شهر افسوس کجاست؟

جاذبه های گردشگری 28 شهریور ، 1402 5 دقیقه

آیا می‌دانستید یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای تاریخی دنیا که از دوره یونان باستان به جا مانده، در بخش غربی کشور ترکیه واقع شده است؟ شهر افسوس یا افه سوس (Ephesus)، درآسیای صغیر و در نزدیکی دو شهر توریستی کوش آداسی و ازمیر، از توریستی‌ترین مناطق ترکیه به شمار می‌رود که سالانه پذیرای گردشگران متعددی از سراسر دنیا است. پیشنهاد می‌دهیم در سفر به ازمیر یا کوش آداسی، حتما از این منطقه تماشایی و شگفت‌انگیز نیز بازدید کنید. برای آشنایی بیشتر با شهر تاریخی افسوس، جاذبه‌های گردشگری و نحوه بازدید از آن، مطالعه مقاله پیش‌رو را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

تاریخچه شهر افسوس؛ شهری باستانی در آسیای صغیر

قدمت شهر افسوس به دوران نوسنگی برمی‌گردد و ساکنان اولیه آن کارانیان و لیدیان بوده‌اند. این شهر از قرن یازدهم قبل از میلاد با اقامت یونانی‌ها به یک منطقه هِلِنی تبدیل شد و به دلیل موقعیت مناسبی که داشت، مورد توجه بازرگانان قرار گرفت. در قرن اول و دوم پس از میلاد، افسوس تحت سلطه امپراتوری روم درآمد و به عنوان پایتخت آسیایی آن‌ها شناخته شد. این شهر روزبه‌روز در حال پیشرفت بود و از مهم‌ترین شهرهای آسیای صغیر به شمار می‌رفت.

افسوس به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا، راه اصلی ارتباطی بین شرق و غرب بود و مکانی مناسب برای تجارت محسوب می‌شد. شواهد نشان می‌دهد که اغلب مردمان این شهر تحصیل‌کرده و متمول بوده‌اند. با حمله قوم گوت، از قبیله‌های ژرمنی شرقی، بخش‌هایی از معبد آرتمیس ویران شد. زلزله‌های قرن ششم و هفتم نیز خرابی‌های بسیاری به بار آورد؛ اما در دوره فرمانروایی سلجوک‌ها، این شهر بار دیگر روند روبه‌رشد خود را آغاز کرد تا اینکه تحت کنترل امپراتوری عثمانی قرار گرفت. سرانجام شهر افسوس در قرن پانزدهم به یک متروکه تبدیل شد و اکنون فقط خرابه‌هایی از آن باقی مانده است.

شهر افسوس

تصویری از شهر افسوس ترکیه

آدرس و نحوه دسترسی به شهر باستانی افسوس

شهر باستانی افسوس در 18 کیلومتری شمال شرقی کوش آداسی، 3 کیلومتری جنوب شهر سلجوک در مدیترانه شرقی و 80 کیلومتری ازمیر قرار گرفته است. در سفر به دو شهر توریستی کوش آداسی و ازمیر می‌توانید از مجموعه باستانی افسوس هم دیدن کنید. اغلب مجموعه‌های گردشگری نیز با دریافت هزینه‌ای اندک، تور افسوس را برگزار می‌کنند.

دیدنی های شهر افسوس

افسوس دو ورودی دارد که اغلب گردشگران از ورودی جنوبی آن وارد می‌شوند؛ حتی پارکینگ بزرگی در نزدیکی این ورودی قرار گرفته که تورهای گردشگری در آنجا توقف می‌کنند. در ادامه تعدادی از جاذبه‌های گردشگری شهر افسوس را که موجب محبوبیت این مجموعه شده‌اند، به شما معرفی می‌کنیم:

  • کلیسای مریم مقدس: خانه مریم مقدس بنایی با ارتفاع 260 متر است که پیش از رسمی شدن دین مسیحیت در روم، مرکز آموزشی و فرهنگی بود. اما بعدها به عبادت‌گاه تبدیل شد.
  • کلیسای سنت جان: این کلیسا در نزدیکی افسوس قرار گرفته و پیشینه آن به قرن ششم میلادی برمی‌گردد.
  • معبد آرتمیس: از مهم‌ترین جاهای دیدنی کوش آداسی در افسوس که بیرون از دیوارهای شهر قرار گرفته و از عجایت هفتگانه جهان به شمار می‌رود. این بنا که 550 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده، پس از زلزله و آتش‌سوزی به شکل ویرانه درآمده است.
  • معبد هادریان: این بنا، یادبود هادریانوس، یکی از مشهورترین امپراتورهای روم است که ستون‌ها و طاق‌های بسیار زیبا و باشکوهی دارد.
  • معبد سباستوی: معبد دومیتیان یا سباستوی، از بزرگ‌ترین معابد افسوس بوده که اکنون بقایای کمی از آن باقی مانده است.
  • آمفی تئاتر بزرگ افسوس: این آمفی‌تئاتر با ظرفیت 25 هزار نفر، بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر در زمان خود بوده است. مبارزه گلادیاتورها، گردهمایی‌های سیاسی و مذهبی و نمایش‌های درام در این مجموعه اجرا می‌شدند.
  • آمفی تئاتر اوديون افسوس: قدمت این آمفی‌تئاتر سرپوشیده معماری به 150 سال بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد. اودیون به بزرگی آمفی تئاتر اصلی افسوس نیست؛ اما معماری خارق‌العاده‌ای دارد.
  • کتابخانه سلسوس: بزرگ‌ترین کتابخانه دوران باستان و محل ذخیره بیش از دوازده هزار کتیبه، که در سال 117 بعد از میلاد به افتخار سناتور روم ساخته شد.
  • جاده ماربل: این جاده در قرن اول میلادی ساخته شده و اطراف آن پر از نمادها و بناهای تاریخی است.

ساختمان‌های تراس‌دار و نقاشی‌های زیبای روی آن‌ها نیز از از جاذبه‌های افسوس به شمار می‌روند. هر گوشه از این مکان تاریخی، مملو از بناهای کهن و تماشایی است. اگر شما هم جزء گردشگرانی هستید که برای انتخاب بین کوش آداسی یا آنتالیا دچار تردیدند، باید بدانید که کوش آداسی به همین بناهای تاریخی و آثار باستانی خود مشهور است.

کتابخانه سلسوس شهر افسوس

تصویری از بقایای کتابخانه سلسوس در شهر افسوس

بهترین زمان سفر به شهر افسوس کوش آداسی

همان‌طور که گفتیم، شهر باستانی افسوس از شاخص‌ترین آثار به جا مانده از تمدن یونان باستان در مدیترانه شرقی است که در نزدیکی ازمیر و کوش آداسی قرار دارد. بنابراین برای اطلاع از بهترین فصل سفر به افسوس، باید آب و هوای کوش آداسی و ازمیر را بررسی کنید.

اغلب گردشگران برای سفر به کوش آداسی، فصل بهار و تابستان را انتخاب می‌کنند تا علاوه بر تماشای آثار تاریخی و شهر باستانی افسوس، از تفریح‌های آبی و ساحلی آن نیز لذت ببرند. درنتیجه بهترین زمان سفر به افسوس، فصول گرم و معتدل سال است. البته این مجموعه در اوایل پاییز هم بازدیدکنندگان زیادی دارد؛ هرچند صبح زود و عصرهای آن، خلوت‌تر از سایر زمان‌ها است. اگر به دنبال سفری اقتصادی هستید، ما فصل زمستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این فصل شرایط جوی نسبتا نامساعد بوده و قیمت بلیط هواپیما، هتل و تورهای مسافرتی کاهش پیدا می‌کند.

تماشای شهر باستانی افسوس در تور کوش آداسی

تماشای آثار تاریخی دوران باستان برای بسیاری از افراد جذاب و دوست‌داشتنی است. اگر شما هم جزء این دسته افراد هستید، حتما به بازدید از شهر افسوس علاقمندید. در این مقاله، درباره این شهر رویایی صحبت کردیم و از تاریخچه و مسیر دسترسی به آن گفتیم. برای سفر به افسوس، پیشنهاد می‌کنیم با تور کوش آداسی همراه شوید. در این صورت می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی این جزیره مانند سواحل زیبای آن نیز لذت ببرید. اما اگر قبلا به کوش آداسی سفر کرده و از شهر باستانی افسوس دیدن کرده‌اید، لطفا از حس‌وحال خودتان برایمان بنویسید. ما و خوانندگان این مقاله، مشتاق خواندن دیده‌ها و شنیده‌های شماییم.

سوالات متداول:

1. شهر باستانی افسوس کجاست؟

افه سوس شهری تاریخی در جنوب دریای مدیترانه در ترکیه، نزدیک به کوش آداسی و ازمیر است.

2. چگونه می‌توانیم به افسوس برویم؟

برای بازدید از افه سوس باید ابتدا به کوش آداسی یا ازمیر بروید. اگر تجربه این سفر را ندارید، بهتر است با تور ازمیر یا کوش آداسی همراه شوید.