مرکز خرید بی‌اوغلوایش
  • مرکز خرید ترکوز پاساژ
  • محله امینونو
  • مرکز خرید ترکوز پاساژ
  • مرکز خرید زورلو

4) مکان های دیدنی استانبول با متروی خط M4

برای رفتن به جاذبه های گردشگری زیر می‌توانید از خط M4 مترو استفاده کنید:

  • شهربازی بوستانچی
  • استارباکس
  • موزه اسباب‌بازی استانبول
  • مرکز خرید پالادیوم
  • مرکز خرید اوت‌لت پرمیوم 

جاهای دیدنی استانبول برای بچه­ ها کجاست؟

اگر قرار است خانوادگی به استانبول سفر کنید، بهتر است از قبل برای کودکان خود نیز برنامه‌ای داشته باشید؛ چون آنها قطعا مانند شما از دیدن مناطق تاریخی لذت نخواهند برد و خسته خواهند شد. در این قسمت چند مورد از جاهای دیدنی استانبول را که مناسب کودکان است به شما معرفی می‌­کنیم تا برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مهیج‌تری برای همۀ اعضای خانواده داشته باشید:

  • تم پارک استانبول
  • موزه بادبادک
  • مزرعه پروانه
  • مرکز خرید آکوافلوریا (برای خرید اسباب­ بازی)
  • آکواریوم استانبول
  • پارک برفی
  • مینیاتورک

توراستانبول و بازدید از جاهای دیدنی دروازه اروپا

استانبول جذاب‌ترین و معروف‌ترین شهر توریستی خاورمیانه است که در بین گردشگران ایرانی و بین‌المللی، طرفداران بی‌شماری دارد. به همین دلیل در این مطلب به معرفی جاذبه های دیدنی استانبول پرداختیم. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و محله‌های دیدنی آن را دارید، می‌توانید با خرید تور استانبول هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید. همچنین اگر قبلا به دروازۀ اروپا سفر کرده‌اید، لطفا برایمان بنویسید که چه حس و حالی داشته و از کدام جاهای دیدنی آن بازدید کرده‌اید. خواندن دیده‌ها و شنیده‌های شما می‌تواند راهنمای خوبی برای گردشگران جدید ترکیه باشد.

سوالات متداول:

1. معروفترین جاهای تاریخی استانبول کدامند؟

مسجد ایاصوفیه، میجد سلیمانیه، کاخ دولما باغچه، میدان هیپودروم و ستون‌های تاریخی استانبول از جاهای دیدنی و تاریخی این شهر هستند.

2. بهترین جاهای طبیعی استانبول کدامند؟

جزیره بیوک آدا، پارک ساحلی مودا، دریاچه ساپانچا، پارک تکسیم گزی و پارک مینیاتوری استانبول از دیدنی‌ترین جاهای طبیعی استانبول محسوب می‌شوند.

3. جاهای تفریحی استانبول کدامند؟

پارک مشاغل کودکان، شهربازی ویالند، شهربازی لگولند، آکواریوم سی‌لایف و دلفیناریوم استانبول از معروفترین مراکز تفریحی این شهر به شمار می‌روند.