اقلام ممنوعه در هواپیما را بشناسید

دانستنی های سفر 10 آذر ، 1401 5 دقیقه

وسایل و اقلام ممنوعه در هواپیما بر اساس داخلی یا خارجی بودن پرواز و همچنین ایرلاین مربوطه متفاوت بوده و عدم توجه به آن می تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این مساله، سوالات رایجی در این زمینه پرسیده میشود از قبیل بردن سشوار در هواپیما ممنوع است؟ آیا بردن برنج به هواپیما جایز است؟ بردن فلاسک در هواپیما و بردن شارژر و وسایل تیز و برنده، مواد غذایی، مواد مخدر و ویپ و انواع ساز و آلات موسیقی قوانین خاصی دارد یا خیر؟ به همین منظور در ادامه لیست کاملی از اشیای ممنوعه در هواپیما برای پروازهای داخلی و خارجی را معرفی خواهیم کرد.

موارد ممنوعه در هنگام سوار شدن به هواپیما

موارد ممنوعه در هنگام سوار شدن به هواپیما

وسایل ممنوعه در پرواز داخلی

با توجه به حساسیت بسیار زیاد شرایط پرواز، قوانین امنیتی و حفاظتی متعددی توسط ایرلاین های مختلف ارائه میشود که رعایت آنها الزامی است. این قوانین بر اساس کشور و شرکت های هواپیمایی متفاوت بوده و برخی از وسایل کاملا معمولی در پروازهای یک کشور، در نقطه دیگری از دنیا ممنوع و دارای مجازات سنگینی است. به عنوان مثال، در پروازهای داخلی ایران برخی قوانین و مقررات از سوی ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی ارائه شده است. بر اساس این قوانین حمل و همراه داشتن اقلام ممنوعه در هواپیما جرم محسوب می گردد. تنوع در اشیای ممنوع در پروازهای داخلی بسیار زیاد است و در ادامه گروه های مختلف آنها را معرفی می کنیم.

چاقو و اشیای تیز و برنده از مهم ترین اقلام ممنوعه در هواپیما

در حالت کلی همراه داشتن هر نوع وسیله که منجر به ایجاد رعب و وحشت در مسافران شده و جان آنها را به خطر بیندازد در پروازهای داخلی و خارجی ممنوع هستند. بر همین اساس چاقو در اندازه های مختلف یکی از اقلام ممنوعه در هواپیما محسوب میشود. علاوه بر چاقو، سایر اشیای تیز و برنده از قبیل کاتر و ناخن گیر و هرگونه تیغ فلزی در این لیست قرار میگیرند. دقت داشته باشید که سایز و اندازه و ابعاد و جنبه تزئینی داشتن این وسایل تغییری در وضعیت ممنوع بودن این اشیا نخواهد داشت و همگی در پرواز غیر مجاز هستند.

حمل ابزارآلات و لوازم یدکی تنها در کارگو پرواز

یکی از اشتباهاتی که اغلب افراد در پروازهای داخلی منجر میشوند، قرار دادن ابزار آلات و لوازم یدکی از جمله آچار و انبردست و حتی دریل برقی و مته و موارد مشابه در چمدان است. به دلایل امنیتی تمام ابزار آلات، لوازم یدکی از قبیل اره برقی و غیره باید در قسمت بار هواپیما قرار بگیرند. لذا بهتر است برای سرعت بخشیدن به فرآیند بازرسی قبل از پرواز این قبیل وسایل را به کارگو تحویل دهید و به داخل کابین نیاورید.

بردن سلاح گرم و سرد در هواپیما ممنوع!

تفاوتی ندارد که پرواز داخلی داشته باشید یا خارجی، در هر صورت حمل هرگونه سلاح گرم و سرد ممنوع می باشد. تنها در شرایطی می توان سلاح را همراه داشت که بدون تیر و فشنگ بوده و مجوزهای مربوطه را از سازمان های امنیتی و ایرلاین دریافت کرده باشید. دقت داشته باشید که تفنگ و هرگونه سلاح جنگی اسباب بازی نیز در لیست اقلام ممنوعه در هواپیما قرار دارند. چون این وسایل می توانند منجر به ایجاد رعب و وحشت در مسافران شوند.

