شاخ طلایی استانبول The Golden Horn in Istanbul

جاذبه های گردشگری 22 آذر ، 1397 5 دقیقه

شاخ طلایی استانبول، که از جاذبه های گردشگری استانبول و ترکیه است؛ در قسمت اروپایی استانبول واقع است و توسط دو جریان کوچک تغذیه می شود. این یک بندر طبیعی است که در گذشته کشتی ناوگان تجاری روم شرقی و عثمانیها لنگر انداخته بودند است. نام آن به دلیل رنگ آب دریا در هنگام غروب خورشید است که بارنگ طلایی و انعکاس آن در آب می درخشد. امروزه، پارک ها و جاذبه های باستانی زیادی در اطراف آن احاطه شده است. 

شاخ طلایی استانبول The Golden Horn in Istanbul

در طول دوره عثمانی، مهاجران یهودی زیادی از اسپانیا در آنجا ساکن شدند. تلفیق ارامنه، یونانی، کولی و ترک ها در امتداد ساحل آن منعکس کننده شکل رنگارنگی از شهر است. 
لئوناردو داوینچی در ابتدای قرن شانزدهم میلادی، بر روی شاخ طلایی یک پل ساخت.
در نیمه اول قرن هجدهم، شاخ طلایی به خاطر باغهای لاله اش مشهور بود که در آن مردم از تماشای عاشقانه ی غروب آفتاب از درون قایق های خود لذت می برند. بعدها در سال 1880، کارخانه سیگار ساخته شد و پس از آن کارخانجات دیگر یکی پس از دیگری؛ و به این ترتیب شاخ طلایی به شکل صنعتی در آمد . 


شاخ طلایی استانبول The Golden Horn in Istanbul

با انفجار جمعیت در دهه 1950 و قوانین بی اساس ساختمانی، شاخ طلایی تبدیل به ذخیره سازی زشت فاضلاب شهری و ضایعات صنعتی با بوی وحشتناک شد. اما در دهه 1980، پاکسازی شهری آغاز شد، این کارخانه ها را پاکسازی و ساخت سیستم های فاضلاب مناسب در اطراف شاخ طلایی و ایجاد پارک ها و زمین های بازی سرسبز از این آلودگی ها کاست . 

شاخ طلایی استانبول The Golden Horn in Istanbul

در "فنر" و "بالات" که از محله های قدیمی شاخ طلایی اند، خانه های چوبی قدیمی سنتی، کلیساهای بیزانس و چند خانواده ی قدیمی که متعلق به اولین جامعه ی یهودی بودند در اینجا مستقر شدند. Patriarchy ارتدوکس نیز در اینجا اقامت دارد.
قبل از قرن نوزدهم هیچ پلی وجود نداشت. اولین پل گالاتا که امروزه کاراکوی را به امینونو متصل می کند، در سال 1836 ساخته شده است، این خلیج در سال 1845 بازسازی شد و بازسازی های بعدی در سالهای 1912 و 1993 انجام شد.
برای مشاهده ی تور استانبول کلیک کنید .