آکادمی باله در آذربایجان

جاذبه های گردشگری 19 شهریور ، 1397 5 دقیقه

اولین اطلاعات در مورد وجود یک استودیوی باله در باکو در سال 1922 داده شد. نخستین سند این است که پروتکل مربوط به افتتاح یک استودیوی باله تحت عنوان باشگاه مرکزی باله توسط (Ali Bayramov) با نشست SSR People's در آذربایجان، درتاریخ 29 آوریل 1922 تاسیس ودر 18 آگوست سال 1923 با توجه به تصمیم شورای آموزشی مردم، استودیوی رقص باله در باکو افتتاح شد و آن را "استودیوی باله" نامیدند. 
و در سال 1929 با توجه به تصمیم کمیسیون آموزش و پرورش، این استودیو به دبیرستان رسید. دراین دوره، در طول سالهای 1925-1929، نخستین شاهکار بزرگِ "قمر الماس زاده" (Qamar Almaszade) هنرمند و اسطوره ی هنر باله به اینجا رسید.
در سال 1933، تعداد دانش آموزانی که در مکتب باکو تحصیل کرده بودند، به 157 رسید و دوره تحصیلی از 4 سال تا 9 سال افزایش یافت. طراح تئاتر اپرا و باله (V.A. Kononovich) مدیر مدرسه وکارکنان حرفه ای مانند N.R. سوبلهوا،ت. پاولوا-امیرائو، وحید م. یرمولایف و ای.ق. کستینا بود.
در بین اجراهای این آکادمی، باله های «لیدی دل» «Koppeliya»، «پدر گرگ و میش» J. Punini، «پری جنگل» P. Gertel، «زیبای خفته» P. Chaykovsky، "عقاب" A. Badalbayli معروف شدند.


آکادمی باله در آذربایجان

در سال 1935 با تصمیم شورای آموزش و پرورش آذربایجان نام استودیوی باله به کالج رقص باله باکو تغییر پیدا کرد.
و در طی این سال ها هنرمندان آذربایجان از جمله: خمر زولف قاراوا، افغ ملکوا، جمیلای بایاماوا، رزا جلیلووا، هنرمندان افتخاری نایله محمودوا، سابینا گازیمووا، الیزبر اسمانوف و ... در اینجا آموزش دیدند.
همچنین در این سال ها، بخش آموزش و پرورش دانشکده هنرهای رزمی آذربایجان از ضرورت های حفظ و ترویج سنت های رقص ملی و پرورش جوانان در رقص های ملی حرفه ای بود.
در سالهای 1950 تا 1970 کارشناسان ارشد باله مانند هنرمندان افتخاری رامازان و اولگا آریوفولینز، نلی بوووواتس، گلباجی حاجیوا، ولادیمیر پلتینوف، گیزگاییت خوادقلو کزی، لاریسا یگوراوا، امار کریمووا، زاریفا عباسوا، ویکتوریا دانکویچ، آلینا ایساکزاده، نایلا نازیروا، ریمما مامدواوا، روفات و والنتینا زینالوف، سیما فیزولایوا، Lyubov Filippov، الا Almazova از دانشکده هنرهای رزمی باکو فارغ التحصیل شد.
آکادمی باکو به دستور رئیس جمهور آذربایجان از تاریخ 30 آپریل 2014 به اجرا گذاشته شد.
در آکادمی باکو، طراح باله، معلم باله و دیگر تخصصها انجام می شود. در بخش رقص کلاسیک آکادمی هنرمندان برجسته باله، مدینا علی، گلگازی میرزایف، هنرمندان معتبر Rimma Isgandarova، Tamilla Mammadova، معلم افتخار Pulumb Aqalıu، در هنرمندان مردمی رقص ملی، یوسف گازیموف، روفات خلیل زاده، هنرمندان افتخاری سابینا گازیمووا ، اتري جعفروف، سنن حسينلي و ...  در فعاليتهاي آموزشي هستند.
آکادمی دانش آموزان و دانشجویان در جشنواره بین المللی باله به نام "Chebukiani" در گرجستان برگزار شد و یک مسابقه باله هم در منطقه آستارا روسیه برگزار شد.

برای استفاده از تور آذربایجان و باکو کلیک کنید.