مارماریس کجاست؟ راهنمای سفر به مارماریس

دانستنی های سفر 06 دی ، 1402 5 دقیقه

بگذارید همین اول بگوییم مارماریس کجاست؟ مارماریس به عنوان نگین باستانی ترکیه، دارای طبیعتی بسیار دیدنی و جذاب است. کوه‌های پوشیده از درختان کاج که سر به فلک کشیده‌اند در کنار منظره‌ای دیدنی از سواحل دریای سیاه چشم هر بیننده‌ای را می‌ربایند. علاوه بر این، فرصت آفتاب ‌گرفتن و تفریحات ساحلی در مارماریس وجود دارد و همین موضوع از جذابیت‌های شهر سنگ‌های مرمری یا همان مارماریس به ‌شمار می‌رود. اگر قصد دارید تعطیلات خود را در بهشت زیبای ترکیه بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای نوشته همراه ما باشید؛ چراکه قصد داریم راهنمایی جامع و کاملی را درباره سفر به مارماریس در اختیارتان قرار دهیم.

مارماریس کجاست؟

600 سال پیش از میلاد مسیح، بین دریای اژه و مدیترانه، شهری باستانی با سنگ‌های مرمر فراوان توجه مسافران را به خود جلب کرد. شهر ساحلی که اکنون در استان موغله کشور ترکیه قرار دارد، همان مارماریس معروف است. مارماریس به دلیل مناظر زیبا و بی‌بدیل خود، آب‌های زلال و فیروزه‌ای رنگ سواحل، آب‌وهوای بسیار دلچسب، تفریحات آبی متنوع و... مقصد گردشگران زیادی است. ما در مقاله‌ای به صورت جداگانه آب و هوای مارماریس را بررسی کرده‌ایم که شما بتوانید بهترین زمان سفر را به این شهر انتخاب کنید.

نام این شهر از واژه «مارمارون» الهام گرفته شده که به معنای «سنگ مرمر» است. گردشگران می‌توانند این سنگ‌های بسیار زیبا را در تمام نقاط شهر ببینند و در غارهای شگفت‌انگیز مارماریس به ماجراجویی بپردازند. از آنجایی که این شهر از لنگرگاه‌ها و بنادر زیادی تشکیل شده است، به آن لقب پایتخت کشتی‌رانی و غواصی ترکیه را داده‌اند.

موقعیت جغرافیایی مارماریس روی نقشه گوگل

فرودگاه مارماریس

برای سفر به مارماریس ترکیه و تماشای زیبایی‌های فراوان این شهر تاریخی، فرودگاه بین‌المللی دالامان در 90 کیلومتری این شهر بهترین گزینه محسوب می‌شود. خوشبختانه وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و خودروهای شخصی گردشگران را از فرودگاه به مارماریس می‌رسانند.

اگر قصد داشته باشید از تهران به این شهر سفر کنید، حدود یک ساعت در سفر هستید و بعد از آن، به فرودگاه مارماریس خواهید رسید. ناگفته نماند که می‌توانید از سایر شهرهای ترکیه هم خود را به این فرودگاه برسانید و از جذابیت‌های فراوان مارماریس بهره‌مند شوید. 

نزدیک ‌ترین شهرهای توریستی ترکیه به مارماریس کجاست؟

ممکن است این سوال برایتان به ‌وجود آید که مارماریس به کدام شهرهای توریستی نزدیک است تا برنامه بازدید از جاهای دیدنی مارماریس و شهرهای دیگر ترکیه را کامل بچینید. از این رو ما نیز تصمیم گرفتیم در این بخش از راهنمای سفر به مارماریس، شهرهای توریستی اطراف آن را معرفی کنیم. خوشبختانه همه این شهرها در استان موغله قرار دارند و در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. ناگفته نماند که این شهرها نه‌تنها به مارماریس نزدیک هستند، بلکه هر کدام زیبایی و جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارند که دیدن‌ آنها خالی از لطف نیست. این شهرها عبارتند از:

  • موغله با فاصله ۴۱ کیلومتر از مارماریس
  • اورتاکا با فاصله ۴۴ کیلومتر
  • دالامان با فاصله ۴۸ کیلومتر
  • میلاس با فاصله ۶۷ کیلومتر
  • بدروم با فاصله ۷۷ کیلومتر
  • فتحیه با فاصله ۷۹ کیلومتر
  • دیدیم با فاصله ۱۰۷ کیلومتر
  • آیدین با فاصله ۱۱۷ کیلومتر
  • ازمیر با فاصله حدود 264 کیلومتر از مارماریس

