بلک فرایدی چه روزی است؟

رویدادها و فستیوال ها 29 آبان ، 1402 5 دقیقه

هر سال در ایالات متحده، آخرین پنجشنبه ماه نوامبر «روز شکرگزاری» نامیده می‌شود. بلک فرایدی یا جمعه سیاه نیز روز بعد از شکرگزاری و آخرین جمعه ماه نوامبر است. با نزدیک شدن به آذر ماه سوالاتی مانند «حراج جمعه سیاه چیست؟» یا «جمعه سیاه چه روزی است؟» زیاد پرسیده می‌شود.

به احتمال زیاد نام بلک فرایدی یا جمعه سیاه را بارها شنیده‌اید. روزی پر هیاهو که بسیاری از مردم منتظر آن هستند تا کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف خریداری کنند. وبسایت‌هایی مانند آمازون، جمعه سیاه را به صورت آنلاین جشن می‌گیرند و تخفیف‌های جمعه سیاه را از چند هفته زودتر شروع می‌کنند. در این وبسایت‌ها یک سری محصولات را با تخفیف‌های قبل از جمعه سیاه می‌فروشند و به این ترتیب به استقبال بلک ‌فرایدی یا جمعه سیاه می‌روند. 

با ما همراه باشید تا راجع به بلک فرایدی در ایران و جزئیات جمعه سیاه 2023 بیشتر بدانید و از تخفیف‌های فوق‌العاده این روز بهره‌مند شوید.

بلک فرایدی چیست؟

آمریکایی‌ها هر ساله، اکثر مایحتاج اولیه خود مانند پوشاک، لوازم جانبی، وسایل دیجیتال و غیره را برای سال نو و کریسمس، از مغازه‌ها و برندهای معروف دنیا خریداری می‌کنند. بلک فرایدی هر ساله بعد از عید شکرگزاری و قبل از کریسمس و سال نو در این کشور جشن گرفته می‌شود و تمامی فروشگاه‌ها و برندهای معروف دنیا تخفیف‌های مختلفی را برای محصولات خود ارائه می‌دهند تا فروش شگفت‌انگیزی را در سراسر جهان تجربه کنند. در این روز به خصوص، درب بسیاری از فرشگاه‌هایی که تخفیف در نظر گرفته‌اند، از ساعت 5 صبح به روی مشتریان باز می‌شود.

خرید در بلک فرایدی

تصویری از خرید در بلک فرایدی

جمعه سیاه 2023 از یک سنت آمریکایی سرچشمه می‌گیرد و در کشورهایی مانند ترکیه، سنگاپور، کانادا، بریتانیا، برزیل، مکزیک، هند، فرانسه، ایران و بسیاری از کشورهای جهان محبوبیت دارد. تعداد محصولات فروخته‌شده طی این روز حداقل دو برابر روزهای عادی است و مغازه‌ها در این روز به سرعت خالی می‌شوند. علت اینجاست که فروشگاه‌ها معمولا محصولات خود را با بیش از 50 درصد تخفیف به فروش می‌رسانند! 

جمعه سیاه یا حراج جمعه آمریکایی بعد از روز شکرگزاری انجام می‌شود که تقریبا آخرین جمعه ماه نوامبر و زمان آغاز خرید برای کریسمس است. فراموش نکنید که روز جمعه سیاه تعطیل نیست؛ اما بسیاری از شرکت‌ها این اجازه را به کارمندان خود می‌دهند که این روز را تعطیل کنند و برای سال جدید به خرید بروند.

بلک فرایدی در ایران

حراج بزرگ جمعه سیاه در ایران، چند سالی است که رواج دارد و بسیاری از فروشگاه‌ها، به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی محصولات خود را با تخفیف بلک فرایدی به فروش می‌رسانند. تاریخ دقیق جمعه سیاه سال 1402 در ایران مصادف با 3 آذر ماه خواهد بود. 

