تئاتر هیراپولیس پاموکاله

جاذبه های گردشگری 28 اسفند ، 1401 5 دقیقه

در کشور ترکیه می‌توان آثار باستانی متعددی را دید که هر کدام متعلق به دوره خاصی از تاریخ هستند. شهر باستانی هیراپولیس یکی از آثار باستانی کشور ترکیه به شمار می‌آید که در بخش جنوب غربی آناتولی واقع شده است. معماری این شهر باستانی به سبک معماری یونانی بوده و قدمت آن به سال 206 میلادی باز می‌گردد. در این مقاله قصد داریم گذری به هیراپولیس داشته باشیم، آداب و رسوم رومی‌های باستان را مرور کرده و اطلاعاتی جالب راجع به این شهر بازگو کنیم. اگر شما هم راجع به شهر و تئاتر هیراپولیس کنجکاو هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری از آن بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


تصویری از نمای دور تئاتر هیراپولیس پاموکاله

از هیراپولیس چه می‌دانید؟

این شهر باستانی زیبا در کشور ترکیه و در استان دنیزلی آن واقع شده و در فهرست آثار باستانی یونسکو نیز در سال 1988 به ثبت رسیده است. هنگامی که به سمت پاموکاله می‌روید، از این شهر باستانی عبور می‌کنید. در واقع هیراپولیس به نوعی دروازه ورودی شهر پاموکاله به شمار می‌آید. هیراپولیس به زبان فارسی به معنی شهر مقدس است، علت این نام‌گذاری حضور تعداد زیادی معابد و خدایان در شهر می‌باشد که در قدیم پرستش می‌شدند. تعدادی از این معابد شامل آپولون، کیبله، دیونیسوس هستند. هر کدام از معابد قدمتی بالای هزار سال دارند. علاوه بر معابد گوناگون در داخل این شهر آمفی تئاتر هیراپولیس نیز قرار دارد. ستون‌های مرمری بزرگ هم به زیبایی این شهر افزوده و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در مجموع می‌توان گفت این شهر باستانی جزو کم‌نظیرترین شهرهای باستانی در دنیا به حساب می‌آید.

مطابق آنچه در تاریخ آورده شده، شهر هیراپولیس در دوران پادشاهی برگاما احداث گشته است. در این منطقه چشمه‌های آب گرم شفابخشی نیز وجود داشته که آب گرم آن‌ها در استخرهای سفید رنگی از جنس سنگ تراورتن محبوس شده بود. از آب این چشمه‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد. موقعیت جغرافیایی این شهر نیز در گذشته بسیار مهم بوده زیرا هیراپولیس در مرکز راه‌های تجاری دنیا واقع شده است.

شهر هیراپولیس در ابتدا دین مسیحیت را به رسمیت نمی‌شناخت اما با گذر زمان همین شهر باعث گسترش دین مسیحیت شد. در واقع هیراپولیس با کشته شدن عزیز فیلیپوس که جزو حواری حضرت عیسی به شمار می‌آمد، به یک مرکز دین مسیحیت تبدیل گشت و به گسترش دین مسیحیت کمک زیادی کرد. شما می توانید در تور کوش کوش آداسی از این جاذبه تاریخی در تور ارزان کوش آداسی بازدید کنید.

نمایی از تئاتر هیراپولیس پاموکاله

خانه خدای مردگان در هیراپولیس

در شهر هیراپولیس می‌توانید آثار باستانی مختلفی مانند تئاتر هیراپولیس، معابد گوناگون، غار پولوتونیون و... بیابید. غارپولوتونیون یکی از عجایب این شهر می‌باشد. به اعتقاد رومیان باستان، این غار محل زندگی خدای مردگان یا همان پلوتون بوده است. در دهانه غار حضور گازی کشنده باعث مرگ پرندگانی می‌شد که در دهانه غار پرواز می‌کردند. به همین سبب، ورودی این غار با نام دروازه مرگ یا ورودی سرزمین مرگ نیز مشهور است. این غار در طی اکتشافات باستان‌شناسی در سال 2013 کشف شد.

