اماکن مذهبی کوش آداسی

جاذبه های گردشگری 09 تیر ، 1397 5 دقیقه

اماکن مذهبی کوش آداسی که از جاذبه های گردشگری این منطقه نیز محسوب می شود بسیار دیدنی ست . مهمترین اماکن مذهبی به شرح زیر است . 

1- کلیسای سنت جان:

اعتقاد براین است که سنت جان آخرین سالهای عمر خود را در منطقه ای اطراف افسوس گذرانده و در شیب جنوبی آئوسولگ هیل دفن شده است. سیصد سال پس از مرگ سنت ، یک کلیسای کوچک در قرن چهارم ساخته شد. کلیسا در منطقه امپراتور جاستینینی (527-565 میلادی) به یک جزیره معروف تبدیل شد.
کلیسای قرون وسطی به شکل یک صلیب بود که شش گنبد داشت. ساخت و ساز آن نسبت به معماری زمان خود بسیار ابتدایی ست. آرامگاه سنت جان از سنگ مرمرو در زیر گنبد مرکزیست که توسط چهار ستون نگهداری می شود. ستونهای داخل حیاط نمود امپراتوری  یوستینیانوس و همسرش تئودوراست. 
در قرن هفتم - هشتم میلادی دیوارهای Rampart در اطراف کلیسا برای حفاظت از دشمنان ساخته شده است. نقاشی های برجسته قرن دهم میلادی، نمادی از سنت جان، عیسی است. در قرن 14 با حمله به ترک ها، کلیسا به عنوان یک مسجد استفاده شد و متاسفانه بعدها به علت زلزله شدید درهمان قرن تخریب شد .
حفاری های اطراف کلیسای سنت جان تحت نظارت Ekrem Akurgal از سال 1973 با پشتیبانی مالی جورج ب. کواتمن ادامه دارد.

کلیسای سنت جان


2- معبد آرتمیس:

 این معبد به عنوان یکی از عجایب هفتگانه ی دنیا شناخته شده است که در منطقه ی افسوس در یک منطقه مسطح ساخته شده است. امروزه تنها می توانید خرابه های این ساخت و ساز عجیب و غریب را ببینید که از سنگ مرمر وستون های بلند ساخته شده است. زیباترین بقایای این معبد امروز در موزه لندن بریتانیا نمایش داده می شود. Artemision جدید در قرن دوم پیش از میلاد بازسازی شده است. متأسفانه این بنا نیزدرآتش سوزی نابود و سپس بازسازی شد ولی دوباره طی یک زلزله شدید تخریب شد. یک سال بعد بازسازی شد اما توسط گت ها مورد غارت و حمله قرار گرفت . 
فاصله ی معبد آرتمیس تا کوش آداسی حدود 15 دقیقه با مینی بوس است .  

معبد آرتمیس


3- مسجد اسحاق 

این مسجد بر خلاف سبک سنتی به صورت نامتقارن طراحی شده و محل پنجره ها، درها و گنبدها هم به درستی انتخاب نشده است. درب ورودی مسجد با یک کتیبه از خدایان تزئین شده و ستون های داخل نمازخانه از خرابه های پیشین افسوس جدا شده اند و کنتراست جالبی دارند. گنبدها با رنگ آبی فیروزه ای و آینه تزئین شده اند که این ویژگی های سبک عثمانی را نشان می دهند. مسجد در سال 1934 تعمیر و بازسازی شده است. شما می توانید  فضای عرفانی "مسجد عیسی" را در سفر به کوش آداسی تجربه کنید.
عیسی مسجد بیگ 18 کیلومتر واقع شده است. فاصله ی این مسجد تا کوش آداسی 15 دقیقه است . 

مسجد اسحاق

4- مسجد جامع


یک مسجد با شکوه واقع در کوش آداسی است که ریشه های آن به قرن هفدهم می رسد. این یکی از برجسته ترین و مشهورترین بناها در کوش آداسی و همچنین یکی از مشهورترین مساجد در ترکیه است. مسجد با وسعت بیش از 1800 متر مربع، توسط اووکز مهمت پاشا ساخته شده و ویژگی های معماری عثمانی - با شیشه های رنگارنگ است. داخل مسجد ویژگی های طرح های هندسی مختلف با گنبدی بزرگ که توسط دوازده قوس پشتیبانی می شود. این توانایی در زمان نماز بیش از 500 نفر را دارد.


5- خانه ویرجین ماری 


این مکان مقدس، جایی ست که حضرت مریم آخرین روزهای عمرش را در آنجا سپری کرده است. این بنا، در بالای کوه "Bulbul" و در9 کیلومتری شهرافسوس واقع شده است و نمونه ای از معماری رومی است و به طور کامل از سنگ ساخته شده است. حضرت مریم در این مکان به ترویج مسیحیت می پرداخت و زندگی در این مکان دور و خلوت را به زندگی در یک جای شلوغ ترجیح می داد . 
پس از فوت ایشان، درقرن چهارم میلادی، خانه و آرامگاهش را ادغام کردند. این بنا در دو طبقه است ؛ شامل یک حیاط خلوت ، که شمع ها را آنجا روشن می کنند، اتاق خواب و اتاق دعا (منطقه کلیسای مسیحی) و اتاقی که شومینه در آن قرار دارد ، برای مسلمانان است . آشپزخانه، جلوی خرابه ها قرار گرفته  که در دهه 1940 بازسازی شده است. امروزه تنها بخش مرکزی و یک اتاق در سمت راست، برای بازدیدکنندگان باز است. این مکان بسیارشبیه به کلیساست . 
پائول، اولین پاپی بود که در دهه 1960 از این محل بازدید کرد. بعدها، به دنبال دیدارا، در سال های 1980، جان پائول دوم اعلام کرد که خانه ی مریم مقدس یک مکان زیارتی برای مسیحیان است. از آن پس این مکان توسط مسلمانانی که مری را به عنوان مادر یکی از پیامبران خود می شناسند، بازدید می شود و هر ساله، در تاریخ 15 آگوست یک مراسم به منظور جشن مسیح برگزار می شود.


خانه ویرجین ماری



6- مسجد حاجی ابراهیم (Haji Ibrahim Mosque)


ساختمان مسجد حاجی ابراهیم نشان دهنده سبک معماری در زمان عثمانی‌ در قرن هفدهم توسط ابراماکی ساخته شده است  که طی یک زلزله شدید خسارت دیده اما در سال ۱۹۵۲  بازسازی شد.  امروزه مکانی که ساختمان مسجد در آنجا واقع شده است یکی از پربازدید ترین مناطق کوش آداسی است که اغلب بازدید کنندگانِ آن را گردشگران تور کوش آداسی تشکیل می‌دهد.
دیوارهای حیاط این مسجد ، کوتاه و از سنگهای بسیار بزرگ که به طور نامنظم روی هم چیده شده اند ، ساخته شده است. در گوشه حیاط یک حوض کوچک قرار دارد که برای وضو گرفتن از آن استفاده می‌شود. 
مسجد حاجی ابراهیم داری یک مناره است. این مناره با سنگ‌های سفید رنگ ساخته شده وبالای مناره با کنده کاری‌های زیبا تزئین شده است. 
نمای داخلی این مسجد به سبک دوره ی عثمانی ساخته شده و نمای داخل  گنبد با کاشی‌های زیبای رنگی پوشانده شده است. 

مسجد حاجی ابراهیم


7- مسجد هنیم کوش آداسی The Hanim mosque

مسجد هنیم کوش آداسی در سال ۱۶۵۸ به دستور حلیمه خاتون شاهزاده عثمانی ساخته شد. این مسجد چندین بار بر اثر زلزله دچار آسیب شد که سرانجام در سال ۱۹۵۷ بازسازی شد. 
مسجد هنیم کوش آداسی داری یک مناره است. قسمت بالایی این مناره از آجر و قسمت‌های پایینی آن از سنگ است. این مسجد تاریخی ، دارای گنبد طوسی رنگ و دیوارهای سنگی سفید می‌باشد. پنجره‌های آن مشبک است. محراب مسجد هنیم کوش آداسی به شکلی بسیارزیبا از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ ساخته شده و بر روی کاشی‌ها اسامی خدا و پیامبر اسلام با خطوط کوفی نقش بسته است. اطلاعات کامل نحوه ساخت مسجد داخل شناسنامه ای قاب شده‌، در مقابل ورودی نصب شده که می توان مطالعه کرد.

مسجد هنیم کوش آداسی