حراج جمعه سیاه در ایران همزمان با سایر کشورهای جهان و در قالب فروش ویژه شب یلدا برگزار می‌شود. به عنوان مثال در طول حراج جمعه سیاه فروشگاه‌های بانی مد، خانومی، مو تن رو و... بسیاری از محصولات پرفروش خود از جمله لباس، کیف، کفش، جواهرات و غیره را با تخفیف عالی ارائه می‌دهد.

بلک فرایدی در ایران زمانی آغاز شد که یک فروشگاه اینترنتی پرطرفدار ایرانی در آخرین جمعه پاییز محصولات خود را به حراج گذاشت و بسیاری افراد، اقدام این فروشگاه را به بلک فرایدی نسبت دادند. چراکه تعداد قابل توجهی از محصولات خود را با تخفیف ارائه کرد. در سال‌های بعد بلک فرایدی در فرهنگ و واژگان مردم جا باز کرد و بسیاری از فروشگاه‌ها تصمیم گرفتند در این روز، تخفیف‌هایی را روی محصولات خود اعمال کنند تا جمعه سیاه یا بلک فرایدی بیشتر شناخته شود و از سود سرشار این روز بی‌نصیب نمانند.

برای خریدی معتبر و موفق در بلک فرایدی ایران، پیشنهاد می‌کنیم قیمت محصولات را از چند روز قبل به خاطر بسپارید، در جایی یادداشت کنید و در صورت تخفیف‌دار شدن، آن را در بلک فرایدی خریداری کنید.

بلک فرایدی ترکیه چه زمانی است؟

تاریخ بلک فرایدی 2023 ترکیه، دقیقا روز جمعه 24 نوامبر تخمین زده می‌شود. اگرچه بلک فرایدی که بزرگترین دوره تخفیف سال است از ساعت 00:00 روز جمعه 24 نوامبر آغاز می‌شود، اما در سال‌های اخیر بسیاری از برندها و سایت‌های تجارت الکترونیک از ابتدای آبان به مصرف‌کنندگان خود تخفیف می‌دهند. جمعه سیاه ترکیه با دیگر کشورهای جهان متفاوت است و این حراج به مدت 1 هفته در شهرهای بزرگ و مرکزی ترکیه شامل استانبول، ازمیر و آنکارا برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است که جمعه سیاه در وان ترکیه نیز از 24 نوامبر آغاز خواهد شد. در سال‌های اخیر بسیاری از گردشگران ایرانی با شروع حراج جمعه سیاه از شهر وان دیدن می‌کنند؛ تا جایی که رسانه‌های ترکیه غافلگیر شده و خبر ورود بی‌شمار گردشگران ایرانی به وان را منتشر کردند.

از بهترین مراکز خرید استانبول برای استفاده از تخفیف‌های ویژه 20 تا 80 درصدی اجناس، می‌توان به مرکز خرید استانبول مال، پالادیوم استانبول، کانیون، ویاپورت مارینا و ایتسنیه پارک اشاره کرد. 

پوستری از بلک فرایدی

بلک فرایدی

محصولات پرطرفدار در بلک فرایدی

بهترین و هیجان‌انگیزترین انتخاب برای خرید در بلک فرایدی سایت آمازون است. البته شمار سایت‌های پرطرفدار در این روز بالاست و از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به والمارت، Ebay، تارگت، بست بای و Dell اشاره کرد. در آسیا نیز سایت‌هایی مانند علی بابا، آمازون امارات، آمازون ترکیه و بسیاری از سایت‌های دیگر نیز تخفیف‌های باورنکردنی برگزار می‌کنند؛ اما سوال بسیاری از کابران این است که چه محصولاتی در بلک فرایدی ارزش بیشتری برای خرید دارند. 

