جاهای دیدنی مارماریس؛ بهشت گمشده ترکیه

جاذبه های گردشگری 30 آبان ، 1402 5 دقیقه

مارماریس شهری ساحلی در جنوب غربی ترکیه است که به بهشت گمشده شهرت دارد. جاهای دیدنی مارماریس به‌­قدری زیاد است که می‌توان چندین روز بدون خستگی در آن ماند و از دیدن جاذبه‌های آن سیر نشد. آب و هوای دلپذیر و معتدل، آب­‌های فیروزه­‌ای رنگ و ساحلی با شن­های طلایی در این شهر، برای جذب هر گردشگری از سراسر دنیا کافی است.

این شهر چنان مناظر خیره کننده و طبیعت چشمگیری دارد که گردشگران نمی‌توانند از لذت بازدید آن چشم بپوشند. اگر شما هم می­خواهید به این بهشت گمشده سفر کنید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

قلعه و موزه مارماریس؛ بنایی باستانی در جزیره

موزه باستانی مارماریس در داخل قلعه مارماریس قرار دارد و برای رسیدن به آن باید با پای پیاده به منطقه‌ای مرتفع در نزدیکی سواحل مارماریس بروید. اما نگران سختی پیاده­‌روی نباشید؛ چراکه مسیر به قدری سرسبز و چشم‌نوازی است که اصلا خسته نخواهید شد.

این بنای 5 هزار ساله، بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. یک بار اسکندر مقدونی آن را تعمیر کرد و یک بار هم سلطان سلیمان توانست با بازسازی، این مکان را به پایگاه نظامی خود تبدیل کند؛ اگرچه در جنگ جهانی اول این قلعه به شدت تخریب شد. بعد از بازسازی مدتی منطقه­‌ای اقامتی بود. در نهایت بعد از بازسازی اساسی بین سال­‌های 1980 تا 1990 کاربری آن به موزه تغییر پیدا کرد.

قلعه مارماریس شامل 7 محوطه داخلی است و یک چشمه، یک قوس و 18 خانه را در بر می‌گیرد. قدمت تمام اشیایی که در این قلعه خواهید دید، به دوران عثمانی برمی­‌گردد. از ظروف شیشه‌­ای گرفته تا زیورآلات و خمره­‌ها حتی مبلمان و فرش‌ها مربوط به گذشته‌های دوری است که غالبا با حفاری به دست آمده‌اند. شما می‌توانید همه‌روزه از ساعت 8:30 صبح تا 5 عصر به جاده کوردون رفته و با پرداخت 130 لیر از این قلعه موزه بازدید کنید.

قلعه تاریخی مارماریس

تصویری از قلعه مارماریس

دالیان؛ از جاهای دیدنی مارماریس در ترکیه

دالیان با داشتن دریاچه­‌های زیبا، سواحل طبیعی بی‌­نظیر و کانال‌­های هزارتو یکی از مناطق دیدنی مارماریس محسوب می‌شود. رودخانه دالیان، حمام گل، شهر باستانی کائونوس و ساحل ماسه‌­ای ایزتوزو باعث شهرت جهانی دالیان شده‌اند.

به لحاظ جغرافیایی دالیان ترکیه در استان موغله بین مارماریس و فتحیه قرار دارد. شما می‌­توانید برای لذت بیشتر، از قایق برای بازدید آن استفاده کنید.

سواحل مارماریس؛ لذت و تفریح در دریای مدیترانه

بیش از 5 مایل ساحل زیبا در کنار آب‌­های شفاف و زلال همراه با هوایی دل‌انگیز به قدری رویایی است که هر کسی اگر فقط چنین تصاویری را در ذهن خود هم مجسم کند، پر از آرامش خاطر می‌­شود. حالا به این فکر کنید چنین مکانی در واقعیت تنها در یک قدمی کشور شما باشد. واقعا شگفت‌انگیز نیست؟

در سواحل رویایی مارماریس، تفریحات آبی، رستوران‌های مجلل و تفرجگاه­‌های ساحلی پذیرای شما خواهند بود. بهتر است آب­تنی را فراموش نکنید و از حمام آفتاب نهایت لذت را ببرید. سواحل مارماریس از مارماریس مرکزی تا ایسملر ادامه دارد.

از جمله سواحل نزدیک مارماریس می‌توان به ساحل کلئوپاترا، ایسملر و ساحل مرکزی اشاره کرد. ساحل مرکزی به مرکز مارماریس بسیار نزدیک است.