تصویری از ستون‌های تئاتر هیراپولیس پاموکاله

راز دروازه مرگ هیراپولیس چه بود؟

در گذشته راز دروازه مرگ به شکل ناشناخته‌ای باقی مانده بود. بی‌سوادی عموم مردم در آن زمان و اعتقاد به خرافات، باعث شده بود تا بسیاری از جادوگران و کاهنان از این اتفاق سواستفاده کنند. افراد سودجو در گذشته برای به رخ کشیدن قدرت و اثبات جاودانگی از این غار استفاده می‌کردند. بسیاری از کاهنان با تعدادی پرنده و گاوهای گوناگون وارد این غار می‌شدند. در داخل غار حیوانات تلف شده اما کاهنان سالم و زنده از آن خارج می‌شدند. کاهنان با انجام این کار، سعی داشتند قدرت خود را به رخ کشیده و به مبارزه با مرگ بروند. این اتفاق سوال بزرگی را در ذهن افراد به وجود می‌آورد اما همگی این اتفاق را مربوط به قدرت خارق‌العاده کاهنان می‌دانستند، اما داستان واقعی چه بود؟

دانشمندان امروزه به این نکته دست یافته‌اند که در داخل غار هنگام صبح، مقدار زیادی دی اکسید کربن جمع می‌شود. سپس در طی روز این گاز در زمین فروکش کرده و غلظت آن در غار رو به کاهش می‌رود. همانطور که می‌دانید استشمام زیاد گاز دی اکسید کربن باعث مرگ و خفگی موجودات زنده می‌شود. به همین دلیل جانوران کوچک چون پرندگان به دلیل جثه ریزتر، به سرعت و به علت کمبود گاز کربن دی اکسید تلف می‌شدند. گاوهای بزرگ نیز در گذر زمان به همین علت می‌میردند. در این میان کاهنان معبد با بالا گرفتن سر خود وارد غار می‌شدند و سعی می‌کردند در داخل محوطه آن نفس نکشند، به همین علت زنده از آن خارج می‌شدند. بنابراین می‌توان فهمید که راز خاصی در کار نبوده و تمام حاشیه‌های ایجاد شده برای این مکان، حیله‌ای بیش نبوده است. امروزه به این نکته نیز پی برده‌اند که سرچشمه آب گرم این شهر، مربوط به این غار می‌باشد.


تصویری از بالن‌ها بر فراز آسمان

معبد آپولون کجاست؟

خانه خدای اصلی شهر که با نام آپولون شناخته می‌شود، در معبد آپولون می‌باشد. این معبد روی پولوتون ساخته شده و یکی از مهم‌ترین مناطقی است که هنگام بازدید از تئاتر هیراپولیس حتما باید به آن سر بزنید.

تئاتر باستانی هیراپولیس، مکانی زیبا و جذاب

آمفی تئاتر هیراپولیس یکی از جاذبه‌های دیگر این شهر باستانی است. این آمفی تئاتر در زمان هادریان بنا شد و از جمله بخش‌هایی از شهر هیراپولیس است که به خوبی بازسازی و نگهداری شده است. بنای آمفی تئاتر شامل دو طبقه بوده و گنجایش حضور حدود 10 هزار نفر را در گذشته داشته است. قسمتی از بنای تئاتر گویی به یک تپه تکیه داده است. قدمت این بنا به قرن دوم میلادی باز می‌گردد و نمونه زیبایی از ساختمان آمفی تئاتر در روم باستان است. اگر به قسمت روبروی جایگاه آمفی تئاتر هیراپولیس نگاه کنید، متوجه تزئینات و مجسمه‌های گوناگونی خواهید شد که در نوع خود بی‌نظیر هستند. تئاتر هیراپولیس تا ورودی شهر فاصله‌ای حدودا 15 دقیقه‌ای دارد. بنابراین اگر حوصله پیاده‌روی را ندارید، می‌توانید با کمک ماشین‌های اجاره‌ای از دروازه شهر تا محل تئاتر بروید.

این بنای عظیم حدود 19 متر ارتفاع دارد. جالب است بدانید ساخت این سازه حدود 150 سال طول کشیده است. بخش نشیمنگاه تئاتر هیراپولیس به هفت قسمت تقسیم شده که هر قسمت حدود 50 صندلی دارد. این بنا به موجب زلزله عظیمی که در قرن هفتم رخ داد، به شدت تخریب شد. با این وجود در سال‌های 2004 تا 2014 مورد بازسازی و تعمیرات قرار گرفت تا شکل امروزی خود را بگیرد.

