جزیره کلئوپاترا کجاست؟

جاذبه های گردشگری 04 بهمن ، 1402 5 دقیقه

جزیره زیبا و افسانه‌ای کلئوپاترا یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های ترکیه به حساب می‌آید که در منطقه مارماریس قرار گرفته است. این جزیره در واقع بخشی از مجمع‌الجزایری است که در نزدیکی مارماریس واقع شده است. در سواحل این جزیره رویایی، شن‌های نرم، ابریشمی و نادری وجود دارند که سفید‌رنگ هستند و زیبایی بسیار زیادی به جزیره بخشیده‌اند. از دیگر زیبایی‌های جزیره کلئوپاترا می‌توان به آب‌های‌ زلال و کم‌عمق سواحل، صدف و حلزون‌های رنگارنگ، جانوران دریایی مانند مرجان و انواع ماهی‌های زیبا اشاره کرد که چهره‌ای منحصربه‌فرد به این جزیره داده‌اند. در گذشته این منطقه با نام جزیره سدیر مارماریس شهرت یافته بود که بعدها به جزیره کلئوپاترا مارماریس تغییر نام داد. اگر شما هم قصد دارید از این همه زیبایی دیدن کنید، تا پایان این نوشته همراه ما باشید تا با جزیره کلئوپاترا آشنا شوید.

افسانه کلئوپاترا

افسانه مشهور کلئوپاترا به دلیل مرموزبودن شن‌های ساحل این جزیره، رنگ‌وبوی واقعی‌تری پیدا کرده است. داستان به این شکل است که دختری زیبارو به نام کلئوپاترا این جزیره را برای خلوت عاشقانه خود و نامزدش، فردی به نام آنتونیوس، انتخاب می‌کند. کلئوپاترا علاقه زیادی به آراستن جزیره و منحصربه‌فرد کردن طبیعت آن داشت و طبق افسانه دستور داد تا شن‌های سفید و ابریشمی به وسیله کشتی از مصر به این مکان منتقل شوند. کلئوپاترا در مکان‌های دیگری هم اقدامات مشابه انجام داده است؛ به‌ عنوان مثال، استخر کلئوپاترا و معبد آپولو هم دستاوردهای این کاراکتر افسانه‌ای است. 

نکته قابل توجه درباره شن‌های رازآلود جزیره این است که پس از گذشت سال‌ها، این شن‌ها برای اهالی جزیره مقدس بوده و نمادی از عشق افسانه‌ای کلئوپاترا به شمار می‌رود. قدم‌زدن در ساحل کلئوپاترا، پهن‌کردن حوله برای حمام ‌آفتاب و هر اقدامی که باعث جذب شن‌ به لباس و در نتیجه کم‌شدن مقدار این شن‌ها از ساحل شود، ممنوع است.

این نوع شن در منطقه‌‌ای از یونان نیز دیده می‌شود که در فاصله‌ای بسیار زیاد از جزیره کلئوپاترا قرار دارد. انتقال این گونه‌ خاص از شن که به احتمال بسیار زیاد از یونان به این جزیره آمده، برای کارشناسان عجیب و منحصر‌به‌فرد است. طبیعت جزیره کلئوپاترا و سالن آمفی تئاتر باستانی آن، از جذابیت‌های دیگر این جزیره است که توجه هر گردشگری را به سوی خود جلب می‌کند.

تصویری از نمای جزیره کلئوپاترا

تصویری از جزیره کلئوپاترا

ویژگی های جزیره کلئوپاترا

مهم‌ترین ویژگی ساحل کلئوپاترا که از معروف‌ترین جاهای دیدنی مارماریس به شمار می‌رود وجود شن‌های سفید و زیبایی است که درون آن صدف و بقایای خشک‌شده برخی جانوران دریایی قابل مشاهده است. در بخش‌هایی از ساحل اجازه قدم‌زدن روی ماسه‌ها را ندارید؛ ولی در بخش‌های محافظت شده این جزیره رویایی می‌توانید حمام آفتاب بگیرید. همچنین از تخت‌های چوبی به‌صورت رایگان استفاده کنید.