تصویری از سواحل مارماریس

تصویری از سواحل مارماریس

جزیره سدیر و ساحل کلئوپاترا

این ساحل زیبا که به جزیره سدیر یا جزیره کلئوپاترا نیز شهرت دارد، در 16 کیلومتری شمال مارماریس واقع شده است. شنیده­‌ها حاکی از این است که شن‌­های طلایی این ساحل، به دستور ملکه کلئوپاترا از شمال آفریقا و مصر به ترکیه آورده شد. در این جزیره، منطقه‌ای برای استراحت و پیک نیک گردشگران وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند.

نمایی از ساحل کلئوپاترا

تصویری از ساحل کلئوپاترا

آرامگاه ساریانا؛ از معروف ترین جاهای دیدنی مارماریس

اگر از علاقمندان به گردشگری تاریخی هستید، آرامگاه ساریانا واقع در مارماریس مکان جذابی برای شماست. این معبد در شمال شرقی شهر قرار گرفته که به سبک معماری کلاسیک عثمانی سنتی ساخته شده است.

ساریانا فرد ثروتمند و بااستعدادی بود که در قرن شانزدهم زندگی می‌کرد. گفته می‌شود که سلطان سلیمان پیش از سفر به رودس، با فاطمه آنا (یا همان Sarıana) دیدار کرد و پس از دریافت جواب مثبت از او، محاصره ی رودس را آغاز کرد. او رهبر ارتش عثمانی بود که در مبارزات پیروز شد و مسیحیان را به مالت تبعید کرد. این بنای به‌جای‌مانده یکی از مکانهای دیدنی مارماریس است.

تفرجگاه ایچملر؛ از اماکن دیدنی مارماریس

ایچملر یکی از مراکز دیدنی مارماریس است که در آن امکانات تفریحی فراوانی ساخته شده است. این تفریحات شاد همراه با طبیعت دوست داشتنی ایچملر باعث شده تا گردشگران زیادی هر ساله از آن بازدید کنند.

بازدید از İçmeler معمولا با تفریحاتی همچون جت اسکی، قایق و آفرود سواری و خرید از پاساژهای مختلف همراه است. این منطقۀ ساحلی از جنوب غربی مارماریس تنها 8 کیلومتر فاصله دارد و شما می‌­توانید پس از پیاده‌روی در سواحل مارماریس، هر روز سری هم به ایچملر بزنید.

نمایی از تفرجگاه ایچملر

تصویری از تفرجگاه ایچملر

تفریحگاه تورونج

منطقه تورونچ حدود 20 کیلومتر با مارماریس فاصله دارد. تورونچ هم مانند ایچملر یک تفریحگاه محسوب می‌شود؛ با این تفاوت که این منطقه بین تپه‌هایی جنگلی واقع شده که پوشیده از درختان آلو، انار، توت و انجیر است و در روبه‌روی آن ساحلی با آب­های درخشان و زلال دیده می‌شود.

ترکیب جنگل و دریا در تورونج، نظر هر گردشگر مشکل‌پسندی را به خود جلب می‌­کند. همچنین کلوپ‌ شبانه‌ای در آن دیده نمی‌شود و شب‌­های آرامی دارد. در عوض دیدن شب‌­های پر ستاره و قدم‌زدن در ساحل، خود بهترین تفریح محسوب می‌­شود.

روستای باییر؛ از جاهای دیدنی اطراف مارماریس

یکی دیگر از جاهای دیدنی مارماریس که در اطراف این شهر ساحلی قرار گرفته، روستایی گردشگری به نام باییر است. این روستای آرام و سرسبز به دور از شلوغی شهر در 24 کیلومتری جنوب غربی مارماریس قرار دارد. باییر روی بقایای شهر باستانی سیرنا ساخته شده است. علاوه بر این، وجود درختی 2300 ساله در این روستا را نیز نباید نادیده گرفت. گردشگرانی که به سبک زندگی روستایی علاقه‌مند هستند، می‌­توانند پس از اقامت در مارماریس یک روز وقت خود را در این مکان گردشگری سپری کنند.