اگر به قسمت میانی صحنه نمایش و جایگاه تماشاگران نگاه کنید، متوجه سدی بزرگ خواهید شد. در این سد بزرگ احتمالا مبارزات زیادی مابین گلادیاتورها یا حیوانات وحشی صورت می‌گرفته است.

تصویری از تئاتر هیراپولیس پاموکاله

قبل از هر چیز حمام کنید!

اهمیت نظافت در میان فرهنگ رومیان باستان، بسیار زیاد بوده است. این نکته را می‌توان از حمام‌هایی فهمید که قبل از ورودی شهر قرار گرفته‌اند. در قدیم مسافران می‌بایست قبل از ورود به هیراپولیس، ابتدا استحمام کرده و سپس به شهر وارد شوند. به همین دلیل در ورودی و خروجی شهر، حمام‌هایی بدین منظور اختصاص داده شده‌اند. البته بعدها بنای حمام‌ها به کلیسا تبدیل گشت. زلزله شدیدی که در هزاران سال پیش در این منطقه رخ داد، بسیاری از این حمام‌ها را از بین برد و ویرانه‌ای بیش باقی نگذاشت. این قسمت از شهر هم مانند بنای آمفی تئاتر هیراپولیس بازسازی شده است. امروزه به جای بنای حمام‌ها، موزه‌ای برای نشان دادن آثار باستانی این شهر بنا گشته است.

تئاتر هیراپولیس پاموکاله

زلزله چه بر سر هیراپولیس آورد؟

همانطور که در بالا گفتیم، هیراپولیس در گذر زمان زلزله‌های متعددی را تجربه کرده است. در واقع این شهر در یک کمربند زلزله خیز قرار داشته و به همین علت به طور مکرر زلزله‌های بزرگ را بر تن خود می‌دیده است. با این وجود شهر به طور مکرر بازسازی شده تا بنای تاریخی آن حفظ گردد. در طی وقوع این زلزله‌ها، در بخش مرکزی شهر حالت گودالی بزرگ شکل گرفت. ستون‌های بزرگ و مجسمه‌های شهر به خاطر تکانه‌های زلزله به داخل گودال افتادند. در گذر زمان این گودال با آب‌های گرم پر شد. بدین ترتیب امروزه یک استخر باستانی بسیار جذاب در هیراپولیس به وجود آمده است. در کنار تئاتر هیراپولیس، چشمه آب گرم و سایر جاذبه‌های این شهر، استخر باستانی هیراپولیس هم بسیار مورد توجه گردشگران است.

جالب است بدانید دمای آب استخر در سراسر طول سال ثابت بوده و حدودا 36 درجه سانتی‌گراد است. با شنا در استخر باستانی به هزاران سال پیش بازگشته و می‌توانید در زمان سفر کنید. افسانه‌های بسیاری هم درباره این استخر وجود دارد. بسیاری معتقدند کلئوپاترا که ملکه معروف مصر بود، عمر طولانی و زیبایی خود را مدیون شنا در این استخر باستانی است.

تصویری از مجسمه‌های تئاتر هیراپولیس پاموکاله

کلام آخر

دیدن آثار باستانی همواره برای افراد جذاب بوده و یادگاری از زندگی و فرهنگ گذشتگان می‌باشد. در این میان برخی آثار باستانی داستان جالب‌تری داشته و بناهای بسیار جذابی نیز از آن‌ها بر جای مانده است. شهر هیراپولیس یکی از شهرهای تاریخی در گذشته است که امروزه بسیار مورد توجه گردشگران می‌باشد. این شهر تاریخی در کشور ترکیه و در استان دنیزلی واقع شده است. چشمه آب گرم، بقایای آثار باستانی، مجسمه‌های زیبا، تئاتر هیراپولیس، دروازه مرگ، خانه خدایان و... از جمله بخش‌های متعدد این شهر باستانی هستند. در این مقاله سعی کردیم راجع به شهر هیراپولیس بیشتر صحبت کرده و اطلاعات مفیدی را به اشتراک گذاریم. با خواندن این مقاله می‌توانید با بخش‌های مختلف شهر هیراپولیس، فرهنگ و آداب و رسوم رومیان باستان و هم چنین تاریخچه این شهر آشنا شوید. شما می توانید برای رزرو تورهای گردشگری با قیمت مناسب با آژانس مسافرتی برسام سیر تماس بگیرید.