حمل اسپری فلفل، گازهای اشک آور نیز در داخل کابین هواپیما ممنوع می باشد. البته وسایل دفاعی از قبیل پنجه بوکس و موارد مشابه را می توانید در داخل چمدان قرار داده و به بخش بار هواپیما تحویل دهید. دقت داشته باشید که اقلامی از قبیل بمب، ترقه، ایربگ، کیسه هوای اتومبیل، وسایل رادیواکتیو، مواد مشتعل، مواد سمی، دینامیت، مواد منفجره و باروت و کلر و موارد مشابه به طور کامل در هواپیما ممنوع می باشند. این اقلام حتی با مجوز در قسمت بار هواپیما نگهداری نخواهند شد.

بردن سشوار در هواپیما ممنوع است؟

یکی از سوالات رایج در زمینه اقلام ممنوعه در هواپیما، همراه داشتن سشوار است. قانون کلی که برای بردن سشوار در هواپیما از سوی ایرلاین ها ارائه شده است به شکل این وسایل بستگی دارد. به طوریکه سشوارهای شبیه به تفنگ را نباید به داخل کابین هواپیما وارد کنید و سایر مدل ها دارای ممنوعیت نخواهند بود.

بردن برنج به هواپیما مجاز است؟

در حالت کلی برای ورود مواد غذایی قوانین زیادی از سوی ایرلاین ها ارائه شده و به قابلیت فاسد شدن آنها در دما و فشار بالا بستگی دارد. اما برای بردن برنج به هواپیما اگر هنوز طبخ نشده باشد، تنها از نظر وزن محدودیت وجود دارد. همراه داشتن مقدار برنج خشک که برای تجارت نباشد، ممنوع نیست و تنها در صورت زیاد بودن وزن فرد باید اضافه بار پرداخت کند.

اقلام دارویی ممنوعه در هواپیما

از مهم ترین اقلام ممنوعه در پرواز می توان به انواع داروها اشاره کرد که در ایرلاین های مختلف قوانین کمی تفاوت دارند. در حالت کلی از مهم ترین داروهای ممنوع در پروازهای داخلی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • مورفین
  • کدئین
  • متادون
  • قرص کلرپرومازین
  • آمپول کلرپرومازین
  • قرص کلیدینیوم سی
  • کپسول دوکسپین
  • قرص کلونازپام
  • فنتانیل
  • قرص کلومیپرامین
  • استامینوفن کدئین
  • کپسول آمانتادین
  • قرص باکلوفن
  • قـرص استامینوفن کدئینه
  • قرص بی پریدن
  • قرص دکسترومتورفان
  • شربت دکسترومتورفان
  • آمفتامین ها
  • باربیتال ها
  • فلورازپام
  • قرص دیازپام
  • آمپول دیازپام
  • قرص دیفنوکسیلات
  • مپروبامات
  • پنتازوسین
  • میدازولام
  • اوربیافین
  • متیل‌فنیدیت
  • اتینامات
  • تمازپام
  • کلردیازپوکساید
  • آرتین تری هگزیفنیدیل
  • استازولام
  • اکزازپام
  • قرص آلپرازولام

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه همراه داشتن برخی از این داروها در طول پرواز برای افراد بیمار ممکن است حیاتی باشد، لازم است نسخه پزشک و مجوز حمل دارو را همراه داشته باشید. حتی همراه داشتن سرنگ نیز تنها در صورت صدور مجوز از سوی پزشک به داخل کابین امکان پذیر است.

دخانیات؛ مهم ترین اقلام ممنوعه در هواپیما

در تمام پروازهای داخلی و خارجی قوانین بسیار سختگیرانه ای در حمل و همراه داشتن دخانیات و مواد مخدر وضع شده است. در پروازهای داخلی انواع سیگار، تنباکو و سایر مواد مخدر در لیست اقلام ممنوعه در کابین هواپیما قرار میگیرند. البته هر مسافر می تواند حداکثر یک باکس حاوی 200 نخ سیگار را در چمدان بخش بار هواپیما قرار دهد. دقت داشته باشید که حمل و همراه داشتن کبریت و هرگونه فندک و سایر وسایل آتش زا به داخل کابین هواپیما ممنوع و غیر قانونی می باشد.

بردن مایعات و نوشیدنی در هواپیما

از دیگر مواردی که در لیست اقلام ممنوعه در کابین هواپیما قرار میگیرند، انواع مایعات با وزن بیشتر از 100 میلی لیتر است. هرگونه نوشیدنی غیر الکلی و عطر و ادکلن که وزن آنها کمتر از این مقدار بوده و در ظروف شفاف نگهداری میشوند را می توانید وارد کابین هواپیما کنید. اگر مقدار مایعات بیشتر از 100 میلی لیتر باشد، باید به قسمت بار هواپیما تحویل داده شود. حمل هرگونه مایعات الکلی حتی با کمترین وزن در پروازهای داخلی ممنوع بوده و جرم محسوب میشود.