این مقاصد از جمله معروف‌ترین شهرهای توریستی نزدیک این منطقه تاریخی و باستانی هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

بهترین مراکز خرید مارماریس کجاست؟

مارماریس یکی از قطب‌های خرید ترکیه به حساب می‌آید و سالانه افراد زیادی تنها برای خرید به این شهر سفر می‌کنند. نمایندگی بسیاری از برندهای لوکس جهانی نظیر گوچی، ژیوانچی، زارا و شَنل در مراکز خرید مارماریس قرار دارد. این برندها در ایام مختلف، به واسطه مناسبت‌ها یا جشنواره‌ها، تخفیف‌های خوبی را روی محصولات خود اعمال کرده و گردشگران بیشتری را به سوی پاساژها روانه می‌کنند. مرکز خریدها و بازارهای مارماریس را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 بازار بزرگ مارماریس یا بازار کارسی

بازار بزرگ کارسی در مرکز شهر مارماریس قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مراکز خرید سنتی این شهر است. فروشگاه‌ها در خیابانی سرپوشیده قرار دارند و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌شود در آن پیدا کرد. شما می‌توانید در کوچه‌های این بازار قدم بزنید و از تماشای مغازه‌های سنتی و مردم بومی این شهر تاریخی لذت ببرید.

اگر تمایل به استراحت یا خوردن غذا دارید، بزرگ‌ترین رستوران‌های مارماریس در این بازار پذیرای حضور شما هستند. در کافه های کارسی بازار می‌توانید از طعم بی‌همتای باقلوای ترکی در کنار چای لذت ببرید. در این بازار انواع میوه و تره‌بار، پوشاک، زیورآلات، طلا، مواد غذایی، ادویه‌های متنوع، چای، صنایع دستی و... به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

معروف‌ترین صنایع دستی این بازار محصولات سفالی هستند که رنگ و بوی خاطره‌انگیزی دارند و فرهنگ و سنت ترکیه را تداعی می‌کنند. محصولات ارائه‌شده در کارسی بازار قیمت مناسبی دارند و با توجه به کیفیت‌شان، از ارزش خرید بالایی برخوردارند.

منطقه ایچملر

ایچملر یکی دیگر از بازارهای ارزان مارماریس است که انواع پوشاک و پارچه در آن ارائه می‌شود. در این بازار همیشه شلوغ، یکی از اصلی‌ترین سوغات ترکیه، یعنی پوشاک، در انواع برندهای ترک و غیره وجود دارد. اگر با کیفیت پارچه و محصولات آشنایی دارید یا اهل چانه زدن هستید، حتما سری به این بازار دوست‌داشتنی بزنید و سوغات مارماریس را تهیه کنید.

 در بازار ایچملر پوشاک و صنایع دستی باکیفیت و ارزان‌قیمتی وجود دارد که بازدید از همه آن‌ها، توجه و حوصله زیادی می‌طلبد. علاوه بر این، انواع میوه و سبزیجات در بازار سنتی منطقه ایچملر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای مصارف روزانه خود استفاده کنید.

منطقه ایچملر ترکیه

عکسی از منطقه ایچملر

مرکز خرید پوینت

اگر به دنبال یک بازار خوب و به دور از شلوغی هستید، مرکز خرید پوینت برای ساعت‌ها گشت‌وگذار مکانی بسیار مناسب محسوب می‌شود. در این مرکز خرید 40 فروشگاه وجود دارد که برندهای متنوعی از محصولات را ارائه می‌دهند.

وجود یک رستوران با ارائه انواع غذاهای ترکی و فست‌فود در طبقه بالای این مرکز خرید از دیگر جذابیت‌های بازار پوینت به حساب می‌آید. به علاقه‌مندان فیلم‌های ترکی و دوستداران سینما هم باید بگوییم که این مرکز خرید از یک سالن مجهز برای پخش فیلم برخوردار است که می‌تواند تا چند ساعت شما را سرگرم کند. مرکز خرید پوینت در خیابان اصلی مارمارین قرار دارد و پیدا کردن آن برای گردشگران بسیار آسان است.

