خانه مریم مقدس کوش آداسی را بشناسید

جاذبه های گردشگری 08 فروردین ، 1403 5 دقیقه

خانه مریم مقدس از جاهای دیدنی تاریخی شهر کوش آداسی است که در شهر باستانی افسوس پیدا شده است. اکثر ما کوش آداسی و کشور ترکیه را به دلیل جاذبه‌های تفریحی‌اش می‌شناسیم؛ اما شهر کوش آداسی از جمله شهرهای ترکیه است که قدمت تاریخی و فرهنگی زیادی دارد و به همین دلیل از مکان‌های مذهبی و تاریخی زیادی درون خود نگه‌داری می‌کند. پیدایش خانه مریم مقدس کوش آداسی داستان شنیدنی و خارق‌العاده‌ای دارد که کافی است تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا آن را برایتان تعریف کنیم.

خانه مریم مقدس کجاست؟

خانه مریم مقدس در کوش آداسی در 7کیلومتری شهر تاریخی افسوس قرار دارد. این کلیسای تاریخی با نام خانه مادر مریم یا کلیسای مریم مقدس هم شناخته می‌شود. این خانه از جاهای دیدنی کوش آداسی و در نزدیکی کوه بلبل یا کوریسوس واقع شده است و سالانه بسیاری از پیروان مذهب کاتولیک و حتی مسلمانان برای زیارت از این مکان مقدس به دیدار آن می‌روند. 

خانه حضرت مریم مقدس در ترکیه در قرن 19 میلادی و با رویاهای راهبه آلمانی‌تباری به نام کاترین امریش کشف شد. برخی از کارشناسان کاتولیک و مردم محلی معتقدند این بنای تاریخی، محل زندگی و اقامت مریم مقدس در سال‌های پایانی عمرش بوده است. با وجود تحقیقات زیادی که درباره خانه مریم مقدس انجام گرفته، هنوز سند تاریخی معتبری وجود ندارد تا اثبات کند زمان ورود مریم مقدس به این خانه کی بوده یا حضرت مریم چه مدت در آن زندگی ‌کرده است.

تصویری از خانه مریم مقدس

تصویری از خانه مریم مقدس

تاریخچه خانه مریم مقدس کوش آداسی

خانه مریم مقدس کوش آداسی داستان پرفرازونشیبی دارد که از بیماری راهبه‌ای کاتولیک به نام کاترین امریش شروع می‌شود. کاترین امریش دوران طولانی در بستر بیماری بود و در این زمان، اطرافیانش را با تعریف رویاهایش شگفت‌زده می‌کرد. جریان از این قرار بود که کاترین در رویاهایش، مریم مقدس و فرزندش عیسی مسیح را دیده بود که از جزئیات زندگی‌شان برای او می‌گفتند. در رویاهای کاترین، از زندگی حضرت مسیح، مادرش، اتفاقاتی که برایشان افتاده و اینکه به کدام شهرها رفته‌اند هم تعریف شده بود. کاترین امریش، قصه خواب‌هایش را برای کسانی که به عیادت او می‌آمدند، شرح می‌داد.

یکی از این ملاقات‌کننده‌ها، آقای کلمنس برنتانو بود که برای ثبت رویاهای امریش، پنج سالی در شهر محل زندگی این راهبه یعنی دولمن ماند تا به دیدار او برود. آقای برنتانو هر روز به ملاقات کاترین می‌رفت تا از رویاهایی که او دیده است، یادداشت بردارد. نتیجه این رفت‌وآمدها و خاطره‌نویسی‌ها، کتابی به نویسندگی برنتانو بود که پس از مرگ امریش در سال 1852 در شهر مونیخ آلمان به چاپ رسید.

پس از مرگ برنتانو هم محققان، یادداشت‌هایی از او را در گوشه‌وکنار خانه‌اش پیدا کردند که حرف‌های تازه‌تری از رویاهای امریش آشکار می‌کرد. آن‌ها این یاداشت‌ها را جمع‌آوری و در قالب جلد دوم کتاب خاطرات امریش منتشر کردند. کارشناسان پس از مطالعه این دو جلد کتاب، لازم دیدند تا برای تحقیقات بیشتر کتاب را به دست پاپ در واتیکان برسانند. آن‌ها امیدوار بودند نوشته‌های این کتاب به پیداشدن خانه مریم مقدس کمک کند و برگ‌های دیگری از تاریخ زندگی حضرت مسیح و مادرش روشن شود.

