جزیره کبوتر کوش آداسی

جاذبه های گردشگری 27 دی ، 1402 5 دقیقه

جزیره کبوتر کوش آداسی با مناظر دیدنی از سواحل دریا، قلعه و برج‌های باشکوه آماده است تا در سفر به ترکیه، میزبان شما گردشگران طبیعت‌دوست باشد. جزیره پیجن یا کبوتر در ترکیه، فضایی کم‌نظیر برای عکاسی و طبیعت‌‌گردی در میان پرندگان و سواحل دریای اژه فراهم کرده است. با بازدید از این جزیره، فرصت شرکت در کنسرت‌ها، نمایشگاه‌های هنری و رویدادهای فرهنگی که در نزدیکی این جزیره برگزار می‌شوند را هم دارید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا از دیدنی‌ها و جاذبه‌هایی که در این جزیره منتظر دیدار شما هستند، برایتان بگوییم.

جزیره کبوتر کجاست؟

جزیره کبوتر کوش آداسی از جاهای دیدنی ترکیه است که در 71کیلومتری استان آیدین و در سواحل کوش آداسی قرار دارد. شهر کوش آداسی را به نام جزیره پرندگان می‌شناسند؛ زیرا ترکیب اسم این شهر از دو کلمه «کوش» به‌معنی کبوتر و «آدا» به‌معنی جزیره ساخته شده است.

پرندگان مهاجر از میان همه جاهای دیدنی کوش آداسی، این جزیره را برای مقصد کوچ خود انتخاب کرده‌اند. به همین خاطر شما انواع مختلفی از پرنده‌های رنگارنگ را در جزیره کبوتر خواهید دید. جزیره کبوتر در ترکیه در نوار ساحلی دریای اژه و در میان آب‌ها و طبیعت بکر کوش آداسی هر ساله میزبان گردشگران و شهروندان ترکیه‌ای است که برای تماشای زیبایی‌های تاریخی و طبیعی جزیره پیجن راهی آن می‌شوند.

تصویری از جزیره کبوتر در کوش آداسی

نمایی از جزیره کبوتر

تاریخچه جزیره کبوتر کوش آداسی

تاریخچه جزیره کبوتر در کوش آداسی از این قرار است که در دوران امپراتوری عثمانی‌ها، این جزیره را انتخاب کردند تا قلعه‌ای برای مراقبت از خاندان سلطنتی و امپراتوری باشد. در آن زمان معمار زبردستی به نام الیاس آقا، ساخت دیوارهای بلند سه‌‌متری در دورتادور جزیره کبوتر را بر عهده گرفت تا این دیوارها مثل یک حفاظ امن و مقاوم، در برابر حمله و نفوذ دشمنان طی جریان شورس یونانی اورلوف (سال 1770 میلادی) از اهالی جزیره مواظبت کند.

اگر عکس‌های مربوط به جزیره کبوتر را در ترکیه ببینید، متوجه می‌شوید که یک جاده باریک 350متری ساحل شهر کوش آداسی را به جزیره کبوتر متصل می‌کند؛ اما در دوران عثمانی خبری از این جاده ارتباطی نبود تا هیچ راه نفوذی به جزیره وجود نداشته باشد. در زمان امپراتوری عثمانی این جزیره با نام جزیره پرندگان شناخته می‌شد؛ اما حالا این جزیره را به اسم جزیره کبوتر می‌شناسند. اگر فقط به یک دلیل جواب سوال کوش آداسی بهتره یا آنتالیا، کوش آداسی باشد، همین جزیره کبوتر است.

علاوه بر این، طی سال‌های 1478 تا 1546 میلادی هم به دستور دریاسالار عثمانی جناب خیرالدین بارباروسا، ارگی باشکوه در وسط جزیره کبوتر ساخته شد تا برای اقامت اهالی جزیره استفاده شود. راه ورودی قلعه در جنوب آن و به شکل دروازه‌ای بزرگ ساخته شده است که به‌وسیله دو برج دیده‌بانی در دو طرف آن مراقبت می‌شود.

برج شمالی جزیره کبوتر، برجی پنج‌ضلعی است و یک برج به شکل استوانه در جنوب آن قرار دارد. بالای در ورودی قلعه و در بالای دروازه، جای یک کتیبه قدیمی خالی است؛ اما در برج شمالی جزیره کبوتر یک کتیبه چهارخطی به چشم می‌خورد که متعلق به سال 1826 میلادی است.