مرکز خرید نتسل مارینا

اگر قصد خرید اقلام شیک و لوکس را در سفر به مارماریس دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مرکز خرید نتسل مارینا بزنید. این مرکز خرید مجلل در خیابان بورلی هیلز قرار دارد و پوشاک باکیفیتی را از برندهای ترک عرضه می‌کند. این مرکز خرید 20 فروشگاه کوچک و بزرگ دارد که تمام آن‌ها اجناس اورجینال و برند را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

در این مرکز خرید علاوه بر پوشاک، انواع ساعت، جواهرات لوکس و... عرضه می‌شود؛ بنابراین گزینه‌ای عالی برای خرید یادگاری و سوغاتی‌های ارزشمند به شمار می‌رود. مرکز خرید نتسل مارینا در یکی از مکان‌های دیدنی مارماریس و رو به لنگرگاه قرار دارد. کافی‌شاپ‌های واقع در این بازار با استفاده از این فضای دلنشین، از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

بازدیدکنندگان این مرکز خرید می‌توانند بعد از یک خرید خوب و مطمئن، با نوشیدن چای، طعم شیرین باقلوای ترکی و تماشای ساحل زیبای دریای اژه، انرژی ازدست‌رفته خود را بازیابند. رستوران‌ها و کافه‌های صاحب‌نامی در این مرکز خرید وجود دارند که انواع غذا، نوشیدنی، فست فود و... را با کیفیت بسیار بالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

 مرکز خرید تانساش

مرکز خرید دو طبقه تانساش در قسمت شرقی شهر مارماریس قرار دارد. در طبقه اول این مرکز خرید معروف و البته محبوب، مواد غذایی و در طبقه دیگر انواع پوشاک، لوازم خانگی، چرم و مصنوعات چرمی، تابلو فرش و... دیده می‌شود. در این بازار یک مرکز تفریح و سرگرمی هم وجود دارد که در آن می‌توانید اوقات خوشی را همراه خانواده سپری کنید.

با این اوصاف می‌توان حدس زد که بیشتر مشتریان این مرکز بازی، آقایان یا کودکانی هستند که حوصله خرید ندارند. این مرکز خرید تا پاسی از شب باز است و برای افرادی که تمایل به گشت‌وگذار شبانه دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کافه‌ها و رستوران‌های این مجموعه با انواع غذاهای سنتی و بین‌المللی پذیرای شما هستند.

بلو پورت مال

معماری مرکز خرید بلو پورت مال بسیار شیک و منحصربه‌فرد است؛ به‌گونه‌ای که در ورودی آن، با یک حوض آب بسیار زیبا مواجه می‌شوید و انرژی خوبی برای شروع گشت‌وگذار به دست می‌آورید. کالاهای زیادی مانند پوشاک، کیف، کفش، مواد غذایی، انواع شکلات، بستنی و... در این بازار وجود دارند. در این بازار توریستی انواع کالاها با قیمت‌های متنوع وجود دارد.

با این حال پیشنهاد می‌کنیم برای خرید عجله نکنید؛ زیرا ممکن است کالای مد نظر شما در فروشگاهی دیگر، با قیمتی ارزان‌تر وجود داشته باشد. کافه‌ها و رستوران‌های روباز این مرکز خرید مجلل، انواع غذاهای ترکی و فست فود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

مراکز خرید معروف برای سفر مارماریس

عکسی از بلو پورت مال

 مرکز خرید گیما 

یکی دیگر از بهترین مراکز خرید مارماریس بدون ‌شک مرکز خرید گیما است. کالاهای مختلفی در این مرکز خرید عرضه می‌شود و یکی از بهترین بازارها برای خرید سوغاتی به ‌حساب می‌آید. انواع پوشاک، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و... در مرکز خرید گیما منتظر هستند تا با شما راهی منزل‌تان شوند.

مرکز خرید میگروس

مرکز خرید میگروس یک فروشگاه بزرگ سوئیسی است که یکی از شعبه‌های آن در مارماریس ترکیه قرار دارد. در این بازار انواع مختلف مواد غذایی و اجناس دیگر مانند پوشاک با برندهای معتبر به فروش می‌رسد. قیمت‌ها در این فروشگاه متفاوت است؛ کالاهای ارزان در کنار کالاهای لوکس و برند عرضه می‌شود و برای هر سلیقه‌ای چیزی در چنته دارد.