قوانین بردن تجهیزات غواصی به کابین هواپیما

در حمل و همراه داشتن وسایل ورزشی در هواپیما محدودیت های زیادی وجود دارد و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد وسایل غواصی لازم است در حمل آنها دقت زیادی داشته باشید. تنها در صورتی می توان تجهیزات غواصی را در هواپیما همراه داشت که ابتدا بطری های هوای فشرده در آنها تخلیه شود. برای حمل مشعل غواصی نیز ابتدا باید باطری آنها را جدا کنید.

جلوگیری از ورود اقلام ممنوعه به هواپیما

جلوگیری از ورود اقلام ممنوعه به هواپیما

وسایل ورزشی جزو اقلام ممنوعه در هواپیما هستند؟

علاوه بر تجهیزات غواصی، بسیاری از مسافران ممکن است به دلایل مختلف در پروازهای داخلی قصد حمل وسایل ورزشی را داشته باشند. در حالت کلی محدودیت های کمی در این زمینه وجود دارد و هر مسافر می تواند وسایلی همچون موتور ماهیگیری، قرقره، 2 عدد چوب و قلاب ماهیگیری، تخته موج سواری، کفش گلف و توپ و مهره های بولینگ را همراه داشته باشد. البته این وسایل در قسمت بار هواپیما نگهداری خواهند شد.

دوچرخه نیز اگر به درستی جداسازی و بسته بندی شود، در لیست اقلام ممنوعه در هواپیما قرار نخواهد گرفت. برای حمل دوچرخه باید تا حد امکان بخش های مختلف آن را جدا نموده و قسمت فرمان کاملا موازی با بدنه دوچرخه قرار بگیرید.

بردن شارژر در هواپیما

بردن شارژر در هواپیما برای هر نوع وسیله ممنوع نبوده و با خیال آسوده می توانید آنها را در کیف دستی قرار دهید. اما دقت داشته باشید، اگر وسایلی الکترونیکی که همراه دارید دارای باتری های لیتیومی با شارژ بیش از 160 وات هستند، در لیست اقلام ممنوعه در هواپیما قرار میگیرند. چون این باتری ها در فشار بالا و دمای زیاد ممکن است دچار انفجار شوند و جان مسافران به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل هیچ نوع باتری لیتیومی با شارژ بیش از 160 وات را نمی توان در کابین و قسمت بار هواپیما حمل کرد.

بردن فلاسک در هواپیما

اگر قصد بردن فلاسک در هواپیما را دارید، ابتدا باید بررسی کنید که داخل آن خالی است یا خیر؟ با توجه به اینکه هر مسافر تنها 100 میلی لیتر مایعات را می تواند در کابین هواپیما همراه داشته باشد، لذا فلاسک حاوی بیش از این مقدار چای و آب جوش و غیره ممنوع است.

وسایل ممنوعه در پرواز خارجی

علاوه بر پروازهای داخلی، در پروازهای خارجی نیز محدودیت هایی در حمل اقلام مختلف وجود دارد. به طوریکه هر یک از ایرلاین ها لیستی از اقلام ممنوعه در هواپیما را ارائه می دهند. در حالت کلی از مهم ترین اقلام ممنوعه در پرواز که در ایلاین های مختلف مشترک می باشند عبارتند از:

میوه و مواد فاسد شدنی

با توجه به فاصله زیاد پروازهای خارجی، اغلب ایرلاین ها ورود میوه، سبزیجات و گوشت و سایر مواد فاسد شدنی را به داخل کابین ممنوع می کنند. به عنوان مثال موز از جمله میوه های ممنوع در پروازهای کشورهای آمریکایی بوده و جریمه های سنگینی را به همراه دارند. حتی تخم و بذر محصولات کشاورزی نیز در پروازهای خارجی نباید در وسایل مسافر وجود داشته باشد و غیر قانونی محسوب میشود. قوانین حمل میوه و مواد غذایی و محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف با هم فرق دارد. به عنوان مثال مواد لبنی را نباید در پروازهای کشورهای اروپایی همراه داشته باشید و در آمریکا این قانون برای فرآورده های گوشتی وجود دارد.

