قصر دولما (Dolmabahçe Palace)

جاذبه های گردشگری 09 مهر ، 1397 5 دقیقه

کاخ Dolmabahce در امتداد ساحل اروپا در تنگۀ بسفر واقع شده و از جاذبه های زیبای گردشگری استانبول است. در ابتدا یک خلیج کم عمق وجود داشت که ناوگان عثمانی در آنجا لنگر می انداختند. پس از قرن 17، درکنار ساحل یک باغ زیبا با چند غرفه و آبشار ساختند، که در آن درباریان سلطان از چشم انداز زیبا لذت ببرند.


قصر دولما (Dolmabahçe Palace)

 در سال 1843، سلطان عبدالمجید دستور ساخت کاخ جدیدی را داد و معماران امپریالیست Garabet و Nikogos Balyan ، ساخت و ساز این کاخ را در 1856 به اتمام رساندند. Dolmabahce به عنوان کاخ ثانویه بعد از مرگ عبدالمجید توسط جانشینش ، به کاخ زمستانی تبدیل شد و کاخ Beylerbeyi به عنوان کاخ تابستانی مورد استفاده قرار گرفت. پس از دو سلطان، خانواده امپراتوری با سلطان مهمند V به اینجا بازگشتند و تا زمان اعلام جمهوری، در آنجا زندگی می کردند. وی در تاریخ 10 نوامبر 1938 در کاخ درگذشت، بعدها در سال 1952 به موزه تبدیل شد.


قصر دولما (Dolmabahçe Palace)

کاخ شامل سه بخش اصلی است: آپارتمان اداری (Selamlik or Mabeyn-i Hümayun)، سالن مراسم (Muayede Salonu) و امپریال حرم (Harem-i Hümayun). سالن موزه بین دو بخش دیگر ساخته شد، جایی که سلطان میزبان ِمهمانان مهم و دولتمردان خارجی بود.
علاوه بر کاخ اصلی، ساختمان های متعددی در کاخ وجود داشت مانند آشپزخانه های امپریالیستی، اتاق ولیعهد(Veliaht Dairesi)، سربازخانه ها، اصطبل ها، مراکز دارو، انبارهای آرد، کوره (Kusluk)، انبار شیشه ای، ریخته گری، انبارگیاهی.


قصر دولما (Dolmabahçe Palace)

Mabeyn-i Hümayun (آپارتمان های دولتی) مهم ترین بخش از نظر عملکرد و شکوفایی است. یک تالار بزرگ در ورودی، یک پله نرده ای و دیگر عناصر تزئینی برای جلب توجه بازدید کنندگان وجود دارد. چندین سالن بزرگ در طبقه بالا با فرش Hereke، لوسترهای کریستال و شومینه و حمام با تزئین Alabaster وجود دارد.

سالن مراسم، سالن مربعی بزرگ است که با یک فرش بزرگ پوشیده شده و لوستر کریستال 5/4 تنی توسط ملکه ویکتوریا فرستاده شد. مراسم مهم مذهبی در اینجا برگزار می شده است. گالری های بالا توسط سفیران خارجی دعوت شده به مراسم مذهبی پر می شد.


قصر دولما (Dolmabahçe Palace)

زنان مجاز نبودند در این مراسم حضور داشته باشند، به همین دلیل از پنجره های یک راهروی طولانی، دقیقا در بالای تالار معاونت، مراسم را تماشا می کرند. در زمستان، سالن با سیستم گرمایشی گرم می شد و حدود 3 روز طول می کشید تا قبل از برگزاری هر مراسم به درستی گرم شود.
حرم توسط یک راهرو طولانی به یک بخش امنیتی متصل شده که همیشه در آن نگهبانان حضور داشتند تا مطمئن شوند که هیچ کس عبور نمی کند. حرم از چند اتاق، حمام و سالن تشکیل شده است و دقیقا در کنار حرم کاخ شاهزاده وجود داشت.


قصر دولما (Dolmabahçe Palace)

قصر Dolmabahce در دو طبقه بالای زیرزمین است. سنگ های محلی و سنگهای مرمر در دیواره های بیرونی آن وآجرها در دیواره های داخلی و چوب های پارکت در طبقات استفاده شده است. این یک طراحی اروپایی با سبک نئو-باروک است که از سنت عثمانی در اواسط قرن نوزدهم رایج شده است. حتی مبلمان داخلی طراحی غرب است. برق و سیستم گرمایش مرکزی در سال 1910 انجام شد. کاخ دارای 285 اتاق، 46 اتاق پذیرایی و گالری، 6 حمام ترکی و 68 توالت است.در اینجا بیش از 600 نقاشی وجود دارد.

هزینه بلیط برای بازدید از کاخ دولماباغچه 60 لیر به ازای هر نفر است. بازدید کودکان زیر6 سال رایگان است.
شما مجاز به گرفتن عکس یا فیلم در داخل ساختمان های کاخ نیستید.
 بازدید معمولا در هر 10-15 دقیقه به صورت تور انجام می شود. این موزه دارای کافه نیزهست که میتوانید از آن بهره ببرید.
شماره تماس : 2369000 212 90+
فکس: 2593292 212 90+
ساعت بازدید : روزانه از ساعت 9 صبح تا 16:00 به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه (اکثر موزه ها ساعت های طولانی تر را در طول ماه های تابستان باز هستند.)


برسام سیر ارائه دهنده ی تور های ارزان قیمت و تور های لحظه آخری استانبول می باشد.