ماجرای ساخت کلیسای مقدس اسمیندا سامبا تفلیس

جاذبه های گردشگری 07 مرداد ، 1397 5 دقیقه

کلیسای مقدس اسمیندا سامبا تفلیس،از جاذبه های گردشگری تفلیس محسوب می شود . این کلیسا که معمولا به نام سمبا(به زبان گرجی: სამება)  شناخته می شود، در تفلیس، پایتخت گرجستان واقع شده است.

کلیسای مقدس اسمیندا سامبا تفلیس

این بنا از سال 1995 تا 2004 ساخته شده است و بزرگترین ساختمان مذهبی نه تنها در گرجستان بلکه در منطقه قفقاز جنوبی است و از بزرگترین کلیساهای ارتدوکس در جهان است. ایده ساخت کلیسای جدید به مناسبت به رسمیت شناختن خودکفائی کلیسای ارتدوکس دراوایل سال 1989، برای بیداری ملی جمهوری شوروی سابق گرجستان بود.


کلیسای مقدس اسمیندا سامبا تفلیس

در ماه مه 1989، Patriarchate ارتدوکس گرجستان و مقامات تفلیس مسابقه بین المللی برای پروژه "کلیسای جامع مقدس " اعلام کردند. در دوراول مسابقه با وجود اینکه بیش از صد پروژه ارائه شد هیچ برنده ای انتخاب نشد.
سرانجام معمار Archil Mindiashvili برنده پروژه شد اما به دلیل آشوب های ناشی از ناآرامی های کشور، این طرح بزرگ به مدت شش سال به تعویق افتاد ودرنهایت در 23 نوامبر سال 1995 پایه و اساس جدید کلیسای جامع گذاشته شد.

کلیسای مقدس اسمیندا سامبا تفلیس

این کلیسا به عنوان "نمادی از احیای ملی و معنوی گرجستان" شناخته شد واز جانب بازرگان و شهروندان عادی مورد حمایت قرار گرفت و در 23 نوامبر سال 2004، کلیسای جامع توسط  Patriarch Catholicos گرجستان ، که نقاشی های خیره کننده ای از مریم مقدس کشیده است ؛ونمایندگان عالی رتبه از کلیساهای ارتدوکس جهان رسما افتتاح شد که این مراسم با حضور رهبران جوامع مذهبی ورهبران سیاسی گرجستان نیزهمراه بود.

کلیسای مقدس اسمیندا سامبا تفلیس