اقلام دارویی ممنوعه در پرواز خارجی

قوانین حمل دارو در کشورها و ایرلاین های مختلف متفاوت می باشد و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم قبل از سفر قواین مربوطه را مطالعه کنید. چون عدم اطلاع از قوانین در بسیاری از مواقع می تواند مشکلات بسیار زیادی را برایتان به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، امارات برای حمل استامینوفن که برای بسیاری از ایرانی ها عادی تصور میشود، مجازات های سنگینی را وضع می کند. داروهای ضد بارداری، داروهای افسردگی و بیش فعالی و غیره همگی از جمله اقلام ممنوعه در هواپیما می باشند. برای حمل این داروها حتما باید نسخه ترجمه شده و مجوزهای مربوطه را همراه داشته باشید.

بردن ویپ در هواپیما

مواد مخدر همیشه از مهم ترین اقلام ممنوعه در پرواز خارجی و داخلی محسوب میشود که البته بر اساس قوانین کشورها تفاوت هایی در آنها وجود دارد. به عنوان مثال، بردن ویپ در هواپیما در اندونزی و سنگاپور ممنوع است اما در برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی غیر قانونی به شمار نمی رود. حمل سیگار، تنباکو، ماری جوانا و سیگار و غیره بر اساس قوانین کشورها متفاوت است و در زمان خرید بلیط هواپیما باید آن را بررسی کنید.

اشیای ممنوعه در پرواز خروجی از ایران

علاوه بر لیست اقلام ممنوعه در هواپیما برای پروازهای خارجی و داخلی، ورود و خروجی تعدادی از آنها نیز از/به ایران ممنوع است. به عنوان مثال، برخی از اشیای ممنوعه در پرواز خروجی از ایران شامل گزینه های زیر می باشند:

  • فرش دستبافت به متراژ بیش از 20 متر (برای کشورهای عربستان، عراق و سوریه هر متراژ فرش دستبافت ممنوع است)
  • خروج هر نوع زیورآلات طلا، نقره و پلاتین با وزن بیش از 180 گرم
  • خروج ظروف نقره ای با وزن بیش از 3 کیلوگرم
  • خروج هرگونه وسیله عتیقه و آثار تاریخی و فرهنگی
  • خروج سکه تمام بهار و نیم و ربع
  • خروج تسلیحات نظامی و اسلحه های گرم و سرد
  • خروج انواع دست نوشته و کتب خطی و قیمتی
  • خروج حیوانات و سگ و گربه و غیره بدون مجوز

اشیای ممنوعه در پرواز ورودی به ایران

در ورود اشیای مختلف به ایران از مرزهای هوایی نیز محدودیت هایی وجود دارد. به عنوان مثال اقلام ممنوعه برای ورود به هواپیما در پروازهای ورودی به ایران می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • ورود کالای نو با ارزش بیش 80 دلار (تعداد زیاد هر نوع کالا که جنبه تجاری داشته باشد تنها با مجوز در هواپیما حمل میشوند)
  • ورود طلا و زیورآلات طلا نقره و پلاتین به وزن بیش از 150 گرم
  • حمل سگ و گربه در پروازهای ورود به ایران ممنوع است
  • همراه داشتن بیش از 200 نخ سیگار در پروازهای ورودی ایران ممنوع است
  • ورود بدون مجوز پهباد، کوادکپتر و موارد مشابه بدون مجوز به ایان ممنوع است

اطلاع از اقلام ممنوعه در هواپیما قبل از پرواز

لیست اقلامی که در طول متن به آنها اشاره شد تنها بخش اندکی از وسایلی می باشند که برای ورود آنها به پرواز محدودیت وجود دارد. از آنجا که این محدودیت ها در کشورها و ایرلاین های مختلف متفاوت است، لذا بهتر است قبل از رزرو بلیط حتما قوانین را بررسی کنید. چون ممکن است تنها با تغییر ایرلاین براحتی بتوانید کالای مورد نظ را در پرواز همراه داشته باشید. اما در حالت کلی برای حمل هرگونه مواد دارویی لازم است مجوز و نسخه پزشک را همراه داشته باشید.

شما می توانید برای سفر ارزان تر، پکیج های تور خارجی را از طریق آژانس هواپیمایی برسام سیر آریا را رزرو کرده و سفری بی نظیر را تجربه کنید. همچنین برای ایام سال نو نیز تور نوروز از گزینه های پیشنهادی ما می باشد.