در نهایت، در جریان جست‌وجوی کارشناسان برای یافتن خانه مریم مقدس، کشیش فرانسوی به نام ابه ژولین گویه، ساختمانی را روی کوه مشرف به دریای اژه کشف کرد. این کشیش فرانسوی بنا به تحقیقات و مطالعاتش از کتاب خاطرات امریش، باور داشت که این ساختمان بیشترین شباهت را به توصیفات راهبه امریش دارد. به باور کارشناسان این ساختمان که در نزدیکی ویرانه‌های شهر باستانی افسوس ترکیه قرار دارد، همان خانه مریم مقدس است که در سال‌های آخر زندگی‌اش در این مکان به زندگی و عبادت می‌پرداخته است.

معماری خانه مریم مقدس کوش آداسی

از نظر باستان‌شناسان قدمت خانه مریم مقدس به چندهزار سال قبل برمی‌گردد. این ساختمان در زمان کشف فقط چند تخته‌سنگ بزرگ از بنایی ویران بود؛ اما حالا به سبک معماری رومی بازسازی شده و چشمه‌ها و باغ‌های اطراف آن دوباره طراحی شده‌اند تا میزبان بازدیدکنندگان باشد. نمای خانه مریم مقدس به این دلیل تمام‌سنگی است که به معماری خانه‌ها در قرن چهارم شباهت داشته باشد.

با ورود به کلیسای مریم مقدس کوش آداسی ابتدا یک اتاق بزرگ می‌بینید که در قسمت محراب آن مجسمه‌ای از مریم مقدس قرار گرفته است. مردم در محراب این کلیسا شمع روشن می‌کنند و نماز می‌خوانند. در قسمت راست بنای سنگی، یک اتاق کوچک‌تر هم هست که به گفته کارشناسان احتمالا محل استراحت و اتاق شخصی حضرت مریم بوده است. 

تصویری از مجسمه مریم مقدس

تصویری از مجسمه مریم مقدس

باورها و عقاید مردم درباره خانه مریم مقدس

در مسیر رسیدن به خانه مریم مقدس در کوش آداسی به یک چشمه بر می‌خورید که برای غسل تعمید استفاده می‌شود. مسیحیان برای ورود به کلیسا باید از آب این چشمه عبور کنند یا دست‌ و روی خود را در این آب بشویند. مردم محلی معتقدند اولین جامعه مسیحیان در این منطقه زندگی می‌کردند. چشمه مریم هم چشمه دیگری است که بخشی از آب آن داخل کلیسا و بخشی از آن هم در محوطه بیرون کلیسا جریان دارد. مسیحیان باور دارند که آب این چشمه شفابخش است؛ بنابراین همراه خود مقداری از این آب را می‌برند تا از آن برای برکت و سلامت استفاده کنند.

دیوار آرزوها هم از بخش‌های خانه مریم مقدس محسوب می‌شود که در محوطه بیرونی آن واقع شده است. این دیوار را با گیاهان و گل‌های معطر و ریز و درشت تزئین کرده‌اند. زیارت‌کننده‌ها هم با بستن پارچه به دیوار یا نوشتن آرزوهایشان روی کاغذ و گذاشتن آن بین آجرهای دیوار، امیدوارند به خواسته‌هایشان برسند. 

با همه این‌ها هنوز پاپ‌های واتیکان، گزارشات و تحقیقات درباره خانه مریم مقدس در کوش آداسی را تائید نکرده‌اند؛ زیرا از نظر آن‌ها هیچ سند تاریخی برای اثبات این گزارشات وجود ندارد. با وجود این، بازدید پاپ لئو سیزدهم در سال 1896 و پاپ پیوس دوازدهم در سال 1951 و بعدها بازدید پاپ جان بیست و سوم، اهمیت این بنا را نزد مسیحیان افزایش داده است.

بنای خانه مریم مقدس در ترکیه هم‌اکنون برای جامعه مسیحیت و حتی مسلمانان از احترام زیادی برخوردار است. مسیحیان در این مکان، مراسم مذهبی آئین مسیحیت را برگزار می‌کنند و بزرگ‌ترین مراسم عشای ربانی همه‌ساله در 15 اوت در این کلیسای مقدس اجرا می‌شود. نکته جالب توجه این است که برای بازدید از خانه مریم مقدس لازم نیست درگیر آب و هوای کوش آداسی باشید. در هر فصلی سفر کنید، امکان بازدید از این جاذبه مهم گردشگری را خواهید داشت.

عکس خانه مریم مقدس

عکسی از خانه مریم مقدس در کوش آداسی

هزینه و زمان بازدید از خانه مریم مقدس کوش آداسی

برای بازدید از خانه مریم مقدس کوش آداسی، مبلغ 15 لیر تعیین شده است؛ اما اگر بخواهید در کنار بازدید از امکاناتی مثل پارکینگ یا ورود خودروی شخصی به داخل کلیسا هم استفاده کنید، قیمت تغییر خواهد کرد. با این حال، خیال‌تان راحت باشد که هر چقدر هم مجبور باشید برای بازدید از این مکان هزینه کنید، تغییر زیادی در هزینه سفر به کوش آداسی ایجاد نخواهد کرد. زمان لازم برای بازدید از خانه مریم مقدس حدود 2 ساعت است.

در این زمان می‌توانید گردش کاملی در بخش‌های مختلف کلیسا و محیط بیرونی آن داشته باشید. ساعت بازدید از خانه مریم مقدس در روزهای گرم سال مانند بهار و تابستان از ساعت 8 صبح شروع می‌شود و تا 18 عصر ادامه دارد؛ اما در روزهای سرد سال بازدید از این کلیسا فقط تا ساعت 17 امکان‌پذیر است.

آدرس و نحوه دسترسی به خانه مریم مقدس از کوش آداسی

همانطور که گفتیم خانه مریم مقدس در نزدیکی کوه بلبل قرار دارد؛ به همین خاطر مسیر مستقیمی برای دسترسی به این مکان وجود ندارد که بتوانید با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو یا اتوبوس به سمت آن راهی شوید. در نهایت برای بازدید از خانه مریم مقدس بروید باید از تاکسی‌های شهری، خودرو شخصی یا ون‌های متعلق به تورهای گردشگری استفاده کنید. البته، در نظر داشته باشید که اگر گردشگر تور کوش آداسی باشید، وظیفه جابه‌جایی و گردش در این منطقه بر عهده آژانس ارائه‌دهنده تور خواهد بود.

2 دروازه اصلی در شهر افسوس وجود دارد که شما را به کلیسای مریم مقدس می‌رساند. فاصله دروازه شمالی افسوس تا خانه مریم مقدس 7 کیلومتر و فاصله دروازه جنوبی افسوس تا کلیسا 5.5 کیلومتر است. بعضی از گردشگران به دلیل باور عمیقی که به این مکان مقدس دارند، از شهر افسوس تا خانه مریم مقدس را پیاده‌ می‌روند. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید با این گروه‌ها همراه شوید و باهم به بازدید از کلیسای مریم مقدس بروید.

 جاذبه های دیدنی اطراف خانه مریم مقدس

با آنکه خانه مریم مقدس خود از جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی به حساب می‌آید، اطراف این منطقه نیز خالی از جاهای دیدنی نیست. در ادامه چند جاذبه را که اطراف خانه مریم مقدس کوش آداسی هستند معرفی و فاصله آنها را از اقامتگاه مریم مشخص می‌کنیم:

۱- گالری هنرهای سرامیکی: ۵ دقیقه

۲- پارک مریم مقدس: ۷دقیقه با خودرو

۳- استخر تعمید باستانی: ۷ دقیقه با خودرو

۴- آب مقدس و دیوار آرزوی مریم مقدس: ۸ دقیقه با خودرو 

اگر شما هم اعتقادات مذهبی دارید و معتقدید آب مقدس شفابخش است، می‌توانید کمی از آن را به عنوان سوغات کوش آداسی با خود  به ایران بیاورید.

بازدید از خانه مریم مقدس کوش آداسی با تور

خانه مریم مقدس تجربه‌ای آرام‌بخش و معنوی از بازدید کلیسایی قدیمی در کشور ترکیه است. اگر شما هم دوست دارید با مکان‌های مذهبی مسیحیان و مراسم معنوی آن‌ها آشنا شوید، سفر به کوش آداسی و زیارت خانه حضرت مریم فرصت خوبی است تا حس‌وحالی خوب و تازه از آشنایی با فرهنگ مسیحیت پیدا کنید. حتی می‌توانید با خرید تور کوش آداسی نوروز 1403 تجربه‌ای جذاب و متفاوت از تعطیلات نوروز برای خودتان رقم بزنید. امیدواریم خاطرات شما در بازدید از خانه حضرت مریم در کوش آداسی برایتان ماندگار شوند. اگر قبلا از این جاذبه زیبا دیدن کرده‌اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

۱- خانه مریم مقدس کوش آداسی در ترکیه کجا واقع شده است؟

خانه مریم مقدس کوش آداسی در شهر باستانی افسوس که از جاذبه‌های کوش‌ آداسی است، قرار دارد.

۲- چرا خانه مریم مقدس کوش آداسی تبدیل به زیارتگاه شده است؟

این خانه مکانی مقدس برای مسیحیان و مسلمانان شناخته می‌شود؛ زیرا به باورهای دینی مرتبط با مریم مقدس، مادر عیسی مسیح، مرتبط است. این مکان برای زیارت و عبادت بسیاری از مردم مذهبی و گردشگران مورد توجه قرار می‌گیرد.