هنگام خروج از این مرکز خرید، مشتریان یک کارت اعتباری دریافت می‌کنند که با تعدد این کارت‌ها، جوایزی هم به ان‌ها تعلق می‌گیرد. جایزه چیست؟ خرید رایگان برخی از محصولات این مرکز خرید. یکی از معایب این فروشگاه‌ها محدودیت خرید است؛ یعنی از یک لباس فقط یک عدد می‌توانید بخرید و خرید بیشتر، جریمه دارد.

مراکز خرید معروف برای سفر مارماریس

پنجشنبه بازار مارماریس

پنجشنبه بازار مارماریس یکی دیگر از مراکز خرید ارزان این شهر است که پنجشنبه‌ها بر‌پا می‌شود. در این بازار همه کالاهای موردنیاز یک خانواده پیدا می‌شود؛ کالاهایی نظیر مواد غذایی، پوشاک و صنایع دستي. اغلب روستاهای اطراف محصولات خود را برای فروش به این بازار می‌آورند و با قیمت بسیار پایین و ارزان به فروش می‌رسانند.

پنجشنبه بازارهای مارماریس بسیار شلوغ و پر‌ازدحام می‌شود و گردشگران زیادی برای بازدید و خرید سوغاتی به این مکان می‌آیند. در پنجشنبه بازار مارماریس میوه و سبزیجات تازه که محصولات کشاورزی مردمان بومی است نیز به فروش می‌رسد. بسیاری از بانوان هنرمند، کارهای هنری و صنایع‌دستی خود را برای فروش به این بازار می‌آورند که مشتریان زیادی دارند و یکی از بهترین سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آیند.

سفر به مارماریس و خرید سوغات معروف

هنگام بازدید از مارماریس می‌توان به سراغ خرید سوغاتی‌های مختلفی رفت که یکی از دیگر جذاب‌تر و خاص‌تر هستند. در ادامه چند نمونه از سوغات معروف مارماریس را به شما معرفی می‌کنیم.

لوکوم ترکی

لوکم معروف به لوکوم یک غذای شیرین سنتی است که با طعم‌های مختلفی مانند گل رز، پسته و لیمو تهیه می‌شود. لوکوم یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های مارماریس است که با طعم لذیذش، لبخند رضایت بر لب‌های عزیزان‌تان می‌نشاند.

چای و قهوه ترکی

یکی از معروف‌ترین نمادهای ترکیه، چای و قهوه مرغوب این کشور است. از این رو می‌توانید انواع چای ترکی معطر و ترکیبات غنی از قهوه ترک را برای خرید سوغات در این شهر بیابید.

چای و قهوه از معروف ترین سوغات ترکیه

چای سوغات معروف ترکیه

 فرش و قالیچه ترکیه

فرش‌ها و قالیچه‌های زیبای دستبافتی که که اهالی مارماریس با زحمت فراوان خلق می‌کنند، یکی از به‌یادماندنی‌ترین یادگارهای این شهر به شمار می‌رود.

کالاهای چرمی

ترکیه به محصولات چرمی باکیفیت خود نیز مشهور است. پیشنهاد می‌کنیم در مارماریس به‌دنبال کاپشن‌های چرمی، کیف، کفش و اکسسوری‌های ساخته‌شده از چرم اصل ترکیه باشید تا از کیفیت آن لذت ببرید.

چشم شر آبی

 اعتقاد بر این است که طلسم چشم شر آبی از شما در برابر انرژی منفی محافظت می‌کند. این نمادی است که معمولا در فرهنگ ترکیه یافت می شود و یک هدیه متفکرانه یا یادگاری شخصی است.

فرآورده‌ های روغن زیتون

ترکیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن زیتون است. بطری‌های روغن زیتون محلی، صابون‌های زیتون و ظروف آشپزخانه از چوب زیتون را می‌توانید به‌عنوان سوغاتی‌هایی جذاب در نظر داشته باشید.

سفر به مارماریس و خرید سوغات معروف

روغن زیتون ترکیه

سرامیک و سفال

سرامیک‌ و سفال‌های ترکی نفیس هستند و در قالب‌های گوناگون مانند بشقاب، کاسه، گلدان و کاشی های تزئینی وجود دارند. آنها طرح‌های پیچیده و رنگ‌های زنده را به نمایش می‌گذارند و از نظر بصری سوغاتی جذابی هستند.