هیسارونو؛ از روستاهای اطراف مارماریس

روستای Hisarönü نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مارماریس است که اگرچه مساحت کمتری از این شهر دارد، اما جنب‌وجوش و زنده‌بودن آن به همین اندازه خواهد بود. اغلب مسافران تور مارماریس از این روستا بازدید می‌کنند؛ چراکه از مناظر عالی و شب های قشنگی برخوردار است.

ساکنین این روستا از طریق ماهیگیری کسب درآمد می‌کنند. خوشبختانه باوجود زلزله اخیر ترکیه، صنعت گردشگری از طریق ماهیگیری توانسته اصالت خود را در ترکیه حفظ کند. هیسارونو، منطقه‌ای ساحلی در جنوب غرب مارماریس یا درواقع خلیجی بزرگ است که هوای به‌شدت تازه و شاداب‌کننده‌ای دارد؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود می‌تواند بیماری‌های قلبی و تنفسی مانند آسم را درمان کند. شما می‌توانید یک روز از سفر خود را به بازدید از این روستای زیبا و طبیعت شگفتی‌آور آن اختصاص دهید.

شهر آموس؛ از قدیمی ترین مناطق دیدنی مارماریس

یکی از اماکن دیدنی مارماریس شهر باستانی آموس است که در 20 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. در این منطقه شما می‌­توانید عبادتگاه‌ها و مجسمه‌هایی را ببینید که متعلق به دوره کاریا هستند. همچنین بقایای شهرک آموس با قدمت 4هزارسالۀ آن نیز روی تپه آسارجیک قابل مشاهده است.

معروف ­ترین مراکز خرید مارماریس

علاوه بر طبیعت‌گردی در مارماریس، پیشنهاد می‌­کنیم حتما سری هم به بازارهای متنوع این شهر بزنید. دیدن پاساژهای پوشاک، چرم، طلا فروشی، صنایع دستی و خوراکی‌های ترک، حتی اگر  قصد خرید هم نداشته باشید، خالی از لطف نخواهد بود.

در اینجا چند مورد از مراکز خرید معروف مارماریس را به شما معرفی می‌­کنیم:

  • چارشی بازار مارماریس؛
  • مرکز خرید پوینت؛
  • مرکز خرید تانساش؛
  • مرکز خرید نتسل مارینا؛
  • بلو پورت مال؛
  • بازار ایچملر؛
  • پنج‌شنبه بازار مارماریس.

ورودی یک پاساژ

تصویری از یک پاساژ در مارماریس

جاذبه های تفریحی مارماریس

در کنار طبیعت بی‌­نظیر مارماریس و سواحل جذاب آن، تفریحاتی هم برای گردشگران در نظر گرفته شده که می‌توانند بسته به سلیقه و روحیه خود آن‌ها را انتخاب کنند و سفری مفرح و خاطره‌انگیز داشته باشند.

مارماریس شهری بین دو دریاست؛ از این نظر بیشتر تفریحات آن را بازی‌های آبی و ساحلی دربرمی‌گیرد. در سفر به این شهر توریستی، تفریحات زیر را فراموش نکنید:

  • جت اسکی؛
  • پاراسل؛
  • غواصی؛
  • رفتن به مناطق کوهستانی همراه با تورهای طبیعت گردی.

قایق روی آب بسیار تمیز

تصویری از یک قایق روی دریا

سفر به نگین سفید مدیترانه و بازدید از دیدنی های مارماریس

در این مطلب تلاش کردیم شما را با لیست جاهای دیدنی مارماریس در ترکیه آشنا کنیم تا بتوانید برنامۀ مشخصی برای سفر به این شهر، که به نگین مدیترانه معروف است، داشته باشید. اگر به بازدید هرکدام از این مکان های دیدنی رفتید، حتما نظرتان را برای ما بنویسید. همچنین اگر مناطق دیگری را در مارماریس می‌شناسید که به زیبایی معروف است یا بازدید از آن لذت دارد، آن را معرفی کنید تا گردشگران تور ترکیه با آن آشنا شوند.

سوالات متداول

۱- زیباترین سواحل مارماریس کدامند؟

ساحل ایچملر، ساحل تورونج و ساحل کلئوپاترا در جزیره سدیر از زیباترین سواحل و جاهای دیدنی مارماریس هستند.

۲- جاهای تاریخی مارماریس کدامند؟

قلعه و موزه مارماریس، شهر باستانی کائونوس در دالیان، شهر آموس و آرامگاه ساریانا از دیدنی ترین جاهای تاریخی مارماریس به شمار می‌روند.