شهر باستانی پرین

جاذبه های گردشگری 28 اسفند ، 1401 5 دقیقه

شهر تاریخی پرین یا پرینه (Priene) در بندر کوش آداسی ترکیه قرار دارد و به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی در این کشور محسوب می‌شود. سالانه جمع زیادی از گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، طی سیاحت خود به بازدید از این شهر تاریخی می‌پردازند. اگرچه کوش آداسی یک شهر توریستی و محبوب برای مسافران خارجی است، اما پرینه به دلیل تاریخی بودن در بین این تفریحگاه‌ها برای دوستداران تاریخ و فرهنگ اهمیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید بیشتر با این شهر تاریخی آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

ستون‌های شهر باستانی پرین

شهر پرینه هلنیستیک کوش آداسی

قبل از هر چیز باید بگوییم وقتی برای بازدید از شهر تاریخی پرینه حاضر می‌شوید، دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید. به هر حال در این منطقه کوهستانی، لوکیشن‌هایی وجود دارد که می‌تواند شما را مجذوب خود کند. اگر به تاریخ و فرهنگ هم اهمیت زیادی می‌دهید، حتما بازدید شهر پرین را در برنامه سفر توریستی خود در تور کوش آداسی قرار دهید.

این مکان تاریخی در 40 کیلومتری مرکز شهر کوش آداسی قرار دارد و با تاکسی می‌توانید به اینجا بروید. پرینه در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و اگر اهل کوهنوردی هم باشید، قطعا از بازدید خود دوچندان لذت خواهید برد. در اینجا بقایای تاریخی می‌توانید با عظمت و زیبایی‌های فرهنگ و تمدن مردم ترک آشنا شوید.

در روزگاران قدیم شهر تاریخی پرینه یک بندر بود و مردم شهر از آنجا برای داد و ستد با سایر کشورها استفاده می‌کردند. طبق گفته مورخان، قدمت ساخت این شهر به بیش از 300 سال قبل از میلاد مربوط می‌شود. حتما می‌دانید همانند امروز که شهرهای بندری در تجارت نقش موثری دارند، در گذشته اهمیت بیشتری داشتند. البته تا زمانی که رودخانه مایندر آب داشت، پرین رونق داشت و رفت و آمد بازرگانان و تجار در آن زیاد بود. اما همین‌که رودخانه خشک شد، مردم از این شهر کوچ کردند و ابهت خود را از دست داد.

بندر باستانی پرین در کجای کوش آداسی قرار دارد؟

همانطور که گفتیم در 40 کیلومتری مرکز کوش آداسی، شهر تاریخی پرین واقع شده است. همچنین این اثر تاریخی حدود 70 کیلومتر از شهر آیدین فاصله دارد.

این شهر باستانی در جزیره کوش آداسی دارای یک آمفی تئاتر 6500 نفری است که می‌توانید در سفر خود از تمامی قسمت‌های آن دیدن کنید. در بالاترین نقطه شهر نیز معبد آتنا قرار دارد که به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی پرینه محسوب می‌شود.


نمایی از شهر باستانی پرین

وضعیت شهر پرین در دوران باستان

این شهر در زیر کوه مای‌کالا (Mykale) واقع شده است. این شهر که در گذشته بندری بوده است، در مسیر رودخانه بویوک مندرس قرار داشت. در گذشته‌های دور در این شهر هیاهوی زیادی برپا بود و مردم در کنار رودخانه‌های آن زندگی می‌کردند. برگزاری کنگره‌ها و جشنواره‌های متعدد از جمله سرگرمی‌های شهروندان پرین بود. اهمیت این شهر تا 45 سال قبل از میلاد به اوج خود رسیده بود و تقریبا می‌توان گفت یکی از شهرهایی که نسبت به میلتوس اهمیت زیادی برای رومیان داشت.

از آنجا که زمانی سرزمین ترکیه جزئی از کشور یونان محسوب می‌شد، ساختمان‌هایی که در این شهر بود، به سبک رومی ساخته شده بود. ساختمان‌های هلنیستی بخشی از این شهر به جا مانده از سرزمین باستانی است.

گذری در شهر پرینه

 حفاری‌های باستان شناسان برای بررسی بقایای باقی مانده از دورام رم باستان، از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. در همان ابتدا مجسمه‌های مرمری زیادی از بقایای این شهر بدست آمد و اکنون بسیاری از آن در موزه‌های کشور ترکیه نگهداری می‌شود.