سازهای سنتی ترکی

اگر به موسیقی علاقه دارید، ممکن است آلات موسیقی سنتی ترکیه مانند ساز (ساز زهی) یا داربوکا (ساز کوبه‌ای) را سوغاتی‌های جذابی بدانید. به خاطر داشته باشید که بازارها و مغازه‌های محلی را کاوش کنید تا سوغاتی‌های اصیل و منحصربه‌فردی بیابید که ذات مارماریس و فرهنگ ترکیه را به تصویر می‌کشد.

غذاهای معروف در سفر به مارماریس

قطعا از میان غذاهای خوشمزه و معروف مارماریس، بهشت ترکیه، می‌توان به غذاهای مدیترانه‌ای اشاره کرد. اگر به غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو، صدف و خرچنگ علاقه دارید، بهترین و تازه‌ترین انواع آن را در رستوران‌های مارماریس پیدا خواهید کرد.

اگر طرفدار غذاهای دریایی نیستید هم جای نگرانی نیست. انواع خوراک‌های محلی ترکیه را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. کباب‌های معروف مانند دونر کباب و اسکندر کباب در مارماریس به بهترین شکل سرو می‌شوند. یک غذای محلی معروف مارماریس، پیلاو نام دارد. غذایی که از ترکیب برنج، گوشت، مرغ یا ماهی، سبزیجات و ادویه‌های مختلف پخته می‌شود.

پیتزای ترکی هم یکی دیگر از غذاهای محبوب مارماریس است که دو نوع دارد؛ پیده و لاهماجون که هر دو از ترکیب نان یا خمیر نازک با گوشت و سبزیجات و پنیر تهیه می‌شوند و فقط در شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. 

غذاهای معروف در سفر به مارماریس

عکسی از پیده از غذاهای معروف ترکیه

شماره های ضروری مارماریس

فرقی نمی‌کند کجا را برای سفر انتخاب می‌کنید؛ مارماریس یا آنتالیا. حادثه خبر نمی‌کند و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. شاید در زمان اشتباه در جای اشتباه باشید و به کمک پلیس یا اورژانس نیاز پیدا کنید. بنابراین لازم است قبل از سفر با شماره‌های ضروری مقصد مورد نظرتان آشنا باشید. مثلا شماره‌های ضروری مارماریس عبارتند از:

  1. آمبولانس: ۱۱۲
  2. آتش‌نشانی: ۱۱۰
  3. پلیس: ۱۵۵
  4. پلیس ساحلی: ۱۵۸

شما بگویید: سفر به مارماریس با تور یا بدون تور؟

نکاتی که در راهنمای جامع سفر به مارماریس بیان کردیم، در عین سادگی، از مشکلات احتمالی که ممکن است هنگام سفرتان با آن مواجه شوید، پیشگیری می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که شهر مارماریس از آن دسته از شهرهایی است که تقریبا هیچ گردشگری آن را ناراضی ترک نمی‌کند. اما برای سفر به مارماریس دو گزینه دارید. می‌توانید با تور مارماریس به این شهر سفر کرده و در زمان و هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. اما اگر محدودیت زمانی و بودجه ندارید، می‌توانید بدون تور هم مارماریس را ببینید. اگر سوالی در رابطه با سفر به مارماریس داشتید که پاسخش را در این متن نیافتید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در به‌روزرسانی‌های بعدی، آن را هم به مطلب‌مان اضافه کنیم.

سوالات متداول

1. چه زمانی برای سفر به مارماریس مناسب است؟
به طور کلی، بهار و پاییز بهترین زمان‌های سفر به مارماریس هستند. در این فصول، آب و هوای ملایم و خوبی در این منطقه وجود دارد. دماها معتدل بوده و از گرمای تابستان خنک‌تر است. همچنین، در این فصول توریست‌ها می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی و فعالیت‌های خارجی مانند شنا، قایق‌سواری و تفریحات آبی بهره‌مند شوند.
2. چه جاذبه‌های گردشگری در مارماریس وجود دارد؟
مارماریس یک شهر ساحلی زیبا در جنوب غربی ترکیه است و جاذبه‌های گردشگری بسیار جذابی دارد. مسافران می‌توانند به ساحل‌های شنی و آبی آن سر زده و از فعالیت‌هایی مانند غواصی، شنا و سفرهای دریایی لذت ببرند. قلعه مارماریس و جزیره کلیدونیا نیز از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی منطقه هستند که بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند.