مسجد ایاصوفیه کجاست؟ | تاریخچه، آدرس و نحوه دسترسی

جاذبه های گردشگری 29 شهریور ، 1402 5 دقیقه

حتی اگر به استانبول سفر نکرده باشید، نام مشهورترین جاذبه توریستی این شهر را شنیده و تصاویر آن را در اینترنت دیده‌اید. مسجد ایاصوفیه با نزدیک به 1500 سال قدمت، از قدیمی‌ترین و در عین حال تماشایی‌ترین اماکن گردشگری ترکیه به شمار می‌رود که اغلب بخش‌های آن سالم و قابل بازدید هستند. پیش از سفر به استانبول، بهتر است با مهم‌ترین بنای تاریخی این شهر آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید. برای اینکه مسجد ایاصوفیه استانبول را بشناسید، مطالعه مقاله پیش‌ رو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

کنستانتین اول، امپراتور بیزانس، در سال 532 میلادی دستور ساخت مسجد ایاصوفیه یا حاجیا سوفیا (Hagia Sophia) را داد. این مسجد به همت 10 هزار کارگر و 100 استاد، در سال 537 میلادی تکمیل و افتتاح شد. ایاصوفیه در ابتدا، کلیسای بزرگ نام گرفت؛ اما پس از فتح استانبول به دست سلسله عثمانی و رسمی شدن دین اسلام، سلطان محمد دوم دستور داد تا کلیسا را به مسجد تبدیل کنند و همه نقاشی‌های آن را بپوشانند.

معمار سینان به دستور سلطان سلیم دوم، ایاصوفیه را مرمت کرد. مناره و محراب کنونی مسجد نیز در زمان سلطان مراد سوم به ساختمان آن اضافه شد. در سال‌های بعد، آیاتی از قرآن روی دیوارها و سقف مسجد قرار گرفت و همچنین لوح‌هایی مزین به نام الله و امامان شیعه و سنی به دورتادور دیوارها اضافه شد.

وقتی آتاتورک به حکومت رسید، کاربری مسجد را به موزه تغییر داد. ایاصوفیه اکنون به عنوان کلیسا، موزه و مسجد استفاده می‌شود و مکانی ارزشمند برای مردم و حکومت ترکیه است.

معماری مسجد ایاصوفیه؛ نمونه ای برجسته از دوران بیزانس

ایاصوفیه نمونه‌ای برجسته از سبک معماری بیزانس است. دیوارهای آجری مشبک، ستون‌های ردیفی، سرستون‌های کنده‌کاری شده، نمای خارجی ساده و گنبد بزرگ روی گنبدهای کوچک، از ویژگی‌های اصلی بناهای متعلق به دوره بیزانس هستند. این دوره، اولین عصر طلایی معماری روم شرقی محسوب می‌شده که امروزه، آثار کمی از آن به جا مانده‌اند.

چهار طاق و چهار ستون بزرگ، 40 پنجرۀ ردیف‌شده در کنار یکدیگر و گنبدی با عمق 18 و ارتفاع 56 متر از سطح زمین، از دلایلی است که ایاصوفیه را به یک مکان تاریخی ارزشمند و پرطرفدار تبدیل می‌کند. داخل مسجد نیز با تزئینات و نقاشی‌های باشکوه و منحصربه‌فردی پوشانده شده که باعث زیبایی دوچندان این بنای تاریخی می‌شود. لازم به یادآوری است که اگر در سفر به استانبول، بازدید از ایاصوفیه را از دست بدهید، ظلم بزرگی به خود کرده‌اید.

معماری داخلی مسجد ایاصوفیه

تصویری از معماری داخلی مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه کجاست؟

مسجد ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول، نزدیک به قصر توپکاپی و در منطقه سلطان احمد واقع شده است. برای دسترسی به این مسجد، باید به خیابان عملدار (Alemdar Cd)، جنب خیابان قهوه‌خانه (Caferyie Sk) بروید. البته اگر با تاکسی رفت‌وآمد می‌کنید، نیازی به دانستن آدرس دقیق آن ندارید؛ زیرا از هر راننده تاکسی یا رهگذری که بپرسید ایاصوفیه کجاست؟ آدرس این مسجد را به شما خواهد داد. همچنین تاکسی‌های فرودگاه جدید استانبول، شما را مستقیم به ایاصوفیه می‌برند.

نحوه دسترسی به مسجد ایاصوفیه استانبول

از آنجا که اغلب گردشگران ایرانی برای دسترسی آسان‌تر به اماکن گردشگری استانبول در هتل های میدان تکسیم ساکن می‌شوند، بهتر است بدانیم که چگونه از تکسیم به ایاصوفیه برویم. بهترین راه برای رفتن از تکسیم به ایاصوفیه، استفاده از خط T1 تراموا است. در ایستگاه تکسیم سوار تراموا شده و در ایستگاه سلطان احمد، از آن پیاده شوید. پس از پنج دقیقه پیاده‌روی به ایاصوفیه خواهید رسید.

راه دیگر برای دسترسی به ایاصوفیه، استفاده از مترو است. در هر ایستگاهی که سوار بر مترو شوید، می‌توانید خود را به خط M2 رسانده و در ایستگاه وزنه‌جیلر پیاده شوید. البته این ایستگاه در فاصله 2 کیلومتری مسجد ایاصوفیه قرار دارد و باید نیم ساعت پیاده‌روی کنید تا به آن برسید.

موقعیت جغرافیایی مسجد ایاصوفیه استانبول روی نقشه گوگل

ساعت بازید و هزینه ورودی مجموعه ایاصوفیه

ایاصوفیه در دوره بیزانس ساخته شد و تا سال‌ها کاربری کلیسا داشت؛ اما سپس با ورود مسلمانان به ترکیه و انجام برخی تغییرات، از این بنا به عنوان مسجد استفاده شد. پس از اینکه رئیس‌جمهور ترکیه دستور تبدیل ایاصوفیه به مسجد را داد، بازدید از این سازه تاریخی رایگان شد. اکنون شما می‌توانید همه روزهای هفته و به صورت 24ساعته از ایاصوفیه بازدید کنید. البته هنگام اقامه پنج نوبت نماز، ورود گردشگران به فضای مسجد ممنوع است.

عجایب مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه حدود 1500 سال قدمت دارد و اتفاق‌های بسیاری را از سر گذرانده است. با ما همراه باشید تا به عجایبی که درباره نماد استانبول شنیده می‌شود، بپردازیم:

  • از آنجا که اغلب گردشگران، شهر استانبول را با نام ایاصوفیه می‌شناسند، در بدو ورود به این شهر، از ایاصوفیه بازدید می‌کنند.
  • ایاصوفیه در ابتدا کلیسا بود؛ سپس به مسجد تبدیل شد و اکنون کاربری موزه نیز دارد.
  • برای ساخت ایاصوفیه از 10 هزار کارگر استفاده شده است.
  • قطر گنبد اصلی مسجد ایاصوفیه بیش از 30 متر است.
  • یکی از ستون‌های موجود در ایاصوفیه همیشه مرطوب است و به اعتقاد برخی افراد، دردها را از بین می‌برد.
  • اندازه زمین ایاصوفیه تقریبا برابر با یک زمین فوتبال استاندارد است.
  • ایاصوفیه به عنوان نماد استانبول، در اغلب عکس‌های استانبول حضور دارد.
  • این مسجد با وجود بزرگ‌تر بودن نسبت به مسجد سلیمانیه، کوچک‌تر از آن به نظر می‌رسد.

این‌ها فقط بخشی از عجایب مسجد ایاصوفیه هستند. اگر ساختمان‌ها قدرت سخن گفتن داشتند، حرف‌های ایاصوفیه پایانی نداشت. در سفر به استانبول، بازدید از مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر را از یاد نبرید.

بازدید از مسجد ایاصوفیه در تور استانبول

حال که با مسجد ایاصوفیه، یکی از بزرگ‌ترین مساجد استانبول آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم تماشای آن را در برنامه سفر خود به ترکیه قرار دهید. البته پیشنهاد ما این است که با رزرو تور استانبول، در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. چراکه در این صورت، هزینه هتل، بلیط هواپیما، ترانسفر فرودگاهی و لیدر مجرب، همه یکجا محاسبه شده و از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است. ضمن اینکه می‌توانید از جاذبه‌های دیگر این شهر نیز دیدن کنید.

آیا شما تجربۀ سفر به استانبول را دارید؟ آیا از مسجد ایاصوفیه دیدن کرده‌اید؟ سپاس‌گزار خواهیم شد اگر دیده‌ها و شنیده‌های خود را با ما و سایر علاقمندان به گردشگری در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1. مسجد ایاصوفیه در کدام کشور است؟

ایاصوفیه یکی از مساجد تاریخی استانبول در کشور ترکیه است.

2. چگونه از تکسیم به ایاصوفیه برویم؟

شما می‌توانید سوار بر خط T1 تراموا، از ایستگاه تکسیم به ایستگاه سلطان احمد بروید.

3. نزدیکترین ایستگاه مترو به مسجد ایاصوفیه کدام است؟

ایستگاه وزنه‌جیلر در خط M2، نزدیک ترین ایستگاه مترو به مسجد ایاصوفیه است.