 پیشنهاد می‌کنیم حوله یا وسیله‌ای نرم برای نشستن روی این تخت‌های چوبی همراه خود داشته باشید. می‌توانید ساعت‌ها از تماشای آب‌های زلال و ساحل درخشان جزیره زیر پرتوهای گرمابخش خورشید لذت ببرید. یک مسیر چوبی زیبا در این جزیره قرار دارد که به دریا می‌رسد و می‌توانید با خیالی آسوده در بخش محافظت‌شده دریا شنا کنید. تماشای ساحل نقره‌گون و تابش نور خورشید بر شن‌های بلورین جزیره، آن هم به هنگام آب‌تنی به‌راستی که لذت‌بخش است.

تفریحات و آثار دیدنی جزیره کلئوپاترا

طبق اسناد و شواهد برجای‌مانده، زندگی در جزیره زیبای کلئوپاترا از قرن ششم بعد از میلاد مسیح وجود داشته است. باستان شناسان زیادی در سال 2017 به این جزیره تاریخی سفر کردند و در تلاش برای یافتن دست‌سازه‌ها و آثار تاریخی موفق بودند. این گروه بین‌المللی که شامل 25 نفر بودند، یک شهر تاریخی با نام «شهر باستانی کدرای» را کشف کردند. بازدید از آثار باستانی جزیره کلئوپاترا برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر به‌شدت پیشنهاد می‌شود. در ادامه به معرفی چند آثار دیدنی و تفریحی این جزیره می‌پردازیم.

تصویری از دریای زلال جزیره کلئوپاترا

تصویری از شنا کردن یک کودک در نزدیکی جزیره کلئوپاترا

شهر باستانی کدرای

شهر کدرای در سال‌های رونق خود در قرن ششم افراد زیادی را در خود سکونت داده بود. از شواهدی مانند سالن آمفی‌تئاتر این شهر باستانی که ظرفیتی معادل 2500 نفر داشت، متوجه می‌شویم که افراد بیشتری در شهر زندگی می‌کردند. معماری این بنا به سبک بیزانس ساخته شده که طراحی منحصربه‌فرد و چشم‌نوازی دارد.

از دیگر آثار باستانی این شهر زیبا، دیوارها، برج‌ها، معبد‌ها و کلیسای بزرگ است که برای بازدید آن‌ها می‌توانید از مسیرهای چوبی مشخص‌شده در جزیره استفاده کنید. در نزدیکی تپه ویرانه‌های معبد، دیوارها و برج‌های باستانی شهر قابل مشاهده است. در امتداد ساحل شرقی، منطقه آگورا وجود دارد. در این ساحل، سنگ‌هایی به‌شکل قلب دیده می‌شود که از دل کوه تراشیده شده و جاذبه‌ای زیبا برای گردشگران فراهم آورده است.

یارو بونچوک

در فاصله 9کیلومتری از روستای کملی، منطقه‌ای بسیار زیبا و آرامش‌بخش با نام یارو بونچوک وجود دارد. ساحل صخره‌ای این منطقه در کنار آب‌زلال و تمیز آن، برای گردشگران بسیار محبوب است. در این ساحل امکاناتی برای آب‌تنی و شنا هم وجود دارد که مورد پسند بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

ساحل جزیره کلئوپاترا

شن‌های ساحل کلئوپاترا در حقیقت تعداد بسیار زیادی صدف ‌دریایی ریز هستند که شکلی گرد یا کروی دارند. داخل این شن‌ها خالی است و تابش خورشید بر سطح آن زیبایی خیره‌کننده‌ای به وجود می‌آورد. تشکیل این شن‌ها و ماسه‌ها شاید هزاران سال زمان نیاز داشته باشد؛ به‌ همین دلیل حساسیت‌ زیادی برای حفظ و حراست از آن‌ها در ساحل به خرج می‌دهند. به‌ عنوان نمونه بردن حوله و لباس روی این شن‌ها ممنوع است. به‌ گفته برخی گردشگران که از بیماری روماتیسم رنج می‌برند، دراز کشیدن روی شن‌ها و حمام آفتاب‌ در ساحل کلئوپاترا، کمک فراوانی به بهبودی بیماری‌شان کرده است.

تصویری از ساحل جزیره کلئوپاترا

تصویری از ساحل جزیره کلئوپاترا

بهترین زمان سفر به کلئوپاترا

کشور زیبای ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری دنیاست. هر فصلی به این کشور سفر کنید، جذابیت‌های خاصی منتظر شما هستند. به دلیل تنوع ورزش‌ها و بازی‌های آبی در تمام سواحل کشور، به خاطر آب و هوای مارماریس ترکیه در فصل بهار و تابستان گردشگران بیشتری وارد ترکیه می‌شوند تا از امکانات تفریحی آن استفاده کنند. تور کلئوپاترا در ترکیه برگزار می‌شود و در صورتی‌که قصد بازدید از سایر نقاط ترکیه را هم دارید، می‌توانید به این صورت بازدید از جزیره افسانه‌ای کلئوپاترا را هم در برنامه تفریحی خود قرار دهید. 

آب‌وهوای ترکیه در فصل بهار، به‌خصوص در فروردین و اردیبهشت بسیار عالی و مطلوب است. با ورود به تابستان هوا گرم‌تر و رطوبت هوا بیشتر می‌شود. در همین زمان، گردشگران زیادی به این کشور سفر می‌کنند تا از هوای گرم آن لذت ببرند. اگر اهل تفریحات آبی و حمام آفتاب هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های اول سال برای سفر به ترکیه اقدام کنید تا هنگام بازدید از جزیره کلئوپاترا از آب‌وهوای دل‌انگیز ساحلی نیز لذت ببرید.

مسیر رفتن به جزیره کلئوپاترا از مارماریس

برای بازدید از جزیره کلئوپاترا می‌توانید از تورهایی که در شهر آکیاکا یا مارماریس برگزار می‌شوند، استفاده کنید. اگر مارماریس را نمی‌شناسید از راهنمای سفر به مارماریس استفاده کنید و با این منطقه توریستی آشناتر شوید تا هنگام سفر سردرگم نباشید. در روزهای آفتابی تقریبا همه‌روزه از ساعت 9:30 صبح، قایق‌ها به سمت جزیره در حرکت هستند و تا ساعت 18:30 به مبدا خود باز می‌گردند.

قایق‌های سنتی که چوبی هستند و در دو طبقه ساخته شده‌اند، جذابیت‌های یک سفر چندساعته آبی را برای شما فراهم می‌کنند. هزینه پرداختی به تور بابت بهای ورودی جزیره، وعده‌های غذا، هزینه سفر با قایق و راهنما است و مبلغ ثابتی وجود ندارد.

تصویری زیبا از جزیره کلئوپاترا

تصویری زیبا از جزیره کلئوپاترا

جزیره کلئوپاترا؛ افسانه‌ ای کهن در قلب مارماریس ترکیه

سفر به هر نقطه از ترکیه در هر زمانی، جذابیت‌های زیادی دارد. آشنایی با تاریخ باستانی جزیره زیبای کلئوپاترا در کنار تفریحات آبی، گردشگران زیادی را به این نقطه از ترکیه دعوت می‌کند. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تور مارماریس را انتخاب و حتما از جزیره زیبای کلئوپاترا بازدید کنید و از تماشای طبیعت منحصر‌به‌فرد آن لذت ببرید. در صورتی‌که به این جزیره افسانه‌ای سفر کرده‌اید، لطفا ما را از تجربیات ‌ارزشمند خود بهره‌مند سازید.

سوالات متداول

۱- جزیره کلئوپاترا در ترکیه چه خصوصیاتی دارد؟

کلئوپاترا یک جزیره کوچک و زیبا در دریای اژه است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در ترکیه شناخته می‌شود. خصوصیت مهم این جزیره، شکل منحصر به فرد ساحل آن و ماسه‌های سفید و نرمی است که باعث زیبایی خاص این مکان می‌شود. همچنین، اسطوره معروفی می‌گوید که ملکه کلئوپاترا وقتی می‌خواست با آنتونیوس روی این ساحل راه برود، دستور داد این شن‌ها را به آنجا بیاورند.

۲- چگونه به جزیره کلئوپاترا در ترکیه دسترسی داشته باشیم؟

برای دسترسی به جزیره کلئوپاترا، می‌توانید از مارماریس، یکی از شهرهای ساحلی ترکیه، با قایق‌های توریستی یا شخصی اقدام به سفر کنید. این جزیره از مارماریس فاصله کمی دارد و سفر به آن حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. کلئوپاترا یک مقصد روزانه محبوب برای تورهای دریایی است و گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرند.