بهترین سوغات کوش آداسی در سفر به ترکیه

جاذبه های گردشگری 22 مهر ، 1402 5 دقیقه

خرید سوغاتی یکی از رسوم جذاب ایرانی‌ها است که در همه سفرها به آن پایبند هستند. از آنجا که ترکیه یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی به شمار می‌رود، در این مقاله تصمیم گرفتیم بهترین سوغات کوش آداسی را به شما عزیزان معرفی کنیم. آداب و رسوم مردمان ترکیه شباهت بسیاری به ایرانیان دارد و سوغات خوراکی و صنایع دستی آن‌ها قطعا برای ما نیز جذاب است. با مطالعه مطلب پیش‌ رو، خواهید دانست در سفر به جزیرۀ پرنده چه چیزی را با خود به عنوان سوغات بیاورید.

باقلوا؛ معروف ترین سوغات کوش آداسی

اولین معرفی در فهرست بهترین سوغات کوش آداسی را به مشهورترین شیرینی کشور ترکیه اختصاص می‌دهیم. باقلوا از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های دنیاست و طرفداران بسیاری دارد. مردم ترکیه این شیرینی را معمولا همراه با چای و همچنین به عنوان دسر سرو می‌کنند. در برخی شهرهای ایران از قبیل تبریز، قزوین و یزد نیز باقلوا را به عنوان یک شیرینی سنتی می‌شناسند. هرچند این شیرینی‌ها از لحاظ طعم و شکل ظاهری مشابه یکدیگر هستند؛ اما باقلوای ترک در دنیا به شهرت بیشتری دست پیدا کرده است.

باقلوا سوغات کوش آداسی

عکسی از باقلوا سوغات کوش آداسی

لوکوم؛ راحت الحلقوم در طعم های متفاوت

لوکوم، از شیرینی‌های سنتی و مشهور ترکیه است که مواد اصلی آن را شکر و نشاسته تشکیل می‌دهند. برای طعم‌دار کردن این شیرینی‌های محبوب از عصاره طبیعی میوه‌هایی همچون هویج، انار، موز و پرتقال استفاده می‌کنند. لوکوم از لحاظ طعم و شکل ظاهری، شباهت بسیاری به راحت‌الحقلوم دارد؛ اما طرز تهیه آن‌ها کمی متفاوت است. برای تهیه این شیرینی خوشمزه در طعم‌های مختلف می‌توانید به کلیه شیرینی‌فروشی‌ها، بازارها و مراکز خرید کوش آداسی مراجعه کنید.

سوغات کوش آداسی شیرینی لوکوم

عکسی از شیرینی لوکوم کوش آداسی

قهوه ترک؛ مشهورترین سوغاتی نوشیدنی کوش آداسی

آوازه قهوه ترک در دنیا پیچیده است. احتمالا این قهوه خوش‌عطر و بو را در کافه‌های شهر یا در خانه‌های خود امتحان کرده‌اید؛ اما قهوه‌هایی که در ترکیه آماده می‌شوند، چیز دیگری هستند. این نوشیدنی در مراسم‌های رسمی و غیررسمی مانند خواستگاری و مهمانی‌ها سرو می‌شوند. در سفر به کوش آداسی حتما قهوه ترک را امتحان کنید. این قهوه‌ها از دانه‌های عربیکا تولید می‌شوند و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. قهوه ترک به عنوان سوغاتی نیز بسیار محبوب است.

قهوه ترک سوغات کوش آداسی

تصویری از قهوه ترک 

چای سیب؛ نوشیدنی سنتی کوش آداسی و ترکیه

چای سیب در کنار قهوه ترک، به عنوان نوشیدنی‌های سنتی ترکیه شناخته می‌شوند. اهالی ترکیه با دم کردن چای سیب، سعی در نشان دادن مهمان‌نوازی و صمیمیت خود دارند. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردمان این کشور و معاشرت با آن‌ها، در سفر به کوش آداسی یا سایر شهرهای ترکیه، حتما چای سیب نوش جان کنید و مقداری از این نوشیدنی خوش‌طعم را برای عزیزانتان به سوغات بیاورید.