وقتی وارد این شهر می‌شوید، باید از یک باجه بلیط بازدید را تهیه کنید. سپس وارد مسیر سنگفرش‌شده شهر تاریخی پرینه می‌شوید. در قسمت سمت راست شهر، پله‌های سنگی به حالت شیب‌دار به چشم می‌خورد که باید به این سمت حرکت کنید.

زمانی که شهر تاریخی پرینه پر زرق و برق بود، خیابان‌های آن به شکل زاویه قائم به یکدیگر می‌رسد و همین عامل آن را به یک شهر مرتب تبدیل کرده بود. جالب است بدانید در این شهر یک سیستم معماری توسط هنرمندی به نام «میلتوسی هیپوداموسی» برقرار بود. خیابان‌های آن اغلب با سنگ مرمری تزئین شده بود و برای اینکه مردم فصل زمستان بتوانند به راحتی روی زمین لغزنده راه بروند و لیز نخورند، روی سنگ‌های مرمری بریدگی‌هایی ایجاد شده بود که هنوز هم دیده می‌شوند.

بخش‌های مختلف شهر باستانی پرینه

در نزدیکی و در داخل این شهر آثار زیادی از دوران باستان به جا مانده است که عبارتند از:

معبد آتنا پولیاس

وقتی به قسمت بلندی شهر برسید، یک معبد ویران شده به نام «آتنا پولیاس» را مشاهده می‌کنید. این مکان مذهبی در قرن چهارم میلادی ساخته شده است.

جالب است بدانید این معبد توسط اسکندر مقدونی تاسیس شده است. در گذشته یک کتیبه هم در این معبد بود که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود. در قسمتی از این معبد 5 ستون سنگی را مشاهده می‌کنید که به راحتی از طریق آنها متوجه مذهبی بودن این مکان می‌شوید.

آمفی تئاتر پرین

اگرچه اکنون دیگر سالن سرپوشیده‌ای وجود ندارد و آنچه که در بازدید شما از این شهر دیده می‌شود، یک فضای کاملا باز با صندلی‌های سنگی است. ظرفیت این سالن 6500 نفر است و در گذشته در این قسمت از شهر تئاترها و مراسمات خاص برای مردم برگزار می‌شد. البته اکنون فقط ویرانه‌هایی از این آمفی تئاتر به جا مانده است.

آمفی تئاتر شهر پرین

کلیسای بیزانسی

این کلیسا در قرن پنجم در شهر باستانی پرینه تاسیس شد و ویرانه‌هایی از آن باقی مانده است. در نزدیکی این کلیسا یک حمام رومی به اندازه 45 متر قرار دارد و سپس تالار شهر با ظرفیت 640 نفر به چشم می‌خورد.

در قسمت غربی پرینه هم خانه‌های مردم شهر، یک کنیسه هلنیستی، ورزشگاه، استادیوم و آگورا دیده می‌شود.

معبد آپولو

یکی دیگر از مکان‌هایی که در نزدیکی شهر تاریخی پرینه کوش آداسی قرار دارد، معبد آپولو است که طبق روایت مردم محلی، توسط یک چوپان ساخته شد. این معبد در دیدیما قرار دارد و به عنوان یکی از مکان‌های مذهبی مردم یونان در گذشته بوده است.


بندر باستانی متلیوس

در نزدیکی این شهر تاریخی یک بندر دیگر نیز وجود دارد که به همان شهر کوش آداسی مربوط است. این شهر قدیمی خیلی بیشتر از پرینه باقی ماند و تا قرن 14 میلادی دوام آورد. در این شهر نیز یک سالن آمفی تئاتر وجود داشته که اکنون بقایای آن پابرجاست.

و در پایان...

شهر تاریخی پرینه در کوش آداسی ترکیه قرار دارد که اگر مسیر سفارتان به این جزیره خورد بهتر است از آن دیدن کنید. این منطقه تاریخ کهنی از قرن‌های گذشته میلادی در خود به ثبت رسانده است که تماشای آن شما را مسافر زمان خواهد کرد. شما می توانید برای تهیه تورهای گردشگری با قیمت مناسب به مقاصد مختلف، با آژانس مسافرتی برسام سیر تماس بگیرید.