کاخ دولما باغچه استانبول

جاذبه های گردشگری 28 اسفند ، 1401 5 دقیقه

اگر می‌خواهید در سفر خود به شهر استانبول از بهترین جاهای دیدنی این شهر بازدید کنید، کاخ دلما باغچه را فراموش نکنید. شاید بپرسید چرا باید از این عمارت دیدن کنیم؟ این ساختمان تاریخی در قرن 19 و در دوران امپراتوری عثمانی (سلطان عبدالحمید) ساخته شد و اکنون نیز به عنوان یکی از دیدنی‌های شهر استانبول و حتی جز بهترین آثار تاریخی کشور ترکیه است. اگر می‌خواهید در مورد مسیرهای دسترسی به این کاخ، هزینه خرید بلیط، ساعات بازدید و معماری این بنا بیشتر بدانید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

تصویری از کاخ دولما باغچه استانبول

تاریخچه ساخت کاخ دلما باغچه

این قصر در دوران امپراتوری عثمانی به سبک‌های مختلف باروک، روکوکو و نئوکلاسیک ساخته شد. ساخت این بنا حدود 13 سال (1843 – 1856 میلادی) طول کشید. این قصر برای زندگی سلطان عثمانی بود و به عنوان یکی از بهترین ساختمان‌های آن دوران محسوب می‌شود که هم اکنون نیز چشم هر گردشگری را مسحور خود می‌کند. سلطان عثمانی این کاخ را با معماری سبک جدید ساخته بود تا شکل جدیدی به محل سکونت خود بدهد.

این بنا در منطقه بشیکتاش شهر استانبول قرار دارد و وقتی در آن قدم می‌گذارید می‌توانید ساعت‌های زیادی را صرف بازدید از قسمت‌های مختلف آن از جمله مسجد دلمه باغچه، برج ساعت، آب نما و مجسمه‌های زیبا کنید. مبلمان لوکس، چلچراغ‌های کریستالی، فرش‌های نفیس دست‌بافت و... که در این کاخ نگهداری می‌شود، همگی مربوط به قرن 19 هستند که حتی برخی از آن‌ها توسط ملکه ویکتوریای اول به امپراتوری عثمانی هدیه داده شده است که می توانید در تور لحظه آخری استانبول از آن دیدن کنید.

نمای دور از کاخ دولما باغچه استانبول

قصر دولما باغچه کجاست؟

این عمارت تاریخی در منطقه بشیکتاش شهر استانبول و در کرانه شرقی تنگه بسفر قرار دارد. وقتی به بخش اروپایی استانبول سفر می‌کنید، در بین بندر کاباتاش و بشیکتاش می‌توانید قصر دلما باغچه را نظاره کنید. فاصله این اثر تاریخی تا میدان تکسیم تنها 1.2 کیلومتر است که با تاکسی 7 دقیقه طول می‌کشد به آنجا برسید.

همچنین این ساختمان در 22.4 کیلومتری فرودگاه آتاتورک استانبول قرار دارد که با تاکسی 45 دقیقه طول می‌کشد به آنجا بروید. کاخ دلما باغچه در فاصله 56.3 کیلومتری فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول قرار دارد. همچنین این اثر تاریخی به تنگه بسفر نیز نزدیک است.

در نزدیکی این عمارت، کاخ توپکاپی سلطان سلیمان قرار دارد که در نقطه برخورد تنگه بسفر، گلدن هورن و دریای سیاه واقع شده است.

تصویری از داخل کاخ دولما باغچه استانبول

معنی دلما باغچه چیست؟

هر اسمی برای خودش معنایی دارد که این اثر تاریخی هم بی‌معنا نیست. در زبان ترکی دلما به معنای «پر» یا «پر شده» و باغچه هم به همان معنای باغ است. از آنجا که اطراف این قصر پر از باغ است، با همین اسم نامگذاری شده است. دلما باغچه در تنگه بسفر و در یک خلیج کوچک قرار دارد که در گذشته بندرگاه ناوگان دریایی عثمانی بود. در این قصر هم مراسمات سنتی دریانوردی و جشن فتح استانبول برگزار می‌شد.