خرید محصولات دیجیتالی و برقی

محصولاتی که در بلک فرایدی ایران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، محصولات دیجیتال هستند. موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، هندزفری و لوازم جانبی خریداران بیشتری دارد. همچنین در این بازه زمانی قیمت تلویزیون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به نصف قیمت اصلی می‌رسد. شاید بلک فرایدی بهترین فرصت برای خرید محصولی باشد که مدت‌ها نیاز داشتید و تقشه خرید آن را می‌کشیدید. با مراجعه به مراکز خرید محصولات دیجیتال یا فروشگاه‌های آنلاین مرتبط، از فروش جمعه سیاه مطلع شوید.

محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی دومین محصول پرطرفدار جمعه سیاه هستند و اکثر برندهای ایرانی و خارجی در آن روز تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهند. جالب است بدانید روی محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله عطر و ادکلن، در جمعه سیاه تا 40 درصد تخفیف اعمال می‌شود.

خرید از برندهای پوشاک خارجی و ایرانی در حراج بلک فرایدی

اگر به ظاهر خود اهمیت می‌دهید و برای خرید پوشاک هزینه‌ زیادی صرف می‌کنید، شاید بلک فرایدی فرصتی برای تکمیل لیست خرید شما با هزینه‌ای خیلی پایین‌تر باشد. بسیاری از برندهای ایرانی و خارجی در ایران نیز، مانند بسیاری از کشورها، در این روز بخصوص بر تخفیف محصولات خود می‌افزایند. 

مواد غذایی و خوراکی‌ها نیز شامل تخفیفات بلک فرایدی می‌شوند!

خرید مواد غذایی یکی دیگر از مواردی است که در بلک فرایدی به شدت طرفدار دارد. به دلیل برگزاری جشن کریسمس، تقاضا برای مواد خوراکی شامل گوشت بوقلمون و انواع شکلات‌ها شاید بیشتر از هر محصول دیگری باشد و به همین دلیل، بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی در این روز اقدام به ارائه تخفیف می‌کنند. اگر به سوالاتتان درباره «بلک فرایدی چیست؟» پاسخ داده شد، زمان دقیق آن را به خاطر بسپارید، تا از تخفیف‌های فروشگاه‌های محبوبتان بی‌اطلاع نمانید! 

مجبوریم تا بلک فرایدی برای خرید کالاهای دلخواهمان صبر کنیم؟

واقعا لازم نیست برای خرید محصولاتی که به آن‌ها نیاز دارید تا بلک فرایدی صبر کنید؛ اما می‌توانید با قیمتی به غایت‌ پایین‌تر، محصولات مورد نظرتان را بخرید. تلاش ما در مقاله پیش رو، این بود که نشان دهیم بلک فرایدی چیست و چرا طی سال‌ها، تقریبا به یک آیین تبدیل شده است. از آنجا که این روز، در آخرین جمعه سال برگزار می‌شود و مردم برای مهمانی آغاز سال نو به خرید محصولات متعددی نیاز دارند، این مناسبت یک فرصت سودآور برای فروشنده و مشتری است. در ایران، جمعه سیاه را پیش از شب یلدا برگزار می‌کنند و یک امکان استثنایی برای خرید به وجود می‌آورند. در ترکیه، بلک فرایدی را 24 نوامبر برگزار می‌کنند و یک هفته ادامه می‌دهند. همین موضوع، علت سفر گردشگران با تور ترکیه به این کشور است؛ فقط برای اینکه خرید کنند. در نهایت تصمیم با شماست. ببینید ارزشش را دارد که برای خرید یک کالا، برای جمعه سیاه روزشماری کنید؟

خرید در بلک فرایدی

تصویری از شلوغی خرید در بلک فرایدی

سوالات متداول

۱- بلک فرایدی چه تاریخی است؟ 

بلک فرایدی در اغلب کشورهای جهان در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار می‌شود. در سال 2023، این روز مصادف با 24 نوامبر خواهد بود.

۲- آیا جمعه سیاه در ایران نیز برگزار می‌شود؟

بله، چند سالی است که فروشگاه‌های و سایت‌های ایرانی نیز در قالب تخفیف یلدا اقدام به ارائه تخفیف به مشتریان می‌کنند تا درصد فروش و سود خود را افزایش دهند.