 تفریحات و دیدنی های داخل جزیره

معمولا فاصله بین ساحل شهرها تا جزیره‌های اطراف زیاد است؛ اما از مهم‌ترین ویژگی‌های جزیره کبوتر کوش آداسی این است که به‌راحتی فقط با حداکثر 300 متر پیاده‌روی از جاده ساحلی به جزیره کبوتر می‌رسید. به این ترتیب بازدید شما از ساحل کوش آداسی شروع می‌شود. شما می‌توانید در حالی که به سمت جزیره حرکت می‌کنید، از تماشای زیبایی‌های آن در میان آب‌های جاری دریای اژه لذت ببرید و از هماهنگی صدای پرندگان و به‌خصوص کبوترها با موسیقی موج‌ها سرمست شوید.

بسیاری از گردشگران از طبیعت و آب و هوا کوش آداسی استفاده می‌کنند تا در مسیر پیاده‌روی جاده ارتباطی تا جزیره، کمی بدوند یا ورزش کنند. بازدید از طلوع و غروب خورشید در ساحل جزیره کبوتر هم از آن دست دیدنی‌هایی است که عیش‌تان در این سفر را کامل می‌کند.

جزیره کبوتر در شهر کوش آداسی ترکیه

تصویری زیبا از جزیره کبوتر

قایق‌های تفریحی جزیره کبوتر کوش آداسی

در فاصله بین ساحل کوش آداسی تا جزیره کبوتر، قایق‌های تفریحی را می‌بینید که تابلوهایی روبه‌روی هر کدام قرار گرفته است. این تابلوها، اطلاعاتی را درباره مالک آن قایق، ساعت حرکت و قیمت بلیط این قایق‌ها برای گردش در جزیره نشان می‌دهند. این قایق‌ها به شما کمک می‌کنند تا دورتادور جزیره و حتی دورتر از آن بگردید و زیبایی‌های جزیره کبوتر را از دور و نزدیک تماشا کنید. قیمت بلیط قایق‌ها حدودا 10 لیر است که البته بسته به درخواست و فاصله‌ای که می‌خواهید بروید، تغییر می‌کند. 

بسیاری از گردشگران سوار بر این قایق‌ها از مناظر اطراف عکاسی و فیلم‌برداری می‌کنند تا خاطرات ماندگاری بسازند. برای بازدید از جزیره کبوتر در کوش آداسی، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر و ضدآفتاب همراه داشته باشید تا گرما و حرارت فضای باز این جزیره اذیت‌تان نکند. همچنین برای استفاده از قایق‌ها، حوالی ساعت 10 صبح تا 4 عصر، خودتان را به این جزیره برسانید.

قلعه سنگی جزیره کبوتر

رقص نور و رنگ روی قلعه سنگی، دیوارها و برج‌های بلند و باشکوه جزیره کبوتر را تصور کنید. شب‌های جزیره برای برخی گردشگران از روزها هم جذاب‌تر است؛ چون می‌توانند در گوشه‌ای از ساحل بنشینند و شاهد نورپردازی‌های جذاب و چشم‌نواز رنگارنگ اطراف قلعه سنگی جزیره پیجن باشند.

حرکت نور روی موج‌های دریا آنقدر خیره‌کننده و بی‌نظیر است که گردشگران را شبانه از هتل‌ها و اقامتگاه‌های دور و نزدیک به این جزیره می‌کشاند. این گردشگران عکس‌هایی از گشت‌وگذار شبانه‌شان در جزیره کبوتر را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند و باعث شهرت بیش از پیش این جزیره می‌شوند. 

وقتی به قلعه سنگی قدم می‌گذارید، یک اسکلت فسیل از نهنگی بزرگ خواهید دید. این فسیل غول‌پیکر درون محفظه‌ای شیشه‌ای نگه‌داری می‌شود که می‌توانید اطلاعات کشف و ویژگی‌های این فسیل را روی تابلوی کناری‌اش مطالعه کنید.

علاوه بر این، شیشه‌های مکعبی کوچک‌تری هم در نمایشگاه داخل قلعه وجود دارند که درون آن‌ها قایق‌های چوبی کوچکی قرار گرفته‌اند. بازدید از قلعه سنگی جزیره کبوتر در ترکیه رایگان است و ساعت بازدید از آن را بین ساعت 8 صبح تا 9 شب در نظر گرفته‌اند.

جزیره کبوتر کوش آداسی

تصویری از قایق‌های نزدیک جزیره کبوتر

آدرس و نحوه رفتن به جزیره کبوتر

همانطور که قبلا گفتیم، از ویژگی‌های خوب جزیره کبوتر کوش آداسی نزدیکی آن به ساحل است؛ بنابراین دسترسی به این جزیره بسیار آسان است. برای رسیدن به جزیره کبوتر باید به سمت بلوار اینونو راهی شوید، سپس به سمت چپ این بلوار بپیچید و راهتان را به سمت بلوار آتاتورک کج کنید.

با رسیدن به بلوار آتاتورک، دست راست خیابان را بگیرید و فرمان را به سمت بُزکورت شرقی بچرخانید، سپس به سمت چپ برانید تا نمای جزیره مقابل چشم‌تان خودنمایی کند.

اتوبوس

وقتی در سفرتان به ترکیه به شهر کوش آداسی رسیدید، کافی است مینی‌بوس‌های شماره 5 این شهر را سوار شوید تا شما را به مستقیما به جزیره کبوتر برسانند.

تاکسی

با استفاده از تاکسی‌های واقع در مرکز کوش آداسی، فاصله 2.5کیلومتری تا جزیره کبوتر را طی می‌کنید و در زمان کمتر از 10 دقیقه به پل ورودی جزیره کبوتر می‌رسید.

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی اطراف جزیره کبوتر

۱- کوه کِسِ: ۹۵۰ متر

۲- مجموعه باستانی هلنیستی پرین: ۱ کیلومتر

۳- پارک کوش آداسی: ۳ کیلومتر

۴- بندر کوش آداسی: ۴ کیلومتر

 بهترین هتل های اطراف جزیره کبوتر

۱- هتل افه: از اتاق‌های هتل 3 ‌ستاره افه، نظاره‌گر زیبایی جزیره کبوتر باشید و همزمان از وای‌فای رایگان و  تهویه مطبوع فضای هتل لذت ببرید.

۲- هتل استلا: یک هتل سه‌ستاره و تازه بازسازی‌شده در فاصله 200متری جزیره پیجن است و امکانات مناسبی دارد.

۳- هتل ایلیاد: نزدیکترین دسترسی را به جزیره کبوتر کوش آداسی را دارد و از این هتل با فقط 5 دقیقه رانندگی به جزیره می‌رسید.

۴- هتل لاویستا: پس از بازدید از جزیره کبوتر می‌توانید به هتل لاویستا در فاصله 450متری جزیره برگردید و برای وعده ناهار یا شام مهمان غذاهای دریایی لذیذ این هتل باشید.

تصویری از هتل لاویستا

تصویری از هتل لاویستا در نزدیکی جزیره کبوتر

بهترین رستوران های اطراف جزیره کبوتر کوش آداسی

۱- آریا آدا بالیک: از بازدید جزیره کبوتر برمی‌گردید؟ در ورودی قلعه سنگی، غذاهای دریایی این رستوران را امتحان کنید.

۲- کافه ساحلی ترن: برای دورهمی‌ و گردشی کوتاه به جزیره کبوتر آمده‌اید؟ در نزدیکی ورودی جزیره، با نوشیدنی‌های این رستوران گلویی تر کنید و طعم فست‌فودهای تازه آن را بچشید.

۳- کافه فود باکس: پس از بازدید از جزیره، قرار دوستانه یا رسمی دارید؟ این رستوران آماده است تا با نوشیدنی و شیرینی از شما و همراهان‌تان پذیرایی کند.

۴- رستوران لیمان: به دنبال رستورانی نزدیک ورودی جزیره می‌گردید؟ این رستوران در فاصله 290متری ورودی جزیره میزبان شما خواهد بود.

جزیره کبوتر کوش آداسی؛ نگین دریای اژه

جزیره کبوتر کوش آداسی از جاذبه های دیدنی ترکیه است که بازدید از آن به دلایل تاریخی و طبیعت‌گردی اهمیت دارد. هموطنان ایرانی، ترکیه را بیشتر به جاهای تفریحی و مراکز خرید آن می‌شناسند؛ اما اگر می‌خواهید به جایی دیدنی از کوش آداسی سفر کنید که زیبایی‌های طبیعی، تاریخچه پرفرازونشیب و حیات‌وحش و پرندگان رنگانگ و متنوع را با هم داشته باشد، رفتن به جزیره کبوتر را در اولویت بازدید خود بگذارید. شما می‌توانید با تور کوش آداسی به این شهر سفر کرده و جزیره پرندگان را ببینید. امیدواریم با سفر به این جزیره، خاطرات و عکس‌های یادگاری دوست‌داشتنی ثبت کنید.

سوالات متداول

۱-جزیره کبوتر کوش آداسی کجا واقع شده است؟

جزیره کبوتر کوش آداسی از جاهای دیدنی ترکیه است که در 71کیلومتری استان آیدین و در سواحل شهر کوش آداسی قرار دارد. شهر کوش آداسی را به نام جزیره پرندگان می‌شناسند؛ زیرا ترکیب اسم این شهر از دو کلمه «کوش» به‌معنی کبوتر و «آدا» به‌معنی جزیره ساخته شده است.

۲- چه جاذبه‌های گردشگری یا ویژگی‌های منحصر به فردی در جزیره کبوتر کوش آداسی وجود دارد؟

جاذبه‌های دیدنی جزیره کوش آداسی شامل بنادر، اماکن تاریخی، رستوران‌ها و هتل‌های منحصربه‌فردی است که گردشگران زیادی را جذب می‌کنند و بسیار پرطرفدار هستند.