ادویه های ترکی؛ بهترین سوغات کوش آداسی برای عاشقان آشپزی

اکنون نوبت به معرفی مواد خوراکی خوش عطر و طعم ترکیه رسیده است. ادویه های ترکی، مزه غذا را زیر و رو می‌کنند. این ادویه‌ها که شامل میخک، فلفل، سماق، نعنا، دارچین، پونه کوهی و زیره سبز هستند، رنگ و بوی تازه‌ای به غذاها می‌بخشند و خواص درمانی بی‌شماری دارند. برای مثال، فلفل ترکی برای کاهش کلسترول، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، درمان معده درد و بهبود گردش خون، مفید است. ادویه‌های ترکی سوغاتی‌های مشهوری به شمار می‌روند و قیمت مناسبی دارند. در سفر به کوش آداسی، حتما چندین بسته ادویه ترکی برای افرادی که اهل آشپزی هستند، تهیه کنید.

ظروف سفالی؛ ارزان ترین سوغات کوش آداسی

یکی از بخش‌هایی که در محاسبه هزینه سفر به کوش آداسی در نظر گرفته می‌شود، مربوط به خرید سوغات است؛ بااین‌حال، ظروف سفالی از زیباترین و در عین حال ارزان‌ترین سوغاتی‌های ترکیه به شمار می‌روند. هنر سفالگری در ترکیه بیش از صدها سال قدمت دارد و شما می‌توانید انواع کاسه، بشقاب، لیوان و قاشق سفالی را از بازارهای کوش آداسی خریداری کنید. این ظروف علاوه بر اینکه بسیار کاربردی هستند، جنبه تزئینی نیز دارند و گوشه و کنار خانه شما را زیباتر می‌کنند.

ظروف سفالی سوغات کوش آداسی

عکسی از ظروف سفالی کوش آداسی

سنگ چشم نظر، برای دور کردن ارواح شیطانی

بسیاری از افراد در اقصی نقاط دنیا به چشم و نظر اعتقاد دارند و این اعتقاد در مردم ترکیه بیش از جاهای دیگر است. سنگ چشم‌نظر برای دور نگه داشتن روح‌های خبیث و شیطانی به کار می‌رود. این سنگ‌های آبی و سفید، در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و در مکان‎های مختلف، از خانه تا محل کار کاربرد دارند. البته در صنعت طلا و جواهر و زیورآلات نیز از طرح سنگ چشم‌نظر استفاده بسیاری می‌شود. اگر در میان دوستان و آشنایان خود کسی را می‌شناسید که به چشم زخم اعتقاد داشته باشد، این سنگ‌ها، هدایای مناسبی برای او هستند. در اغلب بازارهای بزرگ و کوچک کوش آداسی، سنگ چشم نظر را در اندازه‌ها و طراحی‌های متنوع پیدا خواهید کرد.

چشم نظر از سوغات کوش آداسی

عکسی از سنگ چشم نظر

قالیچه و گلیم؛ ارزشمندترین سوغات کوش آداسی

قالیچه و گلیم‌های ترک، طرح‌های بسیار جذاب و متنوعی دارند و یک هدیه ارزشمند به شمار می‌روند. از این محصولات می‌توانید به عنوان کف‌پوش، پادری، دیوارکوب یا شال مبل استفاده کنید. قالیچه‌ها و گلیم‌های ترک در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و در اغلب بازارهای سنتی کوش آداسی و سایر شهرهای ترکیه به فروش می‌رسند. درست است که فرش و قالی ایرانی در دنیا حرف اول را می‌زند؛ اما گلیم و قالیچه ترک نیز یک سوغات ماندگار و زیبا محسوب می‌شود.

سفر به کوش آداسی و خرید سوغات این شهر

در این مطلب بهترین و معروف‌ترین سوغاتی کوش آداسی را معرفی کردیم. شما می‌توانید در سفر به این شهر ترکی، هرکدام از این کالاهای معرفی‌شده را خریداری کرده و به افراد هدیه دهید؛ اما فراموش نکنید که قبل از خرید، سلیقه و ذائقۀ فرد هدیه‌گیرنده را نیز در نظر بگیرید.

آیا شما تابحال با تور کوش آداسی به این شهر سفر کرده‌اید؟ کدام سوغاتی را بیشتر می‌پسندید؟

سوالات متداول:

1. ارزانترین سوغاتی کوش آداسی چیست؟

ظروف سفالی را می‌توان سوغاتی ارزان، اما زیبا از کوش آداسی به شمار آورد.

2. بهترین سوغات کوش آداسی کدام است؟

باقلوای ترکی و قهوه ترک، معروف‌ترین و بهترین سوغاتی کوش آداسی هستند.