غواصی در ترکیه؛ تفریحی جذاب و آرامبخش

جاذبه های گردشگری 13 اسفند ، 1402 5 دقیقه

غواصی در ترکیه از بهترین فرصت‌ها برای کسانی است که می‌خواهند از روزمرگی و عادت‌های زندگی دل بکنند و پا در سفری پرماجرا و هیجان‌انگیز بگذارند. سایت‌های غواصی ترکیه به‌خاطر نزدیکی به شهرهای ساحلی، وجود کشتی‌های قدیمی شکسته، ماهی‌ها و جانداران دریایی متنوع و صخره‌های مرجانی کوچک و بزرگ از بهترین جاذبه‌های دریایی جهان برای غواصی هستند. در این مطلب سراغ معرفی بهترین سایت‌های غواصی در ترکیه رفته‌ایم تا شما را با مهیج‌ترین ورزش آبی این کشور آشنا کنیم.

آنتالیا؛ اولین پیشنهاد برای غواصی در ترکیه

اولین پیشنهاد ما به شما برای تجربه غواصی در ترکیه، سفر به شهر آنتالیا و خوش‌گذرانی در تفریحات آبی این شهر است. آنتالیا به دلیل قرارگرفتن در ساحل شنی، از این شانس برخوردار بوده که حرفه‌ای‌ترین مدارس غواصی در آنجا راه‌اندازی شوند. پس در سفر تفریحی‌تان به ترکیه فرصت دارید تا غواصی و شنا را هم یاد بگیرید و سفری هیجان‌انگیز در جاذبه‌های آبی این شهر داشته باشید.

به همه این امکانات غواصی، باید امکانات پذیرایی شامل غذاهای لذیذ رستوران‌ها و کافه‌ها و فیلمبرداری و عکاسی سفارشی را هم اضافه کنیم. به این ترتیب با گرفتن عکس‌ها و فیلم‌هایی با کیفیت عالی، خاطرات این سفر را برای خود و همسفرانتان به‌یادماندنی می‌کنید.

ممکن است به‌خاطر اینکه شنا یا غواصی بلد نیستید، دلهره داشته باشید و از انتخاب تور غواصی در ترکیه منصرف شوید؛ اما می‌خواهیم با این خبر خیال‌تان را راحت کنیم که مربی‌های شنا در سایت‌های غواصی آماده‌اند تا غواصی را از مبتدی تا حرفه‌ای به شما آموزش بدهند. بنابراین در برآورد هزینه سفر به آنتالیا، مبلغی را برای آموزش غواصی کنار بگذارید. این آموزش ظرف چند دقیقه انجام می‌شود و شما می‌توانید ساعت‌ها در آب مشغول شنا و غواصی باشید. 

عکس از دو نفر در حال غواصی

تصویری از غواصی

کمر 

بی‌نظیرترین سایت‌های غواصی در ترکیه را در غارهای آبی شهر کمر پیدا می‌کنید. سفر به شهر کمر در منطقه تکیروا با داشتن جزیره‌های زیبا و شگفت‌انگیز، حال‌وهوای یک ماجراجویی جذاب را برایتان فراهم می‌کند. در کنار سفر به دنیای زیر آب، فرصت تماشای موجودات دریایی مثل سفره‌ماهی خالدار هم برایتان مهیا است. با دانستن این ویژگی‌ها متوجه شده‌اید که چرا غواصی در غارهای آبی کمر اینقدر برای مسافران این شهر جذاب است.

اگر شما هم در بچگی از علاقه‌مندان کارتون سفرهای علمی بوده‌اید، حتما از ماجراجویی‌ها و کشف دنیای زیر آب در شهر کمر لذت خواهید برد.

کاس؛ از زیباترین سایت های غواصی در ترکیه

دیدن موجودات دریایی مثل اسفنج‌های کوچک و بزرگ، مرجان‌های دریایی رقصان در جریان آب و ماهی‌های رنگارنگ پرشروشور از زیبایی‌های دریاهای اطراف سایت کاس در نزدیکی شهر کالکان است که حسابی شما را سر ذوق می‌آورد.

ساحل پاتارا از محبو‌ب‌ترین سواحل شهر ترکیه است که سایت کاس را در خود جای داده است. از معروف‌ترین کشتی‌های غرق‌شده در سایت غواصی کاس، کشتی دیمیتریوس است. این کشتی قدیمی در سال 1968 از ترکیه به سمت یونان در حرکت بوده است که غرق می‌شود. این روزها دورتادور این کشتی را مرجان‌های دریایی پر کرده‌اند و پنجره‌ها و اتاقک‌هایش به آشیانه‌ای برای جانداران دریایی تبدیل شده شده است. 

تصویری از غواصی در دریا

تصویری از سایت غواصی کاس

مرسین

جزیره دانا در شمال ‌غربی خلیج سنکاک، داستان پرفرازونشیبی دارد. این جزیره سال‌ها پیش با بالا آمدن آب دریا از چشم‌ها پنهان شد و این روزها فقط بشکه‌های فرتوت و بزرگ از گذشته آن باقی مانده است. به مرور زمان، گل‌ولای و رسوبات اطراف این جزیره به زمین نشسته‌اند و حالا آب دریا شفاف‌تر از همیشه، نمایی واضح و شفاف از دنیای موجودات دریایی این منطقه نمایش می‌دهد.

برای رفتن به جزیره پنهان دانا باید به استان آدانا در جنوب ترکیه بروید و سپس در امتداد سواحل امتداد خط ساحلی تاشوجو راهی منطقه کاله‌کوی این استان شوید. اگر دوست دارید در کنار غواصی در ترکیه، یادگاری‌هایی از گذشته جزیره آدانا را ببینید، بازدید از کشتی غرق‌شده در ساحل این جزیره را از دست ندهید.

موغله؛ از مراکز غواصی نزدیک مارماریس ترکیه

52 نقطه تاریخی از باقی‌مانده‌های کشتی‌ها و زیردریایی‌های غرق‌شده، در سواحل شهر موغله و نزدیک به شهر مارماریس چشم‌انتظار شما هستند. علاوه بر این بازدید از منظره‌های منحصربه‌فردی مثل شنای کوسه‌ها، دلفین‌ها و خوک‌های آبی از ویژگی‌های این سایت غواصی در ترکیه است. زمانی که آب و هوای مارماریس برای بازدید از مراکز غواصی مناسب است، به این سایت‌ها مراجعه کنید. سپس کافی است از راهنمای غواصی‌ خودتان بخواهید تا شما را برای تماشای هر کدام از این جاذبه‌های دریایی ببرد.

تصویری از یک غواص در دریا

نمایی از غواصی در دریا

بدروم

شهر بدروم از دیگر شهرهای ساحلی جنوب ترکیه و در امتداد دریای اژه است. بندر بدروم به‌خاطر معماری سنگی و صخره‌ای و ارتفاع پایین خود در مقایسه با سطح دریا، از دوردست‌ها قابل مشاهده است. در نزدیکی بندر بدروم می‌توانید به جزیره اوراک هم سری بزنید. هرچه از ساحل بندر بدروم فاصله بگیرید، عمق آب هم بیشتر می‌شود و کم‌کم منظره‌های رنگارنگ اسفنج‌ها و صخره‌های حفره‌دار را هم می‌ببینید.

عمیق‌ترین نقطه سایت غواصی بدروم حدود 4 متر عمق دارد و غواصی در این عمق، لذتی هیجان‌انگیز از زندگی زیر دریا را به شما هدیه می‌دهد. اگر از مبدأ بندر بدروم حدود 90 دقیقه قایق‌سواری کنید به جزیره زیبای کارگی می‌رسید. بندر بدروم با وجود نزدیکی به زیباترین دیدنی‌های دریایی این منطقه، بهترین انتخاب برای غواصی در ترکیه است. جزیره کوچِک هم فقط یک کیلومتر با بندر بدروم فاصله دارد و می‌توانید بعد از غواصی برای بازدید از جاذبه‌های آن بروید.

غارهای معروف زیر آبی از دیگر دیدنی‌های سایت بدروم هستند که طرفداران زیادی دارند. غارهایی مثل غار دلیکلی، غار حباب و غارهای جزیره اوراک از محبوب‌ترین سایت‌های غواصی این شهر به حساب می‌آیند. منطقه مرجانی بدروم هم از جذاب‌ترین دیدنی‌های سایت بدروم است که امکان شیرجه از ارتفاع 4 تا 36متری را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. به‌خاطر این ویژگی‌ها بسیاری از غواصان و شناگران مبتدی و حرفه‌ای، سایت بدروم را برای شنا و آموزش غواصی در ترکیه انتخاب می‌کنند.

عکس یک غواص در بدروم

عکس از غواصی در بدروم

گوکوا؛ تجربه غواصی در مارماریس ترکیه

منطقه گوکوا در شمال شهر مارماریس به داشتن صخره‌های پوشیده از جلبک معروف است و از جاهای دیدنی مارماریس به حساب می‌آید. کسانی که برای غواصی در ترکیه منطقه کوگوا را انتخاب می‌کنند، دوست دارند غواصی در بین صخره‌های تودرتو و مرتفع را تجربه کنند. البته در سال‌های قدیم حاشیه‌هایی راجع به غرق‌شدن قایق‌های تفریحی در این منطقه هم بین مردم محلی پیچیده است؛ اما شوق و ذوق مردم برای غواصی و بازدید از دیدنی‌های این منطقه را بیشتر از قبل کرده است.

آیوالیک

خیلی از مسافرانی که برای غواصی در ترکیه راهی این کشور می‌شوند، شیفته قصه‌ها و افسانه‌هایی شده‌اند که درباره جزیره‌های این کشور بر سر زبان‌ها افتاده است. سایت آیوالیک هم تعداد زیاد بازدیدکنندگانش را مدیون شایعاتی است که می‌گوید شهر گمشده آتلانتیس در نزدیکی این سایت قرار دارد.

سایت آیوالیک در شمال ازمیر قرار دارد و در عمق 19متری آن می‌توان انواع جانداران دریایی کمیاب و منحصربه‌فرد را تماشا کرد. جزایر قیز، گونش و یوارلاک از دیگر جزیره‌های دوست‌داشتنی این سایت غواصی هستند که سفر پرماجرایی را برای بازدیدکنندگان خود رقم می‌زنند و میان جاهای دیدنی ازمیر شناخته‌شده هستند.

از نظر گردشگران حرفه‌ای بهترین زمان برای تهیه تور غواصی در ترکیه ، فاصله تیر تا مهر ماه هر سال است؛ با این وجود سایت آیوالیک به‌خاطر آب‌وهوای معتدل و امکانات کافی که دارد در تمام طول سال برای غواصی مناسب است. اگر تازه‌کار هستید و دوست دارید غواصی در این سایت را تجربه کنید، چند موقعیت مناسب در این سایت برای شما وجود دارد. هزینه غواصی در ترکیه در سایت آیوالیک از دیگر سایت‌های این کشور کمتر است و دست گردشگران را برای شروع غواصی باز می‌گذارد.

تصویری از غواصی

تصویری زیبا از غواصی در ترکیه

چاناق قلعه

از شهرهای غرب ترکیه که می‌توانید نامش را برای غواصی گوشه ذهن‌تان داشته باشید، شهر چاناق قلعه است. این شهر 300 کیلومتر با شهر توریستی استانبول فاصله دارد. شهر چاناق قلعه منطقه‌ای به نام ساروس را در خود جای داده است که از بهترین سایت‌های غواصی در ترکیه است. منطقه ساروس به جزیره‌های گوکچه آدا و بوزچا آدا نزدیک است و به این ترتیب اگر با تور استانبول به ترکیه سفر کردید، فرصت دارید از زیبایی‌های مثل بقایای ویرانه‌ها، گونه‌های گیاهی و موجودات متنوع دریایی این دو جزیره دیدن کنید.

سایت چاناق قلعه هم یادگاری‌هایی از چند کشتی کوچک و بزرگ غرق‌شده در اعماق خود نگهداری می‌کند. دور و اطراف این کشتی‌ها هم محل خوبی برای گشت‌وگذار و غواصی است. علاوه بر این قسمت‌هایی از یک هواپیمای ایتالیایی غرق‌شده در دوره جنگ جهانی دوم هم در این سایت وجود دارد که منظره عجیب و خارق‌العاده‌ای در میان امواج و شنای ماهی‌ها به وجود آورده است.

تصویری از یک انسان و یک لاک پشت در دریا

تصویری از یک لاکپشت و یک غواص در اعماق دریا

غواصی در ترکیه را در تمام شهرها تجربه کنید

با خرید تور غواصی در ترکیه، خودتان را به تماشای چشم‌اندازهای زیبا و ساحلی این کشور مهمان می‌کنید. اگر شناختی از غواصی ندارید یا شنای حرفه‌ای بلد نیستید، نگران نباشید. مربی‌های آموزش غواصی در هرکدام از سایت‌های غواصی این کشور، شنا و غواصی مقدماتی تا حرفه‌ای را به شما آموزش می‌دهند. شک نداشته باشید شنا و کشف جهان زیر آب در جزیره‌ها و سواحل کشور ترکیه، از بهترین خاطرات سفر خارجی شما با تور ترکیه خواهد شد.

سوالات متداول

۱- آیا غواصی در ترکیه امن است؟

بله، غواصی در ترکیه امن است، اما همواره باید مکان‌های معتبر را برای غواصی انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که در مراکز مجهز با غواصان حرفه‌ای شنا می‌کنید و همیشه نکات ایمنی و دستورالعمل‌های مربوط به غواصی را رعایت کنید.

۲- آیا می‌توانم غواصی را در ترکیه تجربه کنم، حتی اگر تجربه‌ قبلی نداشته باشم؟

بله، بسیاری از مراکز غواصی در ترکیه دوره‌های آموزشی را برای مبتدی‌ها ارائه می‌دهند. در این دوره‌ها آموزش‌های لازم به شما ارائه می‌شود تا زیر آب با اطمینان بیشتری حرکت کنید. اما بهتر است قبل از شروع غواصی، با یک پزشک مشورت کنید و از قبل مطمئن شوید که شرایط سلامتی‌تان برای غواصی مناسب است.