دریاچه ی بسیار زیبای وان ترکیه

جاذبه های گردشگری 13 بهمن ، 1397 5 دقیقه

دریاچه وان، بزرگترین دریاچه در ترکیه و دومین دریاچه ی بزرگ خاورمیانه است که از جاذبه های گردشگری وان نیز محسوب می شود. دریاچه ی وان در منطقه آناتولی شرقی در نزدیکی مرز ایران واقع شده است. این دریاچه مساحت حدود 1434 مایل (71313 کیلومتر مربع) را پوشش می دهد. آب شوراین دریاچه برای نوشیدن یا آبیاری مناسب نیستند. آب نمک  برای بیشتر حیوانات مضر است. 
دریاچه وان به دو بخش تقسیم می شود. قسمت اصلی آب از پایین ترین قسمت شمالی آن به وسیله یک گذر باریک جدا شده است. سواحل دریاچه شیب دار و صخره ایست. ساحل جنوبی بسیار پیچیده و موج دار است. 

دریاچه ی وان ترکیه

آب دریاچه با جزیره Gadir از سمت شمال و چارپانک از شرق؛ و آکتامار و اترک از جنوب محاصره شده است. قسمت اصلی دریاچه به سمت جنوب، با عمق بیش از 330 فوت (100 متر) بسیار عمیق تر از بخش شمالی آن است .
این دریاچه توسط آب باران و آب حاصل از ذوب برف و توسط چند شاخه منبع آب ، از جمله رود "بندی ماهی" و " زیلان " از شمال، و رود کاراسو و میچینگر، که از شرق وارد دریاچه می شوند تغذیه می شود.  
با تغییرات فصلی سطح آب دریاچه وان در حدود 50 سانتی متر تغییر می کند. به این شکل که در فصل زمستان سطح آن کم است و افزایش آن با آغاز بهار شروع می شود. با ورود آب اضافی از ذوب برف کوه های اطراف، دریاچه به بالاترین سطح خود در ماه جولای می رسد. 
در تابستان دریاچه دارای سه منطقه متمایز دما شامل لایه ی آب گرم، یک منطقه پایین تر از آب سرد و یک لایه ی متوسط است. در فصل زمستان سطح آب به سرعت خنک می شود. سرعت انجماد کل دریاچه با شوری بالای آن کاهش می یابد. فراوان ترین نمک دریاچه، کربنات سدیم و سولفات سدیم است.

برای تماشای این دریاچه ی زیبا تور وان رزرو کنید. 

دریاچه ی وان ترکیه