قبل از اینکه دلما باغچه تاسیس شود، این محل به عنوان تفریحگاه مورد علاقه پادشاهان عثمانی بوده است و در آنجا باغ‌ها و آلاچیق‌های زیادی را تاسیس کرده بودند.

چگونه از تکسیم به کاخ دلمه باغچه برویم؟

برای رفتن به منطقه بشیکتاش و بازدید از این کاخ تاریخی می‌توانید از هر وسیله نقلیه‌ای استفاده کنید. تراموا یکی از بهترین وسایل حمل و نقل برای رفتن به منطقه بشیکتاش است که از کاخ دولما باغچه بازدید کنید. بیشتر گردشگران برای اقامت، هتل‌های اطراف منطقه سلطان احمد استانبول را انتخاب می‌کنند که از طریق تراموای باغجی لار – کاباتاش می‌توانید به سمت این کاخ حرکت کنید. البته باید ایستگاه آخر پیاده شوید و مسیر را با پیاده‌روی ادامه دهید تا به کاخ دلما برسید.

یکی دیگر از راه‌های رفتن به این کاخ، از طریق ایستگاه مترو دولما باغچه است. کاباتاش نزدیک‌ترین ایستگاه مترو نزدیک به این اثر تاریخی است. همچنین شما می‌توانید با تاکسی هم از این عمارت دیدن کنید. البته در نیمه‌های روز خیابان پرترافیک می‌شود و ممکن است ساعات زیادی در شلوغی شهر بمانید.

ایستگاه اتوبوس هم در نزدیکی این کاخ وجود دارد که با 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به سمت کاخ بروید. ایستگاه اتوبوس «بشیکتاش استادیومو» در خیابان کدیرگالار قرار دارد که می‌توانید با سوار شدن در اتوبوس به سمت کاخ حرکت کنید.

تصویری از راهروهای کاخ دولما باغچه استانبول

معماری کاخ دولما باغچه

سبک معماری این عمارت باشکوه و چشم نواز است. به طوری که ساعت‌ها باید به تماشای قسمت‌های مختلف کاخ بنشینید. از آنجا که در گذشته استانبول پایتخت پادشاهان عثمانی بوده است، این کاخ یک میراث فرهنگی محسوب می‌شود. این کاخ در سه طبقه تاسیس شده است دارای 285 اتاق، 44 سانت، 68 سرویس بهداشتی و 6 حمام ترکی است. زندگی کردن همه خدمتکاران و نگهبانان امپراتور در کاخ به اتاق‌های زیادی نیاز داشت و به همین دلیل بزرگ ساخته شده است.

به طور کلی قصر از سه قسمت خانوادگی، بیرونی و درونی تشکیل شده است. یکی از قسمت‌های مهم آن آشپزخانه است که دو مطبخ در کاخ وجود دارد.

این بنا در زمینی با مساحت 45 هزار متر مربع ساخته شده است که فقط 110 هزار متر آن به کاخ اختصاص دارد. معماری کاخ به سبک اروپایی (نئوکلاسیک و روکوکو) است و بخش‌های زیادی از آن با طلا و کریستال تزئین شده است. در ورودی‌های قصر دو حیاط به آن متصل است و از سه بخش آپارتمان‌های اداری، حرم سرا و سرسرای تشریفات تشکیل شده است.

وقتی از دور به نمای کاخ دلما باغچه نگاه می‌کنید، دیوارهای آجری و سنگی به چشم می‌خورد. در داخل کاخ نیز کف چوبی و گچ‌بری‌های دلنواز روح هر بیننده‌ای را جلا می‌دهد.

بخش‌های مختلف کاخ دولما باغچه استانبول

همانطور که گفتیم این کاخ از سه بخش اصلی تشکیل شده است. البته بناهای دیگری هم در فضای بیرونی کاه به چشم می‌خورد که از جمله باید به مسجد دلما باغچه و برج ساعت اشاره کنیم. بخش‌های دیگر این عمارت تاریخی و زیبا در استانبول عبارت است از:

بخش سلاملیک یا مابینی همایون

این بخش از یک سمت به خشکی و از سمت دیگر به تنگه بسفر مشرف شده است که وقتی وارد کاخ می‌شوید ابتدا باید از این قسمت بگذرید. در این قسمت امور دولتی مدیریت می‌شد و بانوان حق ورود نداشتند. بخش سلاملیک یکی از زیباترین قسمت‌های کاخ دلما باغچه است که در آن زرق و برق زیادی به چشم می‌خورد. فرش‌های دستباف، مبلمان لوکس، شومینه و چلچراغ‌ها از جمله وسایلی هستند که در این قسمت قرار گرفته‌اند.

سالن مدحال

این قسمت با ورود به کاخ آغاز می‌شود. در گذشته وقتی کسی وارد کاخ می‌شد، ابتدا باید در این سالن منتظر می‌ماند تا به او اجازه ورود و دیدار با مقامات شاه داده می‌شد. در دو سمت سالن مدحال میزهای مرصع‌کاری شده‌ای قرار گرفته است که روی آن تصاویری از سلطان عبدالحمید حکاکی شده است.

اتاق دبیرخانه

دبیرخانه کاخ با کاشی‌کاری تزئین شده است و در سمت راست کاخ و بعد از مدحل است. در اینجا مبلمان فرانسوی و گلدان‌های چینی لوکس قرار داده شده است. در یک سمت اتاق هم نقاشی‌هایی از هنرمندان معروف ایتالیایی به چشم می‌خورد.

حرمسرای کاخ دولما باغچه

اینجا بخش خصوصی شاه و خانواده اوست که با یک راهبروی باریک به سلاملیک متصل می‌شود. در اینجا هیچ مردی حق رفت و آمد نداشت و تحت نظارت گارد سلطنتی بود. هر کدام از همسران شاه برای خود سوئیت‌های مخصوص داشتند. اتاق‌هایی نیز برای تربیت فرزندان سلطان در نظر گرفته شده است که در اینجا قرار دارند.

در قسمت حرمسرای کاخ شما شاهد مبلمان لوکس، نقاشی‌های گران قیمت از هنرمندان مشهور اروپایی، فرش و گلیم دستباف و تابلوهای خطاطی هستند.

سالن سفرا

اینجا نیز بسیار زیبا و چشم نواز است و هر بیننده‌ای را ساعت‌ها به خود خیره می‌کند. در ساخت آن از باشکوه‌ترین تزئینات آن زمان استفاده شده است. از سالن سفر برای پذیرایی از مهمانان خارجی پادشاه عثمانی استفاده می‌شد.

اتاق سرخ

اینجا اتاقی به رنگ قرمز است که سقف آن به شکل گنبدی طراحی شده است درهایی از ورقه‌های طلا در آنجا دیده می‌شود. بیشتر تزئینات اتاق سرخ به رنگ قرمز است و به همین دلیل این نام برای آن انتخاب شده است.

راه پله کریستالی

اینجا جایی است که طبقه اول را به طبقه دوم متصل می‌کند و با چلچراغ‌های کریستالی تزئین شده است. در کنار راه‌پله نرده‌هایی از جنس کریستال به چشم می‌خورد که همگی از شهر باکارا فرانسه تهیه شده‌اند.

سالن زولوچین

وقتی به طبقه دوم بخش سلاملیک قدم می‌گذارید، وارد سالن زولوچین می‌شوید که پنجره‌های آن رو به باغ‌های پشتی کاخ است. در اینجا نمازخانه، شومینه کریستالی، چند سالن، اتاق مطالعه و حمام ترکی امپراتور عثمانی قرار دارد.

تالار آبی قصر

اینجا جایی است که پادشاه با مردم دیدار می‌کرد و بیشتر برای برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های خاص مذهبی کاربرد داشت. این تالار در مرکز حرم همایونی قرار دارد و با رنگ آبی و تزئینات زیبا مزین شده است. در چهار گوشه سقف تالار نیز ورقه‌های طلا با نقاشی‌های زیبا به چشم می‌خورد.

تالار صورتی

در اینجا از تزئیناتی استفاده شده است که اغلب به رنگ صورتی هستند. فرش‌های دستباف، تابلوهایی از هنرمندان بزرگ و مبلمان لوکس نیز برای تالار صورتی استفاده شده است.

کتابخانه

کتابخانه کاخ دلما باغچه مرکز توجه سلطان بوده و در اینجا کتاب‌هایی از زمان عثمانی، آتاتور و اینانلو جمع آوری شده است. البته در کنار اینکه مرکز مطالعه بود، برای ملاقات‌های رسمی نیز از اینجا استفاده شده است.

تالار تشریفات

مجلل‌ترین و بلندترین قسمت کاخ دولما باغچه که بین حرم و سلامیک قرار دارد، تالار تشریف است که به شکل مربع 36 متری ساخته شده است. در اینجا نیز از چلچراغ‌های کریستالی، تابلوهای نقاشی و فرش‌های دستباف استفاده شده است. در اینجا مراسمات مذهبی و دولتی برگزار می‌شد.

در این تالار می‌توانید پنجره‌هایی با طرح مشبک را مشاده کنید که در گذشته بانوان کاخ از این طریق قسمت سلاملیک را مشاهده می‌کردند.

محوطه خارجی کاخ

در اطراف قصر باغ‌های زیادی وجود دارد که بر زیبایی آن افزوده است. البته چند ساختمان دیگر هم در اطراف کاخ دیده می‌شود که شامل کاخ ولیعهد، اقامتگاه رئیس خواجه‌ها، آشپزخانه کاخ، مرغدانی، گلخانه، آسیاب، خوابگاه نوکران و نگهبانان و... است. در اطراف همه این ساختمان‌ها باغ‌هایی با درختان زیبا و فضای سبز به چشم می‌خورد. یک باغ خصوصی نیز برای زنان در کنار حرمسرا وجود داشت. یک فواره زیبا و چند مجسمه قو هم در بخش ورودی قصر است.

برج ساعت

برج ساعت درست در مقابل کاخ دلما باغچه قرار دارد. این برج 27 متر ارتفاع دارد و توسط سلطان عبدالحمید دوم ساخته شده است. سبک معماری آن نئوباروک و اروپایی است.

نمایی زیبا از کاخ دولما باغچه استانبول

مسجد دلما باغچه

مسجد دلما باغچه هم از دیگر قسمت‌هایی است که در کنار کاخ قرار دارد و به سبک معماری باروک ساخته شده است. این بنا شباهت زیادی به کاخ دارد و از همین رو وقتی به آن نگاه کنید، کمتر متوجه کاربرد آن به عنوان نمازخانه و مسجد می‌شوید. مسجد دلما باغچه دو طبقه ساخته شده است و چهار گوشه و دو مناره و یک گنبد دارد. برای ساخت محراب و منبر آن از سنگ سماق استفاده شده است.

کلام آخر

قصر دلما باغچه که در منطقه کاباتاش قرار دارد، با ایستگاه تراموای کاباتاش تنها 5 دقیقه فاصله دارد. هزینه ورودی کاخ دولما باغچه 60 لیر به ازاء هر نفر است که می‌توانید از کاخ اصلی، موزه نقاشی و حرامسرا بازدید کنید. در زمان بازدید یک راهنمای انگلیسی زبان نیز تمامی قسمت‌های کاخ را برایتان معرفی می‌کند. این کاخ که در مجاورت تنگه بسفر قرار دارد، یکی از زیبایی‌های ترکیه است که حتما باید در سفر خود به استانبول از آن دیدن کنید. امیدواریم آنچه گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد. تجربیات خود را از بازدید این کاخ با ما درمیان بگذارید. همچنین شما می توانید برای تهیه پکیج های تور به مقاصد مختلف با آژانس هواپیمایی برسام سیر